DROPS Baby / 19 / 35

Flurb by DROPS Design

Heklet DROPS fabeldyr i ”Fabel”.

Stikkord: dyr, leker,

DROPS design: Modell nr FA-023-by
--------------------------------------------------------
Mål: ca 40 cm lang
Materialer: DROPS FABEL fra Garnstudio
100 gr f.nr 161, pink dream
en rest f.nr 100, natur (til øye)
en rest f.nr 400, sort (til øye)

DROPS HEKLENÅL NR 3,5 – eller den nåla du må bruke for å få 24 fm x 25 rader på 10 x 10 cm – NB: Målt flatt. Når fabeldyret fylles med vatt vil m spennes ut.

DROPS Fabel print DROPS Fabel print 24.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Fabel long print DROPS Fabel long print 26.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 50kr. Les mer.
HEKLEINFO:
Første fm på beg av hver omg erstattes med 1 lm og hver omg avsluttes med 1 kjm i første fm på beg av omg.
SAMMENHEKLING AV FM:
2 fm hekles sammen til 1 fm slik: Stikk nåla inn i første m, hent tråden, stikk nåla inn i neste m, hent tråden, lag et kast og trekk tråden gjennom alle 3 m på nåla.
--------------------------------------------------------
KROPP:
Det hekles fra bakenden på Fabeldyret og fremover mot hodet og snabelen. Tilslutt hekles det ører, ben, hale og øyne som syes på tilslutt.

KROPP:
Hekle 4 lm på nål 3,5 med pink dream og sett dem til 1 ring med 1 kjm i 1.lm.
LES HEKLEINFO!
1.OMG: Hekle 6 fm om ringen.
2.OMG: 2 fm i hver fm = 12 fm.
3.OMG: * 1 fm i første fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* omg rundt = 18 fm.
4.OMG: * 1 fm i hver av de 2 første fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* omg rundt = 24 fm.
5.OMG: * 1 fm i hver av de 3 første fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* omg rundt = 30 fm.
6.OMG: * 1 fm i hver av de 4 første fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* omg rundt = 36 fm.
7.OMG: * 1 fm i hver av de 5 første fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* omg rundt = 42 fm.
8.OMG: * 1 fm i hver av de 6 første fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* omg rundt = 48 fm.
9.OMG: * 1 fm i hver av de 7 første fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* omg rundt = 54 fm.
10.OMG: * 1 fm i hver av de 8 første fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* omg rundt = 60 fm.
11.OMG: * 1 fm i hver av de 9 første fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* omg rundt = 66 fm.
12.-14.OMG: Hekle 1 fm i hver fm = 66 fm.
15.OMG: * 1 fm i hver av de 10 første fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* omg rundt = 72 fm.
16.-21.OMG: Hekle 1 fm i hver fm = 72 fm.
22.OMG: * 1 fm i hver av de 11 første fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* omg rundt = 78 fm.
23.-33.OMG: Hekle 1 fm i hver fm = 78 fm. 34.OMG: * 1 fm i hver av de 11 første fm, deretter hekles de 2 neste fm sammen (se forkl over) *, gjenta fra *-* omg rundt = 72 fm.
35.-37.OMG: Hekle 1 fm i hver fm = 72 fm.
38.OMG: * 1 fm i hver av de 10 første fm, deretter hekles de 2 neste fm sammen *, gjenta fra *-* omg rundt = 66 fm.
39.-41.OMG: Hekle 1 fm i hver fm = 66 fm.
42.OMG: * 1 fm i hver av de 9 første fm, deretter hekles de 2 neste fm sammen *, gjenta fra *-* omg rundt = 60 fm.
43.-45.OMG: Hekle 1 fm i hver fm = 60 fm.
46.OMG: * 1 fm i hver av de 8 første fm, deretter hekles de 2 neste fm sammen *, gjenta fra *-* omg rundt = 54 fm.
47.-48.OMG: Hekle 1 fm i hver fm = 54 fm.
49.OMG: * 1 fm i hver av de 7 første fm, deretter hekles de 2 neste fm sammen *, gjenta fra *-* omg rundt = 48 fm.
50.-51.OMG: Hekle 1 fm i hver fm = 48 fm. 52.OMG: * 1 fm i hver av de 6 første fm, deretter hekles de 2 neste fm sammen *, gjenta fra *-* omg rundt = 42 fm.
53.-54.OMG: Hekle 1 fm i hver fm = 42 fm.
55.OMG: * 1 fm i hver av de 5 første fm, deretter hekles de 2 neste fm sammen *, gjenta fra *-* omg rundt = 36 fm.
56.OMG: Hekle 1 fm i hver fm = 36 fm.
57.OMG: * 1 fm i hver av de 4 første fm, deretter hekles de 2 neste fm sammen *, gjenta fra *-* omg rundt = 30 fm.
58.OMG: Hekle 1 fm i hver fm = 30 fm.
59.OMG: * 1 fm i hver av de 3 første fm, deretter hekles de 2 neste fm sammen *, gjenta fra *-* omg rundt = 24 fm.

