DROPS / 133 / 3

Milady by DROPS Design

”Nepal”-langasta neulottu DROPS liivi, jossa poikittain neulottu palmikkokaarroke. Koot S-XXXL

DROPS design: Malli nro NE-062
Lankaryhmä C
--------------------------------------------------------
Koko: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Langanmenekki: Garnstudion DROPS NEPAL:
Nro 501m, harmaa-mix:
500-550-600-650-700-750 g

DROPS PUIKOT ja PYÖRÖPUIKKO (80 cm) NRO 5 tai käsialan mukaan.
DROPS VIRKKUUKOUKKU NRO 4,5.
NEULETIHEYS: 17 s x 22 krs sileää neuletta puikoilla nro 5 = 10 x 10 cm.
DROPS METALLINAPPI (542): 7 kpl.

2.60 EUR
1.80 EUR

LYHENNETYT KERROKSET:
Kaarrokkeen alareunan silmukoilla neulotaan lyhennettyjä kerroksia, jotta alareunasta tulisi muuta työtä leveämpi. Lyhennetyt kerrokset neulotaan seuraavasti:
*Neulo 2 krs kaikilla silmukoilla, neulo 2. merkkiin, käännä työ, kiristä lanka ja neulo takaisin, neulo 1. merkkiin, käännä työ, kiristä lanka ja neulo takaisin*, toista *-*, eli 1 mallikerta = 2 krs yläreunassa ja 6 krs alareunassa.
MALLINEULE:
Katso ruutupiirros M.1. Piirros näyttää 1 mallikertaa leveyssuunnassa (= 24 s) oikealta puolelta katsottuna.
MITTAUSVINKKI:
Kaikki mitat otetaan kun työ makaa litteänä tasaisella alustalla. Työtä ei saa venyttää mitattaessa.
KAVENNUSVINKKI:
Neulo kunnes merkkiä edeltää 2 s, 2 s oikein yhteen, nosta 1 s oikein neulomatta, 1 o, vedä nostettu s neulotun yli.
LISÄYSVINKKI:
Neulo kunnes merkkiä edeltää 1 s, tee 1 langankierto, neulo 2 s (merkkilanka on näiden 2 s:n keskellä), tee vielä 1 langankierto. Seuraavalla krs:lla langankierrot neulotaan kiertäen, jottei muodostuisi reikiä (eli neulo langankierrot takakautta).
NAPINLÄPI:
Tee napinlävet oikeassa etureunassa työn nurjalta puolelta. 1 napinläpi = neulo etureunan kolmas ja neljäs s oikein yhteen ja tee sitten 1 langankierto puikolle.
Tee napinlävet kun työn pituus on:
KOOT S ja M: 6, 14, 22 ja 30 cm.
KOOT L ja XL: 7, 16, 24 ja 33 cm.
KOOT XXL ja XXXL: 8, 17, 26 ja 35 cm.
----------------------------------------------------------

KAARROKE:
Neulotaan tasona poikittain, keskeltä edestä alkaen.
Luo löyhästi 34-34-37-37-40-40 s puikoille nro 5 Nepal-langalla. Neulo kaikilla silmukoilla 2 krs oikein. 1. krs (= oikea puoli) neulotaan alareunasta alkaen.
Seuraava krs (= oikea puoli) neulotaan näin: 12-12-14-14-16-16 o, 2 s oikein yhteen, 1 langankierto, 1 o, neulo jokaiseen 4 seuraavaan s:aan 2 oikeaa s (= 8 o), 2 o, neulo jokaiseen 4 seuraavaan s:aan 2 oikeaa s (= 8 o), 1 o, 1 langankierto, nosta 1 s oikein neulomatta, 1 o, vedä nostettu s neulotun yli, 6-6-7-7-8-8 o = 42-42-45-45-48-48 s.
Neulo seuraava krs (= nurja puoli) näin: 6-6-7-7-8-8 o, 2 n, 1 o, 8 n, 2 o, 8 n, 1 o, 2 n ja 12-12-14-14-16-16 o.
Kiinnitä 2 merkkiä työhön näin (työn oikealta puolelta): 1. merkki 15-15-17-17-19-19 s:n jälkeen ja 2. merkki kun olet neulonut yht. 33-33-35-35-37-37 s, 2. merkin jälkeen yläreunassa on nyt jäljellä 9-9-10-10-11-11 s. Jatka neulomalla LYHENNETTYJÄ KERROKSIA (ks. selitys yllä) ja MALLINEULETTA seuraavasti: 12-12-14-14-16-16 s AINAOIKEAA (ks. selitys yllä), neulo seuraavilla 24 s:lla mallineuletta piirroksen M.1 mukaisesti ja neulo lopuksi 6-6-7-7-8-8 s ainaoikeaa. TARKISTA NEULETIHEYS!
Neulo mallineuletta tähän tapaan, kunnes työn alareunan pituus on n. 120-128-138-150-162-174 cm (LUE MITTAUSVINKKI) ja olet viimeksi neulonut 2 krs kaikilla silmukoilla. Seuraava krs (= oikea puoli) neulotaan näin: 15-15-17-17-19-19 o, neulo seuraavat 8 s pareittain oikein yhteen, 2 o, neulo seuraavat 8 s pareittain oikein yhteen, 9-9-10-10-11-11 o = 34-34-37-37-40-40 s. Neulo kaikilla silmukoilla 1 krs oikein. Päätä s:t oikein silmukoin työn oikealta puolelta. Työn alareunan pituus on nyt n. 122-130-140-152-164-176 cm.

