DROPS / 142 / 17

Solveig by DROPS Design

Stickad DROPS mössa, halsvärmare och vantar i ”Nepal” med hålmönster

DROPS Design: Modell nr ne-096
Garngrupp C
-----------------------------------------------------------
MÖSSA:
Storlek: one-size
Passar huvudmått: ca 55/57 cm
Garnåtgång:
DROPS NEPAL från Garnstudio
100 g nr 0206, ljus beige

DROPS RUNDST (40 cm) och STRUMPST NR 4 – eller det st.nr du måste använda för att få 19 m x 25 v slätst på 10 x 10 cm.
DROPS RUNDST NR 3 (40 cm) – till resår.

HALSVÄRMARE:
Storlek: S/M - M/L
Längd (innan den är ihopsydd): ca 72 - 76 cm
Garnåtgång:
DROPS NEPAL från Garnstudio
150-150 g nr 0206, ljus beige

DROPS ST NR 4,5 – eller det st.nr du måste använda för att få 18 m x 23 v slätst på 10 x 10 cm.

100-100 g nr 0206, ljus beige

DROPS STRUMPST NR 4 – eller det st.nr du måste använda för att få 19 m x 25 v slätst på 10 x 10 cm.
DROPS STRUMPST NR 3 – till resår.

----------------------------------------------------------

MÖSSA OCH HALSVÄRMARE:

MÖNSTER:
Se diag A.1 till A.6. Diag visar alla v i mönstret sett från rätsidan.

RÄTST (fram och tillbaka på st):
Maskorna stickas räta på alla varv.
--------------------------------------------------------

MÖSSA:
Arb stickas runt. Lägg upp 98 m på rundst 3 med Nepal och sticka 1 v rätt. Sedan stickas det resår efter diag A.1 (= 2 rapporter på v). När A.1 har stickats 1 gång på höjden byts det till rundst 4. Sedan stickas det MÖNSTER efter diag A.2. När arb mäter ca 21 cm – avpassa efter en hel rapport på höjden av hålmönstret, stickas och minskas det efter diag A.3 (= 2 rapporter på v) – byt till strumpst när det behövs . När A.3 har stickats 1 gång på höjden är det 24 m kvar på v. Sticka alla m vridet räta tills 2 och 2. Klipp av tråden, drag den genom de resterande m, drag åt och fäst ordentligt. Mössan mäter ca 26 cm på höjden.

HALSVÄRMARE:
Arb stickas fram och tillbaka på st. Lägg upp 40-44 m på st 4,5 med Nepal. Sticka 4 räta v (1:a v = rätsidan) – SAMTIDIGT på 3:e v ökas det 5-5 m jämnt fördelat (det ökas inte över de yttersta 2 m i varje sida) = 45-49 m. Nästa v stickas så här från rätsidan: 2 kantm i RÄTST – se förkl ovan, sticka A.4 (= 6 m), 2-3 am, A.5 (= 6 m), 2-3 am, A.6 (= 9 m), 2-3 am, A.4, 2-3 am, A.5 och 2 RÄTST kantm. Fortsätt mönstret så här (från avigsidan stickas de 2-3 m mellan varje diag räta). När arb mäter ca 71-75 cm – avpassa efter en hel rapport på höjden av hålmönstret i mitten, stickas det 4 räta v – SAMTIDIGT minskas det 5-5 m jämnt fördelat på 1:a v = 40-44 m. Maska sedan av med rm från avigsidan.

MONTERING:
Lägg de 2 ändarna över varandra så att spetsen fram blir dubbel. Sy avmaskningskanten kant i kant med yttersidan av den ena långsidan, och uppläggningskanten kant i kant med yttersidan av den andra långsidan.
--------------------------------------------------------

VANTAR:
MÖNSTER:
Se diag A.7. Diag visar alla v i mönstret.

ÖKNINGSTIPS:
Det ökas 1 m genom att göra 1 omslag om st, på nästa v stickas omslaget vridet rätt så att det inte blir hål.

