DROPS Baby / 14 / 16

Baby Aviator Hat by DROPS Design

DROPS sættet består af: Djævlehue, halstørklæde og vanter.

100-100-100 (150-150) gr f.nr 6205, lys blå

DROPS Pinde og Strømpep nr 2,5 – eller den p du skal bruge for at få 26 m x 52 p retstrik på 10 x 10 cm.

Kommentarer (112)

Garnet til denne opskrift koster fra 41.9kr. Læs mere.
Retstrik: Ret både frem og tilbage på p.

Tubestrik: * 1 m r, læg garnet foran arb (mod dig), tag 1 m løs af som om den skulle strikkes vrang, læg garnet bag arb igen (fra dig) *, gentag fra *-* på alle p. Det bliver nu en rundstrikket snor.

DJÆVLEHUE:

Slå 33-38-42 (46-50) m op på p 2,5. Strik retstrik samtidig med at der tages 1 m ud i højre side og der tages 1 m ind i venstre side således:
1.p (= retsiden): 2 r, slå om (= 1 udtagning), strik til der er 4 m tilbage og strik 2 r sm, 2 r.
2.p (= vrangen): Strik ret (omslaget strikkes drejet ret, dvs strik i bagerste del af m i stedet for forreste del af m).
Gentag disse 2 p til arb måler 5½-6-6½ (7-8) cm.

Nu tages der 1 m ind i højre side og der tages 1 m ud i venstre side således:
Retsiden: 1 r, tag 1 m løs af p, 1 r, træk den løse m over, strik til der er 2 m tilbage, slå om, strik 2 r.
Vrangsiden: Strik ret (omslaget strikkes drejet ret).
Gentag disse 2 p til der er strikket 5½-6-6½ (7-8) cm mere.

Nu tages der 1 m ud i højre side på hver 4.p og 1 m ind i venstre side på hver 2.p til arb måler 15½-16½-17½ (18-19) cm fra opslåningskanten. Sæt en mærketråd i hver side af arb.
Nu har du strikkes halvdelen af arbejdet (til spidsen som går ned i panden foran) og du fortsætter på samme måden på den anden side.

Tag 1 m ind i højre side på hver 4. p og tag 1 m ud i venstre side på hver 2.p. til arb måler 20-21-22 (22-22) cm.

Nu tages der 1 m ind i venstre side på hver 2.p og der tages 1 m ud i højre side på hver 2.p. til arb måler 25½ -27-28½ (29-30) cm.

Nu tages der 1 m ind i højre side på hver 2.p og der tages 1 m ud i venstre side på hver 2.p til færdig mål = 31-33-35 (36-38) cm. Luk af.

Montering: Baghovedet på huen = den side af arb som har 2 hele spidser og 2 halve spidser. Den midterste af de 3 hele spidser i højre side af arb (= den buttede spids) går ned i panden foran.

Sy huen sammen yderst i kanten med små sting således: Sy sammen på baghovedet ved at sy første halve spids sammen med første halvdel af første hele spids. Videre syes den anden halvdel af første hele spids sammen med første halvdel af den anden hele spids. Derefter den anden halvdel af den anden hele spids sammen med den sidste halvdel af spidsen. Til sidst syes huen sammen midt bagpå.

Bindebånd: Slå 4 m op på p 2,5.
Strik Tubestrik – se forkl over. Luk af når båndet måler ca 16-18-20 (22-24) cm. Strik 1 bånd til på samme måde. Sy et bånd nederst i hver spids i hver side.

HALSTØRKLÆDE:

Slå 4 m op på p 2,5 og strik retstrik samtidig med at der tages ud i hver side således:

Højre side: Strik 2 m i første m.
Venstre side: Strik 2 m i næst sidste m.
Tag ud på hver 2.p 10-11-12 (13-14) gange = 24-26-28 (30-32) m. Strik retstrik til arb måler ialt 8-9-10 (11-12) cm.

