DROPS / 142 / 17

Solveig by DROPS Design

Pitsineuleiset DROPS myssy, kauluri ja käsineet ”Nepal”-langasta.

DROPS Design: Malli nro ne-096
Lankaryhmä C
-----------------------------------------------------------
MYSSY:
Koko: Yksi koko
Pään ympärys: n. 55/57 cm
Langanmenekki: Garnstudion
DROPS NEPAL:
100 g nro 0206, vaalea beige

DROPS PYÖRÖPUIKKO (40 cm) ja SUKKAPUIKOT NRO 4 tai käsialan mukaan.
DROPS PYÖRÖPUIKKO (40 cm) NRO 3 (joustinneuleeseen).
NEULETIHEYS: 19 s x 25 krs sileää neuletta puikoilla nro 4 = 10 x 10 cm.

KAULURI:
Koko: S/M - M/L
Pituus (ennen viimeistelyä): n. 72 - 76 cm
Langanmenekki: Garnstudion
DROPS NEPAL:
150-150 g nro 0206, vaalea beige

DROPS PUIKOT NRO 4,5 tai käsialan mukaan.
NEULETIHEYS: 18 s x 23 krs sileää neuletta puikoilla nro 4,5 = 10 x 10 cm.

100-100 g nro 0206, vaalea beige

DROPS SUKKAPUIKOT NRO 4 tai käsialan mukaan.
DROPS SUKKAPUIKOT NRO 3 (joustinneuleeseen).
NEULETIHEYS: 19 s x 25 krs sileää neuletta puikoilla nro 4 = 10 x 10 cm.

(Siirry ohjeeseen)

Tagit:

kuvio/tekniikka: palmikko, pitsineule, muoto: pussipipo, ohjetyyppi: hatut, käsineet, kauluri, setti,

MYSSY ja KAULURI:

MALLINEULE:
Katso ruutupiirrokset A.1-A.6. Piirrokset näyttävät mallineuletta oikealta puolelta katsottuna.

AINAOIKEINNEULE tasona:
Neulo kaikki kerrokset oikein.
--------------------------------------------------------

MYSSY:
Neulotaan suljettuna neuleena. Luo 98 s pyöröpuikolle nro 3 Nepal-langalla ja neulo 1 krs oikein. Jatka neulomalla joustinneuletta piirroksen A.1 mukaisesti (työhön tulee 2 mallikertaa). Kun olet neulonut piirroksen A.1 loppuun, vaihda pyöröpuikkoon nro 4. Jatka neulomalla MALLINEULETTA piirroksen A.2 mukaisesti. Kun työn korkeus on n. 21 cm ja olet neulonut kokonaisen mallikerran pitsineuletta loppuun, neulo mallineuletta piirroksen A.3 mukaisesti ja tee myös kavennukset piirroksen mukaisesti (työhön tulee 2 mallikertaa). Vaihda työhön sukkapuikot, kun pyöröpuikko käy liian pitkäksi. Kun olet neulonut piirroksen A.3 loppuun, työssä on jäljellä 24 s. Neulo kaikki s:t kiertäen pareittain oikein yhteen. Katkaise lanka, vedä se jäljellä olevien silmukoiden läpi, kiristä aukko umpeen ja päättele langanpäät hyvin. Myssyn korkeus on n. 26 cm.

KAULURI:
Neulotaan tasona. Luo 40-44 s puikoille nro 4,5 Nepal-langalla. Neulo 4 krs oikein (1. krs = oikea puoli) ja lisää SAMALLA 3. krs:lla tasavälein 5-5 s (älä tee lisäyksiä reunojen reunimmaisten 2 s:n kohdalla) = 45-49 s. Seuraava krs (= oikea puoli) neulotaan näin: 2 s AINAOIKEAA (ks. selitys yllä), neulo A.4 (= 6 s), 2-3 n, A.5 (= 6 s), 2-3 n, A.6 (= 9 s), 2-3 n, A.4, 2-3 n, A.5 ja 2 s ainaoikeaa. Jatka mallineuletta tähän tapaan (nurjalla puolella jokaisen piirroksen mallikerran väliset 2-3 s neulotaan oikein). Kun työn korkeus on n. 71-75 cm ja olet työn keskellä neulonut kokonaisen mallikerran pitsineuletta loppuun, neulo 4 krs oikein ja kavenna SAMALLA 1. krs:lla tasavälein 5-5 s = 40-44 s. Päätä s:t oikein silmukoin työn nurjalta puolelta.

VIIMEISTELY:
Aseta kappaleen päät päällekkäin siten, että keskiedun kärki on kaksinkertainen. Kiinnitä päätösreuna toisen pitkittäissivun ulkoreunaan (ompele reunat vastakkain) ja kiinnitä luomisreuna toisen pitkittäissivun ulkoreunaan (ompele reunat vastakkain).
----------------------------------------------------------

KÄSINEET:
MALLINEULE:
Katso ruutupiirros A.7. Piirros näyttää kokonaisen mallikerran.

