DROPS / 140 / 40

Bliss by DROPS Design

Stickad DROPS halsvärmare och mössa i ”Nepal” med mönster.

DROPS Design: Modell ne-104
Garngrupp C
-----------------------------------------------------------
MÖSSA:
Storlek: S/M - M/L
Passar huvudmått: 52/54 cm - 56/58 cm
Garnåtgång: DROPS NEPAL från Garnstudio
100 g i båda stl nr 0517, mellangrå

DROPS STRUMP- och RUNDST NR 5 (40 cm) - eller det st.nr du måste använda för att få 17 m x 22 v slätst på 10 x 10 cm.
DROPS RUNDST NR 4 (40 cm) – till resår
DROPS KNAPP, SILVER ANTIK, NR 533: 2 st

HALSVÄRMARE:
Storlek: one-size
Omkrets: ca 60 cm. Höjd: ca 34 cm.
Garnåtgång: DROPS NEPAL från Garnstudio
250 g nr 0517, mellangrå

DROPS RUNDST NR 5 (80 cm) - eller det st.nr du måste använda för att få 17 m x 22 v slätst på 10 x 10 cm.
DROPS RUNDST NR 4 (40 cm) – till resår
DROPS KNAPP, SILVER ANTIK, NR 533: 4 st

Kommentarer (90)

65% Ull, 35% Alpacka
från 19.00 kr /50g
DROPS Nepal uni colour DROPS Nepal uni colour 19.00 kr /50g
Garnaffären
Beställ 
DROPS Nepal mix DROPS Nepal mix 19.00 kr /50g

Se diag A.1. Diag visar alla v i mönstret sett från rätsidan.
----------------------------------------------------------

MÖSSA:
Arb stickas först fram och tillbaka på rundst, sedan runt.
Lägg upp 86-94 m med Nepal på rundst 4. Sticka 1 v rätt från avigsidan, sedan stickas det så här: 6 RÄTST m – se förkl ovan, * 2 rm, 2 am *, upprepa *-*, avsluta med 2 rm och 6 rätst m. Fortsätt med resår och rätst i varje sida tills arb mäter 4 cm. Byt till rundst 5. Nu stickas det så här: 6 rätst m, A.1 över de nästa 74-82 m, avsluta med 6 rätst m. När arb mäter 8 cm maskas de första 6 m på v av, sedan stickas det runt med A.1 över alla m = 80-88 m. När arb mäter 20-21 cm stickas det RÄTST – se förkl ovan - till färdigt mått. Sticka rätst, SAMTIDIGT minskas det 12 m jämnt fördelat på vart 3:e v totalt 5 ggr = 20-28 m kvar på v. Sticka de resterande m tills 2 och 2, klipp av tråden och drag den genom m. Drag åt och fäst ordentligt. Hela mössan mäter ca 25-26 cm på höjden. Sy fast 2 knappar på klaffen längst ner på mössan, sy genom båda lagren.
----------------------------------------------------------

HALSVÄRMARE:
Arb stickas fram och tillbaka på st. Lägg upp 62 m på rundst 4 med Nepal. Sticka 1 v rätt från avigsidan, sedan stickas det så här – från rätsidan: 6 rätst m, 2 rm, * 2 am, 2 rm *, upprepa *-* och avsluta med 6 rätst m. Fortsätt så här. När arb mäter 4 cm byts det till rundst 5 och det stickas sedan vidare så här: 6 rätst m, A.1 över de nästa 50 m, avsluta med 6 rätst m. När arb mäter 20 cm maskas det av 6 m i varje sida = 50 m. Klipp av tråden. Lägg arb åt sidan. Sticka en del till på samma sätt.

Lägg upp 6 m på rundst 5, sticka tillbaka m från den ena delen på st, sticka tillbaka m från den andra delen på st och lägg upp 6 m i slutet på v = 112 m. Sticka fram och tillbaka på st så här: 6 rätst m (kant), A.1 över de nästa 100 m, 6 rätst m (kant). Fortsätt så här tills arb mäter 34 cm. Byt till rundst 4, sedan stickas det så här – SAMTIDIGT på första v ökas det 2 m jämnt fördelat: 6 rätst m, 2 rm, * 2 am, 2 rm *, upprepa *-*, avsluta med 6 rätst m = 114 m. Sticka 4 cm och maska därefter löst av med rm över rm och am över am. Lägg kanterna över varandra och sy i 4 knappar genom båda lagren.

Detta mönster har uppdaterats. .

HALSVÄRMARE:
... avsluta med 6 rätst m = 114 m. Sticka 4 cm och maska därefter löst av med rm över rm och am över am. Lägg kanterna ...
Uppdaterad online: 18.09.2012

Kommentarer (90)

Skriv din kommentar här!

