DROPS / 101 / 27

By the Bay by DROPS Design

DROPS klänning med virkat bröstparti i ”Paris”. Stl S-XXL

Storlek: S - M - L/XL - XXL
Garnåtgång: DROPS Paris från Garnstudio
300-350-400-450 gr nr 16, vit
150-150-150-200 gr nr 23, ljusgrå
100-150-150-150 gr nr 24, mörkgrå

DROPS Rundst nr 5,5 – eller det st.nr du måste ha för att få 16 m x 20 v i slätst på 10 x 10 cm.
DROPS Virknål nr 7 – eller det nål.nr du måste ha för att få 9 st x 6 v med 2 trådar
på 10 x 10 cm.
DROPS Virknål nr 4 – till knappöverdrag.
2-2-2-3 knappar – ca 2 cm i diameter.

Garnet till detta mönstret kostar 143kr. Läs mer.
Virkinfo: Varje st i början på v ersätts av 3 lm. Varje fm i början på v ersätts av 1 lm.

Ränder: Det virkas ränder efter M.1, M.2 eller M.3 – se diagram. 1 rad i diagr = 1 varv med st.
S och M: virka efter M.1
L/XL: virka efter M.2
XXL: virka efter M.3

Minskningstips (gäller kjolen):
Minska så här före m med märktråd:
2 rm tills, 1 rm.
Minska så här efter m med märktråd: Sticka 1 rm, lyft 1 m som om den skulle stickas rät, 1 rm, drag den lyfta m över.

Avm.tips (gäller bröstpartiet): Maska av 1 st genom att virka ihop 2 st så här: virka 1 st utan att dra genom de 2 sista öglorna, virka nästa st, till sist dras tråden genom alla 4 öglorna på nålen.

Ögle-info: När det byts tråd efter 2:a och 6:e varv i M.1 (och 10:e v i stl XXL), lämnas det kvar ca 1½ meter tråd. Den används senare till att virka öglor.

Kjolen: Arb stickas runt. Lägg upp 168-192-216-240 m på rundst 5,5 med vit. Sticka 1 räta v, och 1 avigt v. Sedan sätts det 2 märktrådar i arb, en i den 1:a m och en i den 85:e-97:e-109:e-121:a m (= sidorna på klänningen). Fortsätt i slätst. När arb mäter 10 cm minskas på varje sida om varje märktråd (= 4 minskn per gång) – läs minskn.tips. Minska med 3-3½-3½-3½ cm mellanrum totalt 12 ggr = 120-144-168-192 m. När arb mäter 49-51-53-55 cm stickas det 1 räta v och 1 avigt v, samtidigt justeras antalet m till 119-140-168-189 m. Sedan avm det, arb mäter 50-52-54-56 cm.

Bröstparti: Läs Virkinfo! Virka med 2 trådar Paris och med nål 7.
varv 1 (vit): Börja mitt bak på kjolen. Virka 1 fm i första m från kjolen, *1 lm, hoppa över 2 m, 1 fm i nästa m, 1 lm, hoppa över 3 m, 1 fm i nästa m*, upprepa *-*, avsluta med 1 sm i första fm = 34-40-48-54 fm.
varv 2 (ljusgrå): Nu virkas det fram och tillbaka från mitt bak på kjolen. Virka 2 st i varje fm = 68-80-96-108 st.
Sedan virkas det ränder - se förkl ovan.
Läs ögle-info.
Stl S och M: Virka fram och tillbaka från mitt bak efter M.1. Virka 1 st i varje st från föregående v, men på 5:e v avm 1 st i varje sida – läs avm.tips = 66-78 st.
Stl L/XL: Virka fram och tillbaka från mitt bak efter M.2. Virka 1 st i varje st från föregående v, men på 4:e, 6:e och 8:e v avm 1 st i varje sida – läs avm.tips = 90 st.
Stl XXL: Virka fram och tillbaka från mitt bak efter M.3. Virka 1 st i varje st från föregående v, men på 6:e, 8:e och 10:e v avm 1 st i varje sida – läs avm.tips = 102 st.

Virkad kant överst: Virka med 2 trådar mörkgrå och nål 7.
varv 1: Virka 1 st i varje st.
varv 2: Virka 1 fm i den första st, *hoppa över 2 st, 6 st i nästa st, hoppa över 2 st,
1 fm i nästa st *, upprepa *-* varvet ut, avsluta med 1 sm i sista st.

Virkad kant nederst: Virka en kant med 2 trådar och nål 7 nederst på kjolen så här:
varv 1 (vit): Virka 1 fm i första m på kjolen,
*1 lm, hoppa över 2 m, 1 fm i nästa m*, upprepa *-*, avsluta med 1 sm i första fm = 56-64-72-80 fm.
varv 2 (ljusgrå): Virka 1 fm och 1 lm i varje fm, avsluta med 1 sm i första fm.
varv 3 (ljusgrå): Virka 1 fm i första fm, *hoppa över 1 fm, 6 st i nästa fm, hoppa över 1 fm, 1 fm i nästa fm *, upprepa *-* v ut avsluta med 1 sm i första fm.

Axelband: Läs Virkinfo! Virka 7 lm (inkl 3 till att vända med) med 2 trådar ljusgrå. Virka 1 st i den 4:e lm från nålen och 1 st i var och en av de 3 följande lm = 5 st. Sedan virkas det 1 st i varje st tills det är virkat totalt 20-20-24-24 v med st. Längs den ena långsidan virkas en kant med 2 trådar mörkgrå så här:
varv 1: 1 fm i första v med st, * 2 lm, 1 fm i nästa v med st*, upprepa *-*, vänd arb.
varv 2: 1 fm i första fm, *hoppa över 1 fm, 6 dbl-st i nästa fm, hoppa över 1 fm, 1 fm i nästa fm* upprepa *-* och avsluta med 1 sm i första fm. Sy fast axelbandet på klänningen med vågkanten mot halsen. Sy fast så att det ligger ca 2 cm in under bröstpartiet.
På framst ska bandet börja ca 5-6-7-8 cm från sidan och på bakst ca 2 cm från sidan.
Obs: Prova klänningen och justera längden på axelbanden innan de sys fast baktill.

