DROPS / 134 / 17

Mist by DROPS Design

Slätstickad DROPS kofta med flätor och runt ok i ”Andes” eller “Eskimo”. Stl S - XXXL

DROPS design: Modell nr EE-367
Garngrupp E
--------------------------------------------------------
Storlek: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Garnåtgång: DROPS ANDES från Garnstudio
Nr 8465, mellangrå:
500-600-600-700-700-800 g

DROPS RUNDST (80 cm) NR 10 - eller det st.nr du måste använda för att få 9 m x 12 v i slätst med Andes på 10 x 10 cm.
DROPS METALLKNAPP NR 542: 7 st i alla stl.
--------------------------------------------------------

från 45.95 kr /100g
DROPS Andes uni colour DROPS Andes uni colour 45.95 kr /100g
LindeHobby
Beställ 
DROPS Andes mix DROPS Andes mix 45.95 kr /100g
Garnet till detta mönstret kostar 275.7kr. Läs mer.

Alla minskn görs från rätsidan.
Minska så här före 4 m i sidan: Sticka tills det återstår 2 m före markören, sticka de nästa 2 m räta tills.
Minska så här efter 4 m i sidan: Lyft nästa m, 1 rm, drag den lyfta m över.
MINSKNINGSTIPS-2:
Det minskas 1 m på varje sida av markören så här: Sticka tills det återstår 2 m före markören, lyft 1 m som om den skulle stickas rät, 1 rm, drag den lyfta m över, (markören), sticka de nästa 2 m räta tills.
ÖKNINGSTIPS:
Ökningen görs från rätsidan. Det ökas 1 m genom att göra 1 omslag. På nästa v stickas omslaget vridet avigt (dvs i bakre maskbågen i stället för i främre) för att slippa hål.
MÖNSTER:
Se M.1 (diagr visar mönstret sett från rätsidan).
--------------------------------------------------------

FRAM- OCH BAKSTYCKE:
Arb stickas fram och tillbaka på rundst från mitt fram. Lägg upp 78-86-94-102-114-122 m (inkl 3 framkantsm i varje sida mot mitt fram) på rundst 10 med Andes. Varv 1 (= rätsidan) stickas så här: 3 framkantsm i rätst - Se förkl ovan, sticka M.1 (= 7 m), * 2 rm, 2 am *, upprepa *-* tills det återstår 10 m på st, sticka M.1 och avsluta med 3 framkantsm i rätst. OBS: Framkantsm rätstickas till färdigt mått. Sticka så i 4 v, nästa v (= rätsidan) stickas så här: 3 framkantsm, sticka M.1, sticka slätst tills det återstår 10 m på st, sticka M.1, avsluta med 3 framkantsm. Det stickas sedan i slätst med M.1 och 3 framkantsm i varje sida. Sätt 4 markörer i arb så här: Sticka 19-21-23-25-28-30 m, 1 markör, sticka 4 m, 1 markör, sticka 32-36-40-44-50-54 m, 1 markör, sticka 4 m, 1 markör, sticka v ut (= 4 m mellan markörerna i varje sida). KONTROLLERA STICKFASTHETEN!
När arb mäter 10 cm från uppläggningskanten minskas det 1 m på varje sida av 4 m i varje sida - Se Minskntips-1 ovan. Upprepa minskningen när arb mäter 20 cm = 70-78-86-94-106-114 m.
Fortsätt sedan i slätst med M.1 och 3 framkantsm i varje sida. När arb mäter 31-32-32-33-33-34 cm ökas det 1 m på varje sida av 4 m i sidorna - Läs ökningstips ovan = 74-82-90-98-110-118 m. Fortsätt tills arb mäter 42-43-44-45-46-47 cm. Nu stickas nästa v på avigsidan så här: Sticka 18-20-22-24-27-29 m, maska av de nästa 4 m, sticka 30-34-38-42-48-52 m, maska av de nästa 4 m och sticka de sista 18-20-22-24-27-29 m. Lägg arb åt sidan = 66-74-82-90-102-110 m kvar på st.

ÄRM:
Ärmen stickas fram och tillbaka på rundst. Lägg upp 22-22-22-26-26-26 m (inkl 1 kantm i varje sida) på rundst 10. Sticka varv 1 (= rätsidan) i resår så här: 1 kantm i rätst, * 2 rm, 2 am *, upprepa *-* och avsluta med 1 kantm i rätst. Fortsätt så tills resåren mäter ca 4 cm. Nu stickas det vidare i slätst med 1 kantm i varje sida - Samtidigt på varv 1 från rätsidan justeras maskantalet till 22-23-23-25-27-27 m. När arb mäter 8 cm ökas det 1 m i varje sida innanför 1 kantm. Upprepa ökningen med 6-6-5-5-5-4 cm mellanrum totalt 6-6-7-7-7-8 ggr = 34-35-37-39-41-43 m. När arb mäter ca 43-42-42-41-40-40 cm (OBS! Kortare mått i de större stl pga bredare axelvidd) avm 3 m i början av de nästa 2 v = 28-29-31-33-35-37 m. Lägg arb åt sidan och sticka en ärm till.

