Candy Girl by DROPS Design

Strikket DROPS lue og hals med 1 tråd ”Big Fabel” eller 2 tråder "Fabel".

DROPS Design: Modell nr bf-006-bn
Garngruppe C
-----------------------------------------------------------
LUE:
Størrelse: 3/5 - 6/9 - 10/12 år
Passer hodemål: 48/50 - 50/52 - 52/54 cm
Materialer:
DROPS BIG FABEL fra Garnstudio
200 g i alle str, f.nr 900, rosa/gul/grønn

Eller bruk:
DROPS FABEL fra Garnstudio
150 g i alle str, f.nr 911, fun lilac

100 g i alle str, f.nr 109, ceris

Eller bruk:
DROPS FABEL fra Garnstudio
100 g i alle str, f.nr 109, ceris

DROPS RUNDP (40 cm) og SETTP NR 5 - eller det p.nr du må bruke for å få 17 m x 22 p glstrikk med 1 tråd Big Fabel eller 2 tråder Fabel på 10 x 10 cm.
DROPS RUNDP (40 cm) OG SETTP NR 4,5 - til riller og vrbord
----------------------------------------------------------

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord:

type oppskrift: luer, sett,

RILLE (rundt på rundp eller settp):
1 rille = 1 omg rett og 1 omg vrang.
----------------------------------------------------------

LUE:
Luen strikkes rundt på settp ovenfra og ned. Legg opp 6-6-8 m fordelt på 3 settp nr 5 med 1 tråd Big Fabel eller 2 tråder Fabel, la det være en tråd i enden på ca 10 cm til montering. Strikk 2 m i hver m omg ut = 12-12-16 m. Fordel m på 4 settp. Strikk 1 omg rett, sett 6-6-8 merketråder i arb med 2 m mellom hver merketråd. Videre strikkes det glstrikk SAMTIDIG på 1.omg økes det ved å strikke 2 m i sammen m i den første m, etter hver merketråd (= 6-6-8 m økt). Gjenta økningen på hver 2.-2.-3. omg, 9-10-8 ganger til = 72-78-88 m (= 12-13-11 m mellom hver merketråd.) Bytt til rundp 5 og strikk glstrikk til arb måler 10,5-11-11,5 cm fra siste økning. Bytt til rundp 4,5 og strikk 2 RILLER - se forkl over. På neste omg felles de første 21-23-24 m av (= midt foran på luen). Videre strikkes det riller frem og tilbake over de resterende 51-55-64 m. På neste p (= vrangen) strikkes de 2 første m rett sammen og de 2 siste m rett sammen = 49-53-62 m. Strikk 1 rille. Neste p strikkes slik: strikk 16-17-21 m, sett disse m på en tråd til øreklaff, fell de neste 17-19-20 m (= midt bak) og strikk de resterende 16-17-21 m (= øreklaff). Sett 1 merke. Videre strikkes det riller frem og tilbake til øreklaffen måler ca 2-2-21/2 cm fra merket. Fell 1 m innenfor 1 kant-m i hver side ved å strikke 2 m rett sammen, gjenta på hver 4.p 2-2-2 ganger til og videre på hver 2.p totalt 3-3-4 ganger = 4-5-5 m igjen, øreklaffen måler ca 7-7-8 cm. Fell av og fest tråden. Strikk den andre øreklaffen på samme måte. Bruk en nål og tråkle tråden i toppen på luen opp og ned gjennom åpningen, snurp sammen og fest godt.

FLETTER:
Det lages 1 flette nederst på hver øreklaff. 1 flette = Klipp 12 tråder BIg Fabel eller 24 tråder Fabel på ca 50 cm. Tre trådendene halvveis gjennom nederste del av øreklaffen slik at de blir liggende dobbelt. Fordel trådene i 3 bunter av 8 tråder Big Fabel eller 16 tråder Fabel og flett dem passe løst sammen, knyt en tråd rundt enden nederst på fletten. Gjenta på den andre øreklaffen.

PONGPONG:
Lag 1 pongpong på ca 8 cm i diameter. Fest den på toppen av luen.

HALS:
Det legges opp nederst på forstykket og felles av nederst på bakstykket, kragen strikkes på til slutt.

FORSTYKKET:
Arb strikkes frem og tilbake på rundp. Legg opp 38-41-44 m på rundp 5 med 1 tråd Big Fabel eller 2 tråder Fabel. Strikk 2 RILLER – se forkl over. Fortsett med glstrikk og 2 m rille i hver side. Når arb måler 7-9-10 cm felles de midterste 12-15-16 m av til hals og hver skulder strikkes ferdig for seg.

Skulder: = 13-13-14 m. Fortsett med glattstrikk og 2 m rille mot skulderen - SAMTIDIG felles det på beg av hver p fra halsen slik: 3 m 1 gang, 2 m 1 gang og 1 m 2 ganger = 6-6-7 m tilbake på skulderen. Når arb måler 11-13-15 cm settes det 1 merketråd (= midt oppå skulderen) - herfra måles arb videre! På neste p legges det opp 2 nye m mot halsen, deretter settes m på 1 tråd.
Strikk den andre skulderen på samme måte.

BAKSTYKKET:
Sett m fra den ene skulderen tilbake på p, legg opp 22-25-26 nye m og sett m fra den andre skulderen tilbake på p = 38-41-44 m. Fortsett med glattstrikk og 2 m rille i hver side. Når arb måler 10-12-14 cm fra merketråden strikkes det 2 riller over alle m, deretter felles det av.

HALS:
Strikk opp ca 56-70 m rundt halsen på settp 4,5. Strikk 1 omg vrang. Deretter strikkes det 1 omg rett SAMTIDIG som det økes jevnt fordelt til 68-76-80 m. Videre strikkes det vrbord 2 r / 2 vr til halsen måler 7-8-9 cm. Fell løst av med r over r og vr over vr.