DROPS Baby / 14 / 16

Baby Aviator Hat by DROPS Design

DROPS sættet består af: Djævlehue, halstørklæde og vanter.

100-100-100 (150-150) gr f.nr 6205, lys blå

DROPS Pinde og Strømpep nr 2,5 – eller den p du skal bruge for at få 26 m x 52 p retstrik på 10 x 10 cm.

Kommentarer (117)

Garnet til denne opskrift koster fra 43.9kr. Læs mere.

Instruktioner

Retstrik: Ret både frem og tilbage på p.

Tubestrik: * 1 m r, læg garnet foran arb (mod dig), tag 1 m løs af som om den skulle strikkes vrang, læg garnet bag arb igen (fra dig) *, gentag fra *-* på alle p. Det bliver nu en rundstrikket snor.

DJÆVLEHUE:

Slå 33-38-42 (46-50) m op på p 2,5. Strik retstrik samtidig med at der tages 1 m ud i højre side og der tages 1 m ind i venstre side således:
1.p (= retsiden): 2 r, slå om (= 1 udtagning), strik til der er 4 m tilbage og strik 2 r sm, 2 r.
2.p (= vrangen): Strik ret (omslaget strikkes drejet ret, dvs strik i bagerste del af m i stedet for forreste del af m).
Gentag disse 2 p til arb måler 5½-6-6½ (7-8) cm.

Nu tages der 1 m ind i højre side og der tages 1 m ud i venstre side således:
Retsiden: 1 r, tag 1 m løs af p, 1 r, træk den løse m over, strik til der er 2 m tilbage, slå om, strik 2 r.
Vrangsiden: Strik ret (omslaget strikkes drejet ret).
Gentag disse 2 p til der er strikket 5½-6-6½ (7-8) cm mere.

Nu tages der 1 m ud i højre side på hver 4.p og 1 m ind i venstre side på hver 2.p til arb måler 15½-16½-17½ (18-19) cm fra opslåningskanten. Sæt en mærketråd i hver side af arb.
Nu har du strikkes halvdelen af arbejdet (til spidsen som går ned i panden foran) og du fortsætter på samme måden på den anden side.

Tag 1 m ind i højre side på hver 4. p og tag 1 m ud i venstre side på hver 2.p. til arb måler 20-21-22 (22-22) cm.

Nu tages der 1 m ind i venstre side på hver 2.p og der tages 1 m ud i højre side på hver 2.p. til arb måler 25½ -27-28½ (29-30) cm.

Nu tages der 1 m ind i højre side på hver 2.p og der tages 1 m ud i venstre side på hver 2.p til færdig mål = 31-33-35 (36-38) cm. Luk af.

Montering: Baghovedet på huen = den side af arb som har 2 hele spidser og 2 halve spidser. Den midterste af de 3 hele spidser i højre side af arb (= den buttede spids) går ned i panden foran.

Sy huen sammen yderst i kanten med små sting således: Sy sammen på baghovedet ved at sy første halve spids sammen med første halvdel af første hele spids. Videre syes den anden halvdel af første hele spids sammen med første halvdel af den anden hele spids. Derefter den anden halvdel af den anden hele spids sammen med den sidste halvdel af spidsen. Til sidst syes huen sammen midt bagpå.

Bindebånd: Slå 4 m op på p 2,5.
Strik Tubestrik – se forkl over. Luk af når båndet måler ca 16-18-20 (22-24) cm. Strik 1 bånd til på samme måde. Sy et bånd nederst i hver spids i hver side.

HALSTØRKLÆDE:

Slå 4 m op på p 2,5 og strik retstrik samtidig med at der tages ud i hver side således:

Højre side: Strik 2 m i første m.
Venstre side: Strik 2 m i næst sidste m.
Tag ud på hver 2.p 10-11-12 (13-14) gange = 24-26-28 (30-32) m. Strik retstrik til arb måler ialt 8-9-10 (11-12) cm.

Næste p strikkes således: * Strik 1 m r, sæt 1 m på en sikkerhedsnål (el hjælpep.) bag arb *, gentag fra *-* p ud. Der er nu 12-13-14 (15-16) m på p og 12-13-14 (15-16) m på sikkerhedsnålen. Strik retstrik over m på p i 4-4-4 (5-5) cm og sæt dem på en ny sikkerhedsnål. Sæt m fra den første sikkerhedsnål over på p og strik retstrik over disse masker til samme længde. Sæt de to dele sammen igen ved at strikke skiftevis 1 m fra p og 1 m fra sikkerhedsnålen til alle m igen er på p = 24-26-28 (30-32) m. Strik retstrik til arb måler 40-42-46 (50-54) cm totalt. Fortsæt i retstrik samtidig med at der lukkes af i hver side ved at strikke de 2 næst yderste m r sm. Luk af på hver 2.p til der er 4 m tilbage på p. Luk disse m af.
Halstørklædet måler ca 44-47-51 (55-60) cm.