Fyll kroppen med vatt og hekle videre rundt på hodet uten å klippe tråden.

1.OMG: * 1 fm i hver av de 2 første fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* omg rundt = 32 fm.
2.OMG: Hekle 1 fm i hver fm = 32 fm.
3.OMG: * 1 fm i hver av de 3 første fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* omg rundt = 40 fm. 4.OMG: Hekle 1 fm i hver fm = 40 fm.
5.OMG: * 1 fm i hver av de 4 første fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* omg rundt = 48 fm. 6.OMG: Hekle 1 fm i hver fm = 48 fm.
7.OMG: * 1 fm i hver av de 5 første fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* omg rundt = 56 fm. 8.-17.OMG: Hekle 1 fm i hver fm = 56 fm.
18.OMG: * 1 fm i hver av de 5 første fm, deretter hekles de 2 neste fm sammen *, gjenta fra *-* omg rundt = 48 fm.
19.OMG: Hekle 1 fm i hver fm = 48 fm.
20.OMG: * 1 fm i hver av de 4 første fm, deretter hekles de 2 neste fm sammen *, gjenta fra *-* omg rundt = 40 fm.
21.OMG: Hekle 1 fm i hver fm = 40 fm.
22.OMG: * 1 fm i hver av de 3 første fm, deretter hekles de 2 neste fm sammen *, gjenta fra *-* omg rundt = 32 fm.
23.OMG: Hekle 1 fm i hver fm = 32 fm.
24.OMG: * 1 fm i hver av de 2 første fm, deretter hekles de 2 neste fm sammen *, gjenta fra *-* omg rundt = 24 fm.
25.OMG: Hekle 1 fm i hver fm = 24 fm.
26.OMG: * 1 fm i første fm, deretter hekles de 2 neste fm sammen *, gjenta fra *-* omg rundt = 16 fm.

Fyll hodet med vatt og hekle videre rundt på snabelen uten å klippe tråden.

1.-14.OMG: Hekle 1 fm i hver fm = 16 fm.
15.OMG: * 1 fm i første fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* omg rundt = 24 fm.
16.-17.OMG: Hekle 1 fm i hver fm = 24 fm.
18.OMG: Hekle alle fm sammen 2 og 2 = 12 fm – NB: Hekle i innerste m-ledd.
Fyll snabelen med vatt.
19.OMG: Hekle 1 fm i hver fm = 12 fm.
20.OMG: Hekle alle m sammen 2 og 2 = 6 fm. Klipp tråden og tråkle den opp og ned gjennom de 6 fm, snurp sammen åpningen og fest godt.

BEN:
Hekle 4 lm på nål 3,5 med pink dream og sett dem til en ring med 1 kjm i 1.lm.
1.OMG: Hekle 4 fm om ringen.
2.OMG: Hekle 2 fm i hver fm = 8 fm.
3.OMG: Hekle 2 fm i hver fm = 16 fm.
4.OMG: * 1 fm i første fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* omg rundt = 24 fm.
5.OMG: Hekle 1 fm i hver fm = 24 fm – NB: Hekle i innerste m-ledd.
6.OMG: Hekle 1 fm i hver fm = 24 fm – NB: Hekle gjennom hele fm igjen.
7.OMG: Hekle 1 fm i hver fm samtidig som de 2 første og de 2 siste fm på omg hekles sammen = 22 fm.
8.OMG: Hekle 1 fm i hver fm samtidig som 8.og 9.fm hekles sammen, 10. og 11.fm hekles sammen, 12. og 13.fm hekles sammen og 14. og 15.fm hekles sammen = 18 fm.
Hekle videre rundt til benet måler ca 4,5 cm, klipp tråden. Hekle 1 ben til på samme måte. Fyll bena med vatt og sy de fast i hver side under kroppen foran – se foto.
Hekle 2 bakben på samme måte men avslutt når bena måler ca 2,5 cm. Fyll de med vatt og sy de fast i hver side under kroppen bak.

