DROPS / 105 / 43

Peter Pan by DROPS Design

DROPS sockor med dominorutor i ”Fabel”.

Tags: domino, sockor,

Storlek: 35/37 - 38/40 - 41/43
Fotens längd: 22 - 24 - 27 cm
Sockans längd: ca 28 - 31 - 33 cm
Garnåtgång: DROPS Fabel från Garnstudio
150 gr till alla stl nr 904, lavendel mix

DROPS Strumpst nr 2,5 – eller de st.nr du måste ha för att få 26 m x 34 v i slätst på 10 x 10 cm.
En dominoruta mäter ca 5½ cm i bredden.

Kommentarer (81)

Garnet till detta mönstret kostar 69kr. Läs mer.
Sticktips 1: För att slippa fästa många trådar kan varje ruta på 1:a rad stickas med ett eget nystan. I stället för att klippa tråden kan nystanen följa rutorna uppöver i raderna.
Sticktips 2: Det stickas alltid upp m från rätsidan.

Dominoruta stickas så här:
Sätt 1 märktråd i den mittersta m.
varv 1 (= avigsidan): sticka räta
varv 2 (= rätsidan): sticka räta tills det återstår 1 m före märktråden, lyft 1 m, 2 rm tills, drag den lyfta m över, sticka räta v ut. Upprepa varv 1 och 2, dvs att det minskas 2 m på mitten av rutan på vartannat v tills det är 1 m kvar på st, klipp tråden och drag den genom m.

Halv dominoruta (horisontal):
Sticka upp 19-21-23 m mellan 2 rutor från föregående v.
Sticka som dominoruta men i tillägg till minskn på mitten av rutan, sätts den sista m i slutet på varje v (fr.o.m första v från avigsidan) på 1 tråd. Fortsätt så tills det är
3-4-3 m kvar på st.
Stl 35/37 + 41/43: 3 m kvar på st (dvs 4-5 m på tråden i varje sida).
Sticka 1 räta v på avigsidan över de 3 m. Nästa v (= rätsidan) stickas så här: lyft 1 m, 2 rm tills, drag den lyfta m över. Klipp tråden och drag den genom den sista m.
Stl 38/40: 4 m kvar på st.
Nästa v (= rätsidan) stickas så här: lyft 1 m, 2 rm tills, drag den lyfta m över, den sista m på st sätts på tråden i sidan (dvs 5 m på tråden i varje sida). Klipp tråden och drag den genom den sista m.

Halv dominoruta (vertikal):
Starta med 10-11-12 m.
varv 1 (= avigsidan): sticka räta
varv 2 (= rm): Sticka tills det återstår 2 m före märktråden, sticka 2 rm tills. På rutan i slutet av v stickas det motsatt, dvs 2 m efter märktråden stickas räta tills.
Upprepa varv 1 och 2, dvs det minskas 1 m av rutan (mot undersidan på foten) på vartannat v tills det är 1 m kvar. Klipp tråden och drag genom m.

Häl:
varv 1 (= rätsidan): Sticka tills det återstår 6-7-7 m, lyft nästa m, sticka 1 rm, drag den lyfta m över, vänd arb.
varv 2 (= avigsidan): Sticka tills det återstår 6-7-7 m, lyft nästa m, sticka 1 am, drag den lyfta m över, vänd arb.
varv 3 (= rätsidan): Sticka tills det återstår 5-6-6 m, lyft nästa m, sticka 1 rm, drag den lyfta m över, vänd arb.
varv 4 (= avigsidan): Sticka tills det återstår 5-6-6 m, lyft nästa m, sticka 1 am, drag den lyfta m över, vänd arb.
Fortsätt minska på samma sätt genom att sticka tills det återstår 1 m mindre innan 1 m lyfts, tills det återstår 14-14-16 m på st.

