DROPS / 106 / 23

DROPS 106-23 by DROPS Design

Basic DROPS sockor i ”Fabel”, kan stickas med 2 olika hälar.

Tags: sockor,
Detta mönster har inget namn än. Föreslå gärna ett!

Slätstickade DROPS sockor i ”Fabel” med vanlig hälavmaskning.

Storlek: 35/37 - 38/40 - 41/43
Fotens längd: 22 - 24 - 27 cm
Sockans längd: 26 - 29 - 31 cm
Garnåtgång: DROPS Fabel från Garnstudio
100 gr till alla stl nr 151, guacamole
eller använd:
100 gr till alla stl nr 161, pink dream
eller använd:
100 gr till alla stl nr 153, tex mex

DROPS Strumpst nr 2,5 – eller de st.nr du måste ha för att få 26 m x 34 v i slätst på 10 x 10 cm.

DROPS Fabel uni colour DROPS Fabel uni colour 20.00 kr /50g
Garnaffären
Beställ 
DROPS Fabel print DROPS Fabel print 22.00 kr /50g
Garnaffären
Beställ 
DROPS Fabel long print DROPS Fabel long print 24.00 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 40kr. Läs mer.
Hälavmaskning :
varv 1 (= rätsidan): Sticka tills det återstår 6-7-7 m, lyft nästa m som om den skulle stickas rät, sticka 1 rm, drag den lyfta m över, vänd arb.
varv 2 (= avigsidan): Sticka tills det återstår 6-7-7 m, lyft nästa m som om den skulle stickas avig, sticka 1 am, drag den lyfta m över, vänd arb.
varv 3 (= rätsidan): Sticka tills det återstår 5-6-6 m, lyft nästa m som om den skulle stickas rät, sticka 1 rm, drag den lyfta m över, vänd arb.
varv 4 (= avigsidan): Sticka tills det återstår 5-6-6 m, lyft nästa m som om den skulle stickas avig, sticka 1 am, drag den lyfta m över, vänd arb.
Fortsätt avm på samma sätt genom att sticka tills det återstår 1 m mindre innan 1 m lyfts, tills det är 14-14-16 m kvar på st.

Sockor: Arb stickas runt på strumpst.
Lägg upp 72-76-84 m på strumpst 2,5 med 1 tråd Fabel. Sticka 2 räta v. Sedan stickas det resår så här: 1 rm, * 2 am, 2 rm *, upprepa *-* och avsluta med 2 am och 1 rm. När resåren mäter 4 cm stickas det 1 räta v. Sedan stickas det 1 v resår som tidigare. Sätt 1 märktråd efter 1 rm i början på v och 1 märktråd före 1 rm i slutet på v (dvs 2 rm mellan märktrådarna mitt bak på sockan).
Sticka 1 räta v samtidigt som det minskas 6-6-8 m jämnt fördelat = 66-70-76 m.
Sedan stickas det slätst till färdigt mått. Kontrollera stickfastheten! När arb mäter 7-8-8 cm från uppläggningskanten minskas 1 m på varje sida om 2 rm mitt bak på sockan med 2½ cm mellanrum totalt 6-6-7 ggr = 54-58-62 m.
När arb mäter 21-23-25 cm behålls de första 12-13-14 m på st, sätt följande 30-32-34 m på en tråd (= mitt på foten) och behåll de sista 12-13-14 m på st = 24-26-28 m till häl. Sticka slätst fram och tillbaka över häl-maskorna i 5-5½-6 cm. Sätt 1 märktråd, arb mäts nu härifrån. Sedan avm till häl – läs Hälavm ovan.
Efter hälavm stickas det upp 13-14-16 m på varje sida om hälen och de 30-32-34 m på tråden sätts tillbaka på st = 70-74-82 m.
Sätt 1 märktråd på varje sida om de 30-32-34 m ovanpå foten. Sedan stickas slätst samtidigt som det minskas i varje sida så här: sticka de 2 sista m före de 30-32-34 m ovanpå foten vridna räta tills (dvs det stickas i bakre maskbågarna i stället för främre), och sticka de 2 första m efter de 30-32-34 m på foten räta tills. Minska på detta sätt på vartannat v totalt 10-10-11 ggr = 50-54-60 m. Sticka tills arb mäter 18-19-21 cm mätt från märktråden på hälen (= 4-5-6 cm kvar). Sätt 1 märktråd i varje sida så att det blir 26-28-30 m ovanpå foten och 24-26-30 m under foten. Sedan stickas det slätst över alla m samtidigt som det minskas för tårna på varje sida om båda märktrådarna.
Minska så här före 1 rm och märktråden: 2 rm tills. Minska så här efter märktråden och 1 rm: 2 vridna rm tills. Minska på detta sätt i varje sida på vartannat v totalt 4-7-9 ggr och sedan på varje v 6-3-2 ggr = 10-14-16 m kvar på st. På nästa v stickas alla m ihop 2 och 2. Klipp tråden och drag den genom de resterande m, drag åt och fäst tråden noga.

Slätstickade DROPS sockor i ”Fabel” med enkel häl.

Storlek: 35/37 - 38/40 - 41/43
Fotens längd: 22 - 24 - 27 cm
Sockans längd: 27 - 30 - 32 cm
Garnåtgång: DROPS Fabel från Garnstudio
100 gr till alla stl nr 904, lavendel mix
eller använd:
100 gr till alla stl nr 159, red chilli
eller använd:
100 gr till alla stl nr 162, blue sea
eller använd:
100 gr till alla stl nr 903, gul/rosa mix

DROPS Strumpst nr 2,5 – eller de st.nr du måste ha för att få 26 m x 34 v i slätst på 10 x 10 cm.

