DROPS / 142 / 17

Solveig by DROPS Design

Strikket DROPS lue, hals og votter i ”Nepal” med hullmønster

DROPS Design: Modell nr ne-096
Garngruppe C
-----------------------------------------------------------
LUE:
Størrelse: one-size
Passer hodemål: ca 55/57 cm
Materialer:
DROPS NEPAL fra Garnstudio
100 g f.nr 0206, lys beige

DROPS RUNDP (40 cm) OG SETTP NR 4 – eller det p.nr du må bruke for å få 19 m x 25 p glstrikk på 10 x 10 cm.
DROPS RUNDP NR 3 (40 cm) – til vrbord.

HALS:
Størrelse: S/M - M/L
Lengde (før sammensying): ca 72 - 76 cm
Materialer:
DROPS NEPAL fra Garnstudio
150-150 g f.nr 0206, lys beige

DROPS PINNE NR 4,5 – eller det p.nr du må bruke for å få 18 m x 23 p glstrikk på 10 x 10 cm.

100-100 g f.nr 0206, lys beige

DROPS SETTP NR 4 – eller det p.nr du må bruke for å få 19 m x 25 p glstrikk på 10 x 10 cm.
DROPS SETTP NR 3 – til vrbord.
----------------------------------------------------------

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord:

fasong: poselue, mønster/teknik: flette, hullmønster, type oppskrift: hals, luer, sett, votter,

LUE OG HALS:

MØNSTER:
Se diag A.1 til A.6. Diag viser alle p i mønsteret sett fra retten.

RILLE (frem og tilbake på p):
Strikk rett på hver p.
--------------------------------------------------------

LUE:
Arb strikkes rundt. Legg opp 98 m på rundp 3 med Nepal og strikk 1 omg rett. Deretter strikkes det vrbord etter diag A.1 (= 2 rapporter på omg). Når A.1 er strikket 1 gang i høyden byttes det til rundp 4. Videre strikkes det MØNSTER etter diag A.2. Når arb måler måler ca 21 cm – avpass etter en hel rapport i høyden av hullmønsteret, strikkes og felles det etter diag A.3 (= 2 rapporter på omg) – gå over til settp etter hvert som det felles. Når A.3 er strikket 1 gang i høyden er det 24 m tilbake på omg. Strikk alle m vridd rett sammen 2 og 2. Klipp tråden, trekk den gjennom de resterende m, snurp sammen og fest godt. Luen måler ca 26 cm i høyden.

HALS:
Arb strikkes frem og tilbake på p. Legg opp 40-44 m på p 4,5 med Nepal. Strikk 4 p rett (1.p = retten) – SAMTIDIG på 3.p økes det 5-5 m jevnt fordelt (det økes ikke over de ytterste 2 m i hver side) = 45-49 m. Neste p strikkes slik fra retten: 2 kant-m i RILLE – se forkl over, strikk A.4 (= 6 m), 2-3 vrang, A.5 (= 6 m), 2-3 vrang, A.6 (= 9 m), 2-3 vrang, A.4, 2-3 vrang, A.5 og 2 kant-m i RILLE. Fortsett mønsteret slik (fra vrangen strikkes de 2-3 m mellom hvert diag rett). Når arb måler ca 71-75 cm – avpass etter en hel rapport i høyden av hullmønsteret i midten, strikkes det 4 p rett – SAMTIDIG felles det 5-5 m jevnt fordelt på 1.p = 40-44 m. Fell deretter av med rett fra vrangen.

MONTERING:
Legg de 2 endene over hverandre slik at spissen foran blir dobbel. Sy avfellingskanten kant i kant med yttersiden av den ene langsiden, og oppleggskanten kant i kant med yttersiden av den andre langsiden.

----------------------------------------------------------

VOTTER:
MØNSTER:
Se diag A.7. Diag viser alle p i mønsteret.

