DROPS / 105 / 17

DROPS 105-17 by DROPS Design

Virkad DROPS väska med blommor i ”Muskat”, ”Cotton Viscose” och ”Glitter”.

Tags: blomma, väskor,
Detta mönster har inget namn än. Föreslå gärna ett!

Bredd: ca 24 cm
Höjd: ca 15 cm
Garnåtgång: DROPS Muskat från Garnstudio
150 gr nr 61, beige
och använd: DROPS Cotton Viscose från Garnstudio
150 gr nr 17, guldbeige
och använd: DROPS Glitter från Garnstudio
1 rulle nr 01, guld.

DROPS Virknål nr 4 – eller det nålnr du måste ha för att få 20 fm med 1 tråd av varje kvalitet kvalitet på 10 cm i bredden.
DROPS Virknål nr 2,5 och 3

DROPS Muskat uni colour DROPS Muskat uni colour 15.00 kr /50g
Liten och stor blomma: Virka 4 lm och forma dem till 1 ring med 1 sm i 1:a lm.
varv 1: 1 lm, 6 fm om ringen.
varv 2: * 1 fm i nästa fm, 3 lm *, upprepa *-* totalt 6 ggr, avsluta med 1 sm i första fm = 6 lm-bågar.
varv 3: 1 lm, virka så här i varje lm-båge:
1 fm, 1 lm, 3 st, 1 lm och 1 fm.
Här slutar den lilla blomman.
varv 4: vänd arb, virka * 1 fm i fm från varv 1, 5 lm *, upprepa *-* totalt 6 ggr, avsluta med 1 sm i första fm = 6 lm-bågar.
varv 5: 1 lm, virka så här i varje lm-båge:
1 fm, 1 lm, 5 st, 1 lm och 1 fm.
Här slutar den stora blomman.

Blad: Virka 12 lm.
varv 1: Virka så här längs den ena sidan på lm-bandet: 1 sm i 2:a lm från nålen, 1 sm i nästa lm, 1 halvst i de 2 följande lm, 1 st i de 3 följande lm, 1 halvst i de 2 följande lm och 1 sm i de 2 sista lm. Virka 1 lm, sedan virkas det på samma sätt längs den andra sidan på lm-bandet.
varv 2: Virka 1 v med sm runt hela kanten på bladet – virka i de bakre maskbågarna, starta v med 2 lm och virka också 2 lm i övergången till andra sidan på bladet. Avsluta med 4 lm till stjälk, klipp tråden.

Väska: Virka 49 lösa lm med nål 4 och med 1 tråd av varje kvalitet (= 3 trådar). Virka 1 fm i 2:a lm från nålen, sedan virkas det 1 fm i var och en av de resterande 47 lm = 48 fm, avsluta v med 1 lm till att vända med. Fortsätt att virka fram och tillbaka med 1 fm i varje fm och 1 lm i slutet på v – det virkas i växelvis främre och bakre m-bågarna på vartannat varv.
Virka tills arb mäter 38 cm. Fortsätt att virka som förut – samtidigt som det avm 2 fm i varje sida så här: * virka tills det återstår 1 fm, vänd arb, hoppa över 1:a m, virka 1 fm i 2:a m och sedan bortöver tills det återstår 1 m, vänd arb, hoppa över 1:a m och virka 1 fm i 2:a m *. Upprepa *-* tills det är avm 12 m i varje sida = 24 fm kvar, klipp tråden.

Axelrem: Virka 7 lm med nål 3 och 2 trådar Cotton Viscose + 1 tråd Glitter (= 3 trådar). Virka 1 fm i 2:a lm från nålen och 1 fm i var och en av de resterande 5 lm = 6 fm, avsluta v med 1 lm till att vända med. Sedan virkas det 1 fm i varje fm och 1 lm i slutet på varje varv tills remmen mäter ca 85 cm, klipp tråden.

Blommor (se förkl ovan): Virka 3 stora blommor och 3 blad med 1 tråd Muskat och nål 3. Virka 5 små blommor med 1 tråd Cotton Viscose + 1 tråd Glitter och nål 2½.

