Tuttifrutti by DROPS Design

Strikkede DROPS votter til barn i 1 tråd ”Big Fabel” eller 2 tråder Fabel

DROPS Design: Modell nr bf-008-bn
Garngruppe C
-----------------------------------------------------------
Størrelse: 3/5 - 6/9 - 10/14 år
Materialer:
DROPS BIG FABEL fra Garnstudio
100 g i alle str, f.nr 900, rosa/gul/grønn
100 g i alle str, f.nr 109, ceris

Eller bruk:
DROPS FABEL fra Garnstudio
100 g i alle str, f.nr 911, fun lilac
100 g i alle str, f.nr 109, ceris

DROPS SETTP NR 5 - eller det p.nr du må bruke for å få 17 m x 22 p glstrikk på 10 x 10 cm med 1 tråd Big Fabel eller 2 tråder Fabel.
DROPS SETTP NR 4,5 - til vrbord.
----------------------------------------------------------

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord: votter,

RILLE (rundt på settp):
1 rille = 1 omg vrang og 1 omg rett

FELLETIPS:
Fell slik før merketråden: 2 r sm.
Fell slik etter merketråden: Ta 1 m løs av p, 1 r, løft den løse m over.
----------------------------------------------------------

HØYRE VOTT:
Legg opp 28-32-36 m på settp 4,5 med 1 tråd Big Fabel eller 2 tråder Fabel i ceris. Strikk 1 RILLE rundt – se forkl over. Fortsett med vrbord 2 r og 2 vr i 7-7-8 cm. Bytt til settp 5 med 1 tråd Big Fabel rosa/gul/grønn eller 2 tråder Fabel fun lilac strikk glstrikk - herfra måles arb videre! SAMTIDIG på 1.omg felles det 6 m jevnt fordelt = 22-26-30 m. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! Når arb måler 1-1-2 cm starter økningen til tommel-kilen, det økes 1 m ved å strikke 2 m i m før og etter 2.m på omg (= 2 m økt). Gjenta økningen på hver 2.omg, 2-2-3 ganger til = 7-7-9 tommel-m. Når arb måler 4-4-5 cm (økningene skal nå være avsluttet) settes tommel-m på 1 tråd. Legg opp 1 ny m bak tommelen = 22-26-30 m, fortsett rundt med glstrikk. Når arb måler 8-9-11 cm settes det 1 merketråd på beg av omg og 1 merketråd etter 11-13-15 m. Videre felles det 1 m på hver side av begge merketrådene – LES FELLETIPS (= 4 m felt). Gjenta fellingen på hver 2. omg, 2 ganger til og deretter på hver omg totalt 1-2-3 ganger = 6 m tilbake på p. Klipp tråden, trekk den gjennom de resterende m, snurp sammen og fest godt. Hele votten måler ca 18-20-23 cm.

TOMMEL:
Sett de 7-7-9 m på tråden tilbake på settp 5, strikk i tillegg opp 3 m bak tommelen = 10-10-12 m. Strikk glstrikk rundt til tommelen måler 3½-4½-5½ cm, nå strikkes m rett sammen 2 og 2. Klipp tråden, trekk den gjennom de resterende m, snurp sammen og fest tråden godt.

PONGPONGER:
Lag 4 pongponger på ca 3 cm i diameter med Big Fabel i rosa/gul/grønn eller Fabel fun lilac. Fest 2 pongponger på yttersiden av hver vott, i overgangen mellom vrbord og glstrikk.

VENSTRE VOTT:
Legg opp og strikk som høyre vott, men øk til tommel på hver side av nest siste m på omg (istedenfor på hver side av 2.m på omg).