DROPS Baby / 21 / 29

William by DROPS Design

Strikket genser med raglan og striper til baby og barn i DROPS Lima

Stikkord: gensere, raglan, striper,

DROPS Design: Modell nr LI-002-by
Garngruppe B
--------------------------------------------------------
Størrelse: 1/3 - 6/9 - 12/18 mnd (2 - 3/4) år
Str i cm: 56/62 - 68/74 - 80/86 (92 - 98/104)
Materialer: DROPS LIMA fra Garnstudio

GENSER:
F.nr 5610, brun
200-200-200 (250-250) g
F.nr 5310, lys brun
50-50-50 (50-50) g

DROPS RUNDP OG SETTP NR 4,5– eller den p du må ha for å få 20 m x 26 p glstrikk på 10 x 10 cm.
DROPS RUNDP OG SETTP NR 3,5 (til kanter).
EVT DROPS TREKNAPP LYS NR 503: 3 stk.

DROPS Lima uni colour DROPS Lima uni colour 16.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Lima mix DROPS Lima mix 16.00 kr /50g
VRBORD:
* 1 r, 1 vr *, gjenta fra *-*.
STRIPER:
2 omg lys brun, 3 omg brun, 3 omg lys brun, 2 omg brun, 1 omg lys brun, 3 omg brun, 4 omg lys brun, 1 omg brun, 2 omg lys brun.
FELLETIPS FOR RAGLAN UTEN KNAPPSTOLPE:
Strikk 2 rett sammen. * Strikk til det gjenstår 3 m før neste merketråd, ta 1 m løs av som om den skulle strikkes rett, 1 rett, løft den løse m over, 2 rett, 2 rett sammen *, gjenta fra *-* ved de 2 neste merketrådene, strikk videre til det gjenstår 4 m på p, ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 1 rett, løft den løse m over, 2 rett.
FELLETIPS FOR RAGLAN MED KNAPPSTOLPE:
FELL SLIK FRA RETTEN: Strikk 4 stolpem i riller, 2 rett sm. * Strikk til det gjenstår 3 m før neste merketråd, ta 1 m løs av som om den skulle strikkes rett, 1 rett, løft den løse m over, 2 rett, 2 rett sm *, gjenta fra *-* ved de 2 neste merketrådene, strikk videre til det gjenstår 6 m på p, ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 1 rett, løft den løse m over, 4 stolpem i riller.
FELL SLIK FRA VRANGEN: Strikk 4 stolpem i riller, 2 vr sm, * Strikk til det gjenstår 3 m før neste merketråd, 2 vridd vr sm (dvs strikk i bakre del av m istedenfor i fremre), 2 vr, 2 vr sm *, gjenta fra *-* ved de 2 neste merketrådene, strikk videre til det gjenstår 6 m på p, 2 vridd vr sm, 4 stolpem i riller. NB: Pass på at m legger seg riktig vei fra retten.
RILLE (frem og tilbake på p):
1 rille = 2 p rett.
KNAPPHULL: Det felles til knapphull på den raglanstolpen som sitter på ermdelen – vurder om det trengs i de store str. Fell slik: 1 r, 2 r sm, 1 kast, 1 r. Fell til knapphull når stolpen måler:
Str 1/3 mnd: 2, 5 og 8 cm.
Str 6/9 mnd: 3, 6 og 9 cm.
Str 12/18 mnd: 3, 7 og 10 cm.
Str 2 år: 3, 7 og 11 cm.
Str 3/4 år: 4, 8 og 12 cm.
--------------------------------------------------------

GENSER:
Arb strikkes rundt på rundp nedifra og opp.

BOLEN:
Legg opp 102-114-126 (138-150) m på rundp 3,5 med brun Lima. Strikk 1 omg glstrikk, deretter fortsettes det med VRBORD i 3 cm - se forkl over. Bytt til rundp 4,5 og strikk 1 omg glstrikk. Neste omg strikkes slik: sett 1 merketråd i 1.m (= beg av omg), 50-56-62 (68-74) m glatt, sett 1 merketråd (= midt på siden) i neste m, 50-56-62 (68-74) m glatt. Når arb måler 14-15-18 (21-23) cm strikkes STRIPER - se forkl over. SAMTIDIG når arb måler 16-17-20 (23-25) cm felles det 5 m i hver side til ermhull (= m med merketråd + 2 m på hver side av denne) = 92-104-116 (128-140) m. Legg arb til side og strikk ermene.