ØKETIPS:
Det økes 1 m ved å lage 1 kast om p, på neste omg strikkes kastet vridd rett slik at det ikke blir hull.

FELLETIPS:
Fell slik (start 3 m før merketråden): 2 rett sammen, 2 rett (merketråden sitter midt mellom disse 2 m), ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 1 rett, løft den løse m over.
--------------------------------------------------------

HØYRE VOTT:
Legg opp 40-40 m på settp 3 med Nepal og strikk 1 omg rett. Deretter strikkes det vrbord (= 2 r / 2 vr). Når vrborden måler 6-7 cm strikkes neste omg slik: * Strikk 5 rett, strikk de 2 neste m rett sammen *, gjenta fra *-*, 2 ganger til, strikk 1 rett, 2 vrang, * 2 rett sammen, 2 rett *, gjenta fra *-*, 1 gang til, 2 rett sammen, 2 vrang og avslutt med 4 rett = 34-34 m. Bytt til settp 4 og strikk neste omg slik: 19 m glstrikk (= inni hånden), A.7 (= 11 m) og 4 m glstrikk. Fortsett mønsteret slik. Når arb måler 8-9 cm økes det 1 m på hver side av første m på omg til tommel – LES ØKETIPS! Gjenta økningen på hver side av de økte m på hver 2.omg, 4-5 ganger til = 44-46 m. Nå settes de 11-13 tommel-m på 1 tråd. Fortsett rundt som før SAMTIDIG som det legges opp 1 ny m bak tommelen på neste omg = 34-34 m. Når votten måler ca 21-23 cm (prøv evt votten på, det gjenstår ca 4 cm til ferdig mål), settes det 1 merketråd etter de første 16 m på omg og 1 merketråd etter de neste 17 m (det gjenstår 1 m på omg etter siste merketråd). Nå felles det 1 m på hver side av begge merketrådene – LES FELLETIPS. Gjenta fellingen på hver 2.omg, 2 ganger til og deretter på hver omg totalt 3 ganger = 10 m tilbake på p – NB: når det ikke er plass til flere rapporter av A.7 i høyden avsluttes mønsteret etter en hel rapport i høyden, deretter strikkes det glstrikk over de resterende m i mønsteret til fellingene er avsluttet. Klipp tråden, trekk den gjennom de resterende m, snurp sammen og fest godt.

TOMMEL:
Sett de 11-13 tommel-m fra tråden tilbake på settp 4. Strikk i tillegg opp 4-3 m bak tommelen = 15-16 m. Strikk glstrikk rundt til selve tommelen måler ca 4½-5 cm (prøv evt votten på, det gjenstår nå ca ½ cm til ferdig mål). Strikk 2 omg rett SAMTIDIG som alle m strikkes sammen 2 og 2 på begge omg = 4-4 m tilbake på p. Klipp tråden, trekk den gjennom de resterende m, snurp sammen og fest godt.

VENSTRE VOTT:
Legg opp og strikk som høyre, men speilvendt - Dvs start vrborden med 2 vrang (istedenfor 2 rett). Strikk 1.omg etter vrborden slik: 4 rett, 2 vrang, * 2 rett sammen, 2 rett *, gjenta fra *-*, 1 gang til, 2 rett sammen, 2 vrang, 1 rett, * 2 rett sammen, 5 rett *, gjenta fra *-*, 2 ganger til. Øk til tommel på hver side av siste m på omg. Og før fellingene øverst på votten settes 1.merketråd etter 1.m på omg, og 2.merketråd etter de neste 17 m (= 16 m tilbake på omg etter siste merketråd).

= ingen m, hopp over denne ruten
= 1 kast mellom 2 m
= 2 rett sammen
= Ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 1 rett, løft den løse m over
= 2 vrang sammen
= Ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 2 rett sammen, løft den løse m over
= Sett 3 m på hj.p bak arb, 3 rett, 3 rett fra hj.p
= Sett 3 m på hj.p foran arb, 3 rett, 3 rett fra hj.p