Næste p strikkes således: * Strik 1 m r, sæt 1 m på en sikkerhedsnål (el hjælpep.) bag arb *, gentag fra *-* p ud. Der er nu 12-13-14 (15-16) m på p og 12-13-14 (15-16) m på sikkerhedsnålen. Strik retstrik over m på p i 4-4-4 (5-5) cm og sæt dem på en ny sikkerhedsnål. Sæt m fra den første sikkerhedsnål over på p og strik retstrik over disse masker til samme længde. Sæt de to dele sammen igen ved at strikke skiftevis 1 m fra p og 1 m fra sikkerhedsnålen til alle m igen er på p = 24-26-28 (30-32) m. Strik retstrik til arb måler 40-42-46 (50-54) cm totalt. Fortsæt i retstrik samtidig med at der lukkes af i hver side ved at strikke de 2 næst yderste m r sm. Luk af på hver 2.p til der er 4 m tilbage på p. Luk disse m af.
Halstørklædet måler ca 44-47-51 (55-60) cm.

VANTER:

Retstrik (på rundp):1 omg ret, 1 omg vrang.

De 3 største str strikkes med tommelf, de 2 mindste uden.
Slå 34-36-38 (40-42) m op på strømpep 2,5. Strik 12 omg retstrik rundt på p (se forkl over) – samtidig på sidste omg tages der ind jævnt fordelt til 28-30-32 (34-36) m. Strik 3-3-3 (4-4) cm Rib (= 1 r, 1 vr). Fortsæt i retstrik – på 1.omg tages der ud jævnt fordelt til 30-33-36 (39-42) m – sæt i 1 mærketråd – herfra måles arb.

De 3 største str: Når arb måler 1 (2-3) cm sættes de sidste 5 (5-6) m på omg på 1 tråd til tommelf. Slå 5 (5-6) nye m op over disse på næste omg.

Alle str: Når arb måler 6-7-8 (9-10) cm tages der ind således på næste ret-omg: * 1 r, 2 r sm *, gentag fra *-* omg ud = 20-22-24 (26-28) m.
* Strik 1 omg vrang, derefter strikkes alle m sm 2 og 2 *, gentag fra *-* 1 gang til. Klip tråden og træk den igennem de resterende m, træk sammen og sy godt fast.

Tommelfinger: Sæt m fra tråden tilbage på strømpep og strik i tillæg 6 (6-7) m op bag disse = 11 (11-13) m totalt. Strik retstrik i 3 (4-5) cm, derefter strikkes m sm 2 og 2. Klip tråden, træk den igennem de resterende m, træk sammen og sy godt fast.

Snor: Slå 4 m op på p 2,5. Strik Tubestrik – se forkl over. Strik til snorens længde svarer til barnets længde fra håndled til håndled = ca 62-67-74 (86-96) cm. Luk af. Sy snorene fast til hver sin vante i modsat side af hvor tommefingeren sidder.

Kommentarer (112)

Skriv din kommentar her!

Cecile 17.11.2018 - 21:36:

Bij het patroon van de wantjes dat op sokkenbreinaalden wordt gemaakt, moet ik 12 naalden ribbelsteek breien. Wordt hiermee het aantal gebreide naalden bedoeld (dat zou 12 zijn en dus maar 4 toeren) of bedoelt men dat je 12 toeren moet maken?

Helle 06.11.2018 - 15:56:

Jeg har strikket huen (to gange) og var meget glad for instruktionsvideoer til hue og tubestrik. Nu prøver jeg at strikke halstørklædet og har fundet ud af det med at sætte hver anden maske på en x-tra pind/ sikkerhedsnål. Men hvad så, når man skal strikke maskerne på sikkerhedsnålen - skal man bryde garnet eller hvad? Kunne I ikke lave en video om hvordan man strikker halstørklædet også?

DROPS Design 07.11.2018 kl. 11:19:

Hei Helle. Ja, du blir nødt til å kippe tråden når du skal strikke maskene på sikkerhetsnålen. Jeg har videreformidlet ditt ønske om video av skjerfet til videoavdelingen. God fornøyelse.

Emma J 22.10.2018 - 22:26:

I am following the instructions for a 6/9 month baby, but I am not sure if the 100 grams of Alpaca garn in the description are referring just for the hat, or if it is for the 3 pieces set? Thanks in advance for any support BR Emma

DROPS Design 23.10.2018 kl. 09:53:

Dear Emma, the requested amount of yarn is for the whole set. Happy knitting!

