Winter belle by DROPS Design

Strikket jakke i DROPS Alpaca Bouclé med heklekanter i DROPS Puddel til barn

Stikkord: hette, jakker,

DROPS Design: Modell nr ab-001-bn
Garngruppe C
-----------------------------------------------------------
Størrelse: 3/4 - 5/6 - 7/8 - 9/10 - 11/12 år
Str i cm: 98/104 - 110/116 - 122/128 - 134/140 - 146/152
Materialer: DROPS ALPACA BOUCLÉ fra Garnstudio
250-300-350-350-400 g f.nr 01, natur
Og bruk DROPS PUDDEL fra Garnstudio
50-50-50-50-50 g f.nr 01, natur

DROPS PINNE NR 9 – eller det p.nr du må bruke for å få 10 m x 14 p på 10 x 10 cm med 2 tråder Alpaca Bouclé.
DROPS HEKLENÅL NR 6 – til heklekant

DROPS DUFFEL KNAPP NR 520: 5 (6) stk.
----------------------------------------------------------

Vil du bruke et annet garn? Her kan du konvertere!
Kommentarer (4)
DROPS Alpaca Bouclé DROPS Alpaca Bouclé
80% Alpakka, 15% Ull, 5% Polyamid
fra 35.00 kr /50g
DROPS Alpaca Bouclé uni colour DROPS Alpaca Bouclé uni colour 35.00 kr /50g
Strikkenett.no
DROPS Alpaca Bouclé mix DROPS Alpaca Bouclé mix 35.00 kr /50g

Strikk 3. og 4. m fra midt foran rett sammen og lag deretter 1 kast. På neste p strikkes kastet vridd rett for at knapphullet ikke skal bli for stort.

Fell til knapphull når arb måler:
Str 3/4 år: 10, 18, 26, 34 og 42 cm.
Str 5/6 år: 13, 21, 29, 37 og 45 cm.
Str 7/8 år: 13, 22, 30, 39 og 47 cm.
Str 9/10 år: 13, 20, 28, 35, 43 og 50 cm.
Str 11/12 år: 13, 21, 29, 37, 45 og 53 cm.
----------------------------------------------------------

BAKSTK:
Legg opp 41-44-47-50-53 m (inkl 1 kantm i hver side) på p 9 med 2 tråder Alpaca Bouclé. Strikk 2 RILLER - se forkl over.
Fortsett videre med glattstrikk. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! Når arb måler 11-12-12-13-14 cm felles det 1 m i hver side, gjenta fellingen når arb måler 22-24-25-26-28 cm = 37-40-43-46-49 m. Når arb måler 33-35-37-39-42 cm felles det til ermhull på beg av hver p i hver side slik: 3 m 1 gang og 1 m 0-1-2-3-4 ganger = 31-32-33-34-35 m. Når arb måler 46-49-52-55-59 cm felles de midterste 5-6-7-8-9 m av til hals. Videre felles det 1 m på neste p fra halsen = 12 m tilbake på hver skulder. Fell av når arb måler 48-51-54-57-61 cm.

VENSTRE FORSTK:
Legg opp 24-26-27-29-30 m (inkl 1 kantm i siden og 4 stolpem mot midt foran) på p 9 med 2 tråder Alpaca Bouclé. Strikk 2 riller, fortsett med glattstrikk og 4 stolpe-m i riller mot midt foran til ferdig mål. Når arb måler 5-6-6-6-7 cm felles det 1 m i siden, gjenta fellingen når arb måler 17-18-18-20-21 cm = 22-24-25-27-28 m. Når arb måler 33-35-37-39-42 cm felles det til ermhull i siden som på bakstk = 19-20-20-21-21 m på p. Når arb måler 43-46-48-51-54 cm settes de ytterste 4-5-5-6-6 m mot midt foran på 1 tråd til hals (etter at de er strikket). Videre felles det på beg av hver p fra halsen slik: 2 m 1 gang og 1 m 1 gang = 12 m tilbake på skulderen. Fell av når arb måler 48-51-54-57-61 cm.

HØYRE FORSTK:
Legg opp og strikk som venstre men fell til ermhull og hals i motsatt side. I tillegg felles det til KNAPPHULL på stolpen – se forkl over.

