DROPS / 120 / 3

Seaside Blues by DROPS Design

Virkad DROPS filt med rutor i ”Karisma”.

Tags: filtar, ruta,

DROPS design: Modell nr U-592
--------------------------------------------------------
Mått: Bredd: ca 90 cm
Längd: ca 110 cm

Garnåtgång: DROPS KARISMA från Garnstudio
350 g nr 01, naturvit
150 g nr 30, ljus jeansblå
150 g nr 37, mörk blågrön
150 g nr 43, isblå

DROPS VIRKNÅL NR 5 – eller den virknål du måste ha för att få 15 st på bredden på 10 cm.
--------------------------------------------------------

Kommentarer (118)

100% Ull
från 22.00 kr /50g
DROPS Karisma uni colour DROPS Karisma uni colour 22.00 kr /50g
Garnaffären
Beställ 
DROPS Karisma mix DROPS Karisma mix 22.00 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 416kr. Läs mer.
--------------------------------------------------------
FÄRGBYTE:
Ruta 1:
Varv 1 - 2: ljus jeansblå
Varv 3: naturvit
Varv 4 - 5: isblå
Varv 6 - 8: natur

Ruta 2:
Varv 1 - 2: mörk blågrön
Varv 3: isblå
Varv 4 - 5: ljus jeansblå
Varv 6 - 8: natur

Ruta 3:
Varv 1 - 2: ljus jeansblå
Varv 3: natur
Varv 4 - 5: mörk blågrön
Varv 6 - 8: natur

Ruta 4:
Varv 1 - 2: isblå
Varv 3: ljus jeansblå
Varv 4 - 5: mörk blågrön
Varv 6 - 8: natur

Ruta 5:
Varv 1 - 2: mörk blågrön
Varv 3: ljus jeansblå
Varv 4 - 5: isblå
Varv 6 - 8: natur

Ruta 6:
Varv 1 - 2: isblå
Varv 3: mörk blågrön
Varv 4 - 5: ljus jeansblå
Varv 6 - 8: natur

MONTERING:
Se diagr M.1 och M.2 för montering av rutorna.
--------------------------------------------------------

FILT:
Virka totalt 30 rutor, 5 rutor av varje sort – se FÄRGBYTE! Rutorna virkas sedan ihop.

RUTA:
Virka 4 lm med 1 tråd Karisma med virknål nr 5 och slut dem till en ring med 1 sm i första lm.

VARV 1: 4 lm (= 1 st + 1 lm), *1 st om lm-ringen, 1 lm*, upprepa *-* totalt 7 ggr, avsluta med 1 sm i 3:e lm från början av v = 8 st. KONTROLLERA VIRKFASTHETEN!

VARV 2: 3 lm (= 1 st), 1 st i 1:a av de 3 lm, men vänta med den sista genomdragningen (= 2 m på nålen), 1 st i samma lm, men vänta med den sista genomdragningen (= 3 m på nålen), 1 omslag om nålen, drag nålen genom 3 m = 1 m på nålen (= 1 st-grupp). Virka * 1 lm, 1 st om nästa lm, men vänta med den sista genomdragningen (= 2 m på nålen), 1 st om samma lm, men vänta med den sista genomdragningen (= 3 m på nålen), 1 omslag om nålen, drag nålen genom 3 m = 1 m på nålen (= 1 st-grupp). Virka * 1 lm, 1 st i nästa st, men vänta med den sista genomdragningen (= 2 m på nålen), 1 st i samma st, men vänta med den sista genomdragningen (= 3 m på nålen), 1 omslag om nålen, drag nålen genom 3 m = 1 m på nålen (= 1 st-grupp)*. Upprepa från *-* varvet ut, avsluta med 1 st-grupp om sista lm, 1 lm och 1 sm i 3:e lm från början av v = 16 st-grupper. Klipp av tråden.

VARV 3: Byt färg. Virka 4 lm, *3 st om nästa lm, 1 lm*, upprepa *-*, avsluta med 2 st i sista lm och 1 sm i 3.lm från början av v. Klipp av tråden.

VARV 4: Byt färg. 1 lm, 1 fm om första lm, *3 lm, 1 fm om nästa lm, 3 lm, 1 fm om samma lm, 3 lm, 1 fm om nästa lm, 3 lm, 1 fm om nästa lm, 7 lm, 1 fm om samma lm, 3 lm, 1 fm om nästa lm*, upprepa *-*, avsluta med 1 sm i 1:a fm från början av v. (Det är de fyra 7-lmbågarna som senare utgör hörnen).

VARV 5: 1 lm, 1 fm i första fm från förra varvet, *hoppa över 3-lmbågen, i nästa 3-lmbåge virkas det så här: 4 st, 1 lm, 4 st. Hoppa över nästa 3-lmbåge, 1 fm i nästa fm, hoppa över nästa 3-lmbåge, i 7-lmbågen virkas det så här: 6 st, 2 lm, 6 st. Hoppa över nästa 3-lmbåge, 1 fm i nästa fm*, upprepa *-*, avsluta med 1 sm i första fm från början av v. Klipp av tråden.

VARV 6: Byt färg. *1 st(=ersätts av 3 lm första gång)i 1.fm, 3 lm, 1 fm om lm i 8-stgruppen, 3 lm, 1 st i nästa fm, 5 lm, i hörnet (2-lmbågen) virkas det så här: 1 fm, 3 lm, 1 fm, 5 lm*, upprepa *-*, avsluta med 1 sm i 3:e lm från början av v.

