DROPS / 134 / 3

Diva by DROPS Design

Strikket DROPS sjal med bølgemønster i ”Alpaca” eller "BabyAlpaca Silk".

DROPS Design: Modell nr Z-569
Garngruppe A
--------------------------------------------------------
Størrelse: One-Size
Sjalen måler ca 50 cm i høyden, 140 cm i bredden.
Materialer: DROPS ALPACA fra Garnstudio
200 g f.nr 3770, mørkrosa.
Eller bruk:
DROPS BABYALPACA SILK fra Garnstudio
200 g f.nr 4088, lyng.

DROPS RUNDP (80 cm) NR 3,5 - eller den p du må bruke for å få 23 m x 30 p glstrikk på 10 x 10 cm.
--------------------------------------------------------

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord:

fasong: ovenfra og ned, mønster/teknik: hullmønster, type oppskrift: sjal,

RILLE:
Strikk rett på alle p.
MØNSTER:
Se M.1, M.2 og M.3 (diag viser mønsteret sett fra retten).
FELLETIPS:
Det felles 1 m før merketråden slik: Strikk til det gjenstår 2 m før merketråden, ta 1 m løs av p, 1 r, løft den løse m over.
Det felles 1 m etter merketråden slik: Strikk 2 m r sm.
Det felles 1 m innenfor 1 kantm i hver side av arb slik: Strikk 2 m r sm etter og før 1 kantm.
--------------------------------------------------------

SJAL:
Arb strikkes frem og tilbake på rundp. Legg opp 363 m (delelig med 18 + 3) på rundp 3,5 med Alpaca. Strikk 4 p rillestrikk (1.p = retten). Deretter strikkes det fra retten slik: 1 kantm i rille, M.1 (= 18 m) totalt 20 ganger, avslutt med 1 m glstrikk og 1 kantm i rille. Strikk 2.p i M.1 (2 felte m per rapp = 16 m per rapp) = 323 m. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN!
Deretter strikkes det slik: 1 kantm i rille, M.2 (= 16 m) totalt 20 ganger, avslutt med 1 r og 1 kantm i rille. Fortsett med M.2 slik til det er strikket 5 ganger i høyden. Deretter strikkes det slik: 1 kantm i rille, M.3 (2 felte m per rapp = 14 m per rapp) totalt 20 ganger, avslutt med 1 r og 1 kantm i rille = 283 m. Strikk 2.p i M.3.
Deretter settes 2 merketråd i arb fra retten slik: 113 m, 1.merketråd, 57 m, 2.merketråd = 113 m igjen. Videre strikkes det glstrikk med 1 kantm i rille i hver side av arb - Samtidig felles det 1 m innenfor 1 kantm på hver side av arb på hver p, og det felles 1 m før 1.merketråd og 1 m etter 2.merketråd på hver p fra retten - Les felletips over = 6 felte m etter hver 2.p. Gjenta fellingene til det gjenstår 5 m igjen før og etter merketrådene. På de neste 2 p felles 1 m innenfor 1 kantm på hver side av arb, 1 m før 1.merketråd og 1 m etter 2.merketråden = 59 m igjen på p. Fell alle m løst av på neste p, nå måler arb ca 50 cm i høyden.

= ta 1 m løst av p, 2 rett sammen, løft den løste m over
= m som ikke finns