DROPS / 139 / 28

Summer Fancy by DROPS Design

Virkade DROPS shorts i ”Safran”. Stl S - XXL

Tags: byxor, shorts,

DROPS Design: Modell nr E-187
Garngrupp A
--------------------------------------------------------
Storlek: S - M - L - XL - XXL
Garnåtgång: DROPS SAFRAN från Garnstudio
200-250-250-300-300 g nr 06, jeansblå

DROPS VIRKNÅL NR 3 - eller det nålnr du måste använda för att få 26 fm x 28 v med fm på 10 x 10 cm.
--------------------------------------------------------

Garnet till detta mönstret kostar 72kr. Läs mer.

Instruktioner

VIRKTIPS:
Första fm på varje v ersätts av 1 lm, avsluta varje v med 1 sm i lm i början på v.
ÖKNINGSTIPS:
Virka tills det återstår 2 fm före markören mitt bak, virka 2 fm i första fm, 1 fm i var och en av de 2 nästa fm (markören sitter mitt emellan dessa) och 2 fm i nästa fm (= 2 m ökade).
--------------------------------------------------------

SHORTS:
Arb virkas runt uppifrån och ner.
Virka 224-246-274-297-326 lm med Safran med nål 3 och forma till en ring med 1 sm i första lm. Sätt en markör i början på v = mitt bak.
Första v virkas så här: 1 lm, * hoppa över 1 lm, 1 fm i var och en av de nästa 7 lm *, upprepa *-* tills det återstår 0-6-2-1-6 lm, virka 1 fm i var och en av dessa lm = 196-216-240-260-286 fm. LÄS VIRKTIPS! Sedan virkas det 1 fm i varje fm tills arb mäter 2 cm. KONTROLLERA VIRKFASTHETEN!
Nu virkas det 1 hålvarv så här: 4 lm, hoppa över 1 fm, * 1 st i nästa fm, 1 lm, hoppa över 1 fm *, upprepa *-* v runt, avsluta med 1 sm i 3:e lm i början på v. På nästa v virkas det 1 fm i varje st och varje lm.
Sedan virkas shortsen högre bak än fram, detta görs så här: Virka 10-11-12-13-14 fm förbi markören mitt bak, vänd virka 1 sm i första m, sedan 1 fm i var och en av de nästa 19-21-23-25-27 fm, vänd virka 1 sm i första m, sedan 1 fm i var och en av de nästa 29-32-35-38-41 m (det virkas också i sm). Fortsätt med att virka över 10-11-12-13-14 m mer för varje gång innan det vänds, tills det är virkat över totalt 140-154-192-208-224 m. Vänd igen och virka fram till markören mitt bak.
Sedan virkas det 1 v runt med fm SAMTIDIGT som det ökas 14-16-18-20-22 fm jämnt fördelat = 210-232-258-280-308 fm. Virka sedan fm runt tills arb mäter 14-15-16-17-19 cm mitt fram.
Fortsätt med fm - SAMTIDIGT ökas det 2 m mitt bak - SE ÖKNINGSTIPS. Upprepa ökningen på vartannat v totalt 7-7-7-8-8 ggr och sedan på varje v 7-7-7-8-8 ggr = 238-260-286-312-340 fm. Arb mäter nu ca 21-22-23-25-27 cm mitt fram och 26-27-29-31-33 cm mitt bak. Nu delas det till ben så här: Virka 1 fm i var och en av de första 5-5-6-6-7 fm på v, vänd och virka tillbaka över de 10-10-12-12-14 första fm (dvs 5-5-6-6-7 m på varje sida av markören mitt bak). Dessa 10-10-12-12-14 fm = kil. Virka fm fram och tillbaka över dessa i 10-11-12-13-14 cm, klipp av tråden. Sy fast kilen kant i kant till de 10-10-12-12-14 mittersta m mitt fram. Sedan virkas benen.

BEN:
Virka 1 fm i var och en av de 109-120-131-144-156 fm runt det ena benet, dessutom virkas det 26-28-31-34-36 fm längs kilen = 135-148-162-178-192 fm. Virka 1 v med fm samtidigt som det ökas 1-4-6-6-8 fm jämnt fördelat = 136-152-168-184-200 fm. Fortsätt med 1 fm i varje fm i 3-3-4-4-5 cm. Sedan virkas det så här:
VARV 1: 4 lm (= 1 st + 1 lm), * hoppa över 1 fm, 1 st i nästa fm, 1 lm *, upprepa *-* v runt, avsluta med 1 sm i 3:e lm i början på v (= 68-76-84-92-100 lm-bågar).
VARV 2: Virka 1 fm i varje lm och 1 fm i varje st = 136-152-168-184-200 fm.
VARV 3: Virka som varv 1.
VARV 4: 1 lm, * hoppa över 1 lm-båge, i nästa lm-båge virkas 7 dst, hoppa över 1 lm-båge och virka 1 fm i nästa lm-båge * upprepa *-* runt hela benet, men i stället för sista fm, avslutas det med 1 sm i första lm i början på v (= 17-19-21-23-25 stolpgrupper = solfjädrar).
VARV 5: 1 fm i första st på första solfjädern, [* 3 lm, 1 fm i första lm (= 1 picot), hoppa över 1 st, 1 fm i nästa st *, upprepa *-* totalt 3 ggr (dvs att det är 3 picoter över 1 solfjäder), 1 fm i första st på nästa solfjäder], upprepa från [-] runt hela v, avsluta med 1 sm i första fm. Klipp av tråden.

