DROPS / 99 / 18

Country Walk by DROPS Design

Virkad DROPS kofta i ”Muskat”. Stl XS-XXL

Storlek: XS/S – M/L - L/XL – XXL
Garnåtgång: DROPS Muskat från Garnstudio
700-750-850-900-1000 gr nr 9, ljusbrun

DROPS Virknål nr 4 - eller det nålnr du måste ha för att få 16 st x 10 v på 10 x10 cm
11 knappar – ca 2,5 cm i diameter.

Garnet till detta mönstret kostar 294kr. Läs mer.
Mönster: Se diagram M.1. Se Fig-1 för övergång mellan stolpar och M.1.

Virkinfo: Första st i början på varje varv ersätts av 3 lm. Sista st på v virkas i 3:e lm i början på föregående v.

Minskningstips (gäller ärmen): Minska 1 st i varje sida av st-partiet genom att virka ihop de 2 yttersta st så här: virka den första st, sedan virkas den andra st utan att dra genom sista gången, gör 1 omslag och drag tråden genom alla 3 öglorna på nålen.

Avmaskningstips (gäller fickorna):
Maska av så här i början på v:
virka en sm över den första st.
Maska av så här i slutet på v:
vänd arb när det återstår 1 st.

Knapphål: 1 knapphål = virka 1 lm i stället för den 3:e st på framkanten. På nästa varv virkas det 1 st i lm.
Maska av för knapphål när arb mäter:
Stl XS/S: 13, 21 och 29 cm
Stl M/L: 13, 21 och 29 cm
Stl L/XL: 14, 22 och 30 cm
Stl XXL: 14, 22 och 30 cm

Fram- och bakst: Arb virkas fram och tillbaka från mitt fram. Det avm för knapphål på höger framkant. Virka 189-221-253-285 lm (inkl 3 lm till att vända med) med nål 4 och Muskat. Sedan virkas det 1 st i den 4:e lm från nålen, 1 st i nästa lm, *1 st i var och en av de 3 följande lm, hoppa över 1 lm*, upprepa *-* = 141-165-189-213 st (inkl 7 st i varje sida till framkant). Virka 1 st i varje st tills arb mäter 8 cm – läs Virkinfo! Nu virkas det så här: 7 st (framkant), M.1 över de följande 127-151-175-199 st och avsluta med 7 st (framkant) = 21-25-29-33 rapporter av M.1. Se fig-1 för övergången mellan st och M.1. När arb mäter 37-38-39-40 cm delas arb till framst och bakst så här: höger framst = framkant + 5-6-7-8 rapporter, bakst = 11-13-15-17 rapporter, vänster framst = 5-6-7-8 rapporter + framkant.

Höger Framst: Virka från mitt fram och ut mot sidan.
Stl XS/S och M/L: öka 1 rapport i sidan för bred axel - se fig-2 = 6-7-7-8 rapporter. (I stl L/XL och XXL ökas det inte för bred axel). Samtidigt när arb mäter 44-45-46-47 cm avm till hals genom att det nu endast virkas över de yttersta 5-6-6-6 rapporterna i sidan (virka inte över framkanten + 1-1-1-2 rapporter). Klipp och fäst tråden när arb mäter ca 56-58-60-62 cm.

Vänster framst: Virka som höger men motsatt. För att avm och ökningarna ska bli lika virkas också vänster framst från mitten och ut mot sidan (dvs att 1:a v virkas från avigsidan).

Bakst: Stl XS/S och M/L: öka 1 rapport i varje sida för breda axlar - se fig-2 = 13-15-15-17 rapporter. (I stl L/XL och XXL ökas det inte för breda axlar). När arb mäter 54-56-58-60 cm (det återstår nu bara ett varv med M.1) virkas det endast över de yttersta 5-6-6-6 rapporterna i varje sida (virka inte över de mittersta 3-3-3-5 rapporterna = halsringning). Klipp och fäst tråden, arb mäter ca 56-58-60-62 cm.

Montering: Sy axelsömmarna med små, fina stygn.

Ärm: Ärmen virkas från ärmhålet på koftan och neråt. Ärmen virkas runt. Virka upp 6-6-7-7 rapporter av M.1 mitt uppe på ärmen + 24-28-24-28 st jämnt fördelat under ärmen (= 12-14-12-14 st på var sida om mitt under ärmen). När arb mäter 10 cm minskas 2 st i st-partiet under ärmen med 3-3-3-2½ cm mellanrum totalt 11 ggr -läs minskn.tips = 6-6-7-7 rapporter av M.1 + 2-6-2-6 extra st. När arb mäter 44-42-42-40 cm virkas det st till färdigt mått – virka så här i varje rapport: 1 st i första st från M.1, 1 st mellan de 2 följande st, 3 st i lm-bågen, 1 st mellan de 2 följande st = 38-42-44-48 st. Klipp och fäst tråden när arb mäter 52-50-50-48 cm. (Kortare ärm i större stl pga större axelvidd).

