DROPS / 133 / 3

Milady by DROPS Design

DROPS väst i ”Nepal” med tvärstickat ok med flätor, förkortade varv och virkad kant. Strl S - XXXL

DROPS design: Modell nr NE-062
Garngrupp C
--------------------------------------------------------
Storlek: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Garnåtgång: DROPS NEPAL från Garnstudio
Färg nr 501m, grå mix:
500-550-600-650-700-750 g.

DROPS ST OCH RUNDST (80 cm) NR 5 – eller det st.nr du måste använda för att få 17 m x 22 v i slätst på 10 x 10 cm.
DROPS VIRKNÅL NR 4,5.
DROPS METALLKNAPP NR 542: 7 st.
-------------------------------------------------------

Garnet till detta mönstret kostar 286kr. Läs mer.
*1 v räta och 1 v aviga*, upprepa *-*.
FÖRKORTADE VARV:
För att oket ska bli vidare nertill måste det stickas fler varv över de nedersta m jämfört med de översta. Detta görs så här:
*Sticka 2 v över alla m, sticka till markör 2, vänd, strama åt tråden och sticka tillbaka. Sticka till markör 1, vänd, strama åt tråden och sticka tillbaka*, upprepa *-*, d.v.s. att en rapport = 2 v upptill och 6 v nertill.
MÖNSTER:
Se diagr M.1. Diagr visar en rapport av mönstret på bredden (= 24 m), alla varv i diagr visar mönstret från rätsidan.
MÄTTIPS:
Mät arb när det ligget platt. Det är viktigt att arb inte sträcks ut när det mäts.
MINSKNINGSTIPS:
Sticka tills det återstår 2 m före markören, 2 rm tills, lyft 1 m som den skulle stickas rät, 1 rm, dra den lyfta m över.
ÖKNINGSTIPS:
Sticka tills det återstår 1 m före markören, gör 1 omslag, sticka 2 m (markören sitter mitt mellan dessa 2 m), gör 1 omslag. På nästa v stickas omslagen vridna för att slippa hål (d.v.s. sticka i den bakre m-bågen i stället för i den främre).
KNAPPHÅL:
Avm för knapphål på höger framkant på avigsidan. 1 KNAPPHÅL = sticka den tredje och fjärde m från mitt fram räta tills och gör sedan ett omslag.
Avm för knapphål när arb mäter:
STRL S och M: 6, 14, 22 och 30 cm.
STRL L och XL: 7, 16, 24 och 33 cm.
STRL XXL och XXXL: 8, 17, 26 och 35 cm.
----------------------------------------------------------

OK:
Arb stickas fram och tillbaka på st, och det stickas sidledes från mitt fram.
Lägg löst upp 34-34-37-37-40-40 m på st nr 5 med Nepal. Sticka 2 v räta över alla m (varv 1 startar från nederkant och från rätsidan).
Nästa v stickas så här (från rätsidan): 12-12-14-14-16-16 rm, 2 rm tills, 1 omslag, 1 rm, sticka 2 rm i var och en av de nästföljande 4 m (= 8 rm), 2 rm, sticka 2 rm i var och en av de nästföljande 4 m (= 8 rm), 1 rm, 1 omslag, lyft 1 m som om den skulle stickas rät, 1 rm, dra den lyfta m över, 6-6-7-7-8-8 rm = 42-42-45-45-48-48 m.
Sticka nästa v så här (på avigsidan): 6-6-7-7-8-8 rm, 2 am, 1 rm, 8 am, 2 rm, 8 am, 1 rm, 2 am och 12-12-14-14-16-16 rm.
Sätt 2 markörer i arb så här (från rätsidan): Markör 1 efter 15-15-17-17-19-19 m och markör 2 efter totalt 33-33-35-35-37-37 m, det är nu 9-9-10-10-11-11 m kvar överst efter markör 2. Sticka sedan FÖRKORTADE VARV – se förkl ovan – och MÖNSTER så här: 12-12-14-14-16-16 m rätst – se förkl ovan, M.1 över de nästföljande 24 m och 6-6-7-7-8-8 m rätst. KONTROLLERA STICKFASTHETEN!
Sticka tills arb mäter ca 120-128-138-150-162-174 cm i nederkant – SE MÄTTIPS – avsluta efter att det har stickats 2 v över alla m. Nästa v stickas så här (från rätsidan): 15-15-17-17-19-19 rm, de nästföljande 8 m stickas 2 och 2 räta tills, 2 rm, de nästföljande 8 m stickas 2 och 2 rm tills, 9-9-10-10-11-11 rm = 34-34-37-37-40-40 m. Sticka 1 v räta över alla m, avm sedan med räta från rätsidan. Arb mäter nu ca 122-130-140-152-164-176 cm nertill.

PLACERA UT MARKÖRER:
Ta bort de markörer som sitter i arb och sätt 4 nya markörer så här: Lägg arb platt på bordet och mät längs den längsta sidan. Markör 1 sätts efter 18½-20-21½-24-26½-29½ cm, markör 2 sätts 24-25-27-28-29-29 cm från den första, markör 3 sätts 37-40-43-48-53-59 cm från den andra och markör 4 sätts 24-25-27-28-29-29 cm från den tredje. Det skall då vara ca 18½-20-21½-24-26½-29½ cm kvar efter den sista markören.

