DROPS Baby / 21 / 29

William by DROPS Design

Strikket bluse med raglan og striber til baby og børn i DROPS Lima

DROPS Design: Modell nr LI-002-by
Garngruppe B
--------------------------------------------------------
Størrelse: 1/3 - 6/9 - 12/18 mdr (2 - 3/4) år
Str i cm: 56/62 - 68/74 - 80/86 (92 - 98/104)
Materialer: DROPS LIMA fra Garnstudio
F.nr 5610, brun
200-200-200 (250-250) g
F.nr 5310, lys brun
50-50-50 (50-50) g

DROPS RUNDP OG STRØMPEP nr 4,5 – eller den p du skal bruge for at få 20 m x 26 p glatstrik på 10 x 10 cm.
DROPS RUNDP OG STRØMPEP nr 3,5 (til kanter).
EVT DROPS TRÆKNAP LYS nr 503: 3 stk.

DROPS Lima uni colour DROPS Lima uni colour 15.95 kr /50g
YarnLiving
Bestil
DROPS Lima mix DROPS Lima mix 15.95 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 79.75kr. Læs mere.

Instruktioner

RIB:
* 1 r, 1 vr *, gentag fra *-*.

STRIBER:
2 omg lys brun, 3 omg brun, 3 omg lys brun, 2 omg brun, 1 omg lys brun, 3 omg brun, 4 omg lys brun, 1 omg brun, 2 omg lys brun.

INDTAGNINGSTIPS FOR RAGLAN UDEN KNAPPEKANT:
Strik 2 ret sammen. * Strik til der er 3 m tilbage før næste mærketråd, tag 1 m løs af som om den skulle strikkes ret, 1 ret, løft den løse m over, 2 ret, 2 ret sammen *, gentag fra *-* ved de 2 næste mærketråde, strik videre til der er 4 m tilbage på p, tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes ret, 1 ret, løft den løse m over, 2 ret.
INDTAGNINGSTIPS FOR RAGLAN MED KNAPPEKANT:
TAG IND SÅLEDES FRA RETSIDEN: Strik 4 forkantm i retstrik, 2 ret sm. * Strik til der er 3 m tilbage før næste mærketråd, tag 1 m løs af som om den skulle strikkes ret, 1 ret, løft den løse m over, 2 ret, 2 ret sm *, gentag fra *-* ved de 2 næste mærketråde, strik videre til der er 6 m tilbage på p, tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes ret, 1 ret, løft den løse m over, 4 forkantm i retstrik.
TAG IND SÅLEDES FRA VRANGEN: Strik 4 forkantm i retstrik, 2 vr sm, * Strik til der er 3 m tilbage før næste mærketråd, 2 drejet vr sm (dvs strik i bagerste del af m i stedet for i forreste), 2 vr, 2 vr sm *, gentag fra *-* ved de 2 næste mærketråde, strik videre til der er 6 m tilbage på p, 2 drejet vr sm, 4 forkantm i retstrik. OBS: Sørg for at m lægger sig den rigtige vej fra retsiden.

RETSTRIK (frem og tilbage på p):
Strik ret på hver p.

KNAPHUL: Der lukkes af til knaphul på raglankanten som sidder på ærmedelen – vurdere om det behøves i de store str. Luk således: 1 r, 2 r sm, slå om, 1 r.
Luk af til knaphul når forkanten måler:
Str 1/3 mdr: 2, 5 og 8 cm.
Str 6/9 mdr: 3, 6 og 9 cm.
Str 12/18 mdr: 3, 7 og 10 cm.
Str 2 år: 3, 7 og 11 cm.
Str 3/4 år: 4, 8 og 12 cm.
--------------------------------------------------------

BLUSE:
Arb strikkes rundt på rundp nedefra og op.
RYG- OG FORSTYKKE:
Slå 102-114-126 (138-150) m op på rundp 3,5 med brun Lima. Strik 1 omg glatstrik, derefter fortsættes der med RIB i 3 cm - se forkl over. Skift til rundp 4,5 og strik 1 omg glatstrik. Næste omg strikkes således: Sæt 1 mærketråd i 1.m (= beg af omg), 50-56-62 (68-74) m glat, sæt 1 mærketråd (= midt i siden) i næste m, 50-56-62 (68-74) m glat.

