DROPS / 89 / 1

Raspberry Sunset by DROPS Design

DROPS bluse med raglan i "Muskat" og "Vivaldi"

Størrelse: S - M - L - XL - XXL
Materialer: DROPS Muskat fra Garnstudio
200-200-200-250-250 gr f.nr 29, rosa
100-100-150-150-150 gr f.nr 11, aprikos
100-100-100-100-100 gr f.nr 40, koral
50 - 50 -100-100-100 gr f.nr 34, pink
og brug: DROPS Vivaldi fra Garnstudio
100-100-100-100-100 gr f.nr 20, hindbær
50 - 50 - 50 -100-100 gr f.nr 15, cerise
50 gr f.nr 17, gulgrøn (til hæklekant).

DROPS Rundp og ærmep nr 6 og 7.
DROPS Hæklenål nr 4,5.

Strikkefasthed: Husk p.nr er vejledende
13 m x 17 p med 1 tråd af hver kvalitet på p 7 og glatstrik = 10 x 10 cm.

Rib-1: * 3 r, 3 vr *, gentag fra *-*.

Rib-2: * 4 r, 4 vr *, gentag fra *-*.

Stribemønst – ryg- og forstk:
M = Muskat, V = Vivaldi
6-6-7-7-7 cm (inkl Rib) med 1 tråd pink M + 1 tråd cerise V, 8-9-9-9-10 cm med 1 tråd rosa M + 1 tråd cerise V, 7-7-7-7-7 cm med 1 tråd rosa M + 1 tråd hindbær V, derefter strikkes der med 1 tråd aprikos M + 1 tråd hindbær V til raglanindtagningen er afsluttet på både ryg, forstk og ærmer.

Stribemønst-ærmer:
12 cm (inkl Rib) med 1 tråd pink M + 1 tråd cerise V, 13 cm med 1 tråd rosa M + 1 tråd cerise V, 14 cm med 1 tråd rosa M + 1 tråd hindbær V, derefter strikkes der med 1 tråd aprikos M + 1 tråd hindbær V til ærmet sættes sammen med ryg- og forstykke, fortsæt striben til raglanindtagningen er afsluttet.

Indtagningstips (gælder raglan):
Alle indtagninger sker fra retsiden:
Tag ind således i hver overgang mellem ærme og ryg- og forstk:
(start 3 m før mærketråden): 2 r sm, 2 r (mærketråden sidder midt mellem disse 2 m), tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes ret, 1 r, løft den løse m over.

Ryg- og forstykke: Slå 102-114-126-138-156 m op på rundp 6 med 1 tråd pink Muskat + 1 tråd cerise Vivaldi (= 2 tråde). Strik Stribemønst-ryg og forstk - se forkl over - OBS: Start med 1 omg glatstrik, derefter strikkes de 4 næste cm i Rib-1. Skift til rundp 7 og fortsæt med glatstrik til færdig mål samtidig med at m-ant justeres til 104-114-124-138-154 m på 1.omg efter Ribben. Sæt 1 mærketråd i hver side. Husk på strikkefastheden. Samtidig når arb måler 12 og 24 cm tages der 1 m ud på hver side af begge mærketråde = 112-122-132-146-162 m. Når arb måler 32-33-34-35-36 cm lukkes der 8 m af i hver side til ærmegab (dvs 4 m på hver side af mærketrådene) = 48-53-58-65-73 m tilbage på for- og rygstk. Læg arb til side og strik ærmerne.

Ærme: Slå 40-40-48-48-48 m op på ærmep 6 med 1 tråd pink Muskat + 1 tråd cerise Vivaldi (= 2 tråde). Strik Stribemønst-ærme - se forkl over - OBS: Start med 1 omg glatstrik, derefter strikkes der 2 omg med Rib-2. Derefter tages alle 4 r ind til 3 r = 35-35-42-42-42 m. Strik 1 omg med 3 r/ 4 vr, derefter tages alle 4 vr ind til 3 vr= 30-30-36-36-36 m. Fortsæt Ribben med 3 r/ 3 vr til arb måler 5 cm. Skift til ærmep 7 og fortsæt med glatstrik til færdig mål. Samtidig når arb måler 10 cm tages der 2 m ud midt under ærmet på hver 5,5.-5.-5,5.-4,5.-3,5. cm totalt 7-8-7-8-10 gange = 44-46-50-52-56 m. Når arb måler 47-47-46-46-46 cm lukkes der 8 m af midt under ærmet = 36-38-42-44-48 m. Læg arb til side og strik 1 ærme til.

