Fideli by DROPS Design

Strikket lue med lange øreklaffer (skjerf)og pong ponger, og votter i DROPS Merino Extra Fine. Til barn i størrelse 3 til 12 år

Stikkord: luer, nordisk, sett, skjerf, votter,

DROPS design: Modell nr me-008-bn
Garngruppe B
-------------------------------------------------------
LUE:
Størrelse: 3/7 - 8/12 år
Passer hodevidde: 50/52 - 53/55 cm
Materialer:
DROPS MERINO EXTRA FINE fra Garnstudio
I begge størrelser brukes:
100 g f.nr 22, lys lilla
50 g f.nr 17, cerise
50 g f.nr 01, natur
50 g f.nr 30, sennep

Og bruk:
DROPS SYMPHONY fra Garnstudio

DROPS SETTP og RUNDP (40 cm) nr 3,5 - eller det p.nr du må bruke for å få 22 m x 30 p glstrikk på 10 x 10 cm.
DROPS RUNDP (40 cm) nr 3 – til vrbord.

VOTTER:
Størrelse: 3/5 - 6/8 - 9/12 år
Materialer:
DROPS MERINO EXTRA FINE fra Garnstudio
I alle størrelser brukes:
50 g f.nr 22, lys lilla
50 g f.nr 17, cerise
50 g f.nr 01, natur
50 g f.nr 30, sennep

DROPS SETTP NR 3 - eller det p.nr du må bruke for å få 23 m x 32 p glstrikk på 10 x 10 cm.
DROPS SETTP NR 2,5 - til vrbord.

-------------------------------------------------------

Vil du bruke et annet garn? Her kan du konvertere!
Kommentarer (13)
DROPS Merino Extra Fine DROPS Merino Extra Fine
100% Ull
fra 30.00 kr /50g
DROPS Merino Extra Fine uni colour DROPS Merino Extra Fine uni colour 30.00 kr /50g
at Strikkenett.no
DROPS Merino Extra Fine mix DROPS Merino Extra Fine mix 30.00 kr /50g
at Strikkenett.no
DROPS Symphony DROPS Symphony
65% Ull, 35% Polyamid
Se diag A-1. Hele diag strikkes i glstrikk.

RILLE (frem og tilbake på p):
1 rille = 2 pinner rett.
-------------------------------------------------------
Arb strikkes rundt på rundp og etter hvert på settp.
Legg opp 104-116 m på rundp 3 med lys lilla. Strikk vrbord = 2 r / 2 vr i 3 cm – omg starter midt bak. Bytt til rundp 3,5 og fortsett med diag A-1 – SAMTIDIG på 1.omg felles det 8 m jevnt fordelt = 96-108 m. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! Når A-1 er strikket en gang i høyden, strikkes det ferdig med lys lilla. SAMTIDIG når arb måler 14-16 cm, settes det 8-9 merker i arb med 12 m mellomrom. På neste omg felles det 1 m etter alle merkene ved å strikke 2 r sm. Gjenta fellingene på hver 2.omg 6 ganger til og deretter på hver omg 4 ganger = 8-9 m tilbake på p. Klipp tråden, trekk den gjennom de resterende m og snurp sammen. Luen måler ca 20-22 cm i høyden.

ØREKLAFFER:
Øreklaffene strikkes frem og tilbake på 2 settp.
Tell 12 m fra midt bak og ut til den ene siden – sett 1 merke. Strikk opp med lys lilla på p 3,5: 1 m i hver av de neste 22-26 m langs oppleggskanten.
Strikk RILLER frem og tilbake – se forkl over – det skal være 2 riller med lys lilla og 2 riller med cerise annen hver gang.
Når øreklaffen måler ca 30-33 cm, strikkes det ferdig med lys lilla – SAMTIDIG felles det 1 m i hver side ved å strikke de 2 nest ytterste m rett sammen – gjenta fellingen på hver 2.p 4-5 ganger til og deretter på hver p 4-5 ganger = 4 m tilbake. Klipp tråden, trekk den gjennom de resterende m og snurp sammen.

Strikk en tilsvarende øreklaff på den andre siden av lua – pass på at de blir akkurat like lange. Det skal være 24-24 m mellom øreklaffen bak og 36-40 m mellom øreklaffene foran.

PONG PONG:
Lag 3 tette, fine pongponger med Symphony eller Melody på ca 5 cm i diameter. Sy fast 1 nederst på hver øreklaff og 1 i toppen av lua.
-------------------------------------------------------

VOTT:
MØNSTER:
Se diag A-1. Hele diag strikkes i glstrikk.
-------------------------------------------------------

Arb strikkes rundt på settp.
Legg opp 32-36-40 m på settp 2,5 med lys lilla. Strikk vrbord = 2 r / 2 vr i 4-5-6 cm. Bytt til settp 3 og strikk 1 omg glstrikk samtidig som det økes 4-6-8 m jevnt fordelt = 36-42-48 m. Fortsett med diag A-1. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN!
Når det er strikket 3 omg av A-1 starter økningen til tommelkile – det økes på hver side av andre m på omg – øk ved å lage 1 kast, på neste omg strikkes kastene vridd rett for å unngå hull. Gjenta økningen på hver 4.omg 2-3-3 ganger til (det økes på hver side av alle tommel-m, dvs at det blir 2 m mer mellom kastene hver gang) – tommel-m strikkes inn i mønsteret så godt det lar seg gjøre – NB: Pass på at mønsteret ikke forskyver seg på resten av votten. Etter alle økninger er det 7-9-9 tommel-m og 42-50-56 m totalt på p.
Når arb måler totalt 10-12-14 cm settes de 7-9-9 tommel-m + 1 m på hver side av disse på 1 tråd. Legg opp 3 nye m over m på tråden = 36-42-48 m på p. Fortsett mønsteret videre opp til pilen i diag for din str, deretter strikkes det ferdig med lys lilla.
SAMTIDIG når arb måler totalt 15-17-19 cm, settes det 6 merker i arb med 6-7-8 m mellomrom. På neste omg felles det 1 m etter alle merkene ved å strikke 2 r sm.
Gjenta fellingen på hver 2.omg 2 ganger til og deretter på hver omg 2-3-4 ganger = 6 m tilbake på p. Klipp tråden, trekk den gjennom de resterende m og snurp sammen.
Votten måler ca 17-19-22 cm.

TOMMEL:
Sett de 9-11-11 m fra tråden over tommelkilen tilbake på settp 3, plukk i tillegg opp 5 m med lys lilla i kanten på baksiden av tommel-m = 14-16-16 m. Strikk glstrikk rundt med lys lilla i 3½-4½-5½ cm. På neste omg strikkes alle m r sm 2 og 2, klipp tråden, trekk den gjennom de resterende m, snurp sammen og fest godt.

Strikk 2 like votter.

----------------------------------------------------------
Jakke – se SmåDROPS: 23-43
----------------------------------------------------------
Leggvarmere – se SmåDROPS: 23-44
----------------------------------------------------------