My honey by DROPS Design

Stickad kofta med smockmönster i DROPS Alpaca till barn stl 3 till 12 år

  • My honey / DROPS Children 23-19 - Stickad kofta med smockmönster i DROPS Alpaca till barn stl 3 till 12 år
  • My honey / DROPS Children 23-19 - Stickad kofta med smockmönster i DROPS Alpaca till barn stl 3 till 12 år
DROPS design: Modell nr z-031-bn
Garngrupp A
---------------------------------------------------------
200-200-250-250-300 g nr 7120, ljus grågrön

DROPS STRUMPST och RUNDST (60 cm) nr 3 – eller det st.nr du måste använda för att få 24 m x 32 v slätst och 34 m x 32 v smockmönster på 10 x 10 cm.
DROPS PÄRLEMORKNAPP MED HÅL, 521: 3-3-4-4-4 st.
---------------------------------------------------------

-------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------

Garnet till detta mönstret kostar 147.8kr. Läs mer.

Instruktioner

RÄTST (fram och tillbaka på st):Maskorna stickas räta på alla varv.

RÄTST (på rundst):
*1 v rätt och 1 v avigt*, upprepa *-*.

MÖNSTER: Se diag A-1. Diagr visar mönstret sett från rätsidan.

KNAPPHÅL: Det maskas av för knapphål på höger framkant. 1 knapphål = maska av tredje m från mitt fram. På nästa v läggs det upp 1 ny m över den avm m.
Maska av till knapphål när arb mäter:
Stl 3/4: 21, 27 och 33 cm.
Stl 5/6: 24, 30 och 36 cm.
Stl 7/8: 25, 30, 35 och 40 cm.
Stl 9/10: 27, 32, 37 och 42 cm.
Stl 11/12: 29, 34, 39 och 44 cm

MINSKNINGSTIPS (gäller ärmhål):
Alla minskn görs från rätsidan. Det minskas innanför 3 rätst m. De m som inte går upp i A.1 stickas i slätst.
Minska så här efter 3 rätst m: Lyft 1 m som om den skulle stickas rät, 1 rm, drag den lyfta m över.
Minska så här före 3 rätst m: 2 rm tills.
---------------------------------------------------------

KOFTA:
Arb stickas fram och tillbaka på rundst. Lägg upp 202-202-226-226-250 m på rundst 3 med Alpaca. Sticka 1 v avigt från avigsidan. Sedan stickas det 6 v rätst - se förkl ovan. KONTROLLERA STICKFASTHETEN! Sedan stickas det slätst, men de 5 yttersta m (= framkant) i varje sida stickas i rätst till färdigt mått. När arb mäter 24-26-28-29-30 cm stickas det 2 v rätst, SAMTIDIGT på 1:a v ökas det 34-34-42-42-50 m jämnt fördelat = 236-236-268-268-300 m på st. Nästa v stickas så här, från rätsidan: 5 rätst m, 1 rm, A-1 över de nästa 224-224-256-256-288 m, avsluta med 1 rm och 5 rätst m. Kom ihåg att maska av till knapphål – se förkl ovan. Sätt 2 markörer i arb, efter 62-62-70-70-78 m in från varje sida (bakst = 112-112-128-128-144 m). När arb mäter 27-29-32-33-34 cm stickas det 2 v rätst över 8 m på varje sida av markörerna, de resterande m fortsätter som förut. På nästa v maskas det av 4 m på varje sida av varje markör och varje del stickas färdig för sig.

BAKST:
= 104-104-120-120-136 m. Sticka så här från rätsidan: 3 rätst m, 1 rm, A-1 över de nästa 96-96-112-112-128 m, avsluta med 1 rm och 3 rätst m. Minska så här för ärmhål i varje sida på vartannat v så – läs MINSKNTIPS: 1 m 8 ggr = 88-88-104-104-120 m. När arb mäter 38-41-45-47-49 cm maskas de mittersta 40-40-40-40-56 m av till hals = 24-24-32-32-32 m kvar på varje axel. Sticka varje del färdig för sig. Maska av när arb mäter 40-43-47-49-51 cm.

