DROPS / 133 / 20

Zhivago Romance by DROPS Design

Settet består av: Stickad DROPS mössa, halsduk, och pulsvärmare i 2 trådar ”Symphony” eller "Melody"

DROPS Design: Modell nr WW-046-047-048
Garngrupp D
---------------------------------------------------------
MÖSSA:
Storlek: One-size
Garnåtgång: DROPS SYMPHONY från Garnstudio
100 g nr 16, grålila.
100 g nr 17, gråbrun.

Eller använd:
DROPS MELODY från Garnstudio
50 g nr 02, dimma.
50 g nr 15, beige.

DROPS ST NR 9 - eller det st.nr du måste ha för att få 10 m x 14 v slätstickn med 2 trådar på 10 x 10 cm.
---------------------------------------------------------

HALSDUK:
Mått: ca 30 x 180 cm
Garnåtgång: DROPS SYMPHONY från Garnstudio
200 g nr 16, grålila.
200 g nr 17, gråbrun.

DROPS ST NR 12 - eller det st.nr du måste använda för att få 7 m x 11 v helpatent med 2 trådar på 10 x 10 cm.
---------------------------------------------------------

PULSVÄRMARE:
Storlek: one-size
Garnåtgång: DROPS SYMPHONY från Garnstudio
100 g nr 16, grålila.
100 g nr 17, gråbrun.

DROPS STRUMPST NR 6 - eller det st.nr du måste använda för att få 13 m x 17 v slätstickn med 2 trådar på 10 x 10 cm.
---------------------------------------------------------

Kommentarer (8) FAQ
Det ökas med 1 omslag om st. På nästa v stickas omslaget vridet (dvs det stickas i bakre maskbågen i stället för i främre) så att det inte blir hål.
---------------------------------------------------------

ÖRONLAPP:
Öronlapparna och de 3 första rätst v på själva mössan stickas med 4 trådar Symphony eller Melody, sedan stickas det färdigt med 2 trådar. Hela mössan stickas fram och tillbaka på st.
Lägg upp 3 m på st 9 med 2 trådar grålila och 2 trådar gråbrun Symphony eller 2 trådar dimma och 2 trådar beige Melody. Sticka rätst - Läs förkl ovan - samtidigt efter 1 v ökas det 1 m i varje sida på vartannat v totalt 5 ggr - Läs ÖKNINGSTIPS ovan = 13 m. På nästa v läggs det upp 4 m i början på v (= mot mitt bak) = 17 m.
Sticka 1 v rätt över alla m, när det återstår 1 m (mot mitt fram) ökas det 1 m = 18 m, sticka 1 v rätt tillbaka (sista v = avigsidan).
Lägg arb åt sidan. Sticka ännu 1 öronlapp men motsatt - dvs att på det näst sista v ökas det 1 m mot mitt fram i början på v efter 1:a m, och det läggs upp 4 m mot mitt bak i slutet på v.

MÖSSA:
Sticka in första öronlappen på samma st (börja från mitt bak) och lägg upp 14 nya m mellan öronlapparna (= pannan) = 50 m på st. Sedan stickas det fram och tillbaka från mitt bak. Sticka 6 v rätst. Sedan stickas det färdigt med 1 tråd grålila och 1 tråd gråbrun Symphony eller 1 tråd dimma och 1 tråd beige Melody i slätstickn till färdigt mått. KONTROLLERA STICKFASTHETEN! När arb mäter 11 cm, mätt mitt fram, stickas nästa v så här (från rätsidan): * 2 rm tills, 8 rm *, upprepa *-* v ut. Sticka 1 v avigt från avigsidan. Nästa v stickas så här: * 2 rm tills, 7 rm *, upprepa *-* v ut. Fortsätt med avm på vartannat v med 1 m mindre mellan varje avm tills det är 10 m kvar på st. Mössan mäter ca 23 cm från mitt fram. Klipp av tråden och drag den genom maskorna, drag åt och fäst trådarna.

MONTERING:
Sy tills mössan mitt bak i de yttersta maskbågarna- så att sömmen inte syns.
---------------------------------------------------------
HALSDUK:
HELPATENT:
VARV 1 (= avigsidan): 1 kantm rätst, * 1 rm, 1 omslag, lyft 1 m som om den skulle stickas avig *, upprepa *-* tills det återstår 2 m och avsluta med 2 rm.
VARV 2 (= rätsidan): 1 kantm rätst, * 1 omslag, lyft 1 m som om den skulle stickas avig, sticka nästa m och omslaget räta tills *, upprepa *-* tills det återstår 2 m och avsluta med 1 omslag, lyft 1 m som om den skulle stickas avig och 1 kantm rätst.
VARV 3 (= avigsidan): 1 kantm rätst, * sticka nästa m och omslaget räta tills, 1 omslag, lyft 1 m som om den skulle stickas avig *, upprepa *-* och avsluta med att sticka nästa m och omslaget räta tills och 1 kantm rätst.
Upprepa v 2 och 3 uppöver.
---------------------------------------------------------

HALSDUK:
Lägg löst upp 21 m på st 12 med 1 tråd grålila och 1 tråd gråbrun Symphony eller 1 tråd dimma och 1 tråd beige Melody och sticka HELPATENT - se förkl ovan. Maska av löst när arb mäter ca 180 cm.
---------------------------------------------------------

PULSVÄRMARE:
Lägg löst upp 30 m på strumpst 6 med 1 tråd grålila och 1 tråd gråbrun Symphony eller 1 tråd dimma och 1 tråd beige Melody. Sticka 1 v rätt, sedan stickas det i resår 1 rm, 1 am. När arb mäter 25 cm maskas det av löst med rm över rm och am över am. Sticka en pulsvärmare till.

Franzi 17.04.2017 - 20:57:

Am Anfang der Anleitung wird eine Wolle angegeben : Belle! Wieviel benötige ich insgesamt für die Mütze und Pulswärmer? Vielen Dank für das Feedback Franzi

DROPS Design 18.04.2017 kl. 11:31:

Liebe Franzi, bei der Mütze brauchen Sie 50 g beider Farben Melody (nicht Belle, Anleitung wird korrigiert) und bei den Pulswärmer brauchen Sie 50 g beider Farben Melody => Sie werden dann 100 g (= 2 Knäuel) in jeder Farbe brauchen. Viel Spaß beim stricken!

Angelina 22.12.2012 - 09:29:

Axe

DROPS Deutsch 15.11.2011 - 08:58:

11 cm von dort wo die Ohrenklappe eingestrickt wurden. 23 cm ist dann die totale Länge inkl. Ohrenklappen.

Christiane 14.11.2011 - 18:53:

Hallo, wie werden die 11 cm bzw. 23 cm gemessen: inklusive Ohrenklappen oder ab den Mittelmaschen?

Elisabeth 25.05.2011 - 17:37:

Lækkert sæt

Claudia 21.05.2011 - 08:59:

Sieht traumhaft flauschig aus....

GALE OLIVER 20.05.2011 - 00:33:

Want to make a few sets for Christmas - wonderful colors

F LANDREAU 19.05.2011 - 17:31:

Pour être bien au chaud!!!

Kommentér oppskrift DROPS 133-20