DROPS Baby / 10 / 6

Verine by DROPS Design

DROPS kofta med korta ärmar, shorts och sjalett i «Safran».

Storlek: 1/3 mån - 6/9 mån - 1 år - 2 år - 3/4 år
Motsv i cl: 50/56 - 62/68 - 74/80 - 86/92 -98/104
Garnåtgång: DROPS Safran från Garnstudio
Kofta & sjalett: 150-150-150-150-200 gr f.nr 17, vit.

DROPS Rundst och Strumpst nr 3.
DROPS Virknål nr 3.
DROPS Vita knappar t.ex kanin: 5-5-5-6-6 st.

Garnet till detta mönstret kostar 57kr. Läs mer.
Stickfasthet: 24 m x 32 v på st 3 och slätst = 10 x 10 cm. Kom ihåg att st.nr endast är rekommenderad!

Rätst (fram och tillbaka på st):
varv 1: Räta, varv 2: Räta.

Rätst (runt på st):
varv 1: Räta, varv 2: Avigt.

Mönster: Se diagram - M.1. Mönstret i diagrammet visas från rätsidan.

Knapphål: Det avm till knapphål längs höger framkant. 1 knapphål = avm 3:e kantm från framkanten och gör ett omslag över den avm m på nästa v, på nästa v igen stickas denna m vriden räta (detta för att inte hålet skall bli för stort). Det avm till knapphål när arb mäter:
Stl 1/3 mån: 3, 8, 13, 18 och 22,5 cm.
Stl 6/9 mån: 4, 9, 14, 19 och 23,5 cm.
Stl 1 år: 4, 10, 16, 22 och 27,5 cm.
Stl 2 år: 3, 9, 15, 20, 25 och 30,5 cm.
Stl 3/4 år: 4, 10, 16, 22, 28 och 33,5 cm.

Fram- och bakst: Koftan stickas fram och tillbaka på rundst från mitt fram.

Lägg upp 127-141-155-169-183 m (inkl 4 kantm i varje sida mot mitt fram) på st 3 med vit. Sticka 4 v rätst. Fortsätt med M.1, men framkantsm rätstickas uppöver. Kom ihåg knapphål på höger framkant - se förkl ovan. Kontrollera stickfastheten! När arb mäter ca 17-18-21-24-26 cm - avpassa efter ett helt hålmönster - stickas nästa v så här: 31-34-38-41-45 m = framst, avmaska 6 m för ärmhål, 53-61-67-75-81 m = bakst, avmaska 6 m för ärmhål, 31-34-38-41-45 m = framst. Varje del stickas färdig för sig.

Vänster framst: = 31-34-38-41-45 m. Maska av för ärmhål i sidan på vartannat v: 2 m 1-1-2-1-2 gånger, 1 m totalt 4-3-4-3-4 gånger = 25-29-30-36-37 m. Fortsätt sticka mönster - men sticka inte hålmönster mot ärmhål och hals om det inte är tillräckligt med maskor till att sticka hela. När arb mäter 23-24-28-31-34 cm sätts 7-7-8-8-9 m mot mitt fram på 1 tråd till hals. Vidare avm det mot halsen på vartannat v: 2 m totalt 2-2-2-2-2 gånger och 1 m totalt 3-3-4-4-5 gånger = 11-15-14-20-19 m kvar på axeln. Maska av de resterande m när arb mäter ca 27-29-33-37-40 cm - avpassa efter ett helt hålmönster.

Höger framst: Stickas som vänster men omvänt. Kom ihåg knapphålen!

Bakst: = 53-61-67-75-81 m. Maska av för ärmhål i varje sida som på framst = 41-51-51-65-65 m. När arb mäter 26-28-32-36-39 cm avm 17-19-21-23-25 m mitt bak till hals. Avm ytterligare 1 m på nästa v mot halsen = 11-15-14-20-19 m kvar på varje axel. Maska av de resterande m när arb mäter ca 27-29-33-37-40 cm - avpassa efter framst.

Ärm: Lägg upp 46-48-52-54-56 m på strumpst 3 med vit. Sticka 4 v rätst, fortsätt med slätst. Nu ökas det så här: stl 1/3 mån, 6/9 mån och 1 år: När arb mäter 3 cm ökas det 2 m mitt under = 48-50-54. stl 2 år och 3/4 år: När arb mäter 2 cm ökas det 2 m mitt under totalt 2-3 gånger på varannan cm = 58-62 m. När arb mäter 5-5-5-6-10 cm avm det 6-6-6-6-6 m mitt under och ärmen stickas färdig fram och tillbaka på st. Sedan avm det för ärmkulle i varje sida på vartannat v: 2 m 1-1-1-2-2 gånger, 1 m totalt 6-6-7-5-5 gånger, 2 m 1-1-1-2-2 gånger, 3 m 1-1-1-1-1 gång. Arb mäter nu ca 11-11-12-13-17 cm, maska av de resterande m.