MINSKNINGSTIPS:
Minska så här (börja 3 m före markören): 2 rm tills, 2 rm (markören sitter mitt emellan dessa 2 m), lyft 1 m som om den skulle stickas rät, 1 rm, drag den lyfta m över.
--------------------------------------------------------

HÖGER VANTE:
Lägg upp 40-40 m på strumpst 3 med Nepal och sticka 1 v rätt. Sedan stickas det resår (= 2 rm, 2 am). När resåren mäter 6-7 cm stickas nästa v så här: * Sticka 5 rm, sticka de 2 nästa m räta tills *, upprepa *-*, 2 ggr till, sticka 1 rm, 2 am, * 2 rm tills, 2 rm *, upprepa *-*, 1 gång till, 2 rm tills, 2 am och avsluta med 4 rm = 34-34 m. Byt till strumpst 4 och sticka nästa v så här: 19 m slätst (= inuti handen), A.7 (= 11 m) och 4 m slätst. Fortsätt mönstret så här. När arb mäter 8-9 cm ökas det 1 m på varje sida av första m på v till tumme – LÄS ÖKNINGSTIPS! Upprepa ökningen på varje sida av de ökade m på vartannat v, 4-5 ggr till = 44-46 m. Nu sätts de 11-13 tum-m på 1 tråd. Fortsätt runt som förut SAMTIDIGT som det läggs upp 1 ny m bakom tummen på nästa v = 34-34 m. När vanten mäter ca 21-23 cm (prova ev vanten på, det återstår ca 4 cm till färdigt mått), sätts det 1 markör efter de första 16 m på v och 1 markör efter de nästa 17 m (det återstår 1 m på v efter sista markören). Nu minskas det 1 m på varje sida av båda markörerna – LÄS MINSKNTIPS. Upprepa minskn på vartannat v, 2 ggr till och sedan på varje v totalt 3 ggr = 10 m kvar på st – OBS: när det inte får plats till fler rapporter av A.7 på höjden avslutas mönstret efter en hel rapport på höjden, sedan stickas det slätst över de resterande m i mönstret tills minskn är gjorda. Klipp av tråden, drag den genom de resterande m, drag åt och fäst ordentligt.

TUMME:
Sätt tillbaka de 11-13 tum-m från tråden på strumpst 4. Sticka dessutom upp 4-3 m bakom tummen = 15-16 m. Sticka slätst runt tills själva tummen mäter ca 4½-5 cm (prova ev vanten på, det återstår nu ca ½ cm till färdigt mått). Sticka 2 räta v SAMTIDIGT som alla m stickas tills 2 och 2 på båda v = 4-4 m kvar på st. Klipp av tråden, drag den genom de resterande m, drag åt och fäst ordentligt.

VÄNSTER VANTE:
Lägg upp och sticka som höger, men spegelvänt - Dvs börja resåren med 2 am ( i stället för 2 rm). Sticka 1:a v efter resåren så här: 4 rm, 2 am, * 2 rm tills, 2 rm *, upprepa *-*, 1 gång till, 2 rm tills, 2 am, 1 rm, * 2 rm tills, 5 rm *, upprepa *-*, 2 ggr till. Öka till tumme på varje sida av sista m på v. Och för minskn överst på vanten sätts 1:a markören efter 1:a m på v, och 2:a markören efter de nästa 17 m (= 16 m kvar på v efter sista markören).

= ingen m, hoppa över denna ruta
= 1 omslag mellan 2 m
= 2 rm tills
= Lyft 1 m som om den skulle stickas rät, 1 rm, drag den lyfta m över
= 2 am tills
= Lyft 1 m som om den skulle stickas rät, 2 rm tills, drag den lyfta m över
= sätt 3 m på hj.st bakom arb, 3 rm, 3 rm från hj.st
= sätt 3 m på hj.st framför arb, 3 rm, 3 rm från hj.st

Jardé 16.02.2018 - 20:06:

Bonjour, Je rencontre un problème pour la moufle gauche. Lorsque je dois faire des diminutions du début de rang je dois procéder comment ? Car il faut les commencer 3 mailles avant le marqueur et le marqueur se trouve après la première maille seulement. Je dois commencer sur le rang précédent ou je dois faire la dim en deux étapes et diminuer les deux mailles ensemble en fin de rang ? Merci drops !

DROPS Design 19.02.2018 kl. 08:48:

Bonjour Mme Jardé, commencez la diminution à la fin du tour pour que les 2 diminutions de chaque côté soient faites au même rythme. Bon tricot!