Krage: Virka upp ca 60-90 st längs halskanten. Obs: Virka inte över framkanten (7 st i varje sida) - se till att det virkas tillräckligt med st i hörnen så att det inte stramar. Virka 3 v med 1 st i varje st, på nästa varv ökas det 1 st i varje hörn, på varje axel och mitt bak i nacken. Öka genom att virka 2 st i 1 st. Virka vidare med st tills arb mäter 12-12-13-13 cm, klipp och fäst tråden.

Knappöverdrag: Virka överdrag till 11 knappar med nål 4 och Muskat så här:
virka 2 lm, sedan virkas det 14 st i den första av de 2 lm som virkades, avsluta med 1 sm överst på första st (= varv 1).
varv 2: Virka 1 fm i varje st och avsluta med 1 sm i första fm på v.
varv 3: Virka 1 st i varannan fm och avsluta med 1 sm i första st på v = 7 st.
Stoppa in knappen inuti överdraget, tråckla runt kanten och drag åt.
Sy fast knapparna på koftan: 3 knappar på framkanten, 2 nederst på varje ärm (1 och 6 cm nerifrån). Vik ner kragen på koftan och fäst med 1 knapp i varje sida.

Ficka: Virka 28 lm (inkl 3 lm att vända med) med nål 4 och Muskat. Sedan virkas det 1 st i den 4:e lm från nålen, *1 st i var och en av de följande 3 lm, hoppa över 1 lm*, upprepa *-* = 20 st. Virka 1 st i varje st tills arb mäter 14 cm. Sedan avm 1 st i varje sida på varje varv totalt 8 ggr – läs avm.tips = 4 st kvar. Klipp och fäst tråden. Virka en kant runt ficklocket (dvs där avm börjar och uppåt) så här: 1 fm i första st, *2 lm, hoppa över 1 cm, 1 fm, 2 lm, 1 fm i samma fm, hoppa över ½ cm, 1 fm *, upprepa *-*. Vik ner locket över fickan och sy fast med en knapp. Virka en ficka till. Sy fast en ficka mitt på varje framst, ca 10 cm från nederkanten.

Virkad kant: Virka en kant runt öppningen på koftan, kragen, koftans nederkant och nederst runt ärmarna. Virka med nål 4 och Muskat så här: 1 fm i första st, *2 lm, hoppa över 1 cm, 1 fm, 2 lm, 1 fm i samma fm, hoppa över ½ cm, 1 fm *, upprepa *-*.

= St-grupp: virka 2 st i samma m, 3 lm, virka 2 st till i samma m

Kommentarer (30)

Skriv din kommentar här!

1111232likdlHFDKJhnkj 13.10.2018 - 17:29:

Where do I begin the join for starting the back panel having done both side panels please? I\\\'ve seen an errata for this but that didn\\\'t really help. Do I begin in the three chain space either side of the two dcs or in the same stitch that the front panel end stitch is? Without a diagram and clear instructions, this is guesswork. Do I follow Fig 2 for this so I get a match with front panels?

DROPS Design 15.10.2018 kl. 09:08:

Dear 1111232likdlHFDKJhnkj, yes you will start the back piece so that pattern matches as before and is the same as before = first 3 chains will be worked in the same st as front piece and last st on back piece will be worked in the same st as on other front piece. Work then increase as explained in your size following fig 2. Happy crocheting!

Pia Erikson 03.06.2017 - 01:01:

Jag snubblar redan på uppläggningsvarvet! 221 lm första st i 4:e m och en st i nästa lm sen 3 st. Det blir med de 3 m man vänder med = 6st. Sen ska det bli 165 st totalt men jag får inte 6st i slutet. Det står lägg upp 221 lm, sen innan parantes inklusive 3 lm för vändningen. Är det 221 lm PLUS 3 lm alltså 224 i upplägget? Senare står det att det är inkl 7 lm som är kanten. Men man startar ju med 6 st i kanten! Jag är så förvirrad. Hjälp

Bakoly 11.05.2017 - 20:52:

Bonjour, Je n arrive pas à faire l augmentation d un motif de chaque coté pour le dos. En effet, la fig.2 ne montre que l augmentation d un coté en fin de rang.

