DROPS / 142 / 17

Solveig by DROPS Design

Gebreide DROPS muts, halswarmer en wanten met kantpatroon van ”Nepal”.

DROPS design: Model nr. ne-096
Garengroep C
-----------------------------------------------------------
MUTS:
Maat: één-maat
Hoofdomtrek: ongeveer 55/57 cm
Materiaal:
DROPS NEPAL van Garnstudio
100 gr. kleur nr. 0206, lichtbeige

DROPS BREINLD ZONDER KNOP en RONDBREINLD (40 cm) 4 mm - of de maat die u nodig hebt voor een stekenverhouding van 19 st x 25 nld in tricotst = 10 x 10 cm.
DROPS RONDBREINLD 3 mm (40 cm) - voor de boordsteek.

HALSWARMER:
Maat: S/M - M/L
Lengte (voor het in elkaar naaien): ongeveer 72 - 76 cm
Materiaal:
DROPS NEPAL van Garnstudio
150-150 gr. kleur nr. 0206, lichtbeige

DROPS RECHTE BREINLD 4.5 mm - of de maat die u nodig hebt voor een stekenverhouding van 18 st x 23 nld in tricotst = 10 x 10 cm.

WANTEN:
Gebreide DROPS wanten met kantpatroon van "Nepal".
Maat S - L.
DROPS design: Model nr. ne-097
Garengroep C
-----------------------------------------------------------
100-100 gr. kleur nr. 0206, lichtbeige

DROPS BREINLD ZONDER KNOP 4 mm - of de maat die u nodig hebt voor een stekenverhouding van 19 st x 25 nld in tricotst = 10 x 10 cm.
DROPS BREINLD ZONDER KNOP 3 mm – voor de boordsteek
----------------------------------------------------------

DROPS Nepal mix DROPS Nepal mix 2.52 € /50g

Zie telpatronen A.1 tot en met A.6. De telpatronen geven de goede kant van het werk weer. Zowel de heengaande als de teruggaande naalden zijn weergegeven.

RIBBELST (heen en weer gebreid op de nld):
brei alle nld recht. 1 ribbel = 2 nld r.
--------------------------------------------------------

MUTS:
Wordt in de rondte gebreid.
Zet 98 st op met rondbreinld 3 mm en Nepal en brei 1 nld recht. Brei dan boordsteek volgens telpatroon A.1 (= 2 patroonherhalingen in de rondte). Ga als A.1 een keer in de hoogte is gebreid verder met rondbreinld 4 mm. Brei dan in PATROON volgens telpatroon A.2. Brei en minder bij een hoogte van ongeveer 21 cm – pas zo aan dat het na een hele herhaling in de hoogte is van het kantpatroon - volgens telpatroon A.3 (= 2 patroonherhalingen in de rondte) – ga verder met breinld zonder knop indien nodig. Als A.3 een keer in de hoogte is gebreid, zijn er 24 st over op de nld. Brei alle st gedraaid recht 2 aan 2 samen. Knip de draad af en haal deze door de overgebleven st, trek de draad aan en zet vast. De muts meet ongeveer 26 cm in de hoogte.

HALSWARMER:
Wordt heen en weer gebreid op de nld. Zet 40-44 st op met nld 4.5 mm en Nepal. Brei 4 nld recht (1e nld = goede kant) – meerder TEGELIJKERTIJD in de 3e nld 5-5 st gelijkmatig (meerder niet over de buitenste 2 st aan elke kant) = 45-49 st. Brei de volgende nld als volgt aan de goede kant: 2 kant st in RIBBELST – zie uitleg boven, brei A.4 (= 6 st), 2-3 st av, A.5 (= 6 st), 2-3 st av, A.6 (= 9 st), 2-3 st av, A.4, 2-3 st av, A.5 en 2 kant st in RIBBELST. Ga zo verder in patroon (brei aan de verkeerde kant de 2-3 st tussen elk telpatroon recht). Brei bij een hoogte van ongeveer 71-75 cm – pas zo aan dat het na een hele herhaling in de hoogte van het kantpatroon in het midden is - 4 nld recht en minder TEGELIJKERTIJD 5-5 st gelijkmatig in de 1e nld = 40-44 st. Kant dan af met rechte st aan de verkeerde kant.

AFWERKING:
Leg de 2 uiteinden schuin op elkaar zodat de punt aan de voorkant dubbel is. Naai de afkantrand tegen de zijkant aan een lange kant en naai de opzetrand aan de lange kant aan de andere kant.

WANTEN:
PATROON:
Zie telpatroon A.7. Het telpatroon geeft de goede kant van het werk weer. Het telpatroon wordt in de rondte gebreid.

