DROPS Baby / 14 / 25

Cozy Cuddle by DROPS Design

Settet består av: DROPS kofta, tofflor med garnbollar i Eskimo, filt

Kofta och Tofflor:
Storlek: 1/3 - 6/9 - 12/18 mån (2 - 3/4) år
Stl i cl: 50/56- 62/68- 74/80 (86/92-98/104)
Material: DROPS Eskimo från Garnstudio
Kofta:
150-200-200 (250-250) gr nr 01, natur
50 - 50 - 50 (100-100) gr nr 31, ljusmint
50 - 50 - 50 (100-100) gr nr 37, mintmix
50 gr till alla stl av följande färger:
nr 13 kamel, 23 mörkbeige +
Flicka: nr 30 ljusrosa och nr 36 rosamix
Pojke: nr 12 ljusblå och nr 21 jeansblå

DROPS Virknål nr 9 – eller det nål.nr du måste ha för att få 4 st-grupper i bredden och 4 varv på höjden på 10 x 10 cm.
DROPS Träknapp, nr 512: 4-4-4 (5-5) st

Tofflor:
100-100-100 (100-100) gr nr 01, natur
DROPS Virknål nr 7 (till tofflor) – eller det nål.nr du måste ha för att få 10 fm i bredden och 11 varv på höjden på 10 x 10 cm.

Kommentarer (84)

Garnet till detta mönstret kostar 220kr. Läs mer.

Instruktioner

KOFTA:

Ränder: Se diagram M.1.
1 rutrad i diagr = 1 varv med st-grupper.

Virkinfo-1: I början på ett varv med st ersätts första st med 3 lm och varvet avslutas med 1 st i 3:e lm i början på föregående v.
Virkinfo-2: 1 st-grupp = 2 st i samma m.
½ st-grupp = 3 lm (motsvarar 1 st).

Bakst: Läs Virkinfo-1! Virka 31-34-40 (43-46) lm (inkl 3 lm till att vända med) med nål 9 och natur. Virka ränder efter M.1 så här (om det är mer plats efter M.1 virkas det färdigt med natur):
1:a v: 1 st i 4:e lm från nålen, * hoppa över 2 lm, 2 st i nästa lm *, upprepa *-* varvet ut = 10-11-13 (14-15) st-grupper, vänd arb.
2:a v: 3 lm (= 1 st), 2 st mellan de 2 första st-grupperna från föregående varv (virka i m och inte runt hela), * 2 st mellan de följande 2 st-grupperna *, upprepa *-* varvet ut och avsluta med 2 st överst på sista st = 1 st av 3 lm + 10-11-13 (14-15) st-grupper på varvet - läs Virkinfo-2.
Upprepa 2:a v uppöver. När arb mäter ca 20-23-23 (27-30) cm läggs det ut till ärmar i varje sida så här: Klipp tråden. Virka 16-19-19 (25-28) lm, virka som tidigare över bakst, i slutet på varvet virkas 16-19-19 (25-28) lm. Vänd arb och virka som det förkl på 1:a v. Upprepa i den andra sidan på arb och fortsätt mönstret på samma sätt som förut = 1 st av 3 lm + 20-23-25 (30-33) st-grupper på varvet. När arb mäter 30-33-36 (40-45) cm klipps tråden.

Framst: Virka 16-16-19 (22-22) lm (inkl 3 lm till att vända med) med nål 9 och natur. Virka ränder efter M.1 och st-grupper på samma sätt som på bakst = 1 st av 3 lm + 5-5-6 (7-7) st-grupper efter 2:a v. När arb mäter 20-23-23 (27-30) cm virkas det 16-19-19 (25-28) lm till ärm i den ena sidan på samma sätt som på bakst. Fortsätt mönstret som förut = 1 st av 3 lm + 10-11-12 (15-16) st-grupper på varvet. När arb mäter 30-33-36 (40-45) cm klipps tråden. Virka 1 framst till med ökning för ärm i motsatt sida.

Manschetter: Virka 2 v med st-grupper nederst på varje ärm med natur - det ska vara ca 1 st av 3 lm + 8-8-10 (10-11) st-grupper på varvet.

Framkant: Virka 1 v med st-grupper upp längs framkanten på varje framst med natur = ca 12-13-14 (16-18) st-grupper.