MONTERING:
Sy tills ärmarna innanför 1 kantm.

OKET:
Sätt in ärmarna på samma rundst som fram- och bakst där det blev avm för ärmhål = 122-132-144-156-172-184 m. Sätt en markör efter 19-17-16-18-18-20 m, sedan sätts det ytterligare 7-7-7-8-8-8 markörer med 12-14-16-15-17-18 m mellan varje = 19-17-16-18-18-20 m kvar efter sista markören (= totalt 8-8-8-9-9-9 markörer). Arb mäts sedan härifrån. Fortsätt sedan i slätst med M.1 och 3 framkantsm i varje sida som förut. När arb mäter 2 cm minskas det 1 m på varje sida av varje markör (= 16-16-16-18-18-18 m minskade) - Läs Minskntips-2. Upprepa minskn med 4½-5-5-5½-4½-4½ cm mellanrum totalt 4-4-4-4-5-5 ggr = 58-68-80-84-82-94 m.
Fortsätt sedan tills arb mäter 18-19-20-21-22-23 cm. OBS: Avpassa så att det sista v är det 4:e v i M.1. Sedan stickas det förhöjning i nacken med förkortade v så här:
VARV 1 (= rätsidan): 3 framkantsm, sticka varv 1 i M.1, sticka slätst SAMTIDIGT som det minskas 12-18-30-30-28-36 m jämnt fördelat (minska inte över M.1 och framkanterna), sticka varv 1 i M.1 och avsluta med 3 framkantsm = 46-50-50-54-54-58 m, vänd arb.
VARV 2 (= avigsidan): 3 framkantsm, sticka varv 2 i M.1, sticka avigt - men vänd arb när det återstår 10 m på st.
VARV 3: Strama tråden och sticka räta från rätsidan tills det återstår 10 m i den andra sidan. Vänd arb och strama tråden.
VARV 4: Sticka 1 v avigt på avigsidan tills det återstår 10 m mot mitt fram, sticka varv 2 i M.1 över nästa 7 m och avsluta med 3 framkantsm.
På nästa v (= rätsidan) stickas det så här: 3 framkantsm, M.1, * 2 rm, 2 am *, upprepa *-* tills det återstår 10 m, sticka M.1 och avsluta med 3 framkantsm. Fortsätt så tills resåren mäter 3 cm, sedan maskas det löst av med rm över rm och am över am.

MONTERING:
Sy ihop öppningarna under ärmarna. Sy 7 knappar jämnt fördelat på vänster framkant, hålen mellan m på höger kant används som knapphål.

Detta mönster har uppdaterats. .

Uppdaterad online: 02.05.2013
Ny garnåtgång:
Nr 8465, mellangrå:
500-600-600-700-700-800 g

= lyft 1 m som om den skulle stickas rät, 2 rm, drag den lyfta m över de 2 rm.
= m är inte med detta v.

Behöver du hjälp med mönstret?

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS 134-17) för mått och uträkningar.

Kommentarer / Frågor (68)

Claudia 05.02.2020 - 13:53:

Salve, ho realizzato questo modello con il filato andes, secondo le vostre indicazioni e nella mia taglia. finito il lavoro era bellissimo e vestiva molto bene, dopo averlo lavato a mano in acqua fredda e asciugato steso su una superficie piana, il cardigan ha perso la sua forma e si è allungato tantissimo, come faccio a fargli riprendere la sua forma? grazie mille

Claudia 29.01.2020 - 08:30:

Buongiorno, avrei una domanda, è possibile lavorare le maniche in tondo. sto realizzando questo modello e vorrei evitare le cuciture sotto le maniche. Se sì, procedo con avviare lo stesso numero di maglie della taglia scelta e le lavoro in tondo? Grazie mille!

DROPS Design 29.01.2020 kl. 17:07:

Buongiorno Claudia. Può lavorare le maniche in tondo, avviando 2 maglie in meno (sono le maglie vivagno che servono per la cucitura). Il numero delle maglie quando lavora a coste deve essere divisibile per 4. Buon lavoro!

