DROPS Baby / 19 / 35

Flurb by DROPS Design

Heklet DROPS fabeldyr i ”Fabel”.

DROPS design: Modell nr FA-023-by
--------------------------------------------------------
Mål: ca 40 cm lang
Materialer: DROPS FABEL fra Garnstudio
100 gr f.nr 161, pink dream
en rest f.nr 100, natur (til øye)
en rest f.nr 400, sort (til øye)

DROPS HEKLENÅL NR 3,5 – eller den nåla du må bruke for å få 24 fm x 25 rader på 10 x 10 cm – NB: Målt flatt. Når fabeldyret fylles med vatt vil m spennes ut.

tema: dyr, type oppskrift: leker,

Første fm på beg av hver omg erstattes med 1 lm og hver omg avsluttes med 1 kjm i første fm på beg av omg.
SAMMENHEKLING AV FM:
2 fm hekles sammen til 1 fm slik: Stikk nåla inn i første m, hent tråden, stikk nåla inn i neste m, hent tråden, lag et kast og trekk tråden gjennom alle 3 m på nåla.
--------------------------------------------------------
KROPP:
Det hekles fra bakenden på Fabeldyret og fremover mot hodet og snabelen. Tilslutt hekles det ører, ben, hale og øyne som syes på tilslutt.

KROPP:
Hekle 4 lm på nål 3,5 med pink dream og sett dem til 1 ring med 1 kjm i 1.lm.
LES HEKLEINFO!
1.OMG: Hekle 6 fm om ringen.
2.OMG: 2 fm i hver fm = 12 fm.
3.OMG: * 1 fm i første fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* omg rundt = 18 fm.
4.OMG: * 1 fm i hver av de 2 første fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* omg rundt = 24 fm.
5.OMG: * 1 fm i hver av de 3 første fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* omg rundt = 30 fm.
6.OMG: * 1 fm i hver av de 4 første fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* omg rundt = 36 fm.
7.OMG: * 1 fm i hver av de 5 første fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* omg rundt = 42 fm.
8.OMG: * 1 fm i hver av de 6 første fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* omg rundt = 48 fm.
9.OMG: * 1 fm i hver av de 7 første fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* omg rundt = 54 fm.
10.OMG: * 1 fm i hver av de 8 første fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* omg rundt = 60 fm.
11.OMG: * 1 fm i hver av de 9 første fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* omg rundt = 66 fm.
12.-14.OMG: Hekle 1 fm i hver fm = 66 fm.
15.OMG: * 1 fm i hver av de 10 første fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* omg rundt = 72 fm.
16.-21.OMG: Hekle 1 fm i hver fm = 72 fm.
22.OMG: * 1 fm i hver av de 11 første fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* omg rundt = 78 fm.
23.-33.OMG: Hekle 1 fm i hver fm = 78 fm. 34.OMG: * 1 fm i hver av de 11 første fm, deretter hekles de 2 neste fm sammen (se forkl over) *, gjenta fra *-* omg rundt = 72 fm.
35.-37.OMG: Hekle 1 fm i hver fm = 72 fm.
38.OMG: * 1 fm i hver av de 10 første fm, deretter hekles de 2 neste fm sammen *, gjenta fra *-* omg rundt = 66 fm.
39.-41.OMG: Hekle 1 fm i hver fm = 66 fm.
42.OMG: * 1 fm i hver av de 9 første fm, deretter hekles de 2 neste fm sammen *, gjenta fra *-* omg rundt = 60 fm.
43.-45.OMG: Hekle 1 fm i hver fm = 60 fm.
46.OMG: * 1 fm i hver av de 8 første fm, deretter hekles de 2 neste fm sammen *, gjenta fra *-* omg rundt = 54 fm.
47.-48.OMG: Hekle 1 fm i hver fm = 54 fm.
49.OMG: * 1 fm i hver av de 7 første fm, deretter hekles de 2 neste fm sammen *, gjenta fra *-* omg rundt = 48 fm.
50.-51.OMG: Hekle 1 fm i hver fm = 48 fm. 52.OMG: * 1 fm i hver av de 6 første fm, deretter hekles de 2 neste fm sammen *, gjenta fra *-* omg rundt = 42 fm.
53.-54.OMG: Hekle 1 fm i hver fm = 42 fm.
55.OMG: * 1 fm i hver av de 5 første fm, deretter hekles de 2 neste fm sammen *, gjenta fra *-* omg rundt = 36 fm.
56.OMG: Hekle 1 fm i hver fm = 36 fm.
57.OMG: * 1 fm i hver av de 4 første fm, deretter hekles de 2 neste fm sammen *, gjenta fra *-* omg rundt = 30 fm.
58.OMG: Hekle 1 fm i hver fm = 30 fm.
59.OMG: * 1 fm i hver av de 3 første fm, deretter hekles de 2 neste fm sammen *, gjenta fra *-* omg rundt = 24 fm.

Fyll kroppen med vatt og hekle videre rundt på hodet uten å klippe tråden.