Montering: Sy axel/ärm-sömmarna kant i kant - starta ytterst på varje ärm och sy inåt - lämna 5-6 st-grupper mitt bak till halsöppning.
Sy underärm- och sidsöm i ett kant i kant.

Luva: Hela luvan virkas i natur.
Virka 1 fm i första m, 3 lm, därefter virkas det ca 13-14-15 (16-17) st-grupper runt halskanten på samma sätt som på koftan. Fortsätt med stolpgrupper tills luvan mäter ca 22-24-26 (29-30) cm, klipp tråden.
Lägg luvan dubbel och sy ihop fint kant i kant överst.
Sy i knapparna på vänster framst - översta knapp placeras ca 1 - 2 cm uppifrån och nedersta ca 10 - 12 cm från nederkanten.

TOFFLOR:

Passar fotlängd: 10-11-12 (14-15) cm
Virkinfo-1: I början på 1 varv med fm ersätts första fm med 1 lm och varvet avslutas med 1 fm i lm i början på föregående v.

Toffel: Tofflan virkas i ett stycke och sys ihop mitt fram och mitt bak.
Virka 7-8-9 (10-11) lm (inkl 1 lm till att vända med) med nål 7 och natur. Virka fm fram och tillbaka - läs Virkinfo-1 (starta i 2:a lm från nålen) = 7-8-9 (10-11) fm. När arb mäter 7-8-9 (10-10) cm ökas det i den ena sidan till fot genom att virka 3-3-3 (4-4) nya lm, fortsätt med fm över alla m = 10-11-12 (14-15) fm. När arb mäter 15-18-21 (24-26) cm avm de 3-3-3 (4-4) fm till fot genom att vända arb och virka tillbaka när man kommer till dessa. Fortsätt med fm över de resterande 7-8-9 (10-11) fm tills arb mäter 22-26-30 (34-36) cm.

Montering: Vik tofflan dubbel och sy ihop mitt bak och mitt fram med små fina stygn så att sömmen inte blir tjock - lämna en öppning på ca 5-6-7 (8-8) cm överst mitt fram (vik ev ner det översta partiet).
Virka 1 toffla till.

Garnboll: Gör 2 små garnbollar på ca 3 cm i diameter - se förkl på www.garnstudio.com - och sy fast en boll mitt fram på varje toffel.

Filt: Se mönster under modell nr b14-21

Detta mönster har uppdaterats. .

Uppdaterad online: 27.10.2010
När arb mäter ca 20-23-23 (27-30) cm läggs det ut till ärmar i varje sida så här: Klipp tråden. Virka 16-19-19 (25-28) lm, virka som tidigare över bakst, i slutet på varvet virkas 16-19-19 (25-28) lm.
Vänd arb och virka som det förkl på 1:a v. Upprepa i den andra sidan på arb och fortsätt mönstret på samma sätt som förut = 1 st av 3 lm + 20-23-25 (30-33) st-grupper på varvet.

Diagram

= natur
= kamel
= ljusmint
= mintmix
= rosamix/jeansblå
= ljusrosa/ ljusblå
= mörkbeige

Kommentarer (84)

Skriv din kommentar här!

Devarenne 08.12.2018 - 22:43:

Bonjour, Si je souhaite exécuter la taille 12/18 mois d'un seul coloris (veste), dois je employer 300 ou 350g de laine ? Merci pour votre réponse.

DROPS Design 10.12.2018 kl. 00:32:

Bonjour! Je vous conseillerais de prendre plutot 350g. Bon travail!

Esther 26.08.2018 - 20:26:

Ik snap het stukje bij de armen niet, als ik 19 lossen haak en dan het rugpand en dan weer 19 lossen haak dan is volgens mij een kant langer dan de andere, omdat ik aan een kant 3 keerlossen gebruik wat doe ik verkeerd?

DROPS Design 29.08.2018 kl. 12:12:

Dag Esther, Als je de draad hebt afgeknipt en 19 lossen haakt voor de mouw, kun je gelijk met stokjes (ipv 3 keerlossen) beginnen bij het achterpand. Op die manier heb je aan beide kanten 10 lossen voor de mouw.

