DROPS / 134 / 17

Mist by DROPS Design

Slätstickad DROPS kofta med flätor och runt ok i ”Andes” eller “Eskimo”. Stl S - XXXL

DROPS design: Modell nr EE-367
Garngrupp E
--------------------------------------------------------
Storlek: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Garnåtgång: DROPS ANDES från Garnstudio
Nr 8465, mellangrå:
500-600-600-700-700-800 g

DROPS RUNDST (80 cm) NR 10 - eller det st.nr du måste använda för att få 9 m x 12 v i slätst med Andes på 10 x 10 cm.
DROPS METALLKNAPP NR 542: 7 st i alla stl.
--------------------------------------------------------

Kommentarer (57)
DROPS Andes DROPS Andes
65% Ull, 35% Alpacka
från 44.00 kr /100g
DROPS Andes uni colour DROPS Andes uni colour 44.00 kr /100g
Garnaffären
DROPS Andes mix DROPS Andes mix 44.00 kr /100g
Garnaffären
Stickor och virknålar
Garnet till detta mönstret kostar 312kr. Läs mer.
Alla minskn görs från rätsidan.
Minska så här före 4 m i sidan: Sticka tills det återstår 2 m före markören, sticka de nästa 2 m räta tills.
Minska så här efter 4 m i sidan: Lyft nästa m, 1 rm, drag den lyfta m över.
MINSKNINGSTIPS-2:
Det minskas 1 m på varje sida av markören så här: Sticka tills det återstår 2 m före markören, lyft 1 m som om den skulle stickas rät, 1 rm, drag den lyfta m över, (markören), sticka de nästa 2 m räta tills.
ÖKNINGSTIPS:
Ökningen görs från rätsidan. Det ökas 1 m genom att göra 1 omslag. På nästa v stickas omslaget vridet avigt (dvs i bakre maskbågen i stället för i främre) för att slippa hål.
MÖNSTER:
Se M.1 (diagr visar mönstret sett från rätsidan).
--------------------------------------------------------

FRAM- OCH BAKSTYCKE:
Arb stickas fram och tillbaka på rundst från mitt fram. Lägg upp 78-86-94-102-114-122 m (inkl 3 framkantsm i varje sida mot mitt fram) på rundst 10 med Andes. Varv 1 (= rätsidan) stickas så här: 3 framkantsm i rätst - Se förkl ovan, sticka M.1 (= 7 m), * 2 rm, 2 am *, upprepa *-* tills det återstår 10 m på st, sticka M.1 och avsluta med 3 framkantsm i rätst. OBS: Framkantsm rätstickas till färdigt mått. Sticka så i 4 v, nästa v (= rätsidan) stickas så här: 3 framkantsm, sticka M.1, sticka slätst tills det återstår 10 m på st, sticka M.1, avsluta med 3 framkantsm. Det stickas sedan i slätst med M.1 och 3 framkantsm i varje sida. Sätt 4 markörer i arb så här: Sticka 19-21-23-25-28-30 m, 1 markör, sticka 4 m, 1 markör, sticka 32-36-40-44-50-54 m, 1 markör, sticka 4 m, 1 markör, sticka v ut (= 4 m mellan markörerna i varje sida). KONTROLLERA STICKFASTHETEN!
När arb mäter 10 cm från uppläggningskanten minskas det 1 m på varje sida av 4 m i varje sida - Se Minskntips-1 ovan. Upprepa minskningen när arb mäter 20 cm = 70-78-86-94-106-114 m.
Fortsätt sedan i slätst med M.1 och 3 framkantsm i varje sida. När arb mäter 31-32-32-33-33-34 cm ökas det 1 m på varje sida av 4 m i sidorna - Läs ökningstips ovan = 74-82-90-98-110-118 m. Fortsätt tills arb mäter 42-43-44-45-46-47 cm. Nu stickas nästa v på avigsidan så här: Sticka 18-20-22-24-27-29 m, maska av de nästa 4 m, sticka 30-34-38-42-48-52 m, maska av de nästa 4 m och sticka de sista 18-20-22-24-27-29 m. Lägg arb åt sidan = 66-74-82-90-102-110 m kvar på st.