DROPS Design 12.05.2017 kl. 08:43:

Bonjour Mme Bakoly, ces augmentations se font en fin de rang, augmentez ainsi en fin de rang sur l'endroit puis de la même façon en fin de rang sur l'envers. Bon crochet!

Pat Moody 13.02.2017 - 07:32:

I'm confused how to increase at arm pattern say refer fig 2

Herma 23.11.2015 - 09:46:

Bij het meerderen van het achterpand, meerder je dan de ene toer aan de rechterkant en de volgende toer aan de linkerkant? Het lukt mij namelijk niet om in 1 toer zowel links als rechts te meerderen

DROPS Design 23.11.2015 kl. 13:28:

Hoi Herma. Ja, dat klopt. Je meerdert eerst aan de rechterkant, haak de toer uit, keer en meerder aan de linkerkant in de volgende toer.

Inga Eriksson 13.06.2015 - 15:53:

Enligt mönstret är bakstyckets axel på 5 rapporter, framstyckets axel på 6 rapporter. Borde inte bakstyckets axel vara bredare? Kan någon förklara anledningen till att axeln fram ska vara bredare än bak om mönstret är korrekt? Vidare får fickan olika utseende i hö resp vä sida. En lm från uppläggningsvarvet blir dessutom "över". Är mönstret verkligen korrekt?

DROPS Design 15.06.2015 kl. 12:18:

Hej. "Samtidigt när arb mäter 44-45-46-47 cm avm till hals genom att det nu endast virkas över de yttersta 5-6-6-6 rapporterna i sidan..." Det är 5 rapporter på framst till axlar så det ska vara riktigt. Lycka till!

José Schalk 04.03.2015 - 11:05:

Hoe moet ik de steken voor de mouw opnemen? Dat staat niet in het patroon. Ik ben begonnen met in elke ruimte van drie lossen van de rand van het voorpand een patroon van M1 te doen. Maar dan kom ik op wel 12 herhalingen van M1 ipv 6. De stokjes op midden onderbouw heb ik wel volgens patroon gedaan dat zijn er 24 volgens maat M/L.

DROPS Design 09.03.2015 kl. 14:37:

Hoi José. Je moet de steken haken van het armsgat. Ik kan het aantal steken dat je noemt niet volgen, maar in het patroon staat hoeveel steken je moet haken, en dat moet je aanhouden; dus 6 midden bovenop de mouw en verder stokjes.

Brigitte Van Dongen 04.11.2014 - 19:44:

Hallo, ik begrijp het meerderen niet vanaf voorpand en achterpand, ik kom niet uit, dan apart het rugpand(achterpand)apart meerderen? ik heb tot de hoogte gehaakt die tot het meerderen, watis middenvoor en zijkant???

DROPS Design 05.11.2014 kl. 16:49:

Hoi Brigitte. Je hebt bij een hoogte van 37-38-39 of 40 cm het werk verdeeld in voorpanden en achterpand (zie patroon). Meerderen gebeurd aan de zijkant tegen de schouder. Middenvoor = voorkant van de voorpanden (dus waar je gaat knopen). Zijkant is dan aan de andere kant waar de mouwen komen. Op het achterpand meerder je aan beide zijkanten. Je kan in figuur 2 onderaan zien hoe je moet meerderen. 1 herhaling is "1 rapport" dus 1 stk-group.

Julie Henderson 30.10.2014 - 09:50:

Hello I was wondering what weight yarn is used in this pattern. Thank you

DROPS Design 30.10.2014 kl. 13:45:

Dear Mrs Henderson, DROPS Muskat is DK/8 ply (11 wpi), 100 m (109 yards) / 50 g (1.76 ounces). Happy crocheting!

Kati 02.02.2014 - 23:33:

Liebes garnstudio team, ich möchte gern diese jacke meiner tochter häkeln. Sie ist 7 und hat gr. 122-128. leider kann ich nur nach anleitung häkeln und habe schon etliche versuche gestartet, leider ohne erfolg. Können sie mir vielleicht eine auf ihre gr angepasste anleitung zuschicken? Je detailierter umso einfacher für mich! Ich danke ihnen im voraus. Mfg

DROPS Design 03.02.2014 kl. 09:06:

Lieb Kati, leider können wir aus Zeitgründen keine individuellen Umrechnungen unserer Anleitungen vornehmen, vielen Dank für Ihr Verständnis.

Kommentér oppskrift DROPS 99-18