DROPS Baby / 21 / 32

Litte William`s Body by DROPS Design

Strikket body med raglan og nordisk mønster til baby og børn i DROPS BabyMerino eller DROPS BabyAlpaca Silk

Tags: nordisk, raglan,

DROPS Design: Model nr BM-037-by
Garngruppe A
--------------------------------------------------------
F.nr 18, brun: 150-150-200 (200-200) g
F.nr 17, beige: 50 g i alle str

Eller brug:
DROPS BABYALPACA SILK fra Garnstudio
F.nr 5670, brun: 150-200-200 (200-200) g
F.nr 2110, beige: 50 g i alle str

DROPS RUNDP (60 cm) nr 2,5 - eller den p du skal bruge for at få 26 m x 34 p glatstrik på 10 x 10 cm.
DROPS RUNDP (60 cm) nr 2 - til Rib.
DROPS STRØMPEP nr 2,5 - til ærme.
DROPS STRØMPEP nr 2 - til Rib.
DROPS PERLEMORKNAP nr 521 (15 mm): 6 stk i alle str.
--------------------------------------------------------

DROPS Baby Merino uni colour DROPS Baby Merino uni colour 20.95 kr /50g
YarnLiving
Bestil
DROPS Baby Merino mix DROPS Baby Merino mix 20.95 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 83.8kr. Læs mere.
M STRIKKES DREJET:
Der strikkes i bagerste del af m istedet for i forreste.
UDTAGNINGSTIPS:
Der tages 1 m ud før og efter m med mærketråd ved at slå om. På næste p strikkes omslaget drejet for at undgå hul.
INDTAGNINGSTIPS 1 (gælder ryg- og forstk):
Der tages 1 m ind fra retsiden efter og før 1 kantm i hver side således:
Efter 1 kantm: Tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes ret, 1 r, løft den løse m over.
Før 1 kantm: 2 ret sammen.
Der tages 1 m ind fra vrangen efter og før 1 kantm i hver side således:
Efter 1 kantm: 2 drejet vrang sammen.
Før 1 kantm: 2 vrang sammen.
INDTAGNINGSTIPS 2 (gælder ærme):
Der tages 1 m ind på hver side af mærketråden således: Strik til der er 2 m tilbage før mærketråden, tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes r, 1 r, løft den løse m over, (mærketråden), strik næste 2 m r sammen.
MØNSTER BÆRESTK:
Se diag M.1 - M.3. Der strikkes først M.1, M.2, og M.3 1 gang i højden, derefter M.2 yderligere 0-0-0 (1-1) gang = 25-25-25 (30-30) p totalt.
MØNSTER RYG- & FORSTK/ÆRME:
Se diag M.4 og M.5. Der strikkes først M.4 og derefter M.5 1 gang i højden.
--------------------------------------------------------

