DROPS / 142 / 17

Solveig by DROPS Design

Strikket DROPS lue, hals og votter i ”Nepal” med hullmønster

DROPS Design: Modell nr ne-096
Garngruppe C
-----------------------------------------------------------
LUE:
Størrelse: one-size
Passer hodemål: ca 55/57 cm
Materialer:
DROPS NEPAL fra Garnstudio
100 g f.nr 0206, lys beige

DROPS RUNDP (40 cm) OG SETTP NR 4 – eller det p.nr du må bruke for å få 19 m x 25 p glstrikk på 10 x 10 cm.
DROPS RUNDP NR 3 (40 cm) – til vrbord.

HALS:
Størrelse: S/M - M/L
Lengde (før sammensying): ca 72 - 76 cm
Materialer:
DROPS NEPAL fra Garnstudio
150-150 g f.nr 0206, lys beige

DROPS PINNE NR 4,5 – eller det p.nr du må bruke for å få 18 m x 23 p glstrikk på 10 x 10 cm.

100-100 g f.nr 0206, lys beige

DROPS SETTP NR 4 – eller det p.nr du må bruke for å få 19 m x 25 p glstrikk på 10 x 10 cm.
DROPS SETTP NR 3 – til vrbord.
----------------------------------------------------------

DROPS Nepal uni colour DROPS Nepal uni colour 29.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Nepal mix DROPS Nepal mix 30.00 kr /50g

LUE OG HALS:

MØNSTER:
Se diag A.1 til A.6. Diag viser alle p i mønsteret sett fra retten.

RILLE (frem og tilbake på p):
Strikk rett på hver p.
--------------------------------------------------------

LUE:
Arb strikkes rundt. Legg opp 98 m på rundp 3 med Nepal og strikk 1 omg rett. Deretter strikkes det vrbord etter diag A.1 (= 2 rapporter på omg). Når A.1 er strikket 1 gang i høyden byttes det til rundp 4. Videre strikkes det MØNSTER etter diag A.2. Når arb måler måler ca 21 cm – avpass etter en hel rapport i høyden av hullmønsteret, strikkes og felles det etter diag A.3 (= 2 rapporter på omg) – gå over til settp etter hvert som det felles. Når A.3 er strikket 1 gang i høyden er det 24 m tilbake på omg. Strikk alle m vridd rett sammen 2 og 2. Klipp tråden, trekk den gjennom de resterende m, snurp sammen og fest godt. Luen måler ca 26 cm i høyden.

HALS:
Arb strikkes frem og tilbake på p. Legg opp 40-44 m på p 4,5 med Nepal. Strikk 4 p rett (1.p = retten) – SAMTIDIG på 3.p økes det 5-5 m jevnt fordelt (det økes ikke over de ytterste 2 m i hver side) = 45-49 m. Neste p strikkes slik fra retten: 2 kant-m i RILLE – se forkl over, strikk A.4 (= 6 m), 2-3 vrang, A.5 (= 6 m), 2-3 vrang, A.6 (= 9 m), 2-3 vrang, A.4, 2-3 vrang, A.5 og 2 kant-m i RILLE. Fortsett mønsteret slik (fra vrangen strikkes de 2-3 m mellom hvert diag rett). Når arb måler ca 71-75 cm – avpass etter en hel rapport i høyden av hullmønsteret i midten, strikkes det 4 p rett – SAMTIDIG felles det 5-5 m jevnt fordelt på 1.p = 40-44 m. Fell deretter av med rett fra vrangen.

MONTERING:
Legg de 2 endene over hverandre slik at spissen foran blir dobbel. Sy avfellingskanten kant i kant med yttersiden av den ene langsiden, og oppleggskanten kant i kant med yttersiden av den andre langsiden.

----------------------------------------------------------

VOTTER:
MØNSTER:
Se diag A.7. Diag viser alle p i mønsteret.

ØKETIPS:
Det økes 1 m ved å lage 1 kast om p, på neste omg strikkes kastet vridd rett slik at det ikke blir hull.

