DROPS Baby / 19 / 7

Sweet Buttercup Vest by DROPS Design

Heklet DROPS vest med viftemønster i ”BabyMerino”.

DROPS design: Modell nr BM-012-by
--------------------------------------------------------
Størrelse: 1/3 - 6/9 - 12/18 mnd (2 - 3/4) år
Str i cm: 50/56- 62/68- 74/88 (86/92-98/104)
Materialer: DROPS BABY MERINO fra Garnstudio
100-100-100 (100-100) gr f.nr 02, natur

DROPS HEKLENÅL NR 3,5 –
eller den nålen du må ha for å få 20 st x 12 rader på 10 x 10 cm.
DROPS PERLEMORKNAPP nr 521: 3 stk.

Første st på hver rad erstattes med 3 lm. Hver rad avsluttes med 1 st i 3.lm fra beg av forrige rad.
ØKETIPS-1 (gjelder ermhull og hals):
Når det skal økes mer enn 1 st hekles det like mange lm som det ant st som skal økes + 2 lm ekstra på slutten av en rad, snu arb og hekle 1 st i 4.lm fra nålen (det er nå heklet 2 st), deretter hekles det 1 st i hver av de resterende lm. Hekle videre som før.
ØKETIPS-2:
Det økes 1 st ved å hekle 2 st i samme st.

KNAPPHULL:
Det felles til knapphull på høyre stolpe.
1 KNAPPHULL = erstatt tredje st fra midt foran med 1 lm. På neste rad hekles det 1 st om denne lm.
Fell til knapphull når arb måler (mål fra skulderen og ned, første knapphull skal være ca 1 cm etter siste økning til hals):
STR 1/3 MND: 8, 11 og 14 cm.
STR 6/9 MND: 9, 12 og 15 cm.
STR 12/18 MND: 9, 13 og 17 cm.
STR 2 ÅR: 10, 14 og 18 cm.
STR 3/4 ÅR: 11, 15 og 19 cm.
--------------------------------------------------------

Bakstk og begge forstk hekles hver for seg ovenfra og ned til under ermhullene. Deretter syes delene sammen og bolen hekles videre frem og tilbake fra midt foran i Viftemønster til ferdig mål.

HØYRE SKULDER BAK:
Hekle 10-12-14 (16-18) LØSE lm på nål 3,5 med Baby Merino.
1.RAD: Hekle 1 st i 4.lm fra nåla, deretter hekles det 1 st i hver lm = 8-10-12 (14-16) st på raden, snu arb.
2.RAD: LES HEKLEINFO! Videre hekles det 1 st i hver st SAMTIDIG som det økes 2 st mot nakken – LES ØKETIPS-1 = 10-12-14 (16-18) st, snu arb.
Legg arb til side og hekle venstre skulder bak på samme måte, snu arb.
3.RAD: Hekle 1 st i hver st på venstre skulder bak, deretter hekles det 10-12-14 (16-18) lm (= midt bak i nakken), hekle 1 st i hver st over høyre skulder bak, snu arb.
4.RAD: Hekle 1 st i hver st og 1 st i hver lm bak i nakken = 30-36-42 (48-54) st på raden.
Fortsett med st på bakst. SAMTIDIG når arb måler 5-6-7 (8-9) cm økes det på slutten av hver rad til ermhull slik i hver side – LES ØKETIPS-1: 1 st 1 gang, 2 st 1 gang og 4 st 1 gang = 44-50-56 (62-68) st på raden. Når bakstk måler 11-12-13 (14-15) cm (det skal være heklet 1 cm etter siste økning) legges arb til side.

HØYRE FORSTK:
Hekle 10-12-14 (16-18) LØSE lm på nål 3,5 med Baby Merino.
1.RAD: Hekle 1 st i 4.lm fra nåla, deretter hekles det 1 st i hver lm = 8-10-12 (14-16) st, snu arb.
Videre hekles det 1 st i hver st. Når arb måler 2-3-2 (3-3) cm økes det 1 st mot midt foran til hals – LES ØKETIPS-2. Gjenta økningen på hver rad totalt 5-5-6 (6-7) ganger, deretter økes det 6-7-7 (8-8) st 1 gang. SAMTIDIG når arb måler 5-6-7 (8-9) cm økes det til ermhull i siden som på bakstk – husk knapphull på stolpen – SE FORKL OVER. Etter alle økninger er det 26-29-32 (35-38) st på raden. Når arb måler 11-12-13 (14-15) cm – pass på at forstk er like langt som bakstk legges arb tilside.