Irina 02.07.2018 - 18:10:

Hello, I'm lost. Do you have to start a new piece as stated here "When piece measures approx 20-23-23 (27-30) cm inc for sleeves each side as follows: Cut the yarn. Crochet 16-19-19 (25-28) ch, crochet as before over the back piece, at the end of row crochet 16-19-19 (25-28) ch…" Would you have a video on this jacket? Please advise

DROPS Design 03.07.2018 kl. 08:23:

Dear Irina, to make sleeves you will now cut the yarn, then crochet 16-28 chains for first sleeve, crochet over sts on back piece as before and crochet 16-28 chains for 2nd sleeve at the end of same row. Now turn and crochet as before over all sts: over chains at the beg and end of row (= sleeves) and over back piece as before. Happy crocheting!

Fremer De Jager 12.04.2018 - 22:55:

Ik ben toe aan het meerderen voor de mouwen van het rugpand. Wat wordt er bedoeld met: haak over het rugpand zoals eerst? En als ik 16 lossen haak, het dan aan het rugpand vastmaak en dan weer 16 lossen en het werk keer en verder ga als toer 1, dan wordt volgens mij de ene mouw langer dan de andere omdat je bij de eerste mouw 3 lossen gebruikt voor het eerste stokje en bij de andere heb je dat niet.

Marcela Morfin 30.03.2018 - 03:33:

Lo siento, había escrito un mail hacia ustedes para solicitar el patrón. Ya lo tengo muchas gracias. El problema fué que el sistema me cambió las palabras que quise decir y decía algo sin sentido. Les agradezco mucho su atención.

Marcela Morfin 26.03.2018 - 07:19:

Hola. ¿ Será posible tener las instalaciones de esta chaqueta por favor? Se los agradecería mucho. Saludos desde México.

DROPS Design 29.03.2018 kl. 18:55:

Hola Marcela. ¿Puedes especificar tu pregunta?

Dagny Synnøve Dahl 07.03.2018 - 22:55:

Hei! Lurer litt på disse armene jeg også. Jeg forstår at jeg klipper tråden og starter med 19 luftmasker med ny tråd og \"fester\" disse med å fortsette med staver som vanlig i bakstykket over til andre siden der det avsluttes med 19 luftmasker... MEN... hvilken farge blir det nå? Dersom luftmaskene og rekken med staver er i én farge vil jo da neste rad få en tynn stripe med fargen fra forrige rad der armene starter.... Beklager dårlig forklaring :-)

Sue 27.02.2018 - 23:04:

I’m having difficulty understanding the yarn quantities required for the jacket. In simple terms, how many grams do I need of each colour please?

DROPS Design 27.02.2018 kl. 23:22:

Dear Sue, the yarn quantities are given for the different sizes, so what you would need depends on which size you want to knit. For example if you want to knit the size for 56/9 months olf babies, that is the second in the list where we state the sizes. So take the second amount given for each color. Also do not forget, you can always ask for help in person in the store you bought (or buying) your DROPS yarn from. Happy Crafting!

Tana 09.01.2018 - 14:18:

Hola! Tengo una duda respecto a este patrón. Cuando acabo la ultima fila de la espalda, es decir, hago el ultimo punto alto y tengo 23 cm, entonces corto el hilo (aquí me surge la primera pregunta, debo rematar este punto?). A continuación, sin dar la vuelta, monto 19 cadenas y entonces, debo empezar a trabajar sobre esas 19 cadenas como si fuera la primera fila de la espalda, o las dejo sueltas y empiezo a trabajar sobre la espalda? Muchas gracias

DROPS Design 13.01.2018 kl. 20:44:

Hola Tana, cuandos cortas el hilo SIEMPRE hay que rematar los puntos. Comenzamos montando 19 puntos de cadeneta. Ahora, continuamos trabajando la cadeneta; el punto 20 es el 1º punto de la espalda. Trabajamos todos los puntos de la espalda y al final montamos 19 puntos de cadeneta para la otra manga. Ahora continuamos trabajando de ida y vuelta sobre los puntos de la espalda y de las dos mangas.

Jenny Hjelm 25.05.2017 - 13:37:

Hej jag skulle vilja göra denna kofta till 12-åring med virknål 4. Hur gör jag om mönstret?

DROPS Design 29.05.2017 kl. 14:24:

Hej, Vi kan tyvärr inte skriva om våra mönster, men du kanske kan välja en dam modell i Small som DROPS 97-1 och virka ärmarna kortare....

Kommentér oppskrift DROPS Baby 14-25