DROPS / 134 / 3

Diva by DROPS Design

Stickad DROPS sjal med vågmönster i ”Alpaca” eller "BabyAlpaca Silk"

DROPS Design: Modell nr Z-569
Garngrupp A
--------------------------------------------------------
Storlek: One-Size
Sjalen mäter ca 50 cm på höjden och 140 cm på bredden.
Garnåtgång: DROPS ALPACA från Garnstudio
200 g nr 3770, mörkrosa:

Eller använd:
DROPS BABYALPACA SILK från Garnstudio
200 g nr 4088 ljung

DROPS RUNDST (80 cm) NR 3,5 – eller det st.nr du måste använda för att få 23 m x 30 v i slätst på 10 x 10 cm.
--------------------------------------------------------

Kommentarer (97)

Garnet till detta mönstret kostar 108kr. Läs mer.
RÄTST:
Sticka räta på alla v.
MÖNSTER:
Se M.1, M.2 och M.3 (diagr visar mönstret sett från rätsidan).
MINSKNINGSTIPS:
Minska så här 1 m före markören: Sticka tills det återstår 2 m före markören, lyft 1 m, 1 rm, dra den lyfta m över.
Minska så här 1 m efter markören: Sticka 2 m efter markören räta tills.
Minska så här 1 m innanför 1 kantm i båda sidor av arb: Sticka de 2 m efter och före 1 kantm tills.
--------------------------------------------------------

SJAL:
Arb stickas fram och tillbaka på rundst nedifrån och upp. Lägg upp 363 m (delbart med 18 + 3) på rundst nr 3,5 med Alpaca. Sticka 4 v rätst (varv 1 = rätsidan). Sticka sedan så här från rätsidan: 1 kantm i rätst, M.1 (= 18 m) totalt 20 ggr, avsluta med 1 m slätst och 1 kantm i rätst. Sticka varv 2 i M.1 (2 minskade m per rapport = 16 m per rapport)= 323 m. KONTROLLERA STICKFASTHETEN!
Sticka sedan så här: 1 kantm i rätst, M.2 (= 16 m) totalt 20 ggr, avsluta med 1 rm och 1 kantm i rätst. Fortsätt med M.2 tills det har stickats 5 ggr på höjden. Sticka sedan så här: 1 kantm i rätst, M.3 (2 minskade m per rapport = 14 m per rapport) totalt 20 ggr, avsluta med 1 rm och 1 kantm i rätst = 283 m. Sticka varv 2 i M.3.
Sätt sedan två markör i arb från rätsidan så här: 113 m, markör 1, 57 m, markör 2 = 113 m kvar. Sticka sedan slätst med 1 kantm i rätst i varje sida av arb. Samtidigt minskas 1 m innanför 1 kantm i båda sidor av arb på varje v, och det minskas 1 m före markör 1 och 1 m efter markör 2 på varje v från rätsidan – läs minskningstips ovan = 6 minskade m efter vartannat v. Upprepa minskningen tills det återstår 7 m före och efter markörerna. På de nästföljande 2 v minskas 1 m innanför 1 kantm i båda sidor av arb, 1 m före markör 1 och 1 m efter markör 2 = 63 m kvar på st. Avm löst alla m på nästa v. Arb mäter nu ca 50 cm på höjden.

Detta mönster har uppdaterats. .

Uppdaterad online: 12.09.2011
Justering av maskantalet genom hela mönstret.
Uppdaterad online: 01.08.2018
Upprepa minskningen tills det finns 7 maskor kvar före och efter märktråden (tidigare 5 stygn)

= lyft 1 m från st, 2 rm tills, dra den lyfta m över
= m som inte finns

Gnu 13.05.2019 - 21:57:

Lovely pattern. I'm a little confused though. Am I decreasing on the purl row in M1? (the 2 black blocks)

DROPS Design 14.05.2019 kl. 08:16:

Dear Gnu, when working 1st row in A.1 you will decrease 2 sts (= slip 1 st as if to K, K 2 tog, psso in the middle of each A.1) so that there are only 16 sts in each A.1 after row 1. Happy knitting!

Damaris Seidler 08.12.2018 - 22:18:

Wenn ich 59 Maschen am Ende übrig habe und diese Abkette, dann stimmt doch mein Tuch nicht mit dem Bild überein. Darauf ist doch ganz deutlich zu sehen, dass da viel mehr abzuleiten sind😕😊

DROPS Design 10.12.2018 kl. 11:28:

Liebe Damaris, der Rand, den Sie auf dem Bild sehen, ist nicht komplett die Abkettkante, sondern er ergibt sich teilweise beim Stricken des Tuchs (durch die Abnahmen). Die Endmaschenzahl war aber dennoch nicht korrekt - die Anleitung wurde nun komplett überarbeitet und sollte nun stimmen. Viel Spaß beim Weiterstricken!