BÆRESTK:
Arb strikkes først frem og tilbage og derefter rundt. Der strikkes ovenfra og ned fra øverst i halsen.
Slå 49-57-65 (73-81) m op på rundp 2 med brun. Strik Rib frem og tilbage (1.p = retsiden) således: * 1 r, 1 vr *, gentag fra *-*, strik den sidste m r. Når Ribben måler ca 1 cm strikkes næste p fra vrangen ret - Samtidig med at der tages 7-9-11 (13-15) m ud jævnt fordelt på p = 56-66-76 (86-96) m. På næste p (= retsiden) skiftes der til rundp 2,5 og der strikkes således: 1 r (= midt bagpå), 7-9-12 (14-16) r (= højre rygstk), 1 r, sæt en mærketråd i denne m, 8-9-8 (9-10) r (= højre ærme), 1 r, sæt en mærketråd i denne m, 20-24-30 (34-38) r (= forstk), 1 r, sæt en mærketråd i denne m, 8-9-8 (9-10) r (= venstre ærme), 1 r, sæt en mærketråd i denne m, 7-9-12 (14-16) r (= venstre rygstk), 1 r (= midt bagpå) = totalt 4 m med mærketråd før raglanudtagning. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN. LÆS HELE NÆSTE AFSNIT FØR DET STRIKKES VIDERE!
Fortsæt i glatstrik - Samtidig med at der tages 1 m ud på næste p fra retsiden på hver side af hver m med mærketråd = 8 nye m pr udtagning. Gentag udtagningen fra retsiden på hver 2.p totalt 12-12-12 (13-15) gange, derefter på hver 4.p totalt 2-3-4 (4-4) gange. Samtidig når arb måler 3-4-5 (5-6) cm fra opslåningskanten strikkes MØNSTER BÆRESTK - læs forkl over. OBS: De nye m strikkes løbende ind i mønsteret. Når arb måler 8-9-9 (10-10) cm fra opslåningskanten slåes der 4 m op i slutningen af næste p fra vrangen (= m nederst i halsåbningen, strikkes in i mønsteret) - Herfra strikkes der rundt på rundt p.
Når MØNSTER BÆRESTK er færdig strikket (alle udtagninger skal være færdige nu) er der 172-190-208 (226-252) m på p. Forstk = rygstk = 48-54-62 (68-76) m. Sæt m på ærmerne og m med mærketråd (38-41-42 (45-50) m til hvert ærme) på tråd. Nu deles arb, forstk/rygstk og ærmerne strikkes færdig for sig.

RYG- & FORSTK:
Forstk + rygstk = 96-108-124 (136-152) m. Der strikkes videre rundt på rundp (omg starter i siden). På næste omg strikkes 1.omg i M.4 således: Slå 4 m op til ærmegab, strik 48-54-62 (68-76) m op (= forstk), slå 8 m op til ærmegab, strik 48-54-62 (68-76) m (= rygstk), slå 4 m op til ærmegab = total 112-124-140 (152-168) m på p. På næste omg (= 2.omg i M.4) tages der 0-4-4 (8-8) m ud jævnt fordelt = 112-128-144 (160-176) m. Fortsæt med M.4 og videre med M.5 1 gang i højden. Derefter strikkes der glatstrik i brun til arb måler 15-17-19 (21-23) cm fra ærmegabet (arb måler ca 26-29-32 (35-38) cm totalt). Nu deles arb og for- og rygstk strikkes færdig for sig.

RYGSTK:
= 56-64-72 (80-88) m. Fortsæt frem og tilbage (1.p = retsiden) i glatstrik og der lukkes af til benåbning således: 1 r (= kantm), tag 1 m ind - læs INDTAGNINGSTIPS- 1, strik til der er 3 m tilbage, tag 1 m ind - læs INDTAGNINGSTIPS-1, 1 r (= kantm). Fortsæt i glatstrik, gentag indtagningen på hver p fra retsiden (= på hver 2.p) indenfor 1 kantm i hver side totalt 20-23-27 (30-34) gange = 16-18-18 (20-20) m tilbage. Derefter skiftes der til rundp 2 og der strikkes Rib (1 r/1vr) i 1½ cm, luk alle m løst af.

FORSTK:
= 56-64-72 (80-88) m. Fortsæt frem og tilbage (1.p = retsiden) i glatstrik og der lukkes af til benåbning således: 1 r, tag 1 m ind - læs INDTAGNINGSTIPS-1, strik til der er 3 m tilbage, tag 1 m ind - læs INDTAGNINGSTIPS-1, 1 r. Fortsæt i glatstrik og gentag indtagningen på hver p indenfor 1 kantm i hver side totalt 6-6-8 (8-10) gange, derefter på hver p fra retsiden (= på hver 2.p) totalt 14-17-19 (22-24) gange = 16-18-18 (20-20) m tilbage. Derefter skiftes der til rundp 2 og der strikkes Rib (1 r/1vr). På næste p fra retsiden lukkes der af til 3 knaphuller således: Strik 1 m, * slå om, strik næste 2 m r sammen, strik 4-5-5 (6-6) m *, gentag fra *-* 1 gang til, slå om, strik næste 2 m r sammen, strik den sidste m. På næste p strikkes omslagen drejet. Når Ribben måler ca 1½ cm lukkes alle m løst af.