TIP VOOR HET MEERDEREN:
Meerder 1 st door 1 omsl te maken, brei de omsl in de volgende nld gedraaid recht, dus brei achter in de st in plaats van voor in de st om een gaatje te voorkomen.

TIP VOOR HET MINDEREN:
Minder als volgt (begin 3 st voor de markeerder): 2 st r samen, 2 st r (markeerder staat tussen deze 2 st), 1 st r afh, 1 st r, afgeh st overh.
--------------------------------------------------------

RECHTER WANT:
Zet 40-40 st op met breinld zonder knop 3 mm en Nepal en brei 1 nld recht. Brei dan boordsteek (= 2 st r/2 st av). Brei als de boordsteek 6-7 cm meet de volgende nld als volgt: * 5 st r, brei de volgende 2 st r samen *, herhaal van *-* nog 2 keer, 1 st r, 2 st av, * 2 st r samen, 2 st r *, herhaal van *-* nog 1 keer, 2 st r samen, 2 st av en eindig met 4 st r = 34-34 st. Ga verder met breinld zonder knop 4 mm, brei de volgende nld als volgt: 19 st in tricotst (= onderkant hand), A.7 (= 11 st) en 4 st in tricotst. Ga zo verder in patroon. Meerder bij een hoogte van 8-9 cm 1 st aan elke kant van de eerste st op de nld voor de duim - LEES TIP VOOR HET MEERDEREN. Herhaal dit meerderen aan elke kant van de gemeerderde st om de nld nog 4-5 keer = 44-46 st. Zet nu de 11-13 duim st op een hulpdraad. Ga verder in de rondte als hiervoor en zet TEGELIJKERTIJD 1 nieuwe st op achter duim st in de volgende nld = 34-34 st. Plaats als de want ongeveer 21-23 cm meet (pas de want aan, er moet nog ongeveer 4 cm te breien zijn tot de want klaar is) 1 markeerder na de eerste 16 st op de nld en 1 markeerder na de volgende 17 st (er blijft 1 st over op de nld na de laatste markeerder). Minder nu 1 st aan elke kant van beide markeerders - LEES TIP VOOR HET MINDEREN. Herhaal dit minderen om de nld nog 2 keer en dan elke nld in totaal 3 keer = 10 st over op de nld – LET OP: Als er niet genoeg ruimte is voor meer patroonherhalingen van A.7 in de hoogte, eindig dan het patroon na een hele herhaling in de hoogte en brei verder in tricotst over de overgebleven st in het patroon ze geminderd worden. Knip de draad af en haal deze door de overgebleven st, trek de draad aan en zet vast.

DUIM:
Zet de 11-13 duim st van de hulpdraad terug op de breinld zonder knop 4 mm. Neem nog 4-3 st op achter de duim st = 15-16 st. Brei in tricotst in de rondte tot de duim ongeveer 4½-5 cm meet (pas de want aan, er moet nog ongeveer ½ cm gebreid worden tot de duim klaar is). Brei 2 nld recht en brei TEGELIJKERTIJD alle st 2 aan 2 r samen op beide nld = 4-4 st over op de nld. Knip de draad en haal deze door de overgebleven st, trek de draad aan en zet vast.

LINKER WANT:
Zet op en brei als de rechter want maar in spiegelbeeld. Dus begin de boordsteek met 2 st av (in plaats van 2 st r). Brei de 1e nld na de boordsteek als volgt: 4 st r, 2 st av, * 2 st r samen, 2 st r *, herhaal van *-* nog 1 keer, 2 st r samen, 2 st av, 1 st r, * 2 st r samen, 5 st r *, herhaal van *-* nog 2 keer. Meerder voor de duim aan elke kant van de laatste st op de nld. En plaats voor het minderen aan de bovenkant van de want de 1e markeerder na de 1e st op de nld en de 2e markeerder na de volgende 17 st (= 16 st over op de nld na de laatste markeerder).

= geen steek, sla dit vierkantje over
= 2 st av samen
= 1 st r afh, 2 st r samen, afgeh st overh
= zet 3 st op een kabelnld en houd deze achter het werk, 3 st r, 3 st r van de kabelnld
= zet 3 st op een kabelnld en houd deze voor het werk, 3 st r, 3 st r van de kabelnld

Jardé 16.02.2018 - 20:06:

Bonjour, Je rencontre un problème pour la moufle gauche. Lorsque je dois faire des diminutions du début de rang je dois procéder comment ? Car il faut les commencer 3 mailles avant le marqueur et le marqueur se trouve après la première maille seulement. Je dois commencer sur le rang précédent ou je dois faire la dim en deux étapes et diminuer les deux mailles ensemble en fin de rang ? Merci drops !