Bærestk: Sæt ærmerne ind på samme rundp som ryg- og forstykke hvor der er lukket m af til ærmegab = 168-182-200-218-242 m. Sæt 1 mærketråd i alle overgange mellem ryg- og forstykke og ærmer (= 4 mærketråde). Strik 2-0-0-1-1 omg før indtagningerne starter.

Raglanindtagning: Der tages 1 m ind på hver side af alle mærketråde = 8 indtagninger pr omg. Tag ind således - se Indtagningstips: På hver 4.omg: 4-5-4-3-2 gange og på hver 2.omg: 0-0-3-5-8 gange.
Efter sidste indtagning er der 136-142-144-154-162 m tilbage på p.

Hals: Skift til 1 tråd koral Muskat + 1 tråd hindbær Vivaldi og sæt alle m på rundp 6. Strik 1 omg ret samtidig med at m-ant justeres til 126-140-144-144-152 m ved at tage 0-0-4-4-4 m ind jævnt fordelt over hver ærme og 5-1-0-1-1 m ind jævnt fordelt over for- og rygstk (I Str L skal der tages 4 m ud jævnt fordelt over for- og rygstk). Strik 1 omg vrang og 1 omg ret. Fortsæt med Rib med 4 r/ 3 vr i Str S + M, og 4 r/ 4 vr i Str L + XL + XXL – sørg for at de 4 ret i hver raglan fortsætter op i halsen.
Når Ribben måler 4 cm tages alle 3 vr ind til 2 vr og alle 4 vr ind til 3 vr = 108-120-126-126-133 m. Når Ribben måler 6 cm tages alle 4 r ind til 3 r = 90-100-108-108-114 m. Når Ribben måler 8-8-9-9-9 cm lukkes der af med r over r og vr over vr.
Hæklet kant: Hækl 1 omg med lm-buer rundt i halsen og nederst på hver ærme på nål 4,5 med gulgrøn Vivaldi således: 1 fm i første m, * 5 lm, spring over ca 2 m, 1 fm i næste m *, gentag fra *-* og slut af med 5 lm og 1 km i første fm fra beg af omg.

Montering: Sy åbningerne under ærmerne.

Diagram

AUFFRET 28.09.2018 - 11:55:

Pourquoi faut-il mettre en attente le DOS et DEVANT à 36 cm de hauteur totale alors que le diagramme indique 60 cm de hauteur là où on doit rabattre les 4 mailles?

DROPS Design 28.09.2018 kl. 13:44:

Bonjour Mme Auffret, les 60 cm dans la plus grande taille correspond à la longueur totale du pull. À 36 cm, on rabat les mailles des emmanchures, on met les mailles en attente et on tricote les manches. On reprend ensuite toues les mailles pour tricoter l'empiècement et le col. Bon tricot!

Dorte Hyldeborg 17.06.2018 - 11:26:

Hello Why is the patten not in danish language? It has been before. Is there somewhere I can find it in danish?

DROPS Design 18.06.2018 kl. 08:37:

Dear Mrs Hyldeborg, this pattern is available in Danish: you can edit the language by clicking on the arrow in the drop-menu under picture . Happy knitting!

Sabine Thimm 02.06.2015 - 22:28:

Ich würde sehr gerne das Modell 89-1 stricken, aber einige Farben scheint es nicht mehr zu geben. Haben Sie einen Tipp, ob ich das passende Garn noch bekommen kann? Vielen Dank Sabine Thimm

DROPS Design 02.06.2015 kl. 23:17:

Vivaldi wird leider aus dem Programm genommen, aber statt dessen können Sie gut Brushed Alpaca Silk verwenden, das ist ebenfalls ein tolles Flauschgarn. Was die Farben betrifft, lassen Sie sich am besten von den Farbkarten von Brushed Alpaca Silk und Muskat inspirieren, das ist ja immer Geschmackssache. Genau so, wie er auf dem Foto zu sehen ist, können Sie ihn leider nicht mehr nachstricken, aber Sie werden sicherlich im Farbangebot fündig.

DROPS 12.01.2011 - 10:57:

Ohjeesta puuttuva teksti on nyt lisätty.

Annika 01.01.2011 - 13:09:

Kuinka kauan raglania tehdään, entä pääntien joustimen ohje?

Kommentere opskrift DROPS 89-1