Virka på samma sätt runt det andra benet.

KNYTBAND:
Virka 120-130-140-150-160 cm med LÖSA lm, vänd och virka 1 sm i varje lm tillbaka. Drag in bandet i hålvarvet överst på shortsen – börja mitt fram.

Detta mönster har uppdaterats. .

Uppdaterad online: 18.04.2012
VARV 4: 1 lm, * hoppa över 1 lm-båge, i nästa lm-båge virkas 7 dst, hoppa över 1 lm-båge och virka 1 fm i nästa lm-båge * upprepa *-* runt hela benet, men i stället för sista fm, avslutas det med 1 sm i första lm i början på v (= 17-19-21-23-25 stolpgrupper = solfjädrar).

Diagram

Behöver du hjälp med mönstret?

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS 139-28) för mått och uträkningar.

Kommentarer / Frågor (99)

Diane 04.09.2019 - 01:19:

I find these patterns to be so frustrating to comprehend the way they are written ... what's wrong with writing them as Rnd 1, Rnd 2, Rnd 3, and/or Row 1, Row 2, Row 3, etc.,?! I love crocheting even the most challenging of patterns but the way DROPS write them I don't care to invest my time (or tears)!

DROPS Design 04.09.2019 kl. 09:14:

Dear Diane, The DROPS patterns are knitted and crocheted by thousands and thousands of people  around the world. We understand however that in certain countries, with different knitting/crochet traditions than Scandinavia, our patterns might be written in a way that differs from what some are used to. But of course we want everyone to understand our patterns, so that’s why we have created an extensive library of tutorial videos as well as step by step lessons that explain how to follow the techniques we use and how to read the diagrams in our patterns. Give them a try!

Jessi 30.07.2019 - 20:57:

Hallo, mir hat die Anleitung so gut gefallen, dass ich gleich los gehäkelt habe. Ich habe auch schon ein gutes Stück gehäkelt und jetzt habe ich das Problem, dass die Naht des Rundenüberganges deutlich sichtbar ist und mit jeder Reihe schräger verläuft, so dass ich nicht mehr in der Mitte der Häkelstückes raus komme. Mache ich da einen Fehler? Habe mir schon viele Anleitungen zum Rundenübergang angesehen, aber ich bekomme immer eine schiefe Naht.

DROPS Design 31.07.2019 kl. 09:25:

Liebe Jessi, das ist normal und liegt an der Form der Maschen. Wenn Sie sich das Tutorial-Video zum Häkeln in Runden mit festen Maschen anschauen, sehen Sie, dass auch dort der Verlauf des Rundenbeginns leicht schräg ist. Einen unsichtbaren Rundenbeginn erhalten Sie, wenn Sie die Runde nicht mit einer Kett-Masche beenden, sondern einfach immer weiter in Runden häkeln. Dann müssen Sie sich den Rundenbeginn gut markieren, damit Sie wissen, wo Sie zunehmen müssen.

Melli 09.09.2018 - 13:00:

Hallo, ich stecke fest bei dem Abschnitt "Total 7-7-7-8-8 Mal bei jeder 2.Runde . Danach 7-7-7-8-8 Mal bei jeder Runde = 238-260-286-312-340 fM. " Ich verstehe, dass ich bei den nächsten 3 Runden je 7, bei den beiden darauf je 8 Maschen aufnehme. Frage: werden die auf die ganze Runde verteilt oder nur hinten, wie in der Runde davor?

DROPS Design 10.09.2018 kl. 09:12:

Liebe Melli, diese Zunahmen sind hinten in der Mitte gehäkelt (siehe TIPP ZUM AUFNEHMEN - es wird jeweils 2 Maschen zugenommen): zuerst 7-8 Mal bei jeder Runde (= 1 Rde mit Zunahme, 1 Rde ohne Zunahme) x 7-8 Mal und dann bei jeder Runde (= 7-8 Runde mit Zunahmen). Viel Spaß beim häkeln!