Sockor: Det startas att sticka uppifrån på skaftet. Lägg upp 115-125-135 m fördelat på strumpst 2,5 med Fabel. Sticka 1 v avigt. Nästa v stickas så här: * 10-11-12 rm, lyft 1 m, 2 rm tills, drag den lyfta m över, 10-11-12 rm *, upprepa *-* 5 ggr = 105-115-125 m. Vänd arb (nu stickas det fram och tillbaka på st) och sticka Dominoruta – se förkl ovan – över de första 21-23-25 m. Läs sticktips 1! Sedan stickas det Dominoruta över de följande 21-23-25 m. Fortsätt så över alla m på varvet = 5 Dominorutor. Nu stickas det upp 10-11-12 m - Läs Sticktips 2! längs vänster kant på den sista rutan från föregående v, sticka upp 1 m mellan denna och nästa ruta och sticka upp 10-11-12 m längs höger kant på nästa ruta = 21-23-25 m på st. Sticka dominoruta som tidigare. Sticka på samma sätt upp m mellan alla rutorna och sticka Dominorutor. Fortsätt så tills det är stickat totalt 3 rader med Dominorutor. På 4:e rad stickas det upp m på samma sätt mellan rutorna men på första v (= på avigsidan) minskas 2 m jämnt fördelat = 19-21-23 m. Sticka Dominoruta över dessa m. På 5:e rad stickas det upp 19-21-23 m mellan alla rutorna och det stickas Dominorutor. Fortsätt så tills det är stickat totalt 8 rader med Dominorutor, skaftet på sockan mäter nu ca 23-25-27 cm.

Häl: På nästa varv stickas det 2 halva Dominorutor (horisontal) - se förkl ovan.
När det är stickat 2 halva Dominorutor stickas det upp (från rätsidan) 1 m före den första halva rutan, sedan stickas de 4-5-5 m från tråden tillbaka på st, sticka upp 2 m mellan de två trådarna, sedan stickas de 4-5-5 m från den andra tråden tillbaka på st och sticka upp 2 m mellan de 2 halva rutorna, sticka 4-5-5 m från tråden tillbaka på st, sticka upp 2 m mellan de 2 trådarna, sticka 4-5-5 m från den andra tråden tillbaka på st och sticka upp 1 m efter den sista halva rutan = 24-28-28 m. Sticka 1 v avigt på avigsidan samtidigt som det minskas 0-2-0 m jämnt fördelat = 24-26-28 häl-m. Sticka slätst fram och tillbaka över häl-m i 5-5½-6 cm. Sätt 1 märktråd. Sedan minskas för häl – se förkl ovan. Efter hälen stickas det upp 13-14-16 m på varje sida om hälen = 40-42-48 m. Sätt m på 1 tråd.
Ovanpå foten 1: Sticka upp 19-21-23 m till dominorutor som tidigare och sticka 3 Dominorutor ovanpå foten.
Under foten 1: Sticka upp 10-11-12 m längs kanten på den yttersta rutan på foten, sedan stickas de 40-42-48 m från tråden tillbaka på st, och det stickas upp 10-11-12 m längs kanten på den yttersta rutan på foten i den andra sidan = 60-64-72 m. Sätt 1 märktråd i varje sida av m från tråden. Fortsätt fram och tillbaka i slätst under foten samtidigt som det stickas halv Dominoruta (vertikal) – se förkl ovan - i varje sida. Samtidigt minskas under foten (på v från rätsidan) i varje sida så här: sticka de första 2 m efter 1:a märktråd räta tills och de sista 2 m före 2:a märktråd vridna räta tills (dvs det stickas i bakre maskbågarna i stället för i främre). Minska på detta vis på vartannat v totalt 13-14-15 ggr. Fortsätt tills den halva Dominorutan är färdig. Sätt de resterande m på en tråd.
Ovanpå foten 2: Sticka upp 19-21-23 m till dominorutor som tidigare och sticka 2 Dominorutor ovanpå foten.
Sedan stickas det upp m till nästa rad med rutor. Sticka 3 Dominorutor på foten.
Under foten 2: Sätt m från tråden tillbaka på st och sticka upp 10-11-12 m i den yttersta rutan på foten i varje sida.
Fortsätt i slätst under foten samtidigt som det stickas halv Dominoruta (vertikal) i varje sida. Obs! Kom ihåg att fortsätta minskn under foten i varje sida. När de halva Dominorutorna är färdiga sätts de resterande m på en tråd.
Ovanpå foten 3: Sticka upp m till rutor som tidigare och sticka 2 Dominorutor ovanpå foten. Sedan stickas det upp m till nästa rad med rutor men nu stickas det 3 halva Dominorutor (horisontal).