Når arb måler 14-15-18 (21-23) cm strikkes STRIBER - se forkl over. SAMTIDIG når arb måler 16-17-20 (23-25) cm lukkes der 5 m af i hver side til ærmegab (= m med mærketråd + 2 m på hver side af denne) = 92-104-116 (128-140) m. Læg arb til side og strik ærmerne.

ÆRME:
Slå 30-30-36 (36-36) m op på Strømpep 3,5 med brun Lima. Strik 1 omg glatstrik, fortsæt med Rib i 3 cm. Skift til Strømpep 4,5 fortsæt i glatstrik. Sæt 1 mærketråd i 1.m på omg, SAMTIDIG når arb måler 6 cm tages der 2 m ud midt under ærmet på hver side af mærketråden på hver 3.-2.-3.(2,5.-2,5.) cm totalt 4-6-5 (7-9) gange = 38-42-46 (50-54) m. Når arb måler 15-17-18 (23-27) cm strikkes der Striber. Når arb måler 17-19-20 (25-29) cm (afpas så der er strikket lige mange p striber som på ryg- og forstykke) lukkes der 5 m af midt under ærmet = 33-37-41 (45-49) m. Læg arb til side og strik 1 ærme til.

BÆRESTK:
Sæt ærmerne ind på samme rundp som ryg- og forstykke hvor der blev lukket af til ærmegab = 158-178-198 (218-238) m. Sæt 1 mærketråd i alle overgange mellem ryg- og forstk og ærmer.
Videre kan arb strikkes med eller uden knaplukning – se forkl under.

BÆRESTK MED KNAP:
Fortsæt frem og tilbage fra højre ”raglansøm” foran. Slå 4 ekstra m op på forstk-delen (= knappekant) = 162-182-202 (222-242) m. Læs hele næste afsnit før det strikkes videre! Fortsæt i glatstrik og striber samt 4 m RETSTRIK i beg og slutningen af p (til knappekant). Samtidig tages der ind til raglan – se INDTAGNINGSTIPS – tag ind på hver 2.p: 11-11-12 (12-13) gange og derefter på hver p: 1-3-4 (6-7) gange. OBS: Der lukkes også af til KNAPHUL – se forkl over. Samtidig når arb måler 23-25-29 (32-35) cm sættes de midterste 13-13-13 (15-15) m på 1 tråd til hals. Videre lukkes der af mod halsen på hver 2.p: 2 m 1 gang og 1 m 2-2-2 (3-3) gange. Efter alle indtagninger til raglan og hals er der 45-49-53 (53-57) m på p.
BÆRESTK UDEN KNAP:
Fortsæt rundt i glatstrik og striber. Samtidig tages der ind til raglan – se INDTAGNINGSTIPS – tag ind på hver 2.p: 11-11-12 (12-13) gange og derefter på hver p: 1-3-4 (6-7) gange. Samtidig når arb måler 23-25-29 (32-35) cm sættes de midterste 13-13-13 (15-15) m på 1 tråd til hals. Videre lukkes der af mod halsen på hver 2.p: 2 m 1 gang og 1 m 2-2-2 (3-3) gange. Efter alle indtagninger til raglan og hals er der 41-45-49 (49-53) m på p.
HALS:
Bærestykket uden knap strikkes rundt og bærestykket med knap strikkes frem og tilbage. Saml ca 23 til 27 m op foran i halsen (inkl m på tråden, uden m på kanten) med brun = 68 til 84 m. Sæt alle m på Strømpep 3,5 – strik 1 omg/p glatstrik samtidig med at der tages m ind/ud jævnt fordelt til 64-76 m. Strik 4 cm Rib 1 ret / 1 vrang, luk løst af.

MONTERING:
Sy åbningerne sammen under ærmerne. Har du strikket knaphulskant: Læg knapkanterne over hinanden med knaphulsdelen øverst og sy fast i nederkanten fra vrangen. Sy knapperne i.

Denne opskrift er blevet rettet. .