HÖGER FRAMST:
= 58-58-66-66-74 m. Sticka så här från rätsidan: 5 rätst m, 1 rm, A.1 över de nästa 48-48-56-56-64 m, avsluta med 1 rm och 3 rätst m. Minska för ärmhål i sidan som på bakst. Kom ihåg avm till knapphål. SAMTIDIGT när arb mäter 34-37-41-43-45 cm sätts 14-14-14-14-22 m mot mitt fram på 1 tråd. Sedan maskas det av så här till hals på vartannat v: 2 m 4 ggr, och 1 m 4 ggr – de m som inte går upp i A-1 stickas i slätst. Efter alla avm är det 24-24-32-32-32 m kvar på axeln. Maska av när arb mäter 40-43-47-49-51 m.

VÄNSTER FRAMST:
Sticka som höger, men motsatt.

ÄRM:
Arb stickas runt på strumpst. Lägg upp 44-48-48-52-52 m på strumpst 3 med Alpaca. Sätt 1 markör i början på v. Sticka 6 v rätst, sedan stickas det slätst till färdigt mått. När arb mäter 5 cm ökas det 1 m på varje sida av markören, upprepa med 3½-4-3½-4½-4 cm mellanrum totalt 7-7-8-8-9 ggr = 58-62-64-68-70 m. När arb mäter 29-33-34-39-43 cm maskas det av 3 m på varje sida av markören, arb stickas nu vidare fram och tillbaka. Sedan maskas det av så här för ärmkulle i varje sida i början på varje v: 2 m 3 ggr och 1 m 0-1-3-5-6 ggr, sedan maskas det av 2 m i varje sida tills arb mäter 33-38-40-46-51 cm, maska av 3 m 1 gång i varje sida. Maska av de resterande m, arb mäter ca 34-39-41-47-52 cm.

HALSKANT:
Sticka upp 74 till 94 m (inkl m på trådarna) runt halsen på rundst 3. Sticka 6 v rätst. Maska av.

MONTERING:
Sy axelsömmarna. Sy i ärmarna. Sy i knapparna på vänster framst.

Diagram

symbols = rm från rätsidan, am från avigsidan
symbols = sätt 2 m på hj.st bakom arb, 2 rm, 2 rm från hj.st
symbols = sätt 2 m på hj.st framför arb, 2 rm, 2 rm från hj.st

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS Children 23-19) för mått och uträkningar.

Kommentarer / Frågor (113)

country flag Birgit 16.03.2021 - 23:55:

Hallo bei der Jacke muss man nach 24 cm eine krausrippe stricken und dabei 34 Maschen aufnehmen. Dadurch wird die Jacke ja noch größer. Bei der Maßskizze wird die Jacke nach oben schmäler. Stimmt das, dass man soviel Maschen aufnehmen muss? Freundliche Grüße

user icon DROPS Design 17.03.2021 kl. 08:30:

Liebe Birgit, ja es stimmt so, man muss zunehmen und dann A.1 stricken, die Maschenanzahl muss vergrössert werden um die gewünschte Breite zu bekommen. Viel Spaß beim stricken!

country flag Marleen Geirnaert 05.02.2021 - 13:13:

Hallo , ik denk dat ik ondertussen heb gevonden wat mijn probleem was met die " 14 steken op een hulpdraad" : ik veronderstel dat ik deze mee moet opnemen om de halsboord te breien...niet ?

country flag Marleen Geirnaert 04.02.2021 - 19:27:

RECHTER VOORPAND:= 58-58-66-66-74 st. Plaats TEGELIJKERTIJD bij een hoogte van 34-37-41-43-45 cm 14-14-14-14-22 st middenvoor op een hulpdraad. tot zover een deel vd beschrijving : wat bedoelt u met "14 steken middenvoor op een hulpdraad" - vind nergens terug wat er met deze steken moet gebeuren ? dank voor uw rectie , mvg , Marleen

user icon DROPS Design 06.02.2021 kl. 11:12:

