DROPS / 134 / 3

Diva by DROPS Design

Strikket DROPS sjal med bølgemønster i ”Alpaca” eller "BabyAlpaca Silk"

DROPS Design: Model nr Z-569
Garngruppe A
--------------------------------------------------------
Størrelse: One-Size
Sjalet måler ca 50 cm i højden, 140 cm i bredden.
Materialer: DROPS ALPACA fra Garnstudio
200 gr f.nr 3770, mørkrosa:

Eller brug:
DROPS BABYALPACA SILK fra Garnstudio
200 g f.nr 4088 lyng

DROPS RUNDP (80 cm) nr 3,5 - eller den p du skal bruge for at få 23 m x 30 p glatstrik på 10 x 10 cm.
--------------------------------------------------------

Kommentarer (91)

DROPS Alpaca mix DROPS Alpaca mix 34.00 kr /50g
Bestil
Pinde & Hæklenåle
Garnet til denne opskrift koster fra 128kr. Læs mere.
RETSTRIK frem og tilbage på p:
Strik ret på alle p.
MØNSTER:
Se M.1, M.2 og M.3 (diag viser mønsteret set fra retsiden).
INDTAGNINGSTIPS:
Der tages 1 m ind før mærketråden således: Strik til der er 2 m tilbage før mærketråden, tag 1 m løs af p, 1 r, løft den løse m over.
Der tages 1 m ind efter mærketråden således: Strik 2 m efter mærketråden ret sammen.
Der tages 1 m ind indenfor 1 kantm på hver side af arb således: Strik de 2 m efter og før 1 kantm sammen.
--------------------------------------------------------

SJAL:
Arb strikkes frem og tilbage på rundp. Slå 363 m op (delbart med 18 + 3) på rundp 3,5 med Alpaca. Strik 4 p retstrik (1.p = retsiden). Derefter strikkes der fra retsiden således: 1 kantm i retstrik, M.1 (= 18 m) totalt 20 gange, slut af med 1 m glatstrik og 1 kantm i retstrik. Strik 2.p i M.1 (2 indtagede m pr rapp = 16 m pr rapp)= 323 m. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN!
Derefter strikkes der således: 1 kantm i retstrik, M.2 (= 16 m) totalt 20 gange, slut af med 1 r og 1 kantm i retstrik. Fortsæt med M.2 således til det er strikket 5 gange i højden. Derefter strikkes der således: 1 kantm i retstrik, M.3 (2 indtagede m pr rapp = 14 m pr rapp) totalt 20 gange, slut af med 1 r og 1 kantm i retstrik = 283 m. Strik 2.p i M.3.
Derefter sættes 2 mærketråde i arb fra retsiden således: 113 m, 1.mærketråd, 57 m, 2.mærketråd = 113 m tilbage. Fortsæt i glatstrik med 1 kantm i retstrik i hver side af arb - Samtidig tages der 1 m ind indenfor 1 kantm i hver side af arb på hver p, og der tages 1 m ind før 1.mærketråd og 1 m efter 2.mærketråd på hver p fra retsiden - læs Indtagningstips over = 6 indtagninger efter hver 2.p. Gentag indtagningerne til der er 5 m tilbage før og efter mærketrådene. På de næste 2 p tages 1 m ind indenfor 1 kantm på hver side af arb, 1 m før 1.mærketråd og 1 m efter 2.mærketråd = 59 m tilbage på p. Luk alle m løst af på næste p, nu måler arb ca 50 cm i højden.

Denne opskrift er blevet rettet. .

Justering af maskeantal gennem hele opskriften.
Opdateret online: 12.09.2011

= tag 1 m løst af p, 2 ret sammen, løft den løste m over
= m som ikke findes (de er taget ind)

Kommentarer (91)

Skriv din kommentar her!

Petra 07.03.2017 - 17:13:

Dobrý den, ráda bych se zeptala, zda se šála celá plete vroubkem nebo lícovým žerzejem. Podle obrázku se mi zdá, že je to líc. žerzej, ale u nákresu je uveden vroubek. Předem děkuji za odpověď a přeji pěkný den!

DROPS Design 20.03.2017 kl. 05:49:

Dobrý den, Petro, díky za upozornění - máte pravdu, u schématu byla chybná popiska. Šál opravdu pleteme lícovým žerzejem. Chyba je opravena, přeji hodně zdaru při pletení! Hana

Olga Zurkova 01.10.2016 - 11:54:

Hallo! Ich habe zwei Fragen: 1) 1Randm = Krausrippe: bedeutet das, dass die Randmaschen von links und rechts immer rechte Maschen sind? 2) und eine grundsätzliche Frage zu allen Modellen: die am Anfang anzuschlagenden Maschen beinhalten immer zwei Randmaschen, stimmt das? Vielen lieben Dank vorab!