ERME:
Legg opp 30-30-36 (36-36) m på settp 3,5 med brun Lima. Strikk 1 omg glstrikk, fortsett med vrbord i 3 cm. Bytt til settp 4,5 fortsett med glstrikk. Sett 1 merketråd i 1.m på omg, SAMTIDIG når arb måler 6 cm økes det 2 m midt under ermet på hver side av merketråd på hver 3.-2.-3.(2,5.-2,5.) cm totalt 4-6-5 (7-9) ganger = 38-42-46 (50-54) m. Når arb måler 15-17-18 (23-27) cm strikkes det Striper. Når arb måler 17-19-20 (25-29) cm (avpass slik at det er strikket like mange p striper som på bolen) felles det 5 m midt under ermet = 33-37-41 (45-49) m. Legg arb til side og strikk 1 erme til.

BÆRESTK:
Sett ermene inn på samme rundp som bolen der det ble felt m til ermhull = 158-178-198 (218-238) m. Sett 1 merketråd i alle overgangene mellom bol og ermer.
Videre kan arb strikkes med eller uten knappelukning – se forkl under.

BÆRESTK MED KNAPP:
Videre strikkes det frem og tilbake fra høyre ”raglansøm” foran. Legg opp 4 ekstra m på forstk-delen (= knappestolpe) = 162-182-202 (222-242) m. Les hele neste avsnitt før det strikkes videre! Fortsett med glstrikk og striper samt 4 m RILLER i beg og slutten av p (til knappestolpen). Samtidig felles det til raglan – se FELLETIPS – fell på hver 2.p: 11-11-12 (12-13) ganger og deretter på hver p: 1-3-4 (6-7) ganger. NB: Det felles også til KNAPPHULL – se forkl over. Samtidig når arb måler 23-25-29 (32-35) cm settes de midterste 13-13-13 (15-15) m på 1 tråd til hals. Videre felles det mot halsen på hver 2.p: 2 m 1 gang og 1 m 2-2-2 (3-3) ganger. Etter alle fellinger til raglan og hals er det 45-49-53 (53-57) m på p.

BÆRESTK UTEN KNAPP:
Videre strikkes det rundt. Fortsett med glstrikk og striper. Samtidig felles det til raglan – se FELLETIPS – fell på hver 2.p: 11-11-12 (12-13) ganger og deretter på hver p: 1-3-4 (6-7) ganger. Samtidig når arb måler 23-25-29 (32-35) cm settes de midterste 13-13-13 (15-15) m på 1 tråd til hals. Videre felles det mot halsen på hver 2.p: 2 m 1 gang og 1 m 2-2-2 (3-3) ganger. Etter alle fellinger til raglan og hals er det 41-45-49 (49-53) m på p.

HALS:
Det strikkes rundt for bærestk uten knapp og frem og tilbake for bærestk med knapp. Plukk opp ca 23 til 27 m foran i halsen (inkl m på tråden, uten m på knappestolpe) med brun = 68 til 84 m. Sett alle m på settp 3,5 – strikk 1 omg/p glstrikk samtidig som det felles /økes masker jevnt fordelt til 64-76 m. Strikk 4 cm vrbord 1 rett / 1 vrang, fell av løst.

MONTERING:
Sy sammen åpningene under ermene. Har du strikket knapphullstolpe: Legg knappestolpene over hverandre med knapphullsdelen øverst og sy fast i nederkant fra vrangen. Sy i knappene.

Denne oppskriften har blitt rettet. .