Dag Marleen,

Je zet de 14 steken aan de zijde van midden voor op een aparte draad en de rest van de steken, brei je verder. Bij het maken van de hals worden deze steken weer opgenomen.

country flag Irene Kirchner 02.02.2021 - 01:01:

I have finished the main body of the cardigan but I don't seem to have enough wool over for the sleeves. Could you tell me how many stitches to cast on and the increases for a short sleeve, or would it be OK to leave it without sleeves. I would appreciate your reply.

user icon DROPS Design 02.02.2021 kl. 10:39:

Dear Mrs Kirchner, we are unfortunately not able to adjust every pattern to every single request - please contact the store where you bought the yarn, even per mail or telephone - or any knitting forum. Thanks for your comprehension. Happy knitting!

country flag Hanne Krogvig 28.01.2021 - 12:32:

Opskriften er i 5 STR. Og målene er jo også i 5 varianter. Men i maskeantal bliver der kun budt på 3 forskellige? Jeg strikker STR 9/10 år hvor en samlet omkreds forneden er 90 cm, men arbejdet måler 100 cm. Min strikkefasthed er korrekt. Jeg benytter Drops safran bomulds garn. Hvordan får jeg en omkreds på 90 cm? Jeg er en rutineret strikker, men det her driller, så hjælp venligst

country flag Irene Kirchner 05.01.2021 - 09:21:

Thank you so much for your help

country flag Irene Kirchner 02.01.2021 - 23:41:

How far do I space the buttonholes on size 3/4

user icon DROPS Design 03.01.2021 kl. 02:14:

Dear Irene Kirchner! Cast off for button holes when piece measures for size 3/4: 21, 27 and 33 cm from the bottom row. Happy knitting!

country flag Elke 02.12.2020 - 16:19:

Hallo liebe Strickereien, ich habe das Jäckchen fast vollendet und dabei ein Problem: Das kraus rechts gestrickte Bündchen rollt sich nach oben. Gibt es einen Trick, wie man es abeheben kann? Herzliche Grüße Elke

user icon DROPS Design 03.12.2020 kl. 08:52:

Liebe Elke, Sie können die Jacke mit Stecknadeln auf einer geeigneten Unterlage spannen, anfeuchten (z.B. mit einer Sprühflasche für Blumen) und trocknen lassen, danach entfernen Sie die Stecknadeln, dann sollte sich der Rand nicht mehr rollen. Viel Spaß beim stricken!

country flag Anna 26.10.2020 - 13:32:

Non mi è chiaro perché sidebbano fare quegli aumenti in corrispondenza del cambio da maglia rasata a lavorato...forse perché il nido d\'ape ha bisogno di più punti per lavorarlo. Vorrei capire.\r\nGrazie mille

user icon DROPS Design 26.10.2020 kl. 22:09:

Buongiorno Anna. Si suggerisce di aumentare perchè il punto nido d'ape stringe un po' il lavoro rispetto alla maglia rasata. Buon lavoro!

country flag Vasiliki 07.10.2020 - 23:34:

How i will cast off 4 sts on each side of every marker before separate each part? I have to decrease 16 sts in one row and then separate in three parts?

user icon DROPS Design 08.10.2020 kl. 11:07:

Dear Mrs Vasiliki, at the end of bottom of jacket, you should have inserted markers 62-62-70-70-78 sts in from each side so that you have 62-62-70-70-78 sts for each front piece and 112-112-128-128-144 sts for back piece. Now work front piece until 4 sts remain before marker, cast off the next 8 sts (= 4 sts before marker + 4 sts after marker), work back piece and repeat cast off for 2nd armhole on next marker. Work is now divided in 3 parts; Happy knitting!

Kommentér oppskrift DROPS Children 23-19