ØRE:
Hekle 4 lm på nål 3,5 med pink dream og sett dem til en ring med 1 kjm i 1.lm.
1.OMG: Hekle 6 fm om ringen.
2.OMG: Hekle 2 fm i hver fm = 12 fm.
3.OMG: * 1 fm i første fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* omg rundt = 18 fm.
4.OMG: * 1 fm i hver av de 2 første fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* omg rundt = 24 fm.
5.OMG: * 1 fm i hver av de 3 første fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* omg rundt = 30 fm.
6.OMG: * 1 fm i hver av de 4 første fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* omg rundt = 36 fm.
7.OMG: * 1 fm i hver av de 5 første fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* omg rundt = 42 fm.
8.-15.OMG: Hekle 1 fm i hver fm = 42 fm.
16.OMG: * 1 fm i hver av de 5 første fm, deretter hekles de 2 neste fm sammen *, gjenta fra *-* omg rundt = 36 fm.
17.OMG: * 1 fm i hver av de 4 første fm, deretter hekles de 2 neste fm sammen *, gjenta fra *-* omg rundt = 30 fm.
Legg arb flatt og hekle 1 fm i hver fm gjennom begge lag = 15 fm, snu arb og hekle 2 og 2 fm sammen = 8 fm. Klipp tråden og sy øret fast på hodet. Hekle 1 øre til og sy det fast i motsatt side.

HALE:
Hekle 20 lm på nål 3,5 med pink dream. Hekle 1 dbl-st i 5.lm fra nåla. Videre hekles det 1 dbl-st i hver lm SAMTIDIG som 2 og 2 dbl st hekles sammen raden ut – NB: Når 2 dbl-st hekles sammen ventes det med siste kast og gjennomtrekk på første dbl-st, hekle neste dbl-st og trekk siste kast gjennom alle m på nåla).
Sy halen fast midt bak på fabeldyret.

ØYE:
Hekle 4 lm på nål 3,5 med sort og sett dem til en ring med 1 kjm i 1.lm.
1.OMG: Hekle 6 fm om ringen.
2.OMG: Hekle 2 fm i hver fm = 12 fm, bytt til natur.
3.OMG: * 1 fm i første m, 2 fm i neste m *, gjenta fra *-* omg rundt = 18 fm.
4.OMG: * 1 fm i hver av de 2 første m, 2 fm i neste m *, gjenta fra *-* omg rundt = 24 fm. Klipp tråden og sy øyet fast foran på hodet.
Hekle 1 øye til på samme måte, men bytt til natur etter 1.omg. Sy det fast foran på hodet.

Kommentarer (15)

Legg inn en kommentar!

Julia 20.05.2018 - 10:05:

Hej! Virkinfon säger att man avslutar varje varv med en sm i den första fm. Borde det inte vara med en sm i den första lm? Annars förlorar man väl en fm per varv?

DROPS Design 21.05.2018 kl. 09:37:

Hej Julia, titta gärna på vår video med fm :)

How to crochet a single crochet (sc) US / double crochet (dc) UK in the round from Garnstudio Drops design on Vimeo.

Dorien 07.02.2017 - 20:42:

In de informatie staat: 'Vervang de eerste v aan het begin van iedere toer door 1 l en eindig iedere toer met een 1 hv in de eerste v van het begin van de toer.' Betekent dat dat ik de hv in de daadwerkelijk eerste v moet maken of in de l die de eerste v heeft vervangen aan het begin van de toer?

DROPS Design 08.02.2017 kl. 13:41:

Hoi Dorien. Je eindigt met 1 hv in de eerste l van de toer (eerste l = 1 v).