Öglor: Använd trådarna som hänger kvar från bröstpartiet – läs Ögleinfo. Virka 7 lm, fäst med 1 sm 2 v längre ner på bröstpartiet, vänd arb, virka 7 fm om lm-bågen, klipp och fäst tråden.

Knappöverdrag: Virka 1 knappöverdrag i mörkgrå och 1 i ljusgrå. I stl XXL virkas det 2 i ljusgrå och 1 i mörkgrå. Virka med 1 tråd och nål 4. Virka 2 lm, sedan virkas det 5 fm i den första av de 2 lm som virkades, avsluta med 1 sm i första fm (= varv 1).
varv 2: 1 lm, virka 2 fm i varje fm och avsluta med 1 sm i första fm i början på v (= 10 fm).
varv 3: 1 lm, virka 1 fm i varje fm och avsluta med 1 sm i första fm i början på v (= 10 fm).
varv 4: 1 lm, virka 1 fm i varannan fm och avsluta med 1 sm i första fm i början på v (= 5 fm).
Stoppa in knappen inuti överdraget, tråckla runt öppningen och drag åt. Sy fast knapparna bak på klänningen.

Detta mönster har uppdaterats. .

Kjolen: Arb stickas runt. Lägg upp 168-192-216-240 m på rundst 5,5 med vit. Sticka 1 räta v, och 1 avigt v. Sedan sätts det 2 märktrådar i arb, en i den 1:a m och en i den 85:e-97:e-109:e-121:a m (= sidorna på klänningen). Fortsätt i slätst.
Uppdaterad online: 13.05.2009

Diagram

= mörkgrå
= ljusgrå
= vit

Kommentarer (37)

Skriv din kommentar här!

Skiensdame 28.06.2018 - 16:48:

Stroppene til kjolen blir ikke noe fine! Det blir store mellomrom der man har 3lm som første stav. Er nybegynner på hekling, har prøvd flere ganger, men får det ikke til. Er det mulig å strikke stroppene? Hvilket , maskemønster, pinnenr og maskeantall vil dere anbefale?

DROPS Design 03.07.2018 kl. 14:31:

Hei Skiensdame. Du kan strikke stropper isteden ja. Om du strikker med de samme pinnene som resten av kjolen: Mål opp hvor lange du vil at de skal være, og gang med 1,6 (strikkefastheten) for å finne ut hvor mange masker du må legge opp - du vil da strikke frem og tilbake i stroppens lengde. Det er opp til deg hvilken strukturen/mønsteret du vil bruke, men om du for eksempel strikker riller vil stroppene brette seg mindre i kantene enn ved for eksempel glattstrikk. God fornøyelse.

Sigrid 10.05.2018 - 21:32:

Er målene riktig i oppskriften? Strikker med samme pinner og garn, men den blir jo mye større enn målene i skissen. Strikker L/XL og nederst er målet i skissen 138 cm men jeg har nærmere 150 cm. Strikkefastheten på arbeidet mitt er den samme som i oppskriften.

Heidi 24.02.2013 - 19:30:

Her må det være noe galt med oppskriften den er jo ALT for stor på ryggen - der henger og slenger den!! Dessuten er 2 knapper i str. M: for lite da er halve ryggen åpen. Jeg er veldig missfornøyd med denne oppskriften. Det blir dyrt med garn når oppskriften blir helt feil :-( Dårlig dårlig dårlig

Christina 11.05.2009 - 01:26:

Hej Jag undrar om man skall sticka alla varven räta efter första två varven???????

Gun/DROPS 28.02.2009 - 21:13:

Olet oikeassa, ohjeen loppuosa puuttui valitettavasti kokonaan. Loput tekstistä on nyt lisätty!

Suvi 28.02.2009 - 16:35:

Hei! Näyttäisi siltä, että ohjeen suomenkielisestä versiosta ainakin puuttuisi ohjeet olkaimien virkkauksesta ja nappien päällystämisestä. Ystävällisesti pyytäisin lisäämään nämä ohjeeseen.

Eva 19.01.2009 - 23:58:

Har börjat sticka kjolen, lagt upp maskor, stickat 1 räta v och 1 avigt v. Hur man sedan stickar fram till minskningen framgår ej i beskrivningen. På bilden ser det ut som slätstickning, men kanske ska jag fortsätta med 1 räta v och 1 avigt v fram till minskningen. Någon gullig som kan hjälpa??

Hannah 18.03.2007 - 19:07:

Hei ! Lurte på hvilken størrelse modellen på bildet bruker?

Mary 20.02.2007 - 21:37:

Hoi,Tine, bedankt dat jullie het patroon van dit jurkje zo snel vertaald hebben. Ik kon mijn ogen niet geloven toen ik zag dat het patroon af te drukken was. Ik heb het dan ook meteen afgedrukt. Geweldig!!! Mijn complimenten. Groetjes, Mary.

Jacobien 19.02.2007 - 11:26:

Hot Tine, ik ben heel erg blij dat ik uw antwoord lees, het is namelijk een geweldig jurkje. Ik kan niet wachten tot het op de ste komt.

Kommentér oppskrift DROPS 101-27