DROPS Baby / 10 / 6

Verine by DROPS Design

DROPS shorts, jakke med korte ærmer og tørklæde i "Safran".

Størrelse:
1/3 mdr - 6/9 mdr - 1 år - 2 år - 3/4 år
Tilsv i cm:
50/56 - 62/68 - 74/80 - 86/92 -98/104
Materialer: DROPS Safran fra Garnstudio
Jakke + tørklæde:
150-150-150-150-200 gr
f.nr 17, hvid.

DROPS Rundp og Ærmep nr 3.
DROPS Hæklenål nr 3.
DROPS Hvide knapper:
Feks hare: 5-5-5-6-6 stk.

Garnet til denne opskrift koster fra 29.85kr. Læs mere.
Strikkefasthed: 24 m x 32 p = 10 x 10 cm på p 3 og glatstrik. Husk pindenr er kun vejledende!

Retstrik (frem og tilb): 1.p: Ret, 2.p: Ret.
Retstrik (på rundp): 1.p: Vrang, 2.p: Ret.

Mønster: Se diagram - M.1. Mønsteret i diagrammet ses fra retsiden.
Knaphul: Der lukkes af til knaphul på højre stolpe.
1 knaphul = luk 3. stolpem fra kanten og lav et omslag over den aflukkede m på næste p, på p derefter strikkes denne m drejet ret (dette for at hullet ikke skal blive for stort).
Der lukkes af til knaphul når arb måler:
Str 1/3 mdr: 3, 8, 13, 18 og 22,5 cm. Str 6/9 mdr: 4, 9, 14, 19 og 23,5 cm.
Str 1 år: 4, 10, 16, 22 og 27,5 cm. Str 2 år: 3, 9, 15, 20, 25 og 30,5 cm.
Str 3/4 år: 4, 10, 16, 22, 28 og 33,5 cm.

Ryg- og forstykke: Jakken strikkes frem og tilbage på rundp fra midt foran. Slå 127-141-155-169-183 m op (inkl 4 stolpem i hver side mod midt foran) på p 3 med hvid. Strik 4 p retstrik. Fortsæt med M.1, men stolpem strikkes i retstrik. Husk knaphul på højre stolpe - se forkl over. Husk på strikkefastheden! Når arb måler ca 17-18-21-24-26 cm - afpas efter et helt hulmønster - strikkes næste p således: 31-34-38-41-45 m = forstk, luk 6 m af til ærmegab, 53-61-67-75-81 m = rygstk, luk 6 m af til ærmegab, 31-34-38-41-45 m = forstk. Hver del strikkes færdig for sig.

Venstre forstk: = 31-34-38-41-45 m. Luk derefter af til ærmegab i siden på hver 2.p: 2 m 1-1-2-1-2 gange, 1 m ialt 4-3-4-3-4 gange = 25-29-30-36-37 m. Fortsæt mønsteret - men strik ikke hulmønster mod hals og ærmegab hvis der ikke er nok masker til at strikke hele. Når arb måler 23-24-28-31-34 cm sættes der 7-7-8-8-9 m på 1 tråd til hals mod midt foran. Luk derefter 2 m af mod halsen på hver 2.p: ialt 2-2-2-2-2 gange og 1 m ialt 3-3-4-4-5 gange = 11-15-14-20-19 m tilbage på skulderen. Luk de resterende m af når arb måler ca 27-29-33-37-40 cm - afpas efter 1 helt hulmønster.

Højre forstk: Strikkes som venstre men modsat. Husk knaphul over stolpen!

Rygstk: = 53-61-67-75-81 m. Luk derefter af til ærmegab i hver side som på forstk = 41-51-51-65-65 m. Når arb måler 26-28-32-36-39 cm lukkes der 17-19-21-23-25 m midt bagpå af til hals. Videre lukkes der 1 m på næste p mod halsen = 11-15-14-20-19 m tilbage på hver skulder. Luk de resterende m af når arb måler ca 27-29-33-37-40 cm - afpas efter forstk.

Ærme: Slå 46-48-52-54-56 m op på ærmep 3 med hvid. Strik 4 omg retstrik, fortsæt med glatstrik. Videre tages der ud således: Str 1/3 mdr, 6/9 mdr og 1 år: Når ærmet måler 3 cm tages der 2 m ud midt under = 48-50-54 m. Str 2 år og 3/4 år: Når arb måler 2 cm tages der 2 m ud midt under ialt 2-3 gange på hver 2. cm = 58-62 m. Når arb måler 5-5-5-6-10 cm lukkes der 6-6-6-6-6 m af midt under og ærmet strikkes færdig frem og tilbage. Luk derefter af til ærmekuppel i hver side på hver 2.p: 2 m 1-1-1-2-2 gange, 1 m ialt 6-6-7-5-5 gange, 2 m 1-1-1-2-2 gange, 3 m 1-1-1-1-1 gang. Arb måler nu ca 11-11-12-13-17 cm, luk de resterende m af.