Häl:
Sticka 1 v över häl-m. Sedan fortsätts det att sticka slätst samtidigt som 1 m i slutet på varje v sätts på 1 tråd. Fortsätt så tills det är 9-11-11 m på tråden på varje sida om hälen = 10-10-12 m kvar på st. Sätt 1 märktråd i arb. Sticka vidare på samma sätt men i slutet av varje v stickas nu 1 m från tråden tillbaka på st. Obs! för att slippa hål stickas det också upp 1 m mellan st och tråden.
På nästa v stickas de 2 nya m tills. Fortsätt så tills det är 30-34-36 m på st igen. Sticka 1 v över alla m.

Sockor: Arb stickas runt på strumpst.
Lägg upp 72-76-84 m på strumpst 2,5 med 1 tråd Fabel. Sticka 2 räta v. Sedan stickas det resår så här: 1 rm, * 2 am, 2 rm *, upprepa *-* och avsluta med 2 am och 1 rm. När resåren mäter 4 cm stickas det 1 räta v. Sedan stickas det 1 v resår som tidigare. Sätt 1 märktråd efter 1 rm i början på v och 1 märktråd före 1 rm i slutet på v (dvs 2 rm mellan märktrådarna mitt bak på sockan).
Sticka 1 räta v samtidigt som det minskas 6-6-8 m jämnt fördelat = 66-70-76 m.
Sedan stickas det slätst till färdigt mått. Kontrollera stickfastheten! När arb mäter 7-8-8 cm från uppläggningskanten minskas 1 m på varje sida om 2 rm mitt bak på sockan med 2½ cm mellanrum totalt 6-6-7 ggr = 54-58-62 m.
När arb mäter 21-23-25 cm behålls de första 14-16-17 m på st, sätt följande 26-26-28 m på en tråd (= mitt på foten) och behåll de sista 14-16-17 m på st = 28-32-34 m till häl. Sticka Häl – se förkl ovan. När hälen är stickad färdig sätts m på tråden tillbaka på st = 54-58-62 m. Sätt 2 nya märktrådar; en efter de första 13-14-15 m och en efter 41-44-47 m (28-30-32 m mellan märktrådarna = ovanpå foten). Sedan stickas det slätst. Samtidigt när arb mäter 8-9-9 cm från märktråden på hälen minskas 2 m på nästa v så här: sticka de 2 sista m före de 28-30-32 m ovanpå foten vridna räta tills (dvs det stickas i bakre maskbågarna i stället för främre), och sticka de 2 första m efter de 28-30-32 m ovanpå foten räta tills = 52-56-60 m.
Stl 35/37 + 38/40: upprepa minskn när arb mäter 13-14 cm = 50-54 m.
Sticka slätst tills arb mäter 18-19-21 cm mätt från märktråden på hälen (= ca 4-5-6 cm kvar). Sätt 1 märktråd i varje sida så att det blir 26-28-30 m ovanpå foten och 24-26-30 m under foten. Sedan stickas det slätst över alla m samtidigt som det minskas för tårna på varje sida om båda märktrådarna. Minska så här före 1 rm och märktråden: 2 rm tills. Minska så här efter märktråden och 1 rm:
2 vridna rm tills. Minska på detta vis i varje sida på vartannat v totalt 4-7-9 ggr och sedan på varje v 6-3-2 ggr = 10-14-16 m kvar på st. På nästa v stickas alla m ihop 2 och 2. Klipp tråden och drag den genom de resterande m, drag åt och fäst tråden noga.

Linda Vermeulen 14.02.2014 - 16:07:

Beste, bedankt voor je antwoord. Ondertussen was ik begonnen met 72 steken op te zetten op een rondbreinaald van 30 cm. Tot nu toe lukt het zo prima. Ik heb nu ongeveer 16 cm sok. Ik heb ondertussen de video bekeken met de magic loop techniek. Dat lijkt mij ook zeer handig!

Linda Vermeulen 10.02.2014 - 21:01:

Beste, Na het opzetten van 72 steken en bij het gebruiken van een rondbreinaald van 40 cm - de kleinste lengte - is het voor mij onmogelijk om zo te breien. Immers, met maar 72 steken kun je onmogelijk een lengte van 40 cm overbruggen. Tenzij jullie over een rondbreinaald van 20 cm beschikken of 3 of 4 naalden gebruiken. Maar anders zie ik niet in hoe dit moet lukken. Met vriendelijke groeten, Linda Vermeulen

DROPS Design 11.02.2014 kl. 10:26:

Hoi Linda. Je breit deze sokken in de rondte op sokkenbreinaalden (setjes van 4 of 5 korte naalden zonder knoop). Kies je om te breien met een rondbreinaald, dan kan je gebruik maken van de magic loop techniek:

Pernilla 03.02.2008 - 12:46:

Hej börjat sticka och undrar om det inte ska stå i mönstret:Sockor etc, etc När resåren mäter 4 cm stickas det 1 v. räta maskor. Som det är nu står det: stickas det 1 räta v. Eller så kan jag har förstått beskrivningen fel. Mvh Pernilla

Agneta 03.01.2008 - 15:41:

Snygga sockar och ett mycket bra möster, Sloäta sockar och liten resår mycket snyggt. hoppas att mönstret kommer ut.

Fia 31.12.2007 - 19:18:

Fin slät socka

Mazour 28.12.2007 - 15:59:

Formidable adorable mais je n'est jamais appris a les faire mais sais beau a voir merci

Iréne 18.12.2007 - 17:45:

Bra med ett basmönster

Gunilla 15.12.2007 - 07:27:

Bra med ett till standardmönster för detta garn. Inga konstigheter, garnet gör jobbet.

Kommentér oppskrift DROPS 106-23