Tå: Sätt de 14-14-18 m under foten tillbaka på st, sedan stickas det upp 1 m före den första halva Dominorutan, * sticka de 4-5-5 m på tråden tillbaka på st, sticka upp 2 m mellan trådarna, sticka de 4-5-5 m på tråden tillbaka på st *, sticka upp 2 m mellan rutorna, sticka *-*, sticka upp 2 m mellan rutorna, sticka *-* och avsluta med att sticka upp 1 m efter den sista halva Dominorutan = 50-56-60 m. Arb stickas nu vidare runt på strumpst. Sticka slätst över alla m tills arb mäter ca 18-19-21 cm från märktråden på hälen (ca 4-5-6 cm kvar).
Sätt 1 märktråd i varje sida så att det blir 25-28-30 m ovanpå foten och 25-28-30 m under foten. Fortsätt i slätst samtidigt som det minskas för tårna på varje sida om båda märktrådarna. Minska så här före 1 rm och märktråden: 2 rm tills. Minska så här efter märktråden och 1 rm: 2 vridna rm tills.
Minska på detta vis i varje sida på vartannat v totalt 4-5-8 ggr och sedan på varje v 6-6-3 ggr = 10-12-16 m kvar på st. På nästa v stickas alla m ihop 2 och 2. Klipp tråden och drag den genom de resterande m, drag åt och fäst tråden noga.

Satie94 26.03.2016 - 08:23:

Bonjour Réalisation de la 2è ligne il est écrit : "Relever ensuite 10-11-12 m -voir astuce 2- le long du côté du dernier domino de la 1ère ligne de motifs, relever 1 m entre celui-ci et le motif suivant = 21-23-25 m. " Je fais la taille 38/40, 11 +1=12, il manque 11 mailles il me semble ?!? Merci d'avance pour votre réponse.

DROPS Design 29.03.2016 kl. 09:09:

Bonjour Satie, il manquait effectivement les mailles à relever le long de la moitié du domino suivant pour avoir 11 +1 + 11 en taille 38/40. Bon tricot!

Renata 19.05.2015 - 19:17:

Socken mit Vierecken! Wow! Das muss ich ausprobieren...........

Ritva L. 07.01.2014 - 18:23:

Ohjeessa neuvotaan laittamaan kokonaista ruutua aloittaessa laittaan merkkilanka keskimmäiseen silmukkaan. Missä on keskimmäisen silmukan kohta? (koko = 41/43 Onko se 12 ja 12 oikean silmukan välissä vai silmukoiden kavennuskohdassa? En päässyt neulomisessa alkua pidemmälle.

DROPS Design 12.08.2008 - 10:52:

Denne oppskriften er lest gjennom og har blitt strikket mange ganger. Hvis du har spørsmål til strikk henviser vi deg til din DROPS/GARNSTUDIO-forhandler for råd/veiledning.

Claudia 11.08.2008 - 13:22:

Hej! Roligt och beroendeframkallande mönster. Men har stött på patrull. När jag kommer till tån har jag bara 8 m istället för 14. Har gått tillbaka i mönstret men kan inte se var jag i så fall skulle ha gjort fel. Har kommit ihåg att fortsätta minskn under foten i varje sida. Men då får färre maskor än era 14. Hjälp mig är ni snälla!

Carl 17.02.2008 - 14:49:

Wonderful work of art and looks like it will go with most anything

Bea 08.02.2008 - 17:34:

Graag de vertaling van de kousen a.u b

Diana 08.02.2008 - 00:37:

Dit lijkt me echt een uitdaging. ik hoop dat ze snel vertaald zijn.

Jeanesbel 05.02.2008 - 10:40:

Maakt U ook ooit een patroon van een waaiermodulesok (Horst Schulz)?

Lone Tørnqvist 04.02.2008 - 15:16:

Kæpre drops, jeg kan ikke finde jeres opskrift til disse strømper, er det fordi den ikke er blevet sendt ud endnu? I må gerne sende et svar til min mail på forhånd tak venlig hilsen Lone Tørnqvist

Kommentér oppskrift DROPS 105-43