Montering: Sy skuldersømmene og sy ærmerne i. Saml ca 55 til 65 m op (inkl m fra trådene foran) rundt i halsen på p 3 med hvid. Strik 4 p retstrik, luk af. Hækl på nål nr 3 med hvid således: 1 fastm, * 3 luftm, 1 stangm i 3. luftm fra nålen, spring over 2 m og hækl 1 fastm i den næste m *, gentag fra *-*. Hækl nederst rundt ryg- og forstykke, ærmerne og rundt i halsen. Sy knapperne i.

TØRKLÆDE
Tørklæde: Slå 3 m op på p 3. Strik 2 p retstrik tag 1 m ud indenfor 1 kantm i hver side på 2.p = 5 m. Videre strikkes glatstrik med 2 m retstrik i hver side. Samtidig tages der ud på hver 2.p: 1 m på indersiden af retstrikm i hver side - tag ud ved at slå om på p. Der skal blive en hulrække på hver side af tørklædet. Fortsæt udtagningen til der er 71-77-81-87-91 m på p. Strik 4 p retstrik over alle m, luk af. Hækl 2 luftm-rækker på ca 25 cm på nål nr 3. Sy 1 i hver hjørne øverst på tørklædet.

SHORTS
Størrelse: 1/3 mdr - 6/9 mdr - 1 år - 2 år
Tilsv i cm: 50/56 - 62/68 - 74/80 - 86/92
Materialer: DROPS Safran fra Garnstudio
100-100-100-100 gr f.nr 17, hvid.

DROPS Rundp og Ærmep nr 2,5 og 3.

Bukseelastik: ca 50-60 cm.

Strikkefasthed: 24 m x 32 p = 10 x 10 cm på p 3 og glatstrik. Husk pindenr er kun vejledende!
Retstrik (frem og tilb): 1.p: Ret, 2.p: Ret.

Hvert ben strikkes frem og tilbage. Derefter sættes begge benene på samme rundp og resten af shortsen strikkes rundt.
Højre ben: Slå 60-64-70-74 m op (inkl 1 kantm i hver side til søm) på p 2,5 med hvid. Strik 6 p retstrik, skift til p 3 og fortsæt med glatstrik. Samtidig når arb måler 2 cm tages der 1 m ud i hver side ialt 6-7-8-9 gange på skiftevis hver 2. og 3.p. = 72-78-86-92 m. Når arb måler 7-8-9-10 cm lukkes der 1 m i hver side (= kantm), læg arb tilside.

Venstre ben: Strikkes som højre.

Bukserne: Sæt begge ben ind på samme rundp 3 = 140-152-168-180 m. Sæt 1 mærketråd midt foran og midt bagpå. Strik glatstrik opover. Efter 2 omg tages der ud midt bagpå samtidig som der tages ind midt foran.
Tag ud bagpå således: 1 m på hver side af de 2 midterste m ialt 6 gange på hver 2.omg. Tag ind foran således: 1 m ialt 4-6-8-10 gange på hver omg og derefter 1 m ialt 10-10-10-10 gange på hver 2.omg = 124-132-144-152 m.
Tag ind således før de 2 midt m: 2 r sm.
Tag ind således efter de 2 midt m: Tag 1 m løs af, 1 r, løft den løse m over.
Når arb måler 23-24-27-29 cm tages der 14-16-24-28 m ind jævnt fordelt på omg = 110-116-120-124 m. Når arb måler 25-26-29-31 cm skiftes der til rundp 2,5. Strik 1 omg vrang (= foldekant), fortsæt med glatstrik i 1,5 cm, luk af.

Montering: Sy sømmen på indersiden af benene indenfor 1 kantm. Buk kanten øverst dobbelt mod vrangen og sy den fast. Træd en bukseelastik i passende længde i linningen - mål på barnet.

Diagram

= ret
= 2 ret sammen, 1 omslag
= 1 omslag, løft 1 maske, 1 ret, træk den løftede maske over
= 1 omslag, tag 1 maske løst af, 2 ret sammen, løft den løse maske over, 1 omslag

Karen Olsen 01.04.2019 - 20:45:

Ærme: ...... Str 2 år og 3/4 år: Når arb måler 2 cm tages der 2 m ud midt under ialt 2-3 gange på hver 2. cm = 58-62 m. Når arb måler 5-5-5-6-10 cm lukkes der 6-6-6-6-6 m af midt under og ærmet strikkes færdig frem og tilbage, Jeg har taget 2 x 2 m ud midt på ærmet, men hvad betyder at der lukkes 6 m midt under????