DROPS Design 03.10.2016 kl. 08:58:

Liebe Frau Zurkova, die Randm in dieser Anleitung ist Krausrippe, dh rechts von der Vorder- und der Rückseite gestrickt. Wieviel Randmaschen zu jedem Modell hängt von Modell an - es kann auch wie hier nur 1 Randm sein.

Erik 05.08.2016 - 19:17:

6 maskor minskade efter vartannat varv: läs noga!

Ingrid Borg Persson 05.08.2016 - 15:22:

När spetsmönstret är stickat kommer slätstickningspartiet. Det står 1 minskning i varje sida samt 1 minskning före och 1 minskning efter markören = 6 m. Jag får detta bara till 4, hur kan det bli 6 minskade maskor?

DROPS Design 11.08.2016 kl. 11:09:

Hej. Det minskas 1 m innanför 1 kantm i båda sidor av arb på varje v och vid markörerna bara på rätsidan . Då blir det 6 minskade m efter vartannat varv. Lycka till!

Claudia 02.01.2016 - 20:52:

Wie versprochen, habe ich noch mehr Fragen. Bedeutet innerhalb der Randmasche, dass ich in jeder, also Hin-und Rückreihe jeweils am Anfang eine Masche stricke, dann zwei zusammen und am Ende die dritt und zweitletzte zusammen und die letzte eine Randmasche???? Frage 2) In jeder rechts gestrickten Reihe dann noch zusätzlich jeweils eine Masche vor und eine nach der Markierung abnehmen? Verstehe ich leider nicht. Lieben Dank schon mal fürs Antworten. LG Claudia

DROPS Design 05.01.2016 kl. 19:23:

Antwort siehe oben! :-)

Claudia 02.01.2016 - 20:49:

Noch zum Schluss eine Frage. Wenn ich 59 Maschen am Ende übrig habe und diese Abkette, dann stimmt doch mein Tuch nicht mit dem Bild überein. Darauf ist doch ganz deutlich zu sehen, dass da viel mehr abzuleiten sind😕😊

Claudia 02.01.2016 - 20:46:

Wie versprochen, habe ich noch mehr Fragen. Bedeutet innerhalb der Randmasche, dass ich in jeder, also Hin-und Rückreihe jeweils am Anfang eine Masche stricke, dann zwei zusammen und am Ende die dritt und zweitletzte zusammen und die letzte eine Randmasche???? Frage 2) In jeder rechts gestrickten Reihe dann noch zusätzlich jeweils eine Masche vor und eine nach der Markierung abnehmen? Verstehe ich leider nicht. Lieben Dank schon mal fürs Antworten. LG Claudia

DROPS Design 05.01.2016 kl. 19:23:

Zur ersten Frage: Ja genau, Sie stricken in JEDER R, also in Hin- und Rück-R neben der Rand-M jeweils 2 M zusammen, wie von Ihnen beschrieben. Zur zweiten Frage: Auch das haben Sie richtig verstanden, Sie nehmen in jeder Hin-R (also in jeder 2. R) VOR dem ersten Markierer und NACH dem 2. Markierer je 1 M ab, also nehmen Sie in jeder Hin-R insgesamt 4 M ab und in jeder Rück-R insgesamt 2 M. Gutes Gelingen weiterhin!

Claudia 01.01.2016 - 21:07:

Ganz lieben Dank für die Antwort. Da kommt bestimmt noch was an Fragen hinterher LG Claudia

Claudia 23.12.2015 - 17:40: www.t-online.de

Hallo! Ich stelle mich wahrscheinlich ziemlich dusselig an. Frage 1) Auf der Rückseite wird gar nicht links gestrickt? Frage 2) In M werden ja Umschläge gemacht. Stricke ich diese Umschläge in der nächsten Reihe oder lasse ich die einfach fallen? Schon mal danke für Antworten😊

DROPS Design 29.12.2015 kl. 17:47:

Doch, Sie stricken in den Rück-R links, die Diagramme zeigen ja alle Reihen, Hin- und Rück-R. Das leere Kästchen bedeutet: rechts in Hin-R, links in Rück-R. Die Umschläge stricken Sie ab, es muss sich wieder eine Masche aus dem Umschlag ergeben, ansonsten passt die Maschenzahl nicht mehr.

Claudia 23.12.2015 - 16:05: www.t-online.de

Hallo! Ich stelle mich wahrscheinlich ziemlich dusselig an. Frage 1) Auf der Rückseite wird gar nicht links gestrickt? Frage 2) In M werden ja Umschläge gemacht. Stricke ich diese Umschläge in der nächsten Reihe oder lasse ich die einfach fallen? Schon mal danke für Antworten😊

DROPS Design 29.12.2015 kl. 17:47:

Antwort siehe unten! :-)

Kommentere opskrift DROPS 134-3