1.OMG: * 1 fm i hver av de 2 første fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* omg rundt = 32 fm.
2.OMG: Hekle 1 fm i hver fm = 32 fm.
3.OMG: * 1 fm i hver av de 3 første fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* omg rundt = 40 fm. 4.OMG: Hekle 1 fm i hver fm = 40 fm.
5.OMG: * 1 fm i hver av de 4 første fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* omg rundt = 48 fm. 6.OMG: Hekle 1 fm i hver fm = 48 fm.
7.OMG: * 1 fm i hver av de 5 første fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* omg rundt = 56 fm. 8.-17.OMG: Hekle 1 fm i hver fm = 56 fm.
18.OMG: * 1 fm i hver av de 5 første fm, deretter hekles de 2 neste fm sammen *, gjenta fra *-* omg rundt = 48 fm.
19.OMG: Hekle 1 fm i hver fm = 48 fm.
20.OMG: * 1 fm i hver av de 4 første fm, deretter hekles de 2 neste fm sammen *, gjenta fra *-* omg rundt = 40 fm.
21.OMG: Hekle 1 fm i hver fm = 40 fm.
22.OMG: * 1 fm i hver av de 3 første fm, deretter hekles de 2 neste fm sammen *, gjenta fra *-* omg rundt = 32 fm.
23.OMG: Hekle 1 fm i hver fm = 32 fm.
24.OMG: * 1 fm i hver av de 2 første fm, deretter hekles de 2 neste fm sammen *, gjenta fra *-* omg rundt = 24 fm.
25.OMG: Hekle 1 fm i hver fm = 24 fm.
26.OMG: * 1 fm i første fm, deretter hekles de 2 neste fm sammen *, gjenta fra *-* omg rundt = 16 fm.

Fyll hodet med vatt og hekle videre rundt på snabelen uten å klippe tråden.

1.-14.OMG: Hekle 1 fm i hver fm = 16 fm.
15.OMG: * 1 fm i første fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* omg rundt = 24 fm.
16.-17.OMG: Hekle 1 fm i hver fm = 24 fm.
18.OMG: Hekle alle fm sammen 2 og 2 = 12 fm – NB: Hekle i innerste m-ledd.
Fyll snabelen med vatt.
19.OMG: Hekle 1 fm i hver fm = 12 fm.
20.OMG: Hekle alle m sammen 2 og 2 = 6 fm. Klipp tråden og tråkle den opp og ned gjennom de 6 fm, snurp sammen åpningen og fest godt.

BEN:
Hekle 4 lm på nål 3,5 med pink dream og sett dem til en ring med 1 kjm i 1.lm.
1.OMG: Hekle 4 fm om ringen.
2.OMG: Hekle 2 fm i hver fm = 8 fm.
3.OMG: Hekle 2 fm i hver fm = 16 fm.
4.OMG: * 1 fm i første fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* omg rundt = 24 fm.
5.OMG: Hekle 1 fm i hver fm = 24 fm – NB: Hekle i innerste m-ledd.
6.OMG: Hekle 1 fm i hver fm = 24 fm – NB: Hekle gjennom hele fm igjen.
7.OMG: Hekle 1 fm i hver fm samtidig som de 2 første og de 2 siste fm på omg hekles sammen = 22 fm.
8.OMG: Hekle 1 fm i hver fm samtidig som 8.og 9.fm hekles sammen, 10. og 11.fm hekles sammen, 12. og 13.fm hekles sammen og 14. og 15.fm hekles sammen = 18 fm.
Hekle videre rundt til benet måler ca 4,5 cm, klipp tråden. Hekle 1 ben til på samme måte. Fyll bena med vatt og sy de fast i hver side under kroppen foran – se foto.
Hekle 2 bakben på samme måte men avslutt når bena måler ca 2,5 cm. Fyll de med vatt og sy de fast i hver side under kroppen bak.

ØRE:
Hekle 4 lm på nål 3,5 med pink dream og sett dem til en ring med 1 kjm i 1.lm.
1.OMG: Hekle 6 fm om ringen.
2.OMG: Hekle 2 fm i hver fm = 12 fm.
3.OMG: * 1 fm i første fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* omg rundt = 18 fm.
4.OMG: * 1 fm i hver av de 2 første fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* omg rundt = 24 fm.
5.OMG: * 1 fm i hver av de 3 første fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* omg rundt = 30 fm.
6.OMG: * 1 fm i hver av de 4 første fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* omg rundt = 36 fm.
7.OMG: * 1 fm i hver av de 5 første fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* omg rundt = 42 fm.
8.-15.OMG: Hekle 1 fm i hver fm = 42 fm.
16.OMG: * 1 fm i hver av de 5 første fm, deretter hekles de 2 neste fm sammen *, gjenta fra *-* omg rundt = 36 fm.
17.OMG: * 1 fm i hver av de 4 første fm, deretter hekles de 2 neste fm sammen *, gjenta fra *-* omg rundt = 30 fm.
Legg arb flatt og hekle 1 fm i hver fm gjennom begge lag = 15 fm, snu arb og hekle 2 og 2 fm sammen = 8 fm. Klipp tråden og sy øret fast på hodet. Hekle 1 øre til og sy det fast i motsatt side.

HALE:
Hekle 20 lm på nål 3,5 med pink dream. Hekle 1 dbl-st i 5.lm fra nåla. Videre hekles det 1 dbl-st i hver lm SAMTIDIG som 2 og 2 dbl st hekles sammen raden ut – NB: Når 2 dbl-st hekles sammen ventes det med siste kast og gjennomtrekk på første dbl-st, hekle neste dbl-st og trekk siste kast gjennom alle m på nåla).
Sy halen fast midt bak på fabeldyret.

ØYE:
Hekle 4 lm på nål 3,5 med sort og sett dem til en ring med 1 kjm i 1.lm.
1.OMG: Hekle 6 fm om ringen.
2.OMG: Hekle 2 fm i hver fm = 12 fm, bytt til natur.
3.OMG: * 1 fm i første m, 2 fm i neste m *, gjenta fra *-* omg rundt = 18 fm.
4.OMG: * 1 fm i hver av de 2 første m, 2 fm i neste m *, gjenta fra *-* omg rundt = 24 fm. Klipp tråden og sy øyet fast foran på hodet.
Hekle 1 øye til på samme måte, men bytt til natur etter 1.omg. Sy det fast foran på hodet.