Ursula 15.06.2016 - 14:35:

Hab das tolle Stofftier für meinen Sohn gehäckelt und es ist wirklich toll geworden.. Danke für die Anleitung.

Tina 30.01.2015 - 17:17:

Dette dyr har jeg lavet 4 stk, og alle børn er glade for den

Dagmar 17.10.2014 - 06:45:

Hallo, hab mein Wesen fast fertiggestellt, die Anleitung war soweit gut beschrieben, ich bekomme den Schwanz aber nicht so hin wie auf dem Bild, Also ein Doppelstäbchen und mit zwei Schlaufen auf der Nadel lassen? Wenn ich das zweite D.Stäbchen dann damit zusammenhäkele, hab ich einen flachen Minischal in der Breite des Doppelstäbchens, aber platt und nicht eingeringelt....... Wie mach ichs besser?

DROPS Design 17.10.2014 kl. 10:40:

Antwort siehe unten! :-) Viel Spaß mit diesem lustigen Tier!

Dagmar 17.10.2014 - 06:43:

Hallo, hab mein Wesen fast fertiggestellt, die Anleitung war soweit gut beschrieben, ich bekomme den Schwanz aber nicht so hin wie auf dem Bild, Also ein Doppelstäbchen und mit zwei Schlaufen auf der Nadel lassen? Wenn ich das zweite D.Stäbchen dann damit zusammenhäkele, hab ich einen flachen Minischal in der Breite des Doppelstäbchens, aber platt und nicht eingeringelt....... Wie mach ichs besser?

DROPS Design 17.10.2014 kl. 10:38:

Sie können sich zum Zus.häkeln das Video "Stäbchengruppe/Abnahme" unter "Videos" oben im Kopf neben dem Foto anschauen. Hier wird zwar das Zus.häkeln von 3 Stb gezeigt, aber das Prinzip ist ja für 2 D-Stb gleich. Wenn Sie die ganze R hindurch je 2 D-Stb zus.häkeln, müsste sich am Ende das Schwänzchen ringeln, das passiert aber erst, wenn Sie es fertig gehäkelt haben. Probieren Sie ansonsten aus, mehr Lm anzuschlagen und den Schwanz entsprechend länger zu häkeln.

Kristine Qvistgaard 07.03.2014 - 23:53:

Æv., har fortrudt at have lavet rundeskift med en lm i lm fra runden før. Det giver en rydelig og unødig kant., ville hellere have lavet den rundt i ring hele vejen igennem.

Lena 28.02.2014 - 03:50:

Eine Frage: mache ich am Ende einer Runde eine zusätzliche Kettmasche? Oder ersetzt die auch eine Luftmasche? Du sagst, ich steche die in die erste feste Masche der Runde. Was passiert dann mit der Luftmasche, die ich gemacht habe? Steche ich in die gar nicht ein? Und eine letzte Frage: Wozu die Luftmasche und Kettmasche, warum mache ich nicht einfach nur feste Maschen?

DROPS Design 28.02.2014 kl. 09:39:

Liebe Lena, auch hier möchten wir auf unsere Videos verweisen. Wenn Sie weitere Hilfe benötigen, wenden Sie sich bitte an den Laden, in dem Sie die Wolle kaufen, dort hilft man Ihnen gerne weiter.

Lena 28.02.2014 - 03:49:

Tolle Anleitung. Ich bin nur eine Anfängerin und leicht verwirrt von der Häkelinfo. Ich ersetze in JEDER Runde die erste feste Masche durch eine Luftmasche. Heißt das, ich lasse eine feste Masche der "alten Runde" aus, weil da die Luftmasche ist (ja, nicht wirklich, weil sie ja eine Luftmasche ist)?

DROPS Design 28.02.2014 kl. 09:38:

Liebe Lena, bitte schauen Sie sich unsere Tutorialvideos an, dort wird Ihre Frage beantwortet.

Michala Albretsen 12.10.2012 - 14:36:

Hej Drops :) Tror jeg er små dum til at læse men kan simpelthen ikke finde ud af at lave fabel dyrets hale?? Har prøvet men savner sørme en video der viser nøjagtigt hvordan man hækler de dbl-st sammen.. håber i kan hjælpe :) Hilsen Michala :)

Kommentér oppskrift DROPS Baby 19-35