ÄRM:
Ärmen stickas fram och tillbaka på rundst. Lägg upp 22-22-22-26-26-26 m (inkl 1 kantm i varje sida) på rundst 10. Sticka varv 1 (= rätsidan) i resår så här: 1 kantm i rätst, * 2 rm, 2 am *, upprepa *-* och avsluta med 1 kantm i rätst. Fortsätt så tills resåren mäter ca 4 cm. Nu stickas det vidare i slätst med 1 kantm i varje sida - Samtidigt på varv 1 från rätsidan justeras maskantalet till 22-23-23-25-27-27 m. När arb mäter 8 cm ökas det 1 m i varje sida innanför 1 kantm. Upprepa ökningen med 6-6-5-5-5-4 cm mellanrum totalt 6-6-7-7-7-8 ggr = 34-35-37-39-41-43 m. När arb mäter ca 43-42-42-41-40-40 cm (OBS! Kortare mått i de större stl pga bredare axelvidd) avm 3 m i början av de nästa 2 v = 28-29-31-33-35-37 m. Lägg arb åt sidan och sticka en ärm till.

MONTERING:
Sy tills ärmarna innanför 1 kantm.

OKET:
Sätt in ärmarna på samma rundst som fram- och bakst där det blev avm för ärmhål = 122-132-144-156-172-184 m. Sätt en markör efter 19-17-16-18-18-20 m, sedan sätts det ytterligare 7-7-7-8-8-8 markörer med 12-14-16-15-17-18 m mellan varje = 19-17-16-18-18-20 m kvar efter sista markören (= totalt 8-8-8-9-9-9 markörer). Arb mäts sedan härifrån. Fortsätt sedan i slätst med M.1 och 3 framkantsm i varje sida som förut. När arb mäter 2 cm minskas det 1 m på varje sida av varje markör (= 16-16-16-18-18-18 m minskade) - Läs Minskntips-2. Upprepa minskn med 4½-5-5-5½-4½-4½ cm mellanrum totalt 4-4-4-4-5-5 ggr = 58-68-80-84-82-94 m.
Fortsätt sedan tills arb mäter 18-19-20-21-22-23 cm. OBS: Avpassa så att det sista v är det 4:e v i M.1. Sedan stickas det förhöjning i nacken med förkortade v så här:
VARV 1 (= rätsidan): 3 framkantsm, sticka varv 1 i M.1, sticka slätst SAMTIDIGT som det minskas 12-18-30-30-28-36 m jämnt fördelat (minska inte över M.1 och framkanterna), sticka varv 1 i M.1 och avsluta med 3 framkantsm = 46-50-50-54-54-58 m, vänd arb.
VARV 2 (= avigsidan): 3 framkantsm, sticka varv 2 i M.1, sticka avigt - men vänd arb när det återstår 10 m på st.
VARV 3: Strama tråden och sticka räta från rätsidan tills det återstår 10 m i den andra sidan. Vänd arb och strama tråden.
VARV 4: Sticka 1 v avigt på avigsidan tills det återstår 10 m mot mitt fram, sticka varv 2 i M.1 över nästa 7 m och avsluta med 3 framkantsm.
På nästa v (= rätsidan) stickas det så här: 3 framkantsm, M.1, * 2 rm, 2 am *, upprepa *-* tills det återstår 10 m, sticka M.1 och avsluta med 3 framkantsm. Fortsätt så tills resåren mäter 3 cm, sedan maskas det löst av med rm över rm och am över am.

MONTERING:
Sy ihop öppningarna under ärmarna. Sy 7 knappar jämnt fördelat på vänster framkant, hålen mellan m på höger kant används som knapphål.

Detta mönster har uppdaterats. .

Ny garnåtgång:
Nr 8465, mellangrå:
500-600-600-700-700-800 g
Uppdaterad online: 02.05.2013

= lyft 1 m som om den skulle stickas rät, 2 rm, drag den lyfta m över de 2 rm.
= m är inte med detta v.

Kommentarer (57)

Leave your comment!

Giulia 28.05.2016 - 17:15:

Salve. Come attaccare le maniche ho capito. Ma il corpo é a dritto e la manica a rovescio. Forse devo fare ancora un ferro sulla manica in modo che mi si presenti correttamente? Aiuto.

DROPS Design 28.05.2016 kl. 18:27:

Buongiorno Giulia. L'ultimo ferro del davanti/dietro e delle maniche prima di unirli per lo sprone, deve essere lavorato sul rovescio del lavoro. Buon lavoro!

Kristina 23.02.2016 - 19:59:

But the photo has the button holes in the K3 Button band, not the M1 chart. If you put the buttons thru the holes in the M1 chart, this would not work out properly, as the buttons would show in the middle of the M1 chart and the other M1 chart would be covered partially by the 3 st button band.