ÆRME:
Arb strikkes rundt på Strømpep ovenfra og ned. Sæt m på tråden ind på Strømpep 2,5 = 38-41-42 (45-50) m, og slå 8 m op midt under ærmet = 46-49-50 (53-58) m. Sæt en mærketråd før 1.m på omg og lad den følge med op (omg starter midt under ærmet). Fortsæt med M.4 og derefter M.5 (start med 1.m i rapporten på 1.omg i M.4). Når ærmet måler 2-3-3 (3-3) cm tages 1 m ind før og efter mærketråden - læs INDTAGNINGSTIPS-2. Gentag indtagningen på hver 1½.-1½.-2.(2½.-2½.) cm totalt 7-7-7 (6-8) gange = 32-35-36 (41-42) m. Fortsæt til ærmet måler 12-15-18 (20-23) cm fra ærmegabet. På næste omg tages der 0-1-0 (1-0) m ind = 32-34-36 (40-42) m. Derefter skiftes der til Strømpep 2 og der strikkes videre i Rib (1 r/1 vr) i 3-3-3 (4-4) cm. Luk alle m løst af.

HALSÅBNING:
Strik ca 21 - 25 m op fra retsiden langs åbningen på højre rygstk med brun på Strømpep 2. Strik Rib (1 r/1 vr) frem og tilbage i ca 1½ cm (= højre forkant, 1.p = vrangen). Luk alle m løst af. Gentag langs åbningen på venstre rygstk, men på den 2.p (= retsiden) lukkes der af til 3 knaphuller (1 knaphul = slå om, 2 r sammen) jævnt fordelt op langs forkanten. Når Ribben måler ca 1½ cm lukkes alle m løst af. Læg forkanten med knaphul ovenpå den anden nederst i halsåbningen og sy fast gennem begge lag.

BENÅBNING:
Strik ca 16 m op fra retsiden per 5 cm langs den ene benåbning indenfor 1 kantm med brun på rundp 2, m-antallet skal være delbart med 2 + 1. På næste p (= vrangen) strikkes der således: * 1 vr, 1 r *, slut af med 1 vr. Fortsæt i Rib i 1 cm, luk alle m løst af. Gentag på den anden benåbning.

MONTERING:
Sy åbningerne under ærmerne. Sy knapperne i på Ribben nederst på rygstk, og på højre forkant i halsåbningen.

Denne opskrift er blevet rettet. .

Opdateret online: 26.01.2012
Nyt diagram M.5.

Ingunn Sælid Sell 08.06.2019 - 18:06:

Hei - nå forstod jeg det: Det skal legges opp 8 masker under hvert erme - og siden man starter midt under det ene så legges det opp 4 i starten av omgangen og 4 på slutten. Da skal det gå bra :)

DROPS Design 12.06.2019 kl. 14:31:

Hei Ingunn. Det stemmer! Så flott at du fant ut av det, God fornøyelse videre

Ingunn Sælid Sell 08.06.2019 - 17:52:

Hei igjen! Beklager hvis jeg spør litt dumt, men jeg forstår fremdeles ikke: Man skal vel bare legge opp 4 masker under hver er, hva betyr de 8 maskene som skal legges opp i tillegg? Hvor skal de være? Mvh Ingunn

DROPS Design 10.06.2019 kl. 13:29:

Hej Ingunn, jo du skal legge op 8 nye masker i hver side under hvert erme, både på ermerne og på bolen. God fornøjelse!

