DROPS / 98 / 21

DROPS 98-21 by DROPS Design

DROPS sjal med bladmønster i ”Alpaca”.

DROPS design: Modell nr Z-232
--------------------------------------------------------

Størrelse: ca 75 x 160 cm
Materialer: DROPS Alpaca fra Garnstudio
200 gr nr 6347, blåfiolett

DROPS Rundp nr 4,5 eller 5
eller den p du må ha for å få 20 m x 26 p glstrikk på 10 x 10 cm.
DROPS Heklenål nr 3.

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord:

fasong: ovenfra og ned, mønster/teknik: bladmønster, hullmønster, type oppskrift: sjal,

Tips: For at hullene skal synes best mulig må kastene lages løse.

Mønster: Se diag M.1, M.2 og M.3. Diag viser mønsteret sett fra retten. 1 rapport av M.2 (= 1 helt blad i høyden) = ca 12 cm.
NB: Når du i diag kommer til et tomt felt, hopper du over dette og går videre mot venstre på samme linje til neste rute.

Sjal: Det startes øverst i nakken og strikkes nedover. For å få plass til alle m må det strikkes frem og tilbake på rundp.
Legg opp 7 m (la det henge ca 1 m tråd fra oppleggskanten, denne skal brukes etterpå). Strikk M.1 – det er 2 m i hver side som strikkes rett på alle p og 1 m glstrikk midt på sjalet hele tiden. Når M.1 er strikket ferdig er det 71 m på p. Fortsett med M.2, deretter fortsettes mønsteret på samme måte til arb måler ca 50 cm midt bak – avpass etter en hel rapport (dvs etter et helt blad). Fortsett med M.3 (= de 2 siste p i M.2 som gjentas slik at det blir rader med huller over hverandre) – det lages kast i sidene og på hver side av midt-masken på hver 2.p hele tiden. Strikk M.3 like lang som 1 rapport av M.2 i høyden = ca 12 cm. Videre strikkes det 1 rapport til av M.2. Deretter strikkes det 4 p rett over alle m, 3 p glstrikk og 1 p rett fra vrangen – økningen fortsetter som tidligere i hver side og på hver side av midt-m.
Fell løst av.

Montering: Det forsterkes øverst ved oppleggskanten ved å hekle 3-4 lm med tråden som henger der, 1 fm ned i midterste m på sjalet, 3-4 lm, fest med 1 kjm ca 1 cm bortenfor midten.
Hekle langs begge skråsidene på sjalet slik: 1 fm, * 3 lm, hopp over ca 1 cm, 1 fm *, gjenta fra *-*.
For å få sjalet til å falle pent må det dampes godt.

= ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes r, 1 r, løft den løse m over
= ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes r, 2 r sm, løft den løse m over