Kateřina Lofítková 02.12.2019 - 09:20:

Dobrý den, opravdu je k velikosti "S" potřeba jen 400 g příze? Zdá se mi to málo a cena, za kolik lze model pořídit počítá s vyšší gramáží. Děkuji

DROPS Design 02.12.2019 kl. 17:52:

Dobry den Katerina! K velikosti "S" potřeba jen 500 g příze. Happy knitting!

Maria 25.09.2019 - 18:58:

Dzień dobry! Czy rękawy zszywa się przed dołączeniem ich do robótki czy po, kiedy sweter jest już gotowy?

DROPS Design 25.09.2019 kl. 20:27:

Witaj Mario! Rękawy zszywamy przed dołączeniem ich do reszty robótki. Miłej pracy!

CARMEN SÁNCHEZ 17.09.2019 - 11:46:

Me podrían mandar este patrón para dos agujas?Gracias

DROPS Design 18.09.2019 kl. 20:26:

Hola Carmen,. No enviamos patrones personalizados.

CARMEN SÁNCHEZ 17.09.2019 - 11:45:

Buenos días,\r\nNo sé si se usa mayoritariamente las agujas circulares, en España apenas se usa, de hecho no conozco a nadie.\r\nHaría más modelos pero por desgracia todos los patrones son para agujas circulares, me pregunto si no podrían hacer alguno con las agujas de toda la vida. Algunos se pueden adaptar más o menos, pero por ejemplo este modelo, que me gustaría realizar, no puedo convertirlo para hacerlo a dos agujas.

DROPS Design 18.09.2019 kl. 20:24:

Hola Carmen. La aguja circular ( que es cada vez más popular entre tejedoras) permite trabajar con un mayor número de puntos y de este modo podemos trabajar las prendas sin costuras, con el canesú redondo etc. Los puntos se pueden trabajar de la misma manera (por el método inglés) que con las agujas rectas si no sabes el método continental, que es más cómodo para la aguja circular. Sin embargo, hay varios modelos que son imposibles de adaptar a agujas rectas. Este es uno de ellos.

Bernie35 10.05.2019 - 17:10:

Bonjour, je viens de commencer ce modèle Vous expliquez d'utiliser les trous de la bordure comme boutonnières, soit les trous au niveau des jetés sur la torsade, donc à 7 points du bord ? cela représente environ 7.5 cm, ça me paraît beaucoup. Or la photo montre boutons et boutonnières sur la bordure en point mousse. Est-ce que j'ai raté quelque chose ?

DROPS Design 13.05.2019 kl. 08:33:

Bonjour Bernie35, les boutons vont se boutonner entre les mailles de la bordure du devant = les 3 m point mousse cf 2ème photo - les mailles sont suffisamment souples pour les attacher et les boutons tiendront ainsi très bien. Bon tricot!

Birgit Toelle 23.04.2019 - 15:19:

Vielen Dank hatte es auch schon begriffen. Wohl ein kleiner Denkfehler bei mir😉

Birgit Tölle 23.04.2019 - 06:14:

Die 4 Markierungen: 19Maschen zählen ab der 11. Masche? Und wenn ich in einer Reihe nach 10 cm auf beiden Seiten der 4 Seitenmaschen je 1 Masche abnehme dann sind das ja schon 70 M. Wenn ich das nach 20 cm wiederhole habe ich ja nur noch 62 M. Das verstehe ich nicht . Und wieso „Seiten,aschen“?

DROPS Design 23.04.2019 kl. 14:53:

Liebe Frau Tölle, so sollen Sie die Markierer haben: 19 M, 1 Markierer, 4 M, 1 Markierer, 32 M, 1 Markierer, 4 M, 1 Markierer, 19 M = 19+4+32+4+19= 78 M. Es wird dann nur 2 M auf beiden Seiten abgenommen: 1 M vor dem ersten und 3. Markierer + 1 M nach dem 2. und 4. Markierer. Viel Spaß beim stricken!

Guusje 16.01.2019 - 20:53:

Hallo, ik wil dit prachtige patroon graag omrekenen naar mijn steekverhouding. Kunt u vertellen hoeveel centimeter het achterpand en de voorpanden bij elkaar zijn voor maat xl? Dan kan ik uitrekenen hoeveel steken ik moet opzetten. Alvast bedankt!

DROPS Design 17.01.2019 kl. 09:36:

Dag Guusje,

Onderaan het patroon staat een tekening met maten, daar kun je zien wat de afmetingen in jouw maat zijn. Houd er rekening mee dat er nog een overslag op het voorpand komt vanwege de knoopsluiting.

Kommentér oppskrift DROPS 134-17

Mist

Theladin, Poland