Hermoso 17.10.2018 - 20:06:

Bonsoir je comprends pas le diagramme les rgs à l'envers on tricote comme les mailles se présente?merci

DROPS Design 18.10.2018 kl. 09:25:

Bonjour Mme Hermoso, lisez le diagramme en commençant en bas à droite et de droite à gauche sur l'endroit (= et tous les tours quand vous tricotez en rond) et de gauche à droite sur l'envers ( quand vous tricotez en rangs). Ainsi, A.1 se tricote ainsi en allers et retours: rang1 (sur l'endroit): 1 m end, 1 m env, 1 m end, 1 m env, au rang2 (sur l'envers): 1 m end, 1 m env, 1 m end, 1 m env. Rang 3: tout à l'end. Rang 4: tout à l'end. En rond: rangs 1 et 2: 1 m end, 1 m env, 1 m end, 1 m env. Rang3: tout à l'end. Rang4: tout à l'env. Bon tricot!

Hesnard Chantal 05.04.2018 - 16:48:

Bonjour, pourriez-vous svp m'envoyer la croquis du modèle car je n'arrive pas à voir comment on le monte. Merci d'avance

DROPS Design 06.04.2018 kl. 08:28:

Bonjour Mme Hesnard, il n'y a pas de croquis pour ce modèle, à quel niveau bloquez-vous? Tricotez-vous le bonnet ou le tour de cou?

Sandra 27.12.2017 - 22:41:

Hallo zusammen, Es fehlt die Angabe zu "kraus rechts - siehe oben" in dieser Anleitung... Es gibt keine Erklärung über der Anleitung wie sonst immer...

Marianna 26.01.2017 - 23:25:

Ma quando posso unire in tondo???? Dopo che ho calato le prime 6maglie??

DROPS Design 27.01.2017 kl. 06:55:

Buongiorno Marianna. Sì esatto, lavora in tondo dopo aver intrecciato le 6 maglie, quindi quando ha completato la parte a legaccio dove poi verranno attaccati i bottoni. Buon lavoro!

Belinda Lance 12.01.2017 - 16:25: https://www.facebook ...

The Drops Yarn weight symbol used here is (Nepal Yarn Group C). In Canada we use number weight symbol: Lace is 0, Super Fine is 1, Fine is 2, Light is 3, Medium is 4, Bulky is 5, Super Bulky is 6 and Jumbo 7. So what number would be used for this particular garment? Is it 4 Medium?

DROPS Design 12.01.2017 kl. 17:09:

Dear Mrs Lance, you'll find all relevant informations about the yarn under their own shadecard. Remember your DROPS Store will provide you any further assistance. Happy knitting!

Belinda Lance 10.01.2017 - 22:03: https://www.facebook ...

I did a long tail cast on of 94 I wrote it out so I could understand and because I am not working in rounds for the first part so I refer to back and forth in rows. Row 1: Knit Row 2: Knit 6, K2, P2 (20 times =80), K2, knit 6 Row 3: knit 6, P2, K2 (20 times) P2, knit 6 Is this how I would start out on the hat for the first couple of rows? I would greatly appreciate any assistance. Thanks:)

DROPS Design 11.01.2017 kl. 09:22:

Dear Mrs Lance, you should have rib K2/P2 with 6 sts in garter st on each side of row. When working rib from WS K over K and P over P (continue the 6 sts in garter st on each side). Happy knitting!

Annette Guay 04.01.2017 - 16:36:

Merci bcp ,,pour les explications.😊

Annette 02.01.2017 - 16:59:

Je ne comprends pas comment faire les diminutions pour le bonnet repartir..5 fois 12 diminutions tous les 3 tours,j,ai 80 mailles merci..

DROPS Design 02.01.2017 kl. 17:03:

Bonjour Annette, tricotez 1 tour en répartissant 12 diminutions (= il reste 68 m, tricotez 2 tours sans diminuer, répétez ces 3 tours encore 4 fois, il reste 20 m. Cliquez ici pour calculer comment répartir les diminutions. Bon tricot!

Asma 16.11.2016 - 08:12:

Bonjour, je tricote le diagramme en rond ainsi; rang 1 : 1m end, 1 m env, pareil pour le deuxième rang, rang 3 tout à l'endroit et rang 4 tout à l'envers, est-ce correct? Un grand merci.

DROPS Design 16.11.2016 kl. 09:19:

Bonjour Asma, c'est tout à fait correct. Bon tricot!

Diana 18.10.2016 - 22:09:

The structure of the two pieces in the picture are different. It seems like the neck warm has the wrong side out. When I cast on the neck warmer, it says knit wrong side, then 6 garter stitches, K2, *P2, K2* on right side. When I did this for a few rows, it looks like the WS is the RS (as in the picture) Do I have to knit 2 rows in the beginning, then start the RS?

DROPS Design 19.10.2016 kl. 09:34:

Dear Diana, at the beg of neck warmer, the first row is worked K from WS, then work in rib 6 sts in garter st, K2, (P2,K2) until 6 sts remain, work these 6 sts in garter st. Continue like this, ie work the 6 sts on each side in garter st and K over K and P over P until piece measures 4 cm. Then work from RS: 6 sts in garter st, repeat A.1 and finish with 6 sts in garter st. Happy knitting!

Kommentér oppskrift DROPS 140-40