DROPS Design 05.04.2019 kl. 14:55:

Hej Karen, når ærmet måler 6 cm lukker du 6 masker af midt under ærmet, der hvor du tog ud tidligere. Nu fortsætter du med at strikke frem og tilbage samtidig som du lukker af ifølge opskriften til ærmekuppel. De 6 masker som blev lukket af passer da med de 6 masker som du har i siden på ryg og forstykket i ærmegabet. God fornøjelse!

Catherine M 12.03.2019 - 18:30:

Bonsoir, je voudrais faire le gilet en 2 ans,je monte 169 mailles, mais ce n\'est pas un multiple de 14, même sans compter les 2 fois 4 mailles de bordure. Qu\'est ce que je ne comprends ? Merci .....Catherine

DROPS Design 12.03.2019 kl. 19:21:

Bonjour Catherine. Parfois le nombre de mailles n'est pas divisible par le nombre de mailles d'un seul motif complet du diagramme en largeur. Ici: M.1 se tricote sur 14 mailles et on doit le répéter sur 161 mailles. Dans ce cas, on répétera 11 fois M.1 en largeur (= 154 mailles) et on tricotera ensuite les 7 premières mailles du diagramme sur les mailles restantes. Bon tricot!

Mette Jensen 14.08.2018 - 08:54:

Jeg mangler diagrammet til opskriften på blusen (M1)

DROPS Design 14.08.2018 kl. 12:56:

Hej Mette, så ligger diagrammet på plads nederst i opskriften på nettet. God fornøjelse!

Ann 16.01.2018 - 16:08:

Ärm, st 3/4 år Jag har gjort alla minskningarna på ärmen enl mönstret men ärmen blir bara 15 cm. Ska det vara någon slätstickning efter sista minskningarna upp till avmaskningen?

DROPS Design 30.01.2018 kl. 10:35:

Du kan evt have strikket lidt mere fast end hvad vi anbefaler. Men gør det noget hvis alle andre mål stemmer?

Brigitte 06.07.2017 - 14:20:

Très beau gilet. Je l'ai réalisé en 9 mois,puis ce mois-ci en 2 ans pour ma petite fille.Il va très bien avec ses robes d'été .

Verbanck 15.12.2016 - 12:23:

Bonjour, comment attacher le foulard une fois terminé ? Merci

DROPS Design 15.12.2016 kl. 13:08:

Bonjour Mme Verbanck, vous pouvez simplement nouer les extrémités. Bon tricot!

Päivi 04.06.2016 - 15:23:

Onhan suomenkielinen ohje korjattu?

Edith Wind-Haber 25.05.2016 - 01:27:

Vielen Dank für die Antwort. Mein Problem entstand, weil ich den Ärmel nicht rund gestrickt habe. Jetzt ist alles klar!

Edith Wind-Haber 20.05.2016 - 22:34:

Was heißt: Beim Ärmel bei 6cm Höhe 6Maschen in der Mitte unten am Ärmel abketten? Wo bitte ist hier unten am Ärmel? Da entsteht ja ein Loch! Muss ich die 6 Maschen nicht auf den beiden Seiten abketten? Besten Dank für Ihre Hilfe! MfG E. Wind-Haber

DROPS Design 23.05.2016 kl. 09:07:

Hallo Frau Wind, da die Ärmel rund gestrickt werden, hat man noch keine Seiten zum Abketten. Erst nach dem Abketten für das Armloch (mitten unter dem Ärmel, also an der Stelle, an der vorher die Zunahmen gemacht wurden) wird in Hin- und Rückreihen weitergestrickt.

Sabine Tiroch 12.04.2016 - 15:47:

Hallo, Dieses Jäckchen ist entzückend! Ich möchte es gerne für ein größeres Kind stricken. Gibt es diese Anleitung auch für 5/6 Jahre und älter? Liebe Grüße, Sabine

DROPS Design 12.04.2016 kl. 19:21:

Liebe Sabine, diese Anleitung haben wir leider nur bis zu dieser Grösse, aber nutzten Sie doch gerne unsere Suchmaschine (Filter auf Garngruppe A setzen) oder schauen Sie online die Modelle der Kinderhefte an.

Kommentere opskrift DROPS Baby 10-6