VARV 7: Virka * 4 st(= ersätts av 3 lm första gång) i 3-lmbågen, 4 st i nästa 3-lmbåge, 5 st i 5-lmbågen, i hörnet (3-lmbågen) virkas det så här: 3 st, 2 lm, 3 st. 5 st i nästa 5-lmbåge*, upprepa *-*, avsluta med 1 sm i 3:e lm från början av v.
VARV 8:
1 lm, 1 fm i var och en av de nästföljande 16 st, *i hörnet (2-lmbågen) virkas det så här: 1 fm, 1 lm, 1 fm. 1 fm i de 24 nästföljande st* upprepa *-*, avsluta med 1 fm i var och en av de sista 8 fm, avsluta med 1 sm i 1:a lm från början av v. Klipp av tråden. Fäst alla trådar.

MONTERING:
Placera ut rutorna efter färg enligt M.1 med 5 rutor på bredden och 6 rutor på höjden – se förkl ovan! Virka ihop rutorna med naturvit med virknål nr 5 enligt M.2 – rutorna virkas först ihop på längden och sedan på tvären.

Detta mönster har uppdaterats. .

VARV 2:
3 lm (= 1 st), 1 st i 1:a av de 3 lm, men vänta med den sista genomdragningen (= 2 m på nålen), 1 st i samma lm, men vänta med den sista genomdragningen (= 3 m på nålen), 1 omslag om nålen, drag nålen genom 3 m = 1 m på nålen (= 1 st-grupp),
Uppdaterad online: 17.02.2010

= rutornas sista v

Kommentarer (118)

Skriv din kommentar här!

Lynne 22.09.2017 - 19:26:

Hi, I would like to order the work to make this blanket but ice-blue (Drops Karisma no 43) doesn't seem to be available any more. Is that right and what colour do you suggest instead? Thanks

DROPS Design 24.09.2017 kl. 23:39:

Dear Lynne, you can make a blanket with a similar effect, if, instead of the ice blue color, you use color 68 (light sky blue), or color 70 (light blue-grey)from teh Karisma yarn.I hope this helps. Happy crafting!

Maria 09.05.2017 - 00:22:

I omgang 2 er stangmaskegrupperne forklaret således, at der bliver 2 stm i hver gruppe (undtaget 1. gruppe, som er 1 lm plus 2 stm, lig med 3 stm). Skal gruppe bestå af 2 eller 3 stangmasker?

DROPS Design 10.05.2017 kl. 09:09:

Hej Maria grupperne skal bestå af 2 stangmasker. God fornøjelse!

Merethe Hildal 27.03.2017 - 10:35:

Hei! Ser det ikke er mulig å få kjøpt farge 43 isblå. Finnes det et annet alternativ?

DROPS Design 27.03.2017 kl. 12:41:

Hej Merethe. Du kan f.eks. bruge 68 lys himmelblaa. Du kan se alle farver paa garnkortet eller tag en snak med din garnbutik hvilken kombination er bedst.

Ina Brandal 26.11.2016 - 18:48:

Finnes det en annen forklaring til sammenhekling av rutene, i tillegg til skissen? Kan ikke med min beste vilje finne noe slikt.

DROPS Design 28.11.2016 kl. 16:59:

Hej Ina. Kan du maaske bruge denne video?

Bea Palland 06.10.2016 - 12:53:

Graag zou ik deze deken iets groter willen maken, hebben jullie daar misschien een schema voor? Ik zie namelijk geen logica in telpatroon M.1 en dan met name de bovenste rij horizontal en de meest rechtse verticaal. De rest zit wel logica ( voor mij dan) in.

DROPS Design 06.10.2016 kl. 14:21:

Hoi Bea. Wij kunnen helaas niet helpen met een schema voor individuele wensen. Maar je kan natuurlijk de volgorde van de vierkantjes zelf bepalen bij het monteren.

Nadine 26.07.2016 - 13:55:

Im struggling with round 7 and 8. Can you please send me a video?

DROPS Design 26.07.2016 kl. 17:46:

Dear Nadine, there is no video yet to this square but click here to see step by step with picture how to crochet the square, including round 7 and 8. Happy crocheting!

Cristina Borghetti 01.07.2016 - 22:45:

Buonasera, vorrei realizzare questa bellissima coperta ma non riesco a trovare il filato nel colore 43, con quale potrei sostituirlo? e se volessi usare un filato di cotone? potete indicarmi colori che ottengano lo stesso splendido effetto? grazie

DROPS Design 01.07.2016 kl. 23:05:

Buonasera Cristina. Potrebbe usare il colore 68 al posto del 43. Per una coperta in cotone, può sostituire il filato Karisma con una delle seguenti qualità: Belle, Cotton Light, Cotton Merino, Muskat. Il suo rivenditore Drops di fiducia è disponibile per aiutarla nella scelta. Buon lavoro!

ANNE SYNNØVE GRØNDAHL 22.04.2016 - 10:16:

Hvor får eg kjøpt farge nr 43 isblå

Ingvild Seilen 21.02.2016 - 11:26:

Hvordan anbefaler dere å feste trådene for hver rute for at det skal bli både sterkt nok og fint? Blir jo 8 stk. tråder for hver rute.

DROPS Design 23.02.2016 kl. 16:12:

Hej Ingvild, du må feste dem ved at sy i samme farve for at det skal blive fint. Eller så hækler du rundt om trådene når du starter med en ny omgang. God fornøjelse!

Jessica Wilson 26.01.2016 - 22:00:

Can you tell me how big the squares are once finished before putting them together?

DROPS Design 27.01.2016 kl. 10:07:

Dear Mrs Wilson, we do not have these measurements but with 5 squares in width = 90 cm and 6 squares in height = 110 cm, they should be approx. 18x18 cm (including assembly). Happy crocheting!

Kommentér oppskrift DROPS 120-3