FELLETIPS:
Fell slik (start 3 m før merketråden): 2 rett sammen, 2 rett (merketråden sitter midt mellom disse 2 m), ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 1 rett, løft den løse m over.
--------------------------------------------------------

HØYRE VOTT:
Legg opp 40-40 m på settp 3 med Nepal og strikk 1 omg rett. Deretter strikkes det vrbord (= 2 r / 2 vr). Når vrborden måler 6-7 cm strikkes neste omg slik: * Strikk 5 rett, strikk de 2 neste m rett sammen *, gjenta fra *-*, 2 ganger til, strikk 1 rett, 2 vrang, * 2 rett sammen, 2 rett *, gjenta fra *-*, 1 gang til, 2 rett sammen, 2 vrang og avslutt med 4 rett = 34-34 m. Bytt til settp 4 og strikk neste omg slik: 19 m glstrikk (= inni hånden), A.7 (= 11 m) og 4 m glstrikk. Fortsett mønsteret slik. Når arb måler 8-9 cm økes det 1 m på hver side av første m på omg til tommel – LES ØKETIPS! Gjenta økningen på hver side av de økte m på hver 2.omg, 4-5 ganger til = 44-46 m. Nå settes de 11-13 tommel-m på 1 tråd. Fortsett rundt som før SAMTIDIG som det legges opp 1 ny m bak tommelen på neste omg = 34-34 m. Når votten måler ca 21-23 cm (prøv evt votten på, det gjenstår ca 4 cm til ferdig mål), settes det 1 merketråd etter de første 16 m på omg og 1 merketråd etter de neste 17 m (det gjenstår 1 m på omg etter siste merketråd). Nå felles det 1 m på hver side av begge merketrådene – LES FELLETIPS. Gjenta fellingen på hver 2.omg, 2 ganger til og deretter på hver omg totalt 3 ganger = 10 m tilbake på p – NB: når det ikke er plass til flere rapporter av A.7 i høyden avsluttes mønsteret etter en hel rapport i høyden, deretter strikkes det glstrikk over de resterende m i mønsteret til fellingene er avsluttet. Klipp tråden, trekk den gjennom de resterende m, snurp sammen og fest godt.

TOMMEL:
Sett de 11-13 tommel-m fra tråden tilbake på settp 4. Strikk i tillegg opp 4-3 m bak tommelen = 15-16 m. Strikk glstrikk rundt til selve tommelen måler ca 4½-5 cm (prøv evt votten på, det gjenstår nå ca ½ cm til ferdig mål). Strikk 2 omg rett SAMTIDIG som alle m strikkes sammen 2 og 2 på begge omg = 4-4 m tilbake på p. Klipp tråden, trekk den gjennom de resterende m, snurp sammen og fest godt.

VENSTRE VOTT:
Legg opp og strikk som høyre, men speilvendt - Dvs start vrborden med 2 vrang (istedenfor 2 rett). Strikk 1.omg etter vrborden slik: 4 rett, 2 vrang, * 2 rett sammen, 2 rett *, gjenta fra *-*, 1 gang til, 2 rett sammen, 2 vrang, 1 rett, * 2 rett sammen, 5 rett *, gjenta fra *-*, 2 ganger til. Øk til tommel på hver side av siste m på omg. Og før fellingene øverst på votten settes 1.merketråd etter 1.m på omg, og 2.merketråd etter de neste 17 m (= 16 m tilbake på omg etter siste merketråd).

= ingen m, hopp over denne ruten
= 1 kast mellom 2 m
= 2 rett sammen
= Ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 1 rett, løft den løse m over
= 2 vrang sammen
= Ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 2 rett sammen, løft den løse m over
= Sett 3 m på hj.p bak arb, 3 rett, 3 rett fra hj.p
= Sett 3 m på hj.p foran arb, 3 rett, 3 rett fra hj.p

Jardé 16.02.2018 - 20:06:

Bonjour, Je rencontre un problème pour la moufle gauche. Lorsque je dois faire des diminutions du début de rang je dois procéder comment ? Car il faut les commencer 3 mailles avant le marqueur et le marqueur se trouve après la première maille seulement. Je dois commencer sur le rang précédent ou je dois faire la dim en deux étapes et diminuer les deux mailles ensemble en fin de rang ? Merci drops !

DROPS Design 19.02.2018 kl. 08:48:

Bonjour Mme Jardé, commencez la diminution à la fin du tour pour que les 2 diminutions de chaque côté soient faites au même rythme. Bon tricot!

