Winter belle by DROPS Design

Strikket DROPS jakke i ”Alpaca Bouclé” med heklekanter i ”Puddel”.

DROPS Design: Modell nr ab-001-bn
Garngruppe C
-----------------------------------------------------------
Størrelse: 3/4 - 5/6 - 7/8 - 9/10 - 11/12 år
Str i cm: 98/104 - 110/116 - 122/128 - 134/140 - 146/152
Materialer: DROPS ALPACA BOUCLÉ fra Garnstudio
250-300-350-350-400 g f.nr 01, natur
Og bruk DROPS PUDDEL fra Garnstudio
50-50-50-50-50 g f.nr 01, natur

DROPS PINNE NR 9 – eller det p.nr du må bruke for å få 10 m x 14 p på 10 x 10 cm med 2 tråder Alpaca Bouclé.
DROPS HEKLENÅL NR 6 – til heklekant

DROPS DUFFEL KNAPP NR 520: 5 (6) stk.
----------------------------------------------------------

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord: a-fasong, hette, jakker,
Garntype
Deals fra
DROPS ALPACA BOUCLÉ UNI COLOUR (50g)
DROPS Alpaca Party! / 30% OFF!
36.00 NOK
25.00 NOK
n/a
DROPS ALPACA BOUCLÉ MIX (50g)
DROPS Alpaca Party! / 30% OFF!
36.00 NOK

Strikk 3. og 4. m fra midt foran rett sammen og lag deretter 1 kast. På neste p strikkes kastet vridd rett for at knapphullet ikke skal bli for stort.

Fell til knapphull når arb måler:
Str 3/4 år: 10, 18, 26, 34 og 42 cm.
Str 5/6 år: 13, 21, 29, 37 og 45 cm.
Str 7/8 år: 13, 22, 30, 39 og 47 cm.
Str 9/10 år: 13, 20, 28, 35, 43 og 50 cm.
Str 11/12 år: 13, 21, 29, 37, 45 og 53 cm.
----------------------------------------------------------

BAKSTK:
Legg opp 41-44-47-50-53 m (inkl 1 kantm i hver side) på p 9 med 2 tråder Alpaca Bouclé. Strikk 2 RILLER - se forkl over.
Fortsett videre med glattstrikk. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! Når arb måler 11-12-12-13-14 cm felles det 1 m i hver side, gjenta fellingen når arb måler 22-24-25-26-28 cm = 37-40-43-46-49 m. Når arb måler 33-35-37-39-42 cm felles det til ermhull på beg av hver p i hver side slik: 3 m 1 gang og 1 m 0-1-2-3-4 ganger = 31-32-33-34-35 m. Når arb måler 46-49-52-55-59 cm felles de midterste 5-6-7-8-9 m av til hals. Videre felles det 1 m på neste p fra halsen = 12 m tilbake på hver skulder. Fell av når arb måler 48-51-54-57-61 cm.

VENSTRE FORSTK:
Legg opp 24-26-27-29-30 m (inkl 1 kantm i siden og 4 stolpem mot midt foran) på p 9 med 2 tråder Alpaca Bouclé. Strikk 2 riller, fortsett med glattstrikk og 4 stolpe-m i riller mot midt foran til ferdig mål. Når arb måler 5-6-6-6-7 cm felles det 1 m i siden, gjenta fellingen når arb måler 17-18-18-20-21 cm = 22-24-25-27-28 m. Når arb måler 33-35-37-39-42 cm felles det til ermhull i siden som på bakstk = 19-20-20-21-21 m på p. Når arb måler 43-46-48-51-54 cm settes de ytterste 4-5-5-6-6 m mot midt foran på 1 tråd til hals (etter at de er strikket). Videre felles det på beg av hver p fra halsen slik: 2 m 1 gang og 1 m 1 gang = 12 m tilbake på skulderen. Fell av når arb måler 48-51-54-57-61 cm.

HØYRE FORSTK:
Legg opp og strikk som venstre men fell til ermhull og hals i motsatt side. I tillegg felles det til KNAPPHULL på stolpen – se forkl over.

ERME:
Legg opp 20-22-22-24-24 m (inkl 1 kantm i hver side) på p 9 med 2 tråder Alpaca Bouclé. Strikk 1 rille. Fortsett med glstrikk frem og tilbake til ferdig mål. SAMTIDIG når arb måler 7 cm økes det 1 m i hver side. Gjenta økningen på hver 4½.-5½.-5.-5½.-5. cm 4-4-5-5-6 ganger til = 30-32-34-36-38 m. Når ermet måler 28-31-34-37-41 cm felles det til ermtopp på beg av p i hver side slik: 3 m 1 gang, videre felles det 2 m til arb måler 31-35-39-43-48 cm og deretter 3 m 1 gang i hver side. Arb måler ca 32-36-40-44-49 cm, fell av de resterende m.

HETTE:
Sy skuldersømmene. Strikk opp ca 26 til 38 m rundt halsen (inkl m på trådene foran) på p 9 med 2 tråder Alpaca Bouclé. Strikk 1 p rett fra vrangen, deretter strikkes det 1 p rett fra retten SAMTIDIG som det økes jevnt fordelt til 40-42-44-46-48 m. Fortsett med glstrikk og 1 m rille i hver side. Når hetten måler 28-29-30-31-32 cm, felles det av. Sy hetten sammen på toppen.

HEKLEKANT ERME OG HETTE:
Hekle en avsluttende kant rundt hele hetten og nederst rundt ermene på nål 6 med 1 tråd Puddel slik:
1.rad: 1 fm i først m, *1 lm, hopp frem ca 1 cm, 1 fm i neste m* gjenta fra *-* og avslutt med 1 fm i siste m. Snu arb.
2.rad: Hekle 1 lm og gjenta fra *-* som på forrige rad men hekle mellom fm fra forrige rad slik at det blir en dobbel kant. Avslutt med 1 fm i siste m. Pass på at kanten ikke strammer eller blir for løs.

MONTERING:
Sy i ermene. Sy erm- og sidesøm i ett innenfor 1 kantm. Sy i knappene.

HEKLEKANT JAKKE:
Det hekles 1 rad i hver av de 2 rillene som ble strikket nederst på jakken på nål 6 med Puddel slik: Hekle 1 fm i første rille-m på stolpen og hekle i rillene videre bortover slik: * 1 lm, hopp over 1 m og hekle 1 fm i neste m *, gjenta fra *-* og avslutt med 1 fm i siste m mot stolpen. Gjenta på den andre rillen. Pass på at kanten ikke strammer eller blir for løs.

----------------------------------------------------------
Lue og votter – se SmåDROPS: 23-42
----------------------------------------------------------
Leggvarmere – se SmåDROPS: 23-44
----------------------------------------------------------