Montering: Vik väskan så här: 15 cm framsida, 3 cm botten, 15 cm baksida, resten är locket. Sy fast axelremmen i varje sida på väskan - sy med 1 tråd Muskat och små stygn kant i kant så att det inte blir en tjock söm. Sy fast bladen under de tre stora blommorna och sy fast alla blommorna fördelade på väsklocket – se bilden.
Virka lm-band med 1 tråd Cotton Viscose och nål 2½ mellan blommorna så här: starta vid en blomma, stick ner nålen genom kanten ytterst på blomman och ner runt 1 m på locket, hämta upp garnet och gör en fm, virka sedan lm fram till nästa blomma eller blad och stick ner nålen på samma sätt genom kanten och genom 1 m på locket.
Virka kors och tvärs. Klipp av tråden ibland och starta på ett helt annat ställe.
Se på bilden och använd fantasin.
Fäst trådarna noga.

Lenie 03.06.2016 - 17:13:

Hengsel moet wel doorlopen,anders krijg je nooit geen bodem.

Lenie 02.06.2016 - 20:19:

Met wat voor steek zet je de zijkanten vast?

DROPS Design 06.06.2016 kl. 14:32:

Hoi Lenie. Er staat matrassteek in het patroon. Kijk hier hoe je dat doet:

Anneke 25.08.2015 - 08:37:

Ik wil graag de tas maken maar mij is het in elkaar zetten niet duidelijk.Zie ik het op de foto nu goed dat het hengsel doorloopt tot op de bodem? Dus gedeeltelijk de zijkant vormt...?

DROPS Design 25.08.2015 kl. 16:17:

Hoi Anneke. Nee, het hengsel wordt op de binnenkant bevestigt. Lees onder "Afwerken": Naai het hengsel vast met 1 draad Muskat en kleine matrasst aan de weerskanten op de binnenkant van de tas – zorg ervoor dat de naad niet te dik wordt

Loes 22.04.2015 - 22:12:

Wat een schattig tasje! Maar ook ik begrijp niet goed hoe ik de zijkanten aan elkaar moet maken zodat een bodem van 3cm ontstaat. Heel graag uw advies. Alvast dank

DROPS Design 23.04.2015 kl. 13:59:

Hoi Loes. Je vouwt de tas dubbel ongeveer bij 16,5 cm (15 cm voorkant/achterkant - in het midden van de 3 cm bodem). Haak de tas samen.

Tanya Crawley 12.01.2015 - 08:17:

When it says to sc alternately between front and back loops every other row, does that mean: 1 row front loops, 1 row back loops, etc., or: 1 row regular sc, 1 row going front loop, back loop, etc. across the row?

DROPS Design 12.01.2015 kl. 11:01:

Dear Mrs Crawley you will work alternately 1 row sc in front loop of sts, 1 row sc in back loop and repeat these 2 rows. Happy crocheting!

Angela Schulze 10.12.2013 - 09:51:

Hallo, ich verstehe nicht ganz wie ich die Tasche zusammen nähen muss, um den Boden zu erhalten. Wenn ich die Seiten zusammen nähe, entsteht ja ein Beutel. Das sieht dann anders aus, als auf dem Bild. Liebe Grüße Angela

DROPS Design 11.12.2013 kl. 07:12:

Liebe Angela, an den Seiten ist noch die Verlängerung der Träger und gibt die 3 cm Tiefe.

DROPS Design 15.02.2011 - 20:23:

Hi Yolanda, you should do exactly as explained in pattern, turn the work when 1 sc remains on row, and then on next row skip the 1st sc and then continue that row, this way you will have dec 2 sc in that side of work, repeat in the other side.

Yolanda Hernandez 14.02.2011 - 02:18:

I don't understand this part.now dec 2 sc each side on every row as follows; work row until 1 sc,left, turn piece. skip 1 sc,work 1 sc in next sc and work return row until 1 sc left, turn piece,skip 1 sc,1 sc in next sc* confuse with this part is flap to the purse

Mrikski 07.04.2009 - 22:56:

I made it al lot smaller and without the handle: so now it's my sunglasses-protection-bag. In red with pink flowers: it looks great. Bring on the sun!

Evelyne Black Petersen 30.12.2008 - 18:15:

Jeg er i gang med opskriften 17 i nr. 105, en sød lille taske men mangler oplysninger om hvordan kanten til klappen bliver pæn. Jeg gætter på, at der skal hækles langs kanten men hvordan? Jeg er ikke særlig erfaren. Nogen der kan hjælpe mig? mvh Evelyne

Kommentér oppskrift DROPS 105-17