Opdateret online: 14.02.2012
BLUSE:
....... Sæt 1 mærketråd i 1.m (= beg af omg), 50-56-62 (68-74) m glat, sæt 1 mærketråd (= midt i siden) i næste m, 50-56-62 (68-74) m glat.
Opdateret online: 31.08.2012
RIB:
* 1r, 1vr* gentag fra *-*

Diagram

Behøver du hjælp med opskriften?

Tak for at du vælger en opskrift fra DROPS Design. Vi arbejder hårdt for at udgive opskrifter som er korrekte og enkle at forstå. Alle opskrifter er oversat fra norsk og du kan altid se originalopskriften (DROPS Baby 21-29) for mål og udregninger.

Kommentarer / Spørgsmål (25)

Johanna 12.12.2019 - 10:02:

Hej! Jag stickar tröjan utan knappar i strl 12/18 mån. Jag blir förvirrad när det ska maskas av mot halsen. I beskrivningen står ”sedan maskas av mot halsen....” vilket jag tolkar som att det görs EFTER minskningar till raglan (eftersom det annars står ”samtidigt”). Men i svar på frågor skriver ni att det ska göras samtidigt med minskningar för raglan? Vad stämmer? Undrar också om det är sammanlagt 8 maskor som ska avmaskas till halsen? Tack!

DROPS Design 16.12.2019 kl. 15:32:

Hej Johanna, du minskar till raglan och samtidigt när arb mäter 29 cm sätts de mittersta 13 m fram på 1 tråd till hals, nu minskar du även till halsen i början på varje varv enligt beskrivningen. Lycka till :)

Winnie Normann 18.02.2019 - 16:18:

Jeg strikker den største str. uden knapper og er kommet dertil hvor jeg skal sætte masker til hals på en snor, jeg kan ikke rigtig hitte ud af om hvorvidt, jeg så efterfølgende, skal strikke frem og tilbage på rundpinden, for at kunne lave indt. til hals og så også lave raglan indt. på vrang pinden,eller kan det gøres fra retsiden, i givet fald hvordan? ;-)

DROPS Design 21.02.2019 kl. 14:12:

Hei Winnie. Når du har satt maskene på en snor strikker du frem og tilbake fra den ene siden av halsen til den andre siden av halsen, snu og strikk tilbake fra vrangsiden. Du feller av de ytterste maskene (altså nærmest halsen) på begynnelsen av hver 2 pinne som forklart. Dette gjøres samtidig som fellingen til raglan pågår, og du må felle til raglan fra vrangsiden når det skal felles på hver pinne. Før merke: ta 1 maske løst av som om den skulle strikkes vrang, 1 vrang, løft den løse masken over. Etter merke: strikk 2 vrang sammen. God fornøyelse

Malika 16.01.2019 - 15:10:

Ich habe die Arbeit genau nach Anleitung gestrickt in der Größe 2 Jahre. Eigentlich stricke ich eher eng. Trotzdem ist der Pullover relativ breit/weit geworden. Das ist bei Wollsachen, die ja sowieso die Tendenz haben, mit der Zeit noch etwas weiter zu werden, schade. Außerdem fand ich die Erklärungen für die Passe mit Knöpfen sehr unpräzise.

Malika 13.01.2019 - 18:43:

Und ergänzend dazu: wie viele Reihen (hin und rück) der Passe habe ich noch zu stricken, wenn ich die Maschen auf den Hilfsfaden lege (also bis die Passe beendet ist und das Halsbündchen anfängt)?

DROPS Design 14.01.2019 kl. 12:03:

Liebe Malika, Sie stricken noch die Abnahmen für Halsausschnitt und gleichzeitig die Raglanabnahmen stricken Sie noch weiter, also je nach der Grösse müssen 41-57 M je nach Grösse und Passe bleiben. Viel Spaß beim stricken!