Condamin Nicole 31.10.2018 - 07:14:

J'adore ce modèle.

Sara 24.07.2018 - 21:30:

For at forstå det ret: der tages 2 m ind på hver vrangpind og 6 på hver retpind? Og det skal ende med at der er kun 59 m selvom det ser ud som om der er mange flere på sjalet på billedet? vh Sara

DROPS Design 08.08.2018 kl. 13:50:

Hei Sara. Denne oppskriften har nylig blitt rettet, og det ser ut som det har skjedd en glipp i forbindelse med det. Du feller 2 masker på hver pinne fra vrangen og 4 masker på hver pinne fra retten = 6 masker felt etter hver 2 omgang. Du fortsetter fellingen til det er 7 masker igjen før den første, og etter den siste merketråden, og 57 masker igjen mellom dem = 71 masker. Videre felles 4 masker på omgangen på de neste 2 omganger = 63 masker igjen på pinnen (Ikke 59). Dette har nå blitt rettet. Takk for beskjed og god fornøyelse.

Elin 28.06.2018 - 08:55:

Men om jag har fem maskor på varje sida om markeringen och så avmaskar jag genom att sticka ihop maskorna innanför yttermaska så har jag ju tre och om jag ska sticka ihop innanför yttermaskan men före markeringen två gånger så är ju det helt omöjligt?

DROPS Design 03.07.2018 kl. 14:50:

Hei Elin. På den siste av de 2 omgangene får du bare felt 1 maske mellom kantmasken og merket da det, som du sier, kun er 3 masker totalt før og etter merkene. Dette skal bli videreformidlet til designavdelingen så oppskriftsteksten kan bli omformulert. Takk for beskjed og god fornøyelse.

Elin 27.06.2018 - 15:21:

Hej! Undrar hur jag ska kunna minska det sista varvet med att sticka ihop två i varje sida samt två före resp efter markeringen, det finns ju inte tillräckligt med maskor (bara kantmaska och 1 maska till på varje yttersida om markeringarna?

DROPS Design 27.06.2018 kl. 17:03:

De sista 2 varven med minskningar görs när det återstår 5 m före och efter märktrådarna. Efter dessa två varv har du 59 maskor kvar och dessa avmaskas på vanligt sätt.

Petra 07.03.2017 - 17:13:

Dobrý den, ráda bych se zeptala, zda se šála celá plete vroubkem nebo lícovým žerzejem. Podle obrázku se mi zdá, že je to líc. žerzej, ale u nákresu je uveden vroubek. Předem děkuji za odpověď a přeji pěkný den!

DROPS Design 20.03.2017 kl. 05:49:

Dobrý den, Petro, díky za upozornění - máte pravdu, u schématu byla chybná popiska. Šál opravdu pleteme lícovým žerzejem. Chyba je opravena, přeji hodně zdaru při pletení! Hana

Olga Zurkova 01.10.2016 - 11:54:

Hallo! Ich habe zwei Fragen: 1) 1Randm = Krausrippe: bedeutet das, dass die Randmaschen von links und rechts immer rechte Maschen sind? 2) und eine grundsätzliche Frage zu allen Modellen: die am Anfang anzuschlagenden Maschen beinhalten immer zwei Randmaschen, stimmt das? Vielen lieben Dank vorab!

DROPS Design 03.10.2016 kl. 08:58:

Liebe Frau Zurkova, die Randm in dieser Anleitung ist Krausrippe, dh rechts von der Vorder- und der Rückseite gestrickt. Wieviel Randmaschen zu jedem Modell hängt von Modell an - es kann auch wie hier nur 1 Randm sein.

Erik 05.08.2016 - 19:17:

6 maskor minskade efter vartannat varv: läs noga!

Ingrid Borg Persson 05.08.2016 - 15:22:

När spetsmönstret är stickat kommer slätstickningspartiet. Det står 1 minskning i varje sida samt 1 minskning före och 1 minskning efter markören = 6 m. Jag får detta bara till 4, hur kan det bli 6 minskade maskor?

DROPS Design 11.08.2016 kl. 11:09:

Hej. Det minskas 1 m innanför 1 kantm i båda sidor av arb på varje v och vid markörerna bara på rätsidan . Då blir det 6 minskade m efter vartannat varv. Lycka till!

Kommentér oppskrift DROPS 134-3