Hermione by DROPS Design

Strikket DROPS poncho i ”Nepal” med strukturmønster, hette og ponponger. Heklekanter i Symphony. Str 3 - 12 år

DROPS Design: Modell nr ne-004bn
Garngruppe C
-----------------------------------------------------------
300-350-400-450-500 g f.nr 6314, jeansblå

Og bruk:
DROPS SYMPHONY fra Garnstudio
50 g i alle str, f.nr 02, beige
Eller bruk:
DROPS MELODY fra Garnstudio
50 g i alle str, f.nr 15, beige

DROPS SETTP OG RUNDP (60 cm) NR 5 – eller det p.nr du må bruke for å få 17 m x 22 p glstrikk på 10 x 10 cm.
DROPS HEKLENÅL NR 5 – til kanter
----------------------------------------------------------

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord: hette, ponchoer, struktur,

RILLE (frem og tilbake på rundp):
1 rille = 2 pinner rett.

MØNSTER:
Se mønster A-1 til A-3. Diag viser alle p i mønsteret sett fra retten.
----------------------------------------------------------

PONCHO:
Arb strikkes rundt på rundp, nedenfra og oppover.
Legg opp 156-168-180-192-204 m på rundp 5 med Nepal. Sett 1 merke på beg av omg (= i siden). Strikk mønster A-1 (= 13-14-15-16-17 rapporter rundt).
HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! Etter A-1, fortsettes det med A-2 til arb måler 20-23-26-29-32 cm. Videre strikkes og felles det etter A-3 – SAMTIDIG på siste omg av A-3 felles det 2-4-6-8-10 m jevnt fordelt. Når A-3 er ferdig er det 76-80-84-88-92 m tilbake på p og arb måler ca 30-33-36-39-42 cm i høyden. Strikk 19-20-21-22-23 m rett. Det er nå strikket frem til midt foran – herfra starter omg videre! Neste omg strikkes slik: * 2 r sm, 1 kast *, gjenta fra *-* omg rundt. Strikk 1 omg vrang og 1 omg rett. Fortsett med hetta.

HETTE:
Strikk frem og tilbake på rundp fra midt foran slik: 4 m RILLER – se forkl over! A-2 til det gjenstår 4 m, disse strikkes i riller. Fortsett slik til hetta måler 22-24-26-28-30 cm i høyden, videre strikkes det 2 riller over alle m. Fell av, legg hetta dobbelt og sy sammen på toppen.

HEKLEKANTER:
Hekle rundt åpningen foran på hetta og nederst rundt ponchoen med Symphony eller Melody på nål 5 slik: 1 fm i første m, * 3 lm, hopp over 1 m / 1 rille, 1 fm i neste m *, gjenta fra *-* omg rundt og avslutt med 1 kjm i første fm.

SNOR OG DUSKER:
Klipp 3 tråder Nepal på ca 2,5 meter, tvinn dem hardt sammen, legg dobbelt og de vil tvinne seg igjen. Knyt en knute i hver ende. Tre snoren inn i hullraden øverst på ponchoen – start midt foran.
Lag 2 tette pongponger med Nepal på ca 5 cm i diameter. Knyt fast en pongpong i hver ende av snoren i halsen.

= Boble: Strikk 4 m i 1 m ved å strikke annen hver gang foran og bak i m-buen, strikk 4 p glstrikk med vrangen ut frem og tilbake over de 4 m, m sitter nå på høyre p, løft andre m over første, tredje m over første og tilslutt fjerde m over første