Emma J 22.10.2018 - 21:50:

I am following the instructions for a 6/9 month baby, but I am not sure if the 100 grams of Alpaca garn in the description are referring just for the hat, or if it is for the 3 pieces set? Thanks in advance for any support BR Emma

Maybritt 23.09.2018 - 11:23:

Jeg forstår ikke hvorfor jeg kun har 32 masker efter jeg har taget ind og ud på hver 2. og hver 4. pind? Hvad går galt?

DROPS Design 24.09.2018 kl. 09:35:

Hej Maybritt, du må have taget 1 maske mere ind end hvad du har taget ud. Se gerne vores video :)

How to knit a baby helmet hat (worked sideways) from Garnstudio Drops design on Vimeo.

Signe Riisøen 27.08.2018 - 17:36:

Jeg fant feilen i lueoppskriften: "Fortsett å øke 1 m i høyre side på hver 4.p og felle 1 m i venstre side på hver 2.p til arb måler 15½-16½-17½ (18-19) cm" Min tolkning av dette er at 1.p er det ingen øking eller felling. 2.p skal det felles en m i venstre side. 3.p er det ingen øking eller felling og 4.p økes en m i høyre side og felle en m i venstre side. Måtte se videoen før jeg skjønte at jeg skulle øke og felle på 1.p

Simone 11.07.2018 - 21:25:

Hallo, bin gerade bei diesem Schritt angelangt: "Nun, auf der rechten Seite der Arbeit bei jeder 4. R. 1 M. zunehmen und auf der linken Seite bei jeder 2. R. 1 M. abnehmen bis die Arbeit 15½-16½-17½ (18-19) cm misst (für die Kante)". Beginne ich jetzt schon in der 1.R rechts mit der Zunahme und gleichzeitig in dieser 1.R links mit der Abnahme? Wie geht dann weiter? Komme leider nicht über diesen Schritt. Vielen Dank

DROPS Design 03.09.2018 kl. 14:37:

Liebe Simone, ja genau, Sie beginnen bei der 1. Hinreihe die Zunahmen an der rechten Seite und die Abnahmen an der linken Seite. Dieses Video wird Ihnen sicher helfen. Viel Spaß beim stricken!

Steffi 20.02.2018 - 23:57:

Hallo, ich würde diese Mütze gerne ohne das dreieck an der Stirn Stricken, also eine grade Kante vorne! Welche Zunahme oder Abnahme müsste ich dann weglassen? Danke schon einmal für die Hilfe

DROPS Design 21.02.2018 kl. 09:25:

Liebe Steffi, wir können leider nicht jeder Anleitung nach jedem Geschmack anpassen, aber wenn Sie eine quergestrickte Mütze wollen, dann kann dieses Modell Ihnen gefallen. Viel Spaß beim stricken!

Sandra 08.02.2018 - 21:32:

Hur lång kommer mössan vara från hjässtoppen till delen på pannan i de olika storlekarna? Alltså att man mäter på bredden istället för längden.

DROPS Design 09.02.2018 kl. 08:51:

Hei Sandra. Disse målene er ikke skrevet inn i oppskriften, men det kan du sjekke med strikkefastheten som er opp gitt i oppskriften. Om du bruker pinne 2,5 = 26 masker på 10 cm og strikker du f.eks str. 6/9 mnd skal du legge opp 38 masker = ca 15 cm.God Fornøyelse!

Agne 05.02.2018 - 08:52:

I think there is a mistake in your baby hat (0-3 months) description, because if you follow the pattern: 5,5 cm-11 cm-15,5 cm-21 cm and so on, the middle part is assymetrical. Can that be true? I have also checked the other patterns, there you have 5,5 cm-11 cm-15,5 cm- 20 cm and so on.

DROPS Design 05.02.2018 kl. 10:32:

Dear Agne, pattern is correct and will be symetrical. It is a very popular pattern that have been made hundred of times succesfully. Happy knitting!

Kommentere opskrift DROPS Baby 14-16