VANTER:

Retstrik (på rundp):1 omg ret, 1 omg vrang.

De 3 største str strikkes med tommelf, de 2 mindste uden.
Slå 34-36-38 (40-42) m op på strømpep 2,5. Strik 12 omg retstrik rundt på p (se forkl over) – samtidig på sidste omg tages der ind jævnt fordelt til 28-30-32 (34-36) m. Strik 3-3-3 (4-4) cm Rib (= 1 r, 1 vr). Fortsæt i retstrik – på 1.omg tages der ud jævnt fordelt til 30-33-36 (39-42) m – sæt i 1 mærketråd – herfra måles arb.

De 3 største str: Når arb måler 1 (2-3) cm sættes de sidste 5 (5-6) m på omg på 1 tråd til tommelf. Slå 5 (5-6) nye m op over disse på næste omg.

Alle str: Når arb måler 6-7-8 (9-10) cm tages der ind således på næste ret-omg: * 1 r, 2 r sm *, gentag fra *-* omg ud = 20-22-24 (26-28) m.
* Strik 1 omg vrang, derefter strikkes alle m sm 2 og 2 *, gentag fra *-* 1 gang til. Klip tråden og træk den igennem de resterende m, træk sammen og sy godt fast.

Tommelfinger: Sæt m fra tråden tilbage på strømpep og strik i tillæg 6 (6-7) m op bag disse = 11 (11-13) m totalt. Strik retstrik i 3 (4-5) cm, derefter strikkes m sm 2 og 2. Klip tråden, træk den igennem de resterende m, træk sammen og sy godt fast.

Snor: Slå 4 m op på p 2,5. Strik Tubestrik – se forkl over. Strik til snorens længde svarer til barnets længde fra håndled til håndled = ca 62-67-74 (86-96) cm. Luk af. Sy snorene fast til hver sin vante i modsat side af hvor tommefingeren sidder.

Kommentarer (117)

Skriv din kommentar her!

Evy 29.12.2018 - 20:45:

Nem opskrift at følge, ligesom den jeg har strikket utallige gange før.

Kitty 16.12.2018 - 18:47:

Jeg betragter mig som en ganske habil strikker, men denne opskrift har jeg måttet give op over for og strikket huen efter en anden opskrift, men med mange mange ærgelser undervejs. Slet ikke den sædvanlige standart af Drop opskrifter.

Anna 12.12.2018 - 18:12:

Buonasera! Per la taglia 3/4 anni del cappello la striscia misura 38 cm di lunghezza ma di larghezza quanto misura? Grazie per la risposta!!

Aira Mummo 27.11.2018 - 09:22:

Korkeus on sanottu senttimetreinä, vaan mitenkä pitkä on yksi kerros esim. pienimmässä koossa?

DROPS Design 20.12.2018 kl. 13:37:

Hei, mikäli neuletiheytesi on oikea, 5,2 kerrosta vastaa noin yhtä senttimetriä. Voit tarkistaa kaikki mitat neuletiheydestä.

Cynthia 26.11.2018 - 05:31:

This is one of the most poorly written patterns I've ever worked on! I've knit and ripped out this hat twice, both times it's a struggle to understand and the end results are a disaster! I'm going to try one more time because I'm not a novice knitter and I don't give up easily. I believe the directions could be written more clearly as it's a very simple concept.

DROPS Design 26.11.2018 kl. 10:47:

Dear Cynthia, we are very sorry to hear you have so many worries to understand the pattern. Please feel free to ask any question here or, for any individual assistance, contact the store where you bought the yarn - even per E-mail or telephone. This video may also help you to knit the hat. Happy knitting!

Cecile 17.11.2018 - 21:36:

Bij het patroon van de wantjes dat op sokkenbreinaalden wordt gemaakt, moet ik 12 naalden ribbelsteek breien. Wordt hiermee het aantal gebreide naalden bedoeld (dat zou 12 zijn en dus maar 4 toeren) of bedoelt men dat je 12 toeren moet maken?

DROPS Design 19.11.2018 kl. 07:12:

Dag Cecile

Met 12 naalden wordt bedoeld 12 ronden, dus 6 ribbels (1 ribbel = 2 naalden).

Helle 06.11.2018 - 15