VENSTRE FORSTK:
Hekle som høyre men motsatt – NB: Det hekles ikke knapphull på venstre forstk.

MONTERING:
Sy skuldersømmene kant i kant med små pene sting. Sy sidesømmene kant i kant – det er nå 96-108-120 (132-144) st på raden.

VIFTEMØNSTER:
Videre hekles det frem og tilbake fra midt foran slik:
1.RAD: Hekle 1 st i hver st samtidig som det økes 8 st jevnt fordelt (ikke over de ytterste 4 st i hver side mot midt foran = stolpene) = 104-116-128 (140-152) st på raden.
2.RAD: 3 lm, 1 st i hver av de 3 neste st (= stolpe), * 2 lm, hopp over ca 2 m, 1 fm i neste m *, gjenta fra *-* slik at det blir 30-34-38 (42-46) lm-buer og det gjenstår 6 eller 7 st, hekle 2 lm og avslutt med 1 st i hver av de 4 siste st (= stolpe), snu arb. Det er nå 31-35-39 (43-47) lm-buer med 4 st i hver side til stolpe.
3.RAD: 3 lm, 1 st i hver av de 3 neste st, hopp over første lm-bue, * 4 st + 2 lm + 4 st om neste lm-bue, 1 st om neste lm-bue *, gjenta fra *-* til det gjenstår 2 lm-buer, hekle 4 st + 2 lm + 4 st i neste lm-bue, hopp over siste lm-bue og avslutt med 1 st i hver av de 4 st på stolpen = 15-17-19 (21-23) vifter med 4 st i hver side mot midt foran til stolpe, snu arb.
4.RAD: 3 lm, 1 st i hver av de 3 neste st, * 4 st + 2 lm + 4 st midt i neste st-gruppe (dvs om lm-buen i st-gruppen), 1 st i st fra forrige rad *, gjenta fra *-* til det gjenstår 1 st-gruppe, 4 st + 2 lm + 4 st midt i denne st-gruppen og avslutt med 1 st i hver av de 4 st på stolpen, snu arb.
Gjenta 4.rad til arb måler ca 18-20-23 (23-25) cm fra skulderen og ned.
NESTE RAD HEKLES SLIK: 4 lm, 1 dbl-st i hver av de 3 neste st, * 4 dbl-st + 2 lm + 4 dbl-st midt i neste st-gruppe, 1 dbl-st i st fra forrige rad *, gjenta fra *-* til det gjenstår 1 st-gruppe, 4 dbl-st + 2 lm + 4 dbl-st midt i denne st-gruppen og avslutt med 1 dbl-st i hver av de 4 st på stolpen, snu arb.
Gjenta denne raden til arb måler ca 23-25-28 (30-32) cm fra skulderen og ned. Klipp og fest trådene.

HEKLEKANT:
Hekle en avsluttende kant langs vestens åpning på nål 3,5 med Baby Merino slik – start nederst på høyre forstk og hekle opp langs stolpen og halsringningen foran: * 3 lm, hopp over ca 1 cm, 1 fm i neste m *, gjenta fra *-* til skuldersømmen, * hopp over ca 2 cm, 3 st + 2 lm + 3 st i neste m, hopp over ca 2 cm, 1 fm i neste m *, gjenta fra *-* langs nakken til neste skuldersøm, * 3 lm, hopp over ca 1 cm, 1 fm i neste m *, gjenta fra *-* ned langs halsringningen foran og stolpen.
ERMHULL:
Hekle 1 fm i første m, * hopp over ca 2 cm, 3 st + 2 lm + 3 st i neste m, hopp over ca 2 cm, 1 fm i neste m *, gjenta fra *-* rundt hele ermhullet og avslutt med 1 kjm i første m på beg av omg.

MONTERING:
Sy i knappene.