Ingunn Sell 03.06.2019 - 10:27:

Hei! Jeg skal starte på bolen, og det står at man skal legge opp 4 masker til ermhull, 8 masker til ermhull og 4 masker til ermhull = totalt 112 masker. Her må vet være noe feil?\r\nMvh Ingunn.

DROPS Design 03.06.2019 kl. 14:08:

Hei Ingunn. Maskene du legger opp her er maskene som vil være under armen. Maskene du satte på en tråd er maskene som blir selve ermet. God fornøyelse

Giovanna 27.02.2019 - 22:21:

Buonasera mi trovo in questo punto ( Davanti + dietro = 96-108-124 (136-152) m. Proseguire in tondo sui ferri circolari (il giro ha inizio su un lato). Visto che l’ultimo giro termina al centro dietro, devo ripassare sulla metà dietro e chiudere invece prima della manica? Perché sono alle prima armi e non riesco proprio a capire

DROPS Design 27.02.2019 kl. 23:27:

Buonasera Giovanna, alla fine della lavorazione dello sprone deve mettere in sospeso le maglie per le maniche e lavorare il corpo. Una volta che ha messo in sospeso le maglie per le maniche può inserire un segnapunti a lato e far partire il giro da lì. Buon lavoro!

Giovanna 26.02.2019 - 22:51:

Ciao c’è una parte della spiegazione che non riesco a capire, ed è questa “ DAVANTI & DIETRO:
 Davanti + dietro = 96-108-124 (136-152) m. Proseguire in tondo sui ferri circolari (il giro ha inizio su un lato) “ . Il mio giro inizia sempre sul retro e non sul lato.. ma non riesco a capire dov’e l’errore.

DROPS Design 27.02.2019 kl. 12:04:

Buongiorno Giovanna. Le istruzioni che ha seguito sono corrette, l'inizio del giro è al centro sul dietro. Quando però mette in attesa le maglie delle maniche, l'inizio del giro viene spostato su un lato. Buon lavoro!

Synnøve Vea 03.02.2019 - 13:04:

Hvis det strikkes fram og tilbake på M1 så må garnet klippes av når garnet ikke blir med tilbake. Tungvint

Madelaine 09.11.2018 - 00:30:

Strikke minste oppskrift, men det ser ut å bli på tok for smått med kun 49 m hals, og etter ökning 56. får kun 9 cm mellom to raglanfellinger frem överst og ikke 12. Har dere sjekket at det stemmer?

Cecilia 23.09.2018 - 16:21:

Hola, estoy tejiendo el patrón y tengo una duda, cuando se cierra el círculo del tejido? o se teje con las agujas circulares con el tejido abierto? porque me señala derecho y reves del tejido, y en circular es siempre derecho. Gracias!

DROPS Design 30.09.2018 kl. 18:39:

Hola Cecilia. Este jersey primero se trabaja de ida y vuelta y después en redondo. Se trabaja siempre con agujas circulares. Cuando la pieza mida 8-9-9 (10-10) cm a partir de la orilla de montaje hay que tejer la pieza en redondo.

Victoria 13.03.2018 - 23:16:

Yoke says to k last stitch on first row but does that stitch always get knit on every row? Not sure why?

DROPS Design 17.03.2018 kl. 13:25:

Dear Victoria, that stitch is the edge stitch. The edge stitches on bot the beginning and at the end of the rows are always knitted (on each row). This gives a definite egde to the piece that is easy to handle, easy to pick up stitches or sewn together later on. Happy Knitting!

Liisa Kaarla 27.07.2015 - 10:32:

Hei, Jeg strikker ikke til vanlig og lurte på hvordan man finner ut antall masker man skal legge opp i denne oppskriften hvis man ikke ville strikke den som body men som genser?

DROPS Design 28.07.2015 kl. 13:50:

Hej Liisa, Du strikker opskriften ovenfra og ned, så det er bare at afslutte med en kant når du har den længde du vil have. God fornøjelse!

Kommentere opskrift DROPS Baby 21-32