Oppdatert online: 14.02.2012
BOLEN:
......Neste omg strikkes slik: sett 1 merketråd i 1.m (= beg av omg), 50-56-62 (68-74) m glatt, sett 1 merketråd (= midt på siden) i neste m, 50-56-62 (68-74) m glatt.
Oppdatert online: 31.08.2012
VRBORD:
* 1 r, 1 vr *, gjenta fra *-*.
Oppdatert online: 03.03.2014
under HALS:
Det strikkes rundt for bærestk uten knapp og frem og tilbake for bærestk med knapp. Plukk opp ca 23 til 27 m foran i halsen (inkl m på tråden, uten m på knappestolpe) med brun = 68 til 84 m. Sett alle m på settp 3,5 – strikk 1 omg/p glstrikk samtidig som det felles /økes masker jevnt fordelt til 64-76 m. Strikk 4 cm vrbord 1 rett / 1 vrang, fell av løst.

Diagram

Winnie Normann 18.02.2019 - 16:18:

Jeg strikker den største str. uden knapper og er kommet dertil hvor jeg skal sætte masker til hals på en snor, jeg kan ikke rigtig hitte ud af om hvorvidt, jeg så efterfølgende, skal strikke frem og tilbage på rundpinden, for at kunne lave indt. til hals og så også lave raglan indt. på vrang pinden,eller kan det gøres fra retsiden, i givet fald hvordan? ;-)

DROPS Design 21.02.2019 kl. 14:12:

Hei Winnie. Når du har satt maskene på en snor strikker du frem og tilbake fra den ene siden av halsen til den andre siden av halsen, snu og strikk tilbake fra vrangsiden. Du feller av de ytterste maskene (altså nærmest halsen) på begynnelsen av hver 2 pinne som forklart. Dette gjøres samtidig som fellingen til raglan pågår, og du må felle til raglan fra vrangsiden når det skal felles på hver pinne. Før merke: ta 1 maske løst av som om den skulle strikkes vrang, 1 vrang, løft den løse masken over. Etter merke: strikk 2 vrang sammen. God fornøyelse

Malika 16.01.2019 - 15:10:

Ich habe die Arbeit genau nach Anleitung gestrickt in der Größe 2 Jahre. Eigentlich stricke ich eher eng. Trotzdem ist der Pullover relativ breit/weit geworden. Das ist bei Wollsachen, die ja sowieso die Tendenz haben, mit der Zeit noch etwas weiter zu werden, schade. Außerdem fand ich die Erklärungen für die Passe mit Knöpfen sehr unpräzise.

Malika 13.01.2019 - 18:43:

Und ergänzend dazu: wie viele Reihen (hin und rück) der Passe habe ich noch zu stricken, wenn ich die Maschen auf den Hilfsfaden lege (also bis die Passe beendet ist und das Halsbündchen anfängt)?

DROPS Design 14.01.2019 kl. 12:03:

Liebe Malika, Sie stricken noch die Abnahmen für Halsausschnitt und gleichzeitig die Raglanabnahmen stricken Sie noch weiter, also je nach der Grösse müssen 41-57 M je nach Grösse und Passe bleiben. Viel Spaß beim stricken!

Malika 12.01.2019 - 07:17:

Ich stricke den Pullover mit der Passe mit Knöpfen. Zu den Maschen, die für den Halsausschnitt auf einen Hilfsfaden gelegt werden sollen, habe ich zwei Fragen: 1. Ist die Raglanabnahme dann schon vollständig abgeschlossen? 2. Von welchem Punkt stricke ich hin und zurück? Bislang war es die Öffnung zwischen rechtem Ärmel und Vorderteil. Jetzt habe ich eine zweite Öffnung auf beiden Seiten der Maschen auf dem Hilfsfaden. Das kann so nicht funktionieren, oder wo liegt mein Denkfehler? Danke.

DROPS Design 14.01.2019 kl. 13:22:

Liebe Malika, wenn die Maschen für den Hals stillgelegt sind, sind alle Raglanabnahme noch nicht fertig, stricken Sie nur jedes Teil weiter (nach und vor Öffnung) mit Raglanabnahmen wie zuvor und dazu die für den Hals. Viel Spaß beim stricken!

Lisa 08.01.2019 - 21:51:

Ich stricke den pullover in gr. 104. Muss ich nach insgesamt 23 cm mit den Streifen anfangen, oder 3cm Bündchen und ab da 23 cm?

DROPS Design 09.01.2019 kl. 08:46:

Liebe Lisa, die 23 cm werden von der Anschlagskante gemessen. Viel Spaß beim stricken!

