Freya by DROPS Design

Settet består av: Strikket DROPS hals og pannebånd i ”Eskimo”.

DROPS Design: Modell nr ee-017-bn
Garngruppe E
----------------------------------------------------------
HALS:
Størrelse: 3/5 - 6/8 - 8/10 - 10/12 år
Bredde: ca 28-31-33-36 cm på den nederst kanten
Høyde: ca 17-19-21-22 cm
Materialer: DROPS ESKIMO fra Garnstudio
F.nr 58, rosa/rød: 100-100-150-150 g

DROPS SETTP OG RUNDP NR 8 (60 cm) - eller den p du må ha for å få 11 m x 15 p glstrikk på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------
PANNEBÅND:
Størrelse: 3/5 - 6/8 - 9/12 år
Passer hodemål: 47/49 - 50/52 - 53/55 cm
Bredde: ca 9-10-11 cm på det bredeste
Omkrets: ca 44-46-48 cm
Materialer: DROPS ESKIMO fra Garnstudio
F.nr 58, rosa/rød: 50 g i alle str

DROPS SETTP NR 8 - eller den p du må ha for å få 11 m x 15 p glstrikk på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord:

type oppskrift: hals, luer, pannebånd, sett,

ØKETIPS 1 (gjelder hals):
Det økes 1 m vrang i hvert vrang-parti slik: * 1 vrang, lag 1 kast, 2 rett *, gjenta fra *-* omg rundt. På neste omg strikkes kastet vridd vrang.

ØKETIPS 2 (gjelder pannebånd):
Det økes fra retten 1 m vrang slik: Strikk 2 vrang, 1 rett, lag 1 kast, 0-2-4 vrang, 1 rett, 2 vrang. På neste p strikkes kastet vridd rett (dvs strikk i bakre del av m istedenfor i fremre del) slik at det ikke blir hull.
Neste gang det økes skal det gjøres rett før 1 rett og 2 vrang på slutten av p slik at økningen skjer i vekselvis høyre og venstre side i de midterste vrang m.

FELLETIPS (gjelder pannebånd):
Det felles fra retten 1 m vrang i det midterste vrang-partiet av pannebåndet slik: Strikk 2 vrang, 1 rett, strikk neste 2 m vrang sammen, strikk p ut.
Neste gang det felles skal det gjøres rett før 1 rett og 2 vrang på slutten av p slik at fellingen skjer i vekselvis høyre og venstre side i de midterste vrang m.
--------------------------------------------------------

HALS:
Arb strikkes rundt ovenfra og ned. Legg løst opp 33-36-39-42 m på settp 8 med Eskimo (bytt til rundp 8 når det blir mye m). Strikk vrbord: * 1 vr, 2 r *, gjenta fra *-* omg rundt = 11-12-13-14 vrang-parti. Strikk rett over rett og vrang over vrang til arb måler 7-8-9-9 cm. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN.
Deretter økes det ut til skulderen slik: Øk 1 m i hvert vrang-parti - LES ØKETIPS 1 - omg rundt. Gjenta økningen i hvert vrang-parti rett før 2 m rett på hver 3.-3.-4.-4.omg til arb måler ca 16-18-20-21 cm. Strikk 1 omg rett og 1 omg vrang over alle m, fell løst av. Arb måler ca 17-19-21-22 cm.
--------------------------------------------------------

PANNEBÅND:
Arb strikkes frem og tilbake på p. Legg løst opp 6-8-10 m på settp 8 med Eskimo. 1.p (= retten) strikkes slik: 2 vrang, 1 rett, 0-2-4 vrang, 1 rett, 2 vrang. Strikk rett over rett og vrang over vrang i 1-1-3 p til = totalt 2-2-4 p. Neste p fra retten økes det 1 m - LES ØKETIPS. Gjenta økningen på hver 2.p totalt 4 ganger, deretter på hver 4.p totalt 2 ganger = 12-14-16 m (6-8-10 vrang m mellom 2 vrang + 1 rett i hver side av arb).
Strikk rett over rett og vrang over vrang til arb måler ca 32-34-35 cm. Deretter felles 1 m i det midterste vrang-parti - LES FELLETIPS. Gjenta fellingen 1 gang til etter 3 p (= 2 fellinger på hver 4.p). Deretter fortsettes fellingen i det midterste vrang-parti på hver 2.p totalt 4 ganger = 6-8-10 m igjen. Strikk rett over rett og vrang over vrang i 2-2-4 p til, arb måler ca 44-46-48 cm, fell alle m løst av. Sy kortsidene sammen.