ERME:
Legg opp 20-22-22-24-24 m (inkl 1 kantm i hver side) på p 9 med 2 tråder Alpaca Bouclé. Strikk 1 rille. Fortsett med glstrikk frem og tilbake til ferdig mål. SAMTIDIG når arb måler 7 cm økes det 1 m i hver side. Gjenta økningen på hver 4½.-5½.-5.-5½.-5. cm 4-4-5-5-6 ganger til = 30-32-34-36-38 m. Når ermet måler 28-31-34-37-41 cm felles det til ermtopp på beg av p i hver side slik: 3 m 1 gang, videre felles det 2 m til arb måler 31-35-39-43-48 cm og deretter 3 m 1 gang i hver side. Arb måler ca 32-36-40-44-49 cm, fell av de resterende m.

HETTE:
Sy skuldersømmene. Strikk opp ca 26 til 38 m rundt halsen (inkl m på trådene foran) på p 9 med 2 tråder Alpaca Bouclé. Strikk 1 p rett fra vrangen, deretter strikkes det 1 p rett fra retten SAMTIDIG som det økes jevnt fordelt til 40-42-44-46-48 m. Fortsett med glstrikk og 1 m rille i hver side. Når hetten måler 28-29-30-31-32 cm, felles det av. Sy hetten sammen på toppen.

HEKLEKANT ERME OG HETTE:
Hekle en avsluttende kant rundt hele hetten og nederst rundt ermene på nål 6 med 1 tråd Puddel slik:
1.rad: 1 fm i først m, *1 lm, hopp frem ca 1 cm, 1 fm i neste m* gjenta fra *-* og avslutt med 1 fm i siste m. Snu arb.
2.rad: Hekle 1 lm og gjenta fra *-* som på forrige rad men hekle mellom fm fra forrige rad slik at det blir en dobbel kant. Avslutt med 1 fm i siste m. Pass på at kanten ikke strammer eller blir for løs.

MONTERING:
Sy i ermene. Sy erm- og sidesøm i ett innenfor 1 kantm. Sy i knappene.

HEKLEKANT JAKKE:
Det hekles 1 rad i hver av de 2 rillene som ble strikket nederst på jakken på nål 6 med Puddel slik: Hekle 1 fm i første rille-m på stolpen og hekle i rillene videre bortover slik: * 1 lm, hopp over 1 m og hekle 1 fm i neste m *, gjenta fra *-* og avslutt med 1 fm i siste m mot stolpen. Gjenta på den andre rillen. Pass på at kanten ikke strammer eller blir for løs.

----------------------------------------------------------
Lue og votter – se SmåDROPS: 23-42
----------------------------------------------------------
Leggvarmere – se SmåDROPS: 23-44
----------------------------------------------------------

Denne oppskriften har rettelser. .

Ny garnmengde:
Materialer: DROPS ALPACA BOUCLÉ fra Garnstudio
250-300-350-350-400 g f.nr 01, natur
Oppdatert online: 10.01.2013

Diagram

Kommentarer (4)

Alice 13.10.2013 - 22:07:

Ich habe die Strickanleitung ausgedruckt, als da noch über die doppelte Menge an Wolle angegeben war - der Fehler ist nun in der Angabe behoben. Ich habe jetzt weitere Strickanleitungen für diese Wolle gesucht. Die übrige Wolle reicht für Pulli, Schal, Handschuhe... :-) Ansonsten ist das Muster toll! Die Knopflöcher würde ich aber nicht verschränkt stricken. Da die Maschen recht groß sind, finden Kinder die kleinen Knopflöcher fast nicht.

LENOIR 05.05.2013 - 16:23:

Je suis très en colère car vous dites qu'il faut 400g de laine alpaca bouclé, mais c'est faut car la laine est tricotée en double et de ce fait il en faut le double et comme c'était une promo il n'y a plus la couleur que j'avais commandé

DROPS Design 07.05.2013 kl. 08:08:

Bonjour Madame Lenoir, les fournitures sont calculées sur la base du fil employé en double et d'un échantillon de 10 m x 14 rangs = 10 x 10 cm, avec ces paramètres, les fournitures indiquées sont justes. Bon tricot !

Linda Blommers 31.12.2012 - 17:33:

Hoeveelheid wol klopt niet, heb de kleinste maat gebruikt en maar 300 gram nodig gehad!

DROPS Design 04.01.2013 kl. 16:38:

Bedankt voor de reactie. Ik heb het doorgestuurd naar ons Design Team. Zij zullen het patroon verder bekijken.

Ruiz 25.11.2012 - 14:11: www.garnstudio.com

Pour la taille 5/6 ans : 400 gr de ALPACA BOUCLE ont suffi

DROPS Design 26.11.2012 kl. 11:14:

Bonjour Madame Ruiz, aviez-vous bien l'échantillon de 10 m x 14 rangs = 10 x 10 cm avec 2 fils Alpaca bouclé ?

Kommentér oppskrift DROPS Children 23-43