Jardé 11.02.2018 - 21:41:

Bonjour, Pour les moufles Je dois réaliser les augmentations de chaque côté de la première maille du tour ou du côté extérieur des mailles augmentées ? C'est écrit 'augmenter de chaque côté des mailles augmentées' du coup si on suit ça on obtient 4 augmentations tous les deux rangs. Merci d'avance pour votre réponse.

DROPS Design 12.02.2018 kl. 09:19:

Bonjour Mme Jardé, on va augmenter de part et d'autre des mailles augmentées = avant l'augmentation précédente, la m du pouce et après l'augmentation précédente pour qu'il n'y ait que 2 augmentations et non 4. Bon tricot!

Polina 27.01.2017 - 14:19:

Hello, enjoy your website for many years and it gets better and more convenient every year. The general advice about all the descriptions of garments on the site: it would be great if, when writing the name of yarn used for the item, you make it as a link to the specified yarn. Thanks!

DROPS Design 27.01.2017 kl. 15:24:

Dear Polina, you will find link to the shadecard of the requested yarn at the very bottom of "Materials" tab, just above "Print pattern, Photo, Comments). Happy knitting!

Belinda 07.12.2016 - 02:05:

Donna thanks for the reply, I think a lot of people have questions about CHART A.3 how the last two rows have 11 stitches omitted in each of these rows. I had not come across a knitting chart before like this one so it was another learning experience. I just love the Drops patterns, they're absolutely beautiful. Thank You:)

Belinda 05.12.2016 - 01:27:

What comes after k2, p4, k6, p2, k2 in chart A.2?

DROPS Design 05.12.2016 kl. 10:05:

Dear Belinda, in row 1 in A.2 work: K2, P4, K6, P4, K2, P2, K11, P2, K2, P4, K6, P4. When you have worked the lace pattern 1 time in height repeat the lace pattern from row 1 - continue cables as before, ie with 5 rows between each cable. Happy knitting!

Kay 12.01.2015 - 18:50:

In the A2 diagram, the top 2 rows are empty for the central design. How do I knit across? Should I knot across the central design for the top 2 rows? This A2 needs to be repeated several times, so it isn't clear how to knit the top 2 rows for the central design. Any help would be appreciated. Thanks, Kay

DROPS Design 13.01.2015 kl. 09:08:

Dear Kay, in A.2 there are 2 different kind of repetition: the cables and the lace pattern, both patterns are not worked over the same number of rows, when the lace pattern in the middle of A.2 is finished, work these sts on next row as in 1st row - when cables are done in height, work these sts as in 1st row and repeat in height as before. Happy knitting!

Catia 03.08.2014 - 11:56:

Cortesemente non riesco a capire cosa significa la casella tutta nera , forse devo fare una diminuzione? grazie mille catia

DROPS Design 03.08.2014 kl. 12:23:

Buongiorno Catia. Quando lavora il diagramma A.3 deve saltare le caselle nere. Sono maglie diminuite nei giri precedenti. P.es al giro 4, deve lavorare: 2 m dir, 3 m rov, 4 m dir, 3 m rov e così via. Buon lavoro!

Natalia 26.01.2014 - 06:31:

Hello, Could you please help me with diagram A2 rows 11 and 12. What should I do after I knit 2 sts, P4, K6, P4, K2, P2???? Where will be 11 stitches, which after previous row are on my left needle?

DROPS Design 27.01.2014 kl. 08:52:

Dear Natalia, when lace pattern is finished repeat the lace pattern from row 1, at the same time, continue cable pattern in A.2 as shown in diagram. Happy knitting!

Froilein Zak 22.01.2014 - 12:37:

Hallo, ich habe eine Frage bzgl der Musterzeichnungen. Sind dort nur die Hinreihen gezeichnet oder auch dieRückreihen ? Vielen Dank

DROPS Design 23.01.2014 kl. 07:48:

Liebes Froilein Zak, es sind die Hin-und Rück-R dargestellt.

Maria Antonia 04.12.2013 - 20:04:

No puedo imprimir el patrón, la foto sí, pero el patrón no.

DROPS Design 06.12.2013 kl. 21:16:

Hola Maria Antonia! He entrado en el patrón por si había algún error pero funciona bien. Pinchas en imprimir patrón y te salta una imagen de promoción, en la parte superior derecha aparece en letra pequeña "imprime el patrón" y al pinchar ahí te salen las 5 hojas de las que consta para que imprimas

Kommentér oppskrift DROPS 142-17