LISÄYSVINKKI:
Lisää 1 s tekemällä 1 langankierto puikolle. Seuraavalla krs:lla langankierto neulotaan kiertäen oikein, jottei muodostuisi reikää.

KAVENNUSVINKKI:
Kavenna seuraavasti (aloita 3 s:n päässä merkkilangasta): 2 s oikein yhteen, 2 o (merkkilanka on näiden 2 s:n keskellä), nosta 1 s oikein neulomatta, 1 o, vedä nostettu s neulotun yli.
--------------------------------------------------------

OIKEA KÄSINE:
Luo 40-40 s sukkapuikoille nro 3 Nepal-langalla ja neulo 1 krs oikein. Jatka neulomalla 2 o/2 n -joustinneuletta. Kun joustinneuleen pituus on 6-7 cm, neulo seuraava krs näin: *Neulo 5 o, neulo seuraavat 2 s oikein yhteen*, toista *-* vielä 2 kertaa, neulo 1 o, 2 n, *2 s oikein yhteen, 2 o*, toista *-* vielä kerran, 2 s oikein yhteen, 2 n ja neulo lopuksi 4 o = 34-34 s. Vaihda sukkapuikkoihin nro 4 ja neulo seuraava krs näin: 19 s sileää neuletta (= kämmenpuoli), A.7 (= 11 s) ja 4 s sileää neuletta. Jatka mallineuletta tähän tapaan. Kun työn pituus on 8-9 cm, aloita peukalokiilan lisäykset, eli lisää krs:n ensimmäisen s:n molemmin puolin 1 s (LUE LISÄYSVINKKI). Toista tällaiset lisäykset aiemmin lisättyjen silmukoiden molemmin puolin joka 2. krs vielä 4-5 kertaa = 44-46 s. Siirrä sitten peukalokiilan 11-13 s apulangalle. Jatka suljettua neuletta kuten aiemmin ja luo seuraavalla krs:lla peukalokiilan silmukoiden tilalle 1 s = 34-34 s. Kun käsineen pituus on n. 21-23 cm (sovita tarvittaessa käsinettä, työhön neulotaan vielä n. 4 cm), kiinnitä 1 merkkilanka krs:n ensimmäisten 16 s:n jälkeen ja 1 merkkilanka seuraavien 17 s:n jälkeen (toisen merkkilangan jälkeen jäljellä on 1 s). Kavenna nyt kummankin merkkilangan molemmin puolin 1 s (LUE KAVENNUSVINKKI). Toista tällaiset kavennukset joka 2. krs vielä 2 kertaa ja sitten jokaisella krs:lla yht. 3 kertaa = 10 s jäljellä työssä. HUOM: Kun työhön ei mahdu lisää kokonaisia piirroksen A.7 mallikertoja, lopeta mallineule (kokonaisen mallikerran jälkeen) ja neulo jatkossa lopuilla silmukoilla sileää neuletta. Kun kaikki kavennukset on tehty, katkaise lanka, vedä se jäljellä olevien silmukoiden läpi, kiristä aukko umpeen ja päättele langanpäät hyvin.

PEUKALO:
Ota apulangalla odottavat 11-13 s takaisin sukkapuikoille nro 4. Poimi lisäksi peukalokiilan takareunasta 4-3 s = 15-16 s. Neulo sileää neuletta suljettuna neuleena, kunnes peukalon pituus on n. 4½-5 cm (sovita tarvittaessa käsinettä, työhön neulotaan vielä n. ½ cm). Neulo 2 krs oikein ja neulo SAMALLA molemmilla krs:illa kaikki s:t pareittain yhteen = 4-4 s jäljellä työssä. Katkaise lanka, vedä se jäljellä olevien silmukoiden läpi, kiristä aukko umpeen ja päättele langanpäät hyvin.

VASEN KÄSINE:
Neulo oikean käsineen peilikuvaksi, eli aloita joustinneule 2 nurjalla s:lla. Joustinneuleen jälkeen 1. krs neulotaan seuraavasti: 4 o, 2 n, *2 s oikein yhteen, 2 o*, toista *-* vielä kerran, 2 s oikein yhteen, 2 n, 1 o, *2 s oikein yhteen, 5 o*, toista *-* vielä 2 kertaa. Tee nyt peukalokiilan lisäykset krs:n viimeisen s:n molemmin puolin. Kiinnitä merkkilangat kärkikavennuksia varten seuraavasti: 1. merkkilanka krs:n 1. s:n jälkeen ja 2. merkkilanka seuraavien 17 s:n jälkeen (= 16 s jäljellä toisen merkkilangan jälkeen).

= jätä tämä ruutu väliin
= siirrä 3 s apupuikolle työn taakse, 3 o, neulo apupuikon 3 s oikein
= siirrä 3 s apupuikolle työn eteen, 3 o, neulo apupuikon 3 s oikein

Mikäli uskot löytäneesi ohjeesta virheen, näppäile kommenttisi tai kysymyksesi ohjeen yläreunan Komentti-kenttään. Siirry mallin DROPS 142-17 alkuperäisohjeeseen.