Montering: Sy axelsömmarna och sy i ärmarna. Plocka upp ca 55 till 65 m (inkl m från trådarna fram) runt halsen på st 3 med vit. Sticka 4 v rätst, maska av. Virka med nål nr 3 och vit så här: 1 fm, * 3 lm, 1 st i 3:e lm från nålen, hoppa över 2 m och virka 1 fm i nästa m *, upprepa från *-*. Virka nederst runt fram- och bakst, ärmarna och runt halsen. Sy i knapparna.

SJALETT

Sjalett: Lägg upp 3 m på st 3. Sticka 2 v rätst, på 2:a v ökas 1 m innanför kantm i varje sida = 5 m. Sticka vidare i slätst med 2 rätst m i varje sida. Samtidigt ökas det på vartannat v: 1 m på insidan av de rätst m i varje sida - öka genom att göra 1 omslag på st. Det skall bli en hålrad uppöver på varje sida av sjaletten. Fortsätt öka till det är 71-77-81-87-91 m på st. Sticka 4 v rätst över alla m, maska av. Virka med nål nr 3, 2 st ca 25 cm långa lm-band. Sy fast ett band i var sitt hörn överst på sjaletten.

SHORTS

Storlek: 1/3 mån - 6/9 mån - 1 år - 2 år
Motsv i cl: 50/56 - 62/68 - 74/80 - 86/92
Garnåtgång: DROPS Safran från Garnstudio
100-100-100-100 gr f.nr 17, vit.

DROPS Rundst och Strumpst nr 2,5 och 3.
Resårband till shortsen ca 50-60 cm långt.

Stickfasthet: 24 m x 32 v på st 3 och slätst = 10 x 10 cm. Kom ihåg att st.nr endast är rekommenderad!

Rätst (fram och tillbaka på st):
varv 1: Räta, varv 2: Räta.

Varje ben stickas fram och tillbaka på st. Sedan sätts båda ben på samma rundst och resten av shortsen stickas uppöver.

Höger ben: Lägg upp 60-64-70-74 m (inkl 1 kantm i varje sida till söm) på st 2,5 med vit. Sticka 6 v rätst, byt till st 3 och fortsätt med slätst. Samtidigt när arb mäter 2 cm ökas det 1 m i varje sida totalt 6-7-8-9 gånger på växelvis vartannat och vart 3:e v = 72-78-86-92 m. När arb mäter 7-8-9-10 cm avm det 1 m i varje sida (= kantm), lägg arb åt sidan.

Vänster ben: Stickas som höger.

Byxan: Sätt båda ben på samma rundst 3 = 140-152-168-180 m. Sätt 1 märktråd mitt fram och mitt bak. Sticka slätst uppöver. Efter 2 v ökas det mitt bak samtidigt som det minskas mitt fram.
Öka bak så här: 1 m på varje sida av de 2 mittersta m totalt 6 gånger på vartannat v.
Minska fram så här: 1 m på varje sida av de mittersta 2 m; 4-6-8-10 gånger på varje v och sedan 10-10-10-10 gånger på vartannat v = 124-132-144-152 m.
Minska så här före 2 mittm: 2 rm tills.
Minska så här efter 2 mittm: lyft 1 m, 1 rm, drag den lyfta m över.
När arb mäter 23-24-27-29 cm minskas 14-16-24-28 m jämnt fördelat på v = 110-116-120-124 m. När arb mäter 25-26-29-31 cm byts till rundst 2,5. Sticka 1 v avigt (= vikkant), fortsätt med slätst i 1,5 cm, maska av.

Montering: Sy sömmen på insidan av benen innanför 1 kantm. Vik kanten överst dubbel mot avigan och sy fast. Drag ett resårband i passande längd genom linningen - mät på barnet.

= rm
= 2 rm tills, 1 omslag.
= 1 omslag, lyft 1 m,
1 rm, drag den lyfta m över.
= 1 omslag, lyft 1 m, 2 rm tills,
drag den lyfta m över, 1 omslag.

= 1 omslag, lyft 1 m, 1 rm, drag den lyfta m över
= 1 omslag, lyft 1 m, 2 rm tills, drag den lyfta m över, 1 omslag

Kommentarer (39)

Skriv din kommentar här!