Malika 12.01.2019 - 07:17:

Ich stricke den Pullover mit der Passe mit Knöpfen. Zu den Maschen, die für den Halsausschnitt auf einen Hilfsfaden gelegt werden sollen, habe ich zwei Fragen: 1. Ist die Raglanabnahme dann schon vollständig abgeschlossen? 2. Von welchem Punkt stricke ich hin und zurück? Bislang war es die Öffnung zwischen rechtem Ärmel und Vorderteil. Jetzt habe ich eine zweite Öffnung auf beiden Seiten der Maschen auf dem Hilfsfaden. Das kann so nicht funktionieren, oder wo liegt mein Denkfehler? Danke.

DROPS Design 14.01.2019 kl. 13:22:

Liebe Malika, wenn die Maschen für den Hals stillgelegt sind, sind alle Raglanabnahme noch nicht fertig, stricken Sie nur jedes Teil weiter (nach und vor Öffnung) mit Raglanabnahmen wie zuvor und dazu die für den Hals. Viel Spaß beim stricken!

Lisa 08.01.2019 - 21:51:

Ich stricke den pullover in gr. 104. Muss ich nach insgesamt 23 cm mit den Streifen anfangen, oder 3cm Bündchen und ab da 23 cm?

DROPS Design 09.01.2019 kl. 08:46:

Liebe Lisa, die 23 cm werden von der Anschlagskante gemessen. Viel Spaß beim stricken!

Jane Ogden-Swift 19.12.2018 - 12:19:

Hello. William without buttons 12/18 mths. I started working on the yoke with 198 st.I have dec12 times alternately =12x8 leaving 102 st, I dec 4 times on every row leaving 70 st. 13 st onto holder leaving 57. I do not understand how i continue and end up with 53 st. I am starting with brown at a raglan seam. Presumably I now work back and forth in knit and purl. Do I now stop decreasing at the raglan seams and dec either end? But dec 2 once and dec 1 twice = -8 which leaves 49. Please help Thx

DROPS Design 19.12.2018 kl. 13:49:

Dear Mrs Ogden-Swift, 198 sts refer to the 3rd size, you dec for raglan 8 sts x 12 every 2nd round + 8 sts x 4 every round = 8 sts x 16 times in total = 128 sts are dec for raglan. You slip the middle 13 sts on front piece on a st holder for neck then continue back and forth binding off for neck on each side: 2 sts x 1 + 2 sts x 1 (= 4 sts on each side x 2 sides = 8 sts = 13 +8 = 21 sts for neck). 198 sts - 128 sts dec for raglan - 21 sts for neck = 49 sts remain after all decreases are done. Happy knitting!

Lea 11.12.2018 - 14:39:

Hallo, ich stricke den Pulli in der 92, ich verstehe aber leider nicht richtig, wie ich beim Vorder-und Hinterteil, sowie bei den Ärmeln abnehmen muss. In der Anleitung steht, ich soll 5M. abnehmen. Muss ich 5M in einer Runde an der gleichen stelle abnehmen oder je eine Masche in 5 Runden? Danke für die Hilfe, Lea

DROPS Design 11.12.2018 kl. 15:05:

Liebe Lea, die 5 Maschen für den Armlöcher sollen abgekettet werden, nicht abgenommen - dann legen Sie alle Maschen zur selben Rundnadel (siehe Video) um die Passe weiterzustricken. Viel Spaß beim stricken!

Selam 24.04.2016 - 16:02:

Hi Im working on tge biggest size with out bottons. Do I put on hold 15 sts on the front and back for the necj when piece measures 35cm?30 sts in total) Does that mean after that i work back and forth?

DROPS Design 24.04.2016 kl. 17:33:

Dear Selam, you have to put only the 15 middle sts on a stitch holder (on the front), and continue to work back and forth on the remaining sts. Happy knitting!

Sofia B 02.01.2015 - 21:59:

Hej. Jag har precis som Vibeke problem när det kommer till att lägga upp 15m på tråd mittfram? Hur gårjag vidare efter detta? Förstår inte alls var man ska minska maskantal efter detta och hur man gör. Tacksam för svar.

DROPS Design 04.02.2015 kl. 15:10:

Hej Sofia, du har m på stickan bak, plockar upp m på ena sidan halsen fram, m från tråden fram och plockar upp m på andra sidan fram. Lycka till !

Kommentere opskrift DROPS Baby 21-29