Jane Ogden-Swift 19.12.2018 - 12:19:

Hello. William without buttons 12/18 mths. I started working on the yoke with 198 st.I have dec12 times alternately =12x8 leaving 102 st, I dec 4 times on every row leaving 70 st. 13 st onto holder leaving 57. I do not understand how i continue and end up with 53 st. I am starting with brown at a raglan seam. Presumably I now work back and forth in knit and purl. Do I now stop decreasing at the raglan seams and dec either end? But dec 2 once and dec 1 twice = -8 which leaves 49. Please help Thx

DROPS Design 19.12.2018 kl. 13:49:

Dear Mrs Ogden-Swift, 198 sts refer to the 3rd size, you dec for raglan 8 sts x 12 every 2nd round + 8 sts x 4 every round = 8 sts x 16 times in total = 128 sts are dec for raglan. You slip the middle 13 sts on front piece on a st holder for neck then continue back and forth binding off for neck on each side: 2 sts x 1 + 2 sts x 1 (= 4 sts on each side x 2 sides = 8 sts = 13 +8 = 21 sts for neck). 198 sts - 128 sts dec for raglan - 21 sts for neck = 49 sts remain after all decreases are done. Happy knitting!

Lea 11.12.2018 - 14:39:

Hallo, ich stricke den Pulli in der 92, ich verstehe aber leider nicht richtig, wie ich beim Vorder-und Hinterteil, sowie bei den Ärmeln abnehmen muss. In der Anleitung steht, ich soll 5M. abnehmen. Muss ich 5M in einer Runde an der gleichen stelle abnehmen oder je eine Masche in 5 Runden? Danke für die Hilfe, Lea

DROPS Design 11.12.2018 kl. 15:05:

Liebe Lea, die 5 Maschen für den Armlöcher sollen abgekettet werden, nicht abgenommen - dann legen Sie alle Maschen zur selben Rundnadel (siehe Video) um die Passe weiterzustricken. Viel Spaß beim stricken!

Selam 24.04.2016 - 16:02:

Hi Im working on tge biggest size with out bottons. Do I put on hold 15 sts on the front and back for the necj when piece measures 35cm?30 sts in total) Does that mean after that i work back and forth?

DROPS Design 24.04.2016 kl. 17:33:

Dear Selam, you have to put only the 15 middle sts on a stitch holder (on the front), and continue to work back and forth on the remaining sts. Happy knitting!

Sofia B 02.01.2015 - 21:59:

Hej. Jag har precis som Vibeke problem när det kommer till att lägga upp 15m på tråd mittfram? Hur gårjag vidare efter detta? Förstår inte alls var man ska minska maskantal efter detta och hur man gör. Tacksam för svar.

DROPS Design 04.02.2015 kl. 15:10:

Hej Sofia, du har m på stickan bak, plockar upp m på ena sidan halsen fram, m från tråden fram och plockar upp m på andra sidan fram. Lycka till !

Jochen 22.11.2014 - 11:22:

Hallo, ich habe Probleme bei den Abnahmen. "...auf einen Hilfsfaden legen. Weiter bei jeder 2. R. gegen den Hals abk.: 1 Mal 2 M. und 2-2-2 (3-3) Mal 1 M. " Ich verstehe nicht was gegen den Hals abketten bedeutet? Und was passiert bei den stillgelegten Maschen - läuft der Faden hier einfach über die komplette Länge mit? Das würde aber dazu führen, dass innen vorne über mehrere Reihen ein langer Faden läuft - kann das sein? Vielen Dank!

DROPS Design 03.12.2014 kl. 08:53:

Sie legen die mittleren M des Vorderteils für den Halsausschnitt auf einen Hilfsfaden, dann stricken Sie in Hin- und Rück-R weiter. Dabei ketten Sie nun zu Beginn jeder R (d.h. an der einen Seite zu Beginn jeder Hin-R, an der anderen Seite zu Beginn jeder Rück-R), d.h. an beiden Seiten des Halsausschnitts, die entsprechende Anzahl M ab (das soll "gegen den Hals" bedeuten). Da Sie ja in Hin- und Rück-R stricken, läuft der Faden nicht mit.

Kommentér oppskrift DROPS Baby 21-29