Mette Jensen 14.08.2018 - 08:54:

Jeg mangler diagrammet til opskriften på blusen (M1)

DROPS Design 14.08.2018 kl. 12:56:

Hej Mette, så ligger diagrammet på plads nederst i opskriften på nettet. God fornøjelse!

Ann 16.01.2018 - 16:08:

Ärm, st 3/4 år Jag har gjort alla minskningarna på ärmen enl mönstret men ärmen blir bara 15 cm. Ska det vara någon slätstickning efter sista minskningarna upp till avmaskningen?

DROPS Design 30.01.2018 kl. 10:35:

Du kan evt have strikket lidt mere fast end hvad vi anbefaler. Men gør det noget hvis alle andre mål stemmer?

Brigitte 06.07.2017 - 14:20:

Très beau gilet. Je l'ai réalisé en 9 mois,puis ce mois-ci en 2 ans pour ma petite fille.Il va très bien avec ses robes d'été .

Verbanck 15.12.2016 - 12:23:

Bonjour, comment attacher le foulard une fois terminé ? Merci

DROPS Design 15.12.2016 kl. 13:08:

Bonjour Mme Verbanck, vous pouvez simplement nouer les extrémités. Bon tricot!

Päivi 04.06.2016 - 15:23:

Onhan suomenkielinen ohje korjattu?

Edith Wind-Haber 25.05.2016 - 01:27:

Vielen Dank für die Antwort. Mein Problem entstand, weil ich den Ärmel nicht rund gestrickt habe. Jetzt ist alles klar!

Edith Wind-Haber 20.05.2016 - 22:34:

Was heißt: Beim Ärmel bei 6cm Höhe 6Maschen in der Mitte unten am Ärmel abketten? Wo bitte ist hier unten am Ärmel? Da entsteht ja ein Loch! Muss ich die 6 Maschen nicht auf den beiden Seiten abketten? Besten Dank für Ihre Hilfe! MfG E. Wind-Haber

DROPS Design 23.05.2016 kl. 09:07:

Hallo Frau Wind, da die Ärmel rund gestrickt werden, hat man noch keine Seiten zum Abketten. Erst nach dem Abketten für das Armloch (mitten unter dem Ärmel, also an der Stelle, an der vorher die Zunahmen gemacht wurden) wird in Hin- und Rückreihen weitergestrickt.

Sabine Tiroch 12.04.2016 - 15:47:

Hallo, Dieses Jäckchen ist entzückend! Ich möchte es gerne für ein größeres Kind stricken. Gibt es diese Anleitung auch für 5/6 Jahre und älter? Liebe Grüße, Sabine

DROPS Design 12.04.2016 kl. 19:21:

Liebe Sabine, diese Anleitung haben wir leider nur bis zu dieser Grösse, aber nutzten Sie doch gerne unsere Suchmaschine (Filter auf Garngruppe A setzen) oder schauen Sie online die Modelle der Kinderhefte an.

Margaret 28.07.2015 - 00:30:

The sleeve is 11cm in total, from cast on to cast off (I followed it to the pattern), 5cm of which is not part of the cap binding. The sleeve length doesn't change for the first 2 sizes but the armhole size increases by 2cm - therefore how does the sleeve fit in the 6/9 month armhole?

DROPS Design 28.07.2015 kl. 10:34:

Dear Margaret, in 2nd size you start sleeve cap when sleeve measures 5 cm, casting off 6 sts mid under arm, then finish back and forth with casting off for sleeve cap (see previous answer), ie a total of 18 rows (6 cm after beg of sleeve cap). You then sew all sts cast off for sleeve cap onto armhole. Add some pins first if it can help. Happy knitting!

Margaret 26.07.2015 - 19:35:

The sleeves do not fit the body - the sleeve for 6/9 months is 11cm in total (leaving only 9cm to sew to the arm hole and shoulder) but the arm hole is 11cm from shoulder to underarm. Do you have an adjustment to the pattern so they fit together?

DROPS Design 27.07.2015 kl. 17:49:

Dear Margaret, remember to shape sleeve cap binding off 6 sts mid under arm then continue back and forth binding off each side on every other row 2 sts 1 time, 1 st 6 times, 2 sts 1 time and 3 sts 1 time. Sleeve should then measure approx 11-11-12-13-17 cm, cast off remaining sts. You will then have enough width to sew along armhole. Happy knitting!

Kommentér oppskrift DROPS Baby 10-6