Jardé 11.02.2018 - 21:41:

Bonjour, Pour les moufles Je dois réaliser les augmentations de chaque côté de la première maille du tour ou du côté extérieur des mailles augmentées ? C'est écrit 'augmenter de chaque côté des mailles augmentées' du coup si on suit ça on obtient 4 augmentations tous les deux rangs. Merci d'avance pour votre réponse.

DROPS Design 12.02.2018 kl. 09:19:

Bonjour Mme Jardé, on va augmenter de part et d'autre des mailles augmentées = avant l'augmentation précédente, la m du pouce et après l'augmentation précédente pour qu'il n'y ait que 2 augmentations et non 4. Bon tricot!

Polina 27.01.2017 - 14:19:

Hello, enjoy your website for many years and it gets better and more convenient every year. The general advice about all the descriptions of garments on the site: it would be great if, when writing the name of yarn used for the item, you make it as a link to the specified yarn. Thanks!

DROPS Design 27.01.2017 kl. 15:24:

Dear Polina, you will find link to the shadecard of the requested yarn at the very bottom of "Materials" tab, just above "Print pattern, Photo, Comments). Happy knitting!

Belinda 07.12.2016 - 02:05:

Donna thanks for the reply, I think a lot of people have questions about CHART A.3 how the last two rows have 11 stitches omitted in each of these rows. I had not come across a knitting chart before like this one so it was another learning experience. I just love the Drops patterns, they're absolutely beautiful. Thank You:)

Belinda 05.12.2016 - 01:27:

What comes after k2, p4, k6, p2, k2 in chart A.2?

DROPS Design 05.12.2016 kl. 10:05:

Dear Belinda, in row 1 in A.2 work: K2, P4, K6, P4, K2, P2, K11, P2, K2, P4, K6, P4. When you have worked the lace pattern 1 time in height repeat the lace pattern from row 1 - continue cables as before, ie with 5 rows between each cable. Happy knitting!

Kay 12.01.2015 - 18:50:

In the A2 diagram, the top 2 rows are empty for the central design. How do I knit across? Should I knot across the central design for the top 2 rows? This A2 needs to be repeated several times, so it isn't clear how to knit the top 2 rows for the central design. Any help would be appreciated. Thanks, Kay

DROPS Design 13.01.2015 kl. 09:08:

Dear Kay, in A.2 there are 2 different kind of repetition: the cables and the lace pattern, both patterns are not worked over the same number of rows, when the lace pattern in the middle of A.2 is finished, work these sts on next row as in 1st row - when cables are done in height, work these sts as in 1st row and repeat in height as before. Happy knitting!

Catia 03.08.2014 - 11:56:

Cortesemente non riesco a capire cosa significa la casella tutta nera , forse devo fare una diminuzione? grazie mille catia

DROPS Design 03.08.2014 kl. 12:23:

Buongiorno Catia. Quando lavora il diagramma A.3 deve saltare le caselle nere. Sono maglie diminuite nei giri precedenti. P.es al giro 4, deve lavorare: 2 m dir, 3 m rov, 4 m dir, 3 m rov e così via. Buon lavoro!

Natalia 26.01.2014 - 06:31:

Hello, Could you please help me with diagram A2 rows 11 and 12. What should I do after I knit 2 sts, P4, K6, P4, K2, P2???? Where will be 11 stitches, which after previous row are on my left needle?

DROPS Design 27.01.2014 kl. 08:52:

Dear Natalia, when lace pattern is finished repeat the lace pattern from row 1, at the same time, continue cable pattern in A.2 as shown in diagram. Happy knitting!

Froilein Zak 22.01.2014 - 12:37:

Hallo, ich habe eine Frage bzgl der Musterzeichnungen. Sind dort nur die Hinreihen gezeichnet oder auch dieRückreihen ? Vielen Dank

DROPS Design 23.01.2014 kl. 07:48:

Liebes Froilein Zak, es sind die Hin-und Rück-R dargestellt.

Maria Antonia 04.12.2013 - 20:04:

No puedo imprimir el patrón, la foto sí, pero el patrón no.

DROPS Design 06.12.2013 kl. 21:16:

Hola Maria Antonia! He entrado en el patrón por si había algún error pero funciona bien. Pinchas en imprimir patrón y te salta una imagen de promoción, en la parte superior derecha aparece en letra pequeña "imprime el patrón" y al pinchar ahí te salen las 5 hojas de las que consta para que imprimas

Kommentér oppskrift DROPS 142-17