DROPS Design 19.02.2018 kl. 08:48:

Bonjour Mme Jardé, commencez la diminution à la fin du tour pour que les 2 diminutions de chaque côté soient faites au même rythme. Bon tricot!

Jardé 11.02.2018 - 21:41:

Bonjour, Pour les moufles Je dois réaliser les augmentations de chaque côté de la première maille du tour ou du côté extérieur des mailles augmentées ? C'est écrit 'augmenter de chaque côté des mailles augmentées' du coup si on suit ça on obtient 4 augmentations tous les deux rangs. Merci d'avance pour votre réponse.

DROPS Design 12.02.2018 kl. 09:19:

Bonjour Mme Jardé, on va augmenter de part et d'autre des mailles augmentées = avant l'augmentation précédente, la m du pouce et après l'augmentation précédente pour qu'il n'y ait que 2 augmentations et non 4. Bon tricot!

Polina 27.01.2017 - 14:19:

Hello, enjoy your website for many years and it gets better and more convenient every year. The general advice about all the descriptions of garments on the site: it would be great if, when writing the name of yarn used for the item, you make it as a link to the specified yarn. Thanks!

DROPS Design 27.01.2017 kl. 15:24:

Dear Polina, you will find link to the shadecard of the requested yarn at the very bottom of "Materials" tab, just above "Print pattern, Photo, Comments). Happy knitting!

Belinda 07.12.2016 - 02:05:

Donna thanks for the reply, I think a lot of people have questions about CHART A.3 how the last two rows have 11 stitches omitted in each of these rows. I had not come across a knitting chart before like this one so it was another learning experience. I just love the Drops patterns, they're absolutely beautiful. Thank You:)

Belinda 05.12.2016 - 01:27:

What comes after k2, p4, k6, p2, k2 in chart A.2?

DROPS Design 05.12.2016 kl. 10:05:

Dear Belinda, in row 1 in A.2 work: K2, P4, K6, P4, K2, P2, K11, P2, K2, P4, K6, P4. When you have worked the lace pattern 1 time in height repeat the lace pattern from row 1 - continue cables as before, ie with 5 rows between each cable. Happy knitting!

Kay 12.01.2015 - 18:50:

In the A2 diagram, the top 2 rows are empty for the central design. How do I knit across? Should I knot across the central design for the top 2 rows? This A2 needs to be repeated several times, so it isn't clear how to knit the top 2 rows for the central design. Any help would be appreciated. Thanks, Kay

DROPS Design 13.01.2015 kl. 09:08:

Dear Kay, in A.2 there are 2 different kind of repetition: the cables and the lace pattern, both patterns are not worked over the same number of rows, when the lace pattern in the middle of A.2 is finished, work these sts on next row as in 1st row - when cables are done in height, work these sts as in 1st row and repeat in height as before. Happy knitting!

Catia 03.08.2014 - 11:56:

Cortesemente non riesco a capire cosa significa la casella tutta nera , forse devo fare una diminuzione? grazie mille catia

DROPS Design 03.08.2014 kl. 12:23:

Buongiorno Catia. Quando lavora il diagramma A.3 deve saltare le caselle nere. Sono maglie diminuite nei giri precedenti. P.es al giro 4, deve lavorare: 2 m dir, 3 m rov, 4 m dir, 3 m rov e così via. Buon lavoro!

Natalia 26.01.2014 - 06:31:

Hello, Could you please help me with diagram A2 rows 11 and 12. What should I do after I knit 2 sts, P4, K6, P4, K2, P2???? Where will be 11 stitches, which after previous row are on my left needle?

DROPS Design 27.01.2014 kl. 08:52:

Dear Natalia, when lace pattern is finished repeat the lace pattern from row 1, at the same time, continue cable pattern in A.2 as shown in diagram. Happy knitting!

Froilein Zak 22.01.2014 - 12:37:

Hallo, ich habe eine Frage bzgl der Musterzeichnungen. Sind dort nur die Hinreihen gezeichnet oder auch dieRückreihen ? Vielen Dank

DROPS Design 23.01.2014 kl. 07:48:

Liebes Froilein Zak, es sind die Hin-und Rück-R dargestellt.

Maria Antonia 04.12.2013 - 20:04:

No puedo imprimir el patrón, la foto sí, pero el patrón no.

DROPS Design 06.12.2013 kl. 21:16:

Hola Maria Antonia! He entrado en el patrón por si había algún error pero funciona bien. Pinchas en imprimir patrón y te salta una imagen de promoción, en la parte superior derecha aparece en letra pequeña "imprime el patrón" y al pinchar ahí te salen las 5 hojas de las que consta para que imprimas

Laat een opmerking achter voor DROPS 142-17