FRAM- OCH BAKST:
Arb stickas fram och tillbaka på rundst uppifrån och ner.
Lägg upp 5 m med Nepal på rundst nr 5 (= framkant), plocka sedan upp 1 m ytterst i vartannat v i okets nederkant fram till markör 1, (= 30 till 49 m på vänster framst), lägg upp 6-6-8-8-10-10 nya m (= under ärmen), hoppa fram till markör 2, plocka upp 1 m i vartannat v fram till markör 3 (= 60 till 98 m på bakst), lägg upp 6-6-8-8-10-10 nya m (= under ärmen), hoppa fram till markör 4, plocka upp 1 m i vartannat v över resten av oket (= 30 till 49 m på höger framst), lägg upp 5 nya m i slutet på v (= framkant). Sticka 1 v räta på avigsidan samtidigt som m-antalet justeras till 150-160-174-190-210-232 m jämnt fördelat (minska eller öka inte över framkanterna). Sätt en markör 40-42-46-50-55-60 m in från varje sida (= 70-76-82-90-100-112 m mellan markörerna på bakst). ARB MÄTS SEDAN HÄRIFRÅN!
Sedan stickas det 2 v rätst över alla m. KONTROLLERA STICKFASTHETEN!
När arb mäter 4 cm, minskas 1 m på båda sidor om markörerna i sidorna – SE MINSKNINGSTIPS! Upprepa minskningen med 3 cm mellanrum totalt 3 ggr = 138-148-162-178-198-220 m.
SAMTIDIGT när arb mäter 6-6-7-7-8-8 cm, påbörjas avm för knapphål på höger framkant – se förkl ovan!
När arb mäter 20 cm, ökas det 1 m på båda sidor om markörerna i sidorna – SE ÖKNINGSTIPS! Upprepa ökningen med 4 cm mellanrum totalt 4 ggr = 154-164-178-194-214-236 m. När arb mäter 36-38-38-38-40-40-42 cm, maskas alla m löst av.

VÄNSTER FRAMKANT:
Plocka upp från rätsidan: 1 m i var och en av de 5 m som lades upp till framkant i vänster sida med st nr 5. Sticka rätst uppöver tills framkanten är ca 2 cm kortare än oket (framkanten ska sträckas lite när den sys fast), maska av. Sy fast framkanten i oket kant i kant.

HÖGER FRAMKANT:
Sticka som vänster men när framkanten mäter 1 cm avm till 1 knapphål över de andra, upprepa knapphålsavm när framkanten mäter 9-9-10-10-11-11 cm samt när det återstår endast 4 v innan framkanten maskas av.

VIRKAD KANT:
Virka en kant i de nedersta rätst v på oket (d.v.s. i samma m som där det plockades upp m till fram- och bakst). Håll arb med halsöppningen mot dig, virka med 1 tråd Nepal och virknål nr 4,5 så här – börja mitt fram: 1 fm i den första m på insidan av framkanten, *5 lm, 1 st i den första lm, hoppa över ca 1,5 cm, 1 fm*, upprepa *-* fram till den sista m innan framkanten på andra sidan.
Den virkade kanten måste fuktas ordentligt för att den ska lägga sig fint.

MONTERING: Sy fast knapparna.

Detta mönster har uppdaterats. .

Uppdaterad online: 14.08.2011
ARB MÄTS SEDAN HÄRIFRÅN!
Sedan stickas det 2 v rätst över alla m.

SE ÖKNINGSTIPS! Upprepa ökningen med 4 cm mellanrum totalt 4 ggr = 154-164-178-194-214-236 m. När arb mäter 36-38-38-40-40-42 cm, maskas alla m löst av.

= sätt 4 m på hj.st bakom arb, 4 rm, 4 rm från hj.st.
= sätt 4 m på hj.st framför arb, 4 rm, 4 rm från hj.st.
= 2 rm tills, 1 omslag
= 1 omslag, lyft 1 m som om den skulle stickas rm, 1 rm, dra den lyfta m över

Xenia 12.01.2019 - 02:28:

No entiendo absolutamente nada. Normalmente veo los patrones en inglés, lo imprimí en inglés y nada. Lo he impreso en español y sigo sin entender, he visto todos los vídeos y es imposible. No es claro.

Francesca 13.01.2017 - 13:39:

Buongiorno, ho provato a lavorare come mi avete detto ma se lavoro i ferri accorciati come da modello, devo girare il lavoro in mezzo allo schema M.1. L'unico modo per evitarlo è lavorare fino a 3 maglie dopo il 2° segnapunti e non fino al 2° segnapunti come indicato , girare e lavorare fino alla fine del lavoro, girare e lavorare fino a 3 maglie prima del 1° segnapunti e non fino al 1° segnapunti come indicato, girare e lavorare fino alla fine, ripetere, ecc. E' corretto? Grazie, Francesca

DROPS Design 13.01.2017 kl. 22:29:

Buonasera Francesca. Le indicazioni sono corrette. Se però come risultato finale preferisce quello che ottiene lavorando come ha indicato lei, può proseguire in questo modo. Buon lavoro!

Francesca 10.01.2017 - 12:41:

Buongiorno, una domanda, i ferri accorciati si lavorano insieme allo schema M. 1. Se si, lavoro 2 ferri su tutte le m (inizio dal rovescio?), poi lavoro fino al 2° segnapunti sul rovescio (cioè il 1° inserito sul diritto?), giro e torno indietro (fino alla fine?), lavoro fino al 1° segnapunti sul rovescio (cioè il 2° inserito sul diritto?) giro e torno indietro (fino alla fine?). I ferri accorciati li lavoro di seguito per tutta la lavorazione dello sprone? Grazie francesca

DROPS Design 10.01.2017 kl. 12:58:

Buongiorno Francesca. Lavora i ferri accorciati insieme al diagramma M.1. Il primo ferro dei ferri accorciati è sul diritto del lavoro: posiziona i segni senza lavorare il ferro. Quindi la posizione corretta dei segnapunti è quella sul diritto del lavoro. Lavora tutto lo sprone con ferri accorciati. Buon lavoro!

Beatrice Lüthi 17.08.2016 - 15:33:

Eine Frage....strickt man das wunderschöne Gilet von unten her und wenn ja was bedeuten die Passen und Blenden.....wunderschöne Wolle aber eher komplizierte Anleitung! Hat das im deutschsprachigen Gebiet bereits jemand gestrickt?Danke für eine kurze Antwort!freundliche Grüsse....Beatrice Lüthi

DROPS Design 18.08.2016 kl. 08:47:

Hallo Frau Lüthi, die Passe ist der obere Teil und die Blende ist die Knopfleiste. In der Anleitung finden Sie beschrieben, wie gestrickt wird: zunächst wird die Passe quer gestrickt, der Rest wird von oben nach unten (an)gestrickt.

Kirsten Petersen 25.01.2016 - 14:20:

Hvor tit skal forkortede pinde strikkes, dvs. vendestrik til 1. og 2. mærke, dette er ikke nævnt i opskriften. I tredie afsnit under bærestykke, står der hvordan man strikker frem og tilbage til 1. og 1. mærke hvorefter mønster kommer 12 retstrik se forkl. over, M.1 over de næste 24 masker og 6 retstrik, men der er intet nævnte hvor tit man skal lave FORKORTEDE PINDE, er det efter hvert diagram M1 som går over 12 pinde.

DROPS Design 27.01.2016 kl. 15:44:

Hej Kirsten, De forkortede pinde strikker du hele vejen rundt ifølge FORKORTEDE PINDE: For at bærestk skal blive videre i nederkanten skal der strikkes flere pinde over de nederste m i forhold til de øverste, dette gøres således: * Strik 2 p over alle m, strik til 2.mærke, vend, stram tråden og strik tilbage, strik til 1.mærke, vend, stram tråden og strik tilbage *, gentag fra *-*, dvs at 1 rapport = 2 p øverst og 6 p nederst. God fornøjelse!

Sarah 21.10.2015 - 17:26:

Wird das Muster M1 nur in den Hinreihen gestrickt? Wenn ja, auch wenn die Reihe nicht komplett gestrickt wird, also z.B. nur vom Reihenanfang bis zur 1., oder zur 2. Markierung?

DROPS Design 30.10.2015 kl. 09:42:

M.1 zeigt alle R, also auch die Rück-R. Hier steht, an welcher Stelle Sie M.1 in der R stricken: "12-12-14-14-16-16 M. KRAUSRIPPE – siehe oben, M1 über die nächsten 24 M. und 6-6-7-7-8-8 M. Krausrippe." M.1 wird also nur 1x komplett in der R gestrickt, die restlichen M werden kraus re gestr.

Patricia 23.09.2015 - 19:58:

Necesito ayuda!!!! Durante las vueltas cortas que punto se realiza xq en la foto no se ven las vueltas cortas y si se sigue el patron y las vueltas cortas es hasta el segundo mp queda cortado el dibujo!!! Aguardo respuesta gracias!!!!

DROPS Design 29.09.2015 kl. 11:12:

Hola Patricia. El patrón es correcto, es decir se trabajan al mismo tiempo las trenzas y las vtas acortadas. Te recomiendo hacer una muestra de M.1 con vtas acortadas antes de comenzar el chaleco

Francesca 21.09.2013 - 22:30:

I just finished to knit it and it turned out so nice!

Brenda 21.01.2013 - 18:55:

The spacing between the buttonholes doesn't seem to be even in the L & XL sizes although even in the other sizes. Should it be 7-16-25-34 and not 7-16-24-33 ? as there are 9cm between all of them except between 16-24 which is 8cm. Thanks

Tina 17.01.2013 - 15:59:

I just finished and used Alaska in dark red. Looks really nice!!!! Thanks a lot for the pattern and all your brilliant ideas!

Kommentér oppskrift DROPS 133-3