MERKKIEN KIINNITTÄMINEN:
Poista vanhat merkit ja kiinnitä sitten 4 uutta merkkiä työhön seuraavasti: Aseta työ tasaiselle alustalle ja mittaa pisimmästä reunasta. Kiinnitä 1. MERKKI 18½-20-21½-24-26½-29½ cm:n jälkeen, 2. MERKKI 24-25-27-28-29-29 cm:n päähän ensimmäisestä merkistä, 3. MERKKI 37-40-43-48-53-59 cm:n päähän toisesta merkistä ja 4. MERKKI 24-25-27-28-29-29 cm:n päähän kolmannesta merkistä, viimeisen merkin jälkeen jäljellä on n. 18½-20-21½-24-26½-29½ cm.

ETU- JA TAKAKAPPALE:
Neulotaan tasona pyöröpuikolla ylhäältä alas.
Luo 5 s Nepal-langalla pyöröpuikolle nro 5 (= etureuna), poimi sitten kaarrokkeen alareunan joka toisesta kerroksesta (1. merkkiin asti) 1 s (= n. 30-49 s vasemmassa etukappaleessa), luo 6-6-8-8-10-10 s (= hihan alla), siirry 2. merkkiin, poimi 2. ja 3. merkin välisen reunan joka toisesta kerroksesta 1 s (= n. 60-98 s takakappaleessa), luo 6-6-8-8-10-10 s (= hihan alla), siirry 4. merkkiin, poimi vielä kaarrokkeen reunan joka toisesta kerroksesta 1 s (= n. 30-49 s oikeassa etukappaleessa), luo krs:n loppuun 5 s (= etureuna). Neulo 1 krs oikein nurjalta puolelta ja säädä samalla s-luku 150-160-174-190-210-232 s:aan (älä kavenna/lisää silmukoita etureunojen kohdalla). Kiinnitä 1 merkkilanka 40-42-46-50-55-60 s:n päähän kummastakin reunasta (= 70-76-82-90-100-112 s merkkilankojen välissä takakappaleessa). KAIKKI MITAT OTETAAN JATKOSSA TÄSTÄ!
Jatka neulomalla kaikilla silmukoilla ainaoikeaa. TARKISTA NEULETIHEYS!
Kun työn pituus on 4 cm, kavenna kummankin sivun merkin molemmin puolin 1 s (KS. KAVENNUSVINKKI). Toista tällaiset kavennukset 4 cm välein yht. 3 kertaa = 138-148-162-178-198-220 s.
SAMANAIKAISESTI kun työn pituus on 6-6-7-7-8-8 cm, tee oikeaan etureunaan ensimmäinen NAPINLÄPI (ks. selitys yllä).
Kun työn pituus on 20 cm, lisää kummankin sivun merkin molemmin puolin 1 s (KS. LISÄYSVINKKI). Toista tällaiset lisäykset 4 cm välein yht. 4 kertaa = 154-164-178-194-214-236 s. Kun työn pituus on n. 36-38-38-40-40-42 cm, päätä s:t löyhästi.

VASEN ETUREUNA:
Poimi (puikoille nro 5) työn oikealta puolelta vasemman etureunan luomisreunan jokaisesta 5 silmukasta 1 s. Neulo ainaoikeaa kunnes etureuna on n. 2 cm kaaroketta lyhyempi (etureunaa venytetään hieman samalla kun se kiinnitetään). Päätä s:t. Kiinnitä etureuna kaarrokkeeseen (ompele reunat vastakkain).

OIKEA ETUREUNA:
Neulo kuten vasen etureuna. HUOM: Kun etureunan pituus on 1 cm, tee 1 napinläpi muiden yläpuolelle. Tee uusi napinläpi, kun etureunan leveys on 9-9-10-10-11-11 cm, ja kun jäljellä on 4 krs ennen silmukoiden päättämistä.

VIRKATTU REUNUS:
Virkkaa reunus kaarrokkeen ainaoikein -neuleen alareunaan (eli etu- ja takakappaleen silmukoiden poimimisreunaan). Pidä työ siten, että pääntie kääntyy itseäsi kohti ja virkkaa 1-kertaisella Nepal-langalla ja koukulla nro 4,5 näin (keskeltä edestä alkaen): 1 ks etureunan jälkeiseen s:aan, *5 kjs, 1 p ensimmäiseen näistä 5 kjs, jätä n. 1,5 cm väliin, 1 ks*, toista *-* kunnes olet toisen etureunan kohdalla.
Kostuta virkattu reunus huolellisesti, jotta se laskeutuisi kauniisti.

VIIMEISTELY: Kiinnitä napit.

= siirrä 4 s apupuikolle työn taakse, neulo 4 s oikein, neulo apupuikon 4 s oikein
= siirrä 4 s apupuikolle työn eteen, neulo 4 s oikein, neulo apupuikon 4 s oikein
= 2 s oikein yhteen, 1 langankierto
= 1 langankierto, nosta 1 s oikein neulomatta, 1 o, vedä nostettu s neulotun yli

Mikäli uskot löytäneesi ohjeesta virheen, näppäile kommenttisi tai kysymyksesi ohjeen yläreunan Komentti-kenttään. Siirry mallin DROPS 133-3 alkuperäisohjeeseen.