Ellen 14.03.2017 - 11:04:

Hoeveel bolletjes garen heb ik nodig voor het maken van deze short in maat M/L ?? mvg Ellen

DROPS Design 14.03.2017 kl. 14:48:

Hoi Ellen. Bovenaan het patroon staat hoeveel je nodig hebt. Er is een maat M of een L (niet M/L): Maat: S - M - L - XL - XXL Materiaal: DROPS SAFRAN van Garnstudio 200-250-250-300-300 gr. kleur nr. 06, jeansblauw. De afmetingen voor elke maat staat onderaan het patroon. Je kan hier vergelijken en je maat kiezen.

Delphine Dandois 19.09.2016 - 11:54:

Merci beaucoup. Ce que je n'ai pas encore bien compris c'est si lorsque nous sommes à la fin du tour 3 par exemple, quand j'arrive à la mc du tour 2, est-ce que je dois faire une ms dans cette mc ou la passer et faire juste une mc dans la ml du début du tour 3?

DROPS Design 19.09.2016 kl. 13:11:

Bonjour Mme Dandois, à la fin du tour 3, vous faites 1 mc dans la ml (= la 1ère m du tour) puis 1 ml (= 1ère ms du tour 4), ne crochetez pas dans la mc, mais faites bien la mc dans la ml pour fermer le tour. Bon crochet!

Delphine Dandois 19.09.2016 - 11:16:

Bonjour, quand vous dites dans les astuces crochet de remplacer la première ms du tour par une ml, faut il, lorsque l'on fait la ms suivante (la deuxième du tour) ,crocheter dans la 1ere ms du tour précédent ou faut il en sauter une? Et lorsque l'on arrive à la fin du tour, faut il crocheter dans la mc du rang précédent ou faut il directement faire une mc dans la ml du début sans crocheter la mc du rang précédent? Merci d'avance

DROPS Design 19.09.2016 kl. 11:33:

Bonjour Mme Dandois, quand la 1ère ml au début du tour remplace la 1ère ms, vous crochetez la ms suivante du tour dans la ms suivante du tour précédent, à la fin du tour, terminez par 1 mc dans la ml, puis faites de nouveau 1 ml (= 1ère ms), 1 ms dans la ms suivante et ainsi de suite. Bon crochet!

Gitte Viskinde 12.05.2016 - 10:48:

Jeg er igang med disse lækre shorts i str M. Jeg har brug for hjælp i forhold til kilen inden benene. Der står at jeg skal hælke frem og tilbage. Men ikke hvor mange gange?. I benene står der så at jeg skal hækle 28 fm langs kilen.Betyder det at kilen skal hækles over 28 rækker eller hvordan skal det forstås?

DROPS Design 13.05.2016 kl. 12:22:

Hej Gitte. Du haekler kilen: Hækl fm frem og tilbage over disse i 10-11-12-13-14 cm, klip tråden. = dvs 11 cm i str. M. Du haekler i benene 28 fm op langs de 11 cm. God fornöjelse.

Lynn Whinery 13.01.2016 - 08:17:

Why aren't your lovely patterns available as pdfs for easy download?

DROPS Design 13.01.2016 kl. 10:24:

Dear Mrs Whinery, You cannot download our patterns. You need to either see them online or print them. The only alternative you have is to print as .PDF - so if you can print as .PDF from your phone, a file will be created, instead of a print, that you can store. Happy crocheting!

Hilde Houben 05.06.2015 - 16:15:

Ik wil deze short haken voor mijn dochter, maar ik zou smallere maten moeten hebben. Bovenste breedtemaat bij haar is 36 cm, op de taille 41 cm en bovenbeen 20,5 cm.

DROPS Design 08.06.2015 kl. 14:16:

Hoi Hilde. Je kan het patroon herberekenen met hulp van de stekenverhouding. Wij kunnen helaas niet helpen met individuele aanpassingen op de gratis patronen. Veel haakplezier.

Micki Brutvan 27.05.2015 - 20:24:

The pattern instructions recommend a Crochet Hook Size 3 mm / C. I began working with that size hook and found it to be far too large to obtain the proper gauge. I am currently working with a #3 stainless steel hook, and the gauge still is not correct. If I go any smaller in hook size, I will not be able to work the yarn. Please advise as I would love to complete these shorts before summer is over!

DROPS Design 28.05.2015 kl. 10:29:

Dear Mrs Brutvan, you have to crochet as tight as possible to get theh best result and the correct tension. You may have to recalculate the pattern adapted to your own gauge. Remember you can also get help and individual tips & advices from your DROPS Store. Happy crocheting!

Kommentér oppskrift DROPS 139-28