DROPS Design 24.02.2016 kl. 10:09:

Dear Kristina, sorry my mistake, you are right, buttons have to be buttonned through sts on the right band (no sts bound off for buttonholes). Happy knitting!

Kristina 22.02.2016 - 21:28:

I am not seeing in the 3 sts for the front band where the button holes are made. The finishing states to match buttons up with holes, but the only YOs are in the M1 chart, and that is not where they should be. Were the buttonholes eliminated? Thank you in advance.

DROPS Design 23.02.2016 kl. 09:05:

Dear Kristina, the holes between sts on right band (in M.1) are used as button holes, place buttons evenly distributed facing the holes (YOs) in M.1. Happy knitting!

Jvonne Ravanelli 25.02.2015 - 09:09:

Ops!!!!!!!!! mi era scappato il video. Grazzzzzzie mille sempre molto molto gentili e molto pazienti

Jvonne Ravanelli 24.02.2015 - 17:16:

Finalmente ho iniziato la mia bellissima maglia, però mi sono fermata perché mi è sorto un dubbio.....quando faccio il gettato sul rovescio lo lavoro normale (così mi deve rimanere il buco) o lo lavoro ritorto? Grazie mille mille

DROPS Design 24.02.2015 kl. 17:59:

Buonasera Jvonne, in questo modello i gettati vanno lavorati a rov nei ferri di ritorno del diagramma M.1 e a rov ritorto durante gli aumenti. Ci riscriva se non è chiaro. Buon lavoro!

Laurence 18.12.2014 - 19:25:

Merci d'annuler ma question précédente. J'ai mal compris le diagramme. 61cm est la hauteur totale de l'ouvrage, y compris les emmanchures. Désolée! Tout est OK

Laurence 18.12.2014 - 19:21:

Je tricote le modèle en S Je me pose une question sur la hauteur de l'ouvrage. Si je regarde le diagramme, la hauteur totale avant les manches est indiquée à 61 cm. Dans les explications, il est dit de mettre en attente 2 rang après 42 cm, avant de faire les manches . Cela ne me parait pas cohérent

DROPS Design 19.12.2014 kl. 08:48:

Bonjour Laurence, les 61 cm du schéma en taille S correspondent à la hauteur totale, la hauteur jusqu'aux emmanchures est bien de 61 - 19 (emmanchure/empiècement)= 42 cm. On met alors les mailles en attente au rang suivant les 42 cm (1 seul rang tricoté, celui où on rabat les mailles des emmanchures). Bon tricot!

Lucie 27.08.2014 - 01:50:

Bonjour, J'aimerais bien tricoter cette jaquette, mais j'ai peur qu'avec des aig. no 10 le tricot soit trop mou, trop lâche. Pensez-vous que si je prends des aig. no 9 (recommandé pour la laine andes) et en tricotant la taille L pour avoir une taille M, j'arrive à un bon résultat ? Merci

DROPS Design 27.08.2014 kl. 09:37:

Bonjour Lucie, les explications sont basées sur un échantillon de 9 m x 12 rangs jersey = 10x10 cm - si vous souhaitez modifier la tension, il vous faudra également recalculer l'empiècement en fonction de la vôtre, pensez également à adapter la quantité de laine en conséquence. Bon tricot!

Jean 22.03.2014 - 21:51:

I cannot understand the M1 pattern.

DROPS Design 23.03.2014 kl. 18:13:

Dear Jean, on first row in M.1 work (from RS): P2, slip 1 as if to K, K2, pass the slipped st over the K2 (2 sts remain), P2. On 2nd row (from WS), work K2, P1, YO, P1 (= 3 sts again), K2. Happy knitting!

DUVERNEIX 24.01.2014 - 17:33:

Je n'arrive pas à tricoter la torsade, il me manque des mailles et je ne comprends pas les explications. Avez-vous une video pour m'expliquer ? Merci

DROPS Design 24.01.2014 kl. 19:13:

Bonjour Mme Duverneix, au rang 1 de M.1, tricotez les 3 m centrales ainsi: Glissez 1 m à l'end, tricotez 2 m end, puis passez la m glissée par-dessus les 2 m tricotées (il reste 2 m). Au rang 2, tricotez 1 m end, 1 jeté, 1 m end (= vous avez de nouveau 3 m au milieu aux rangs 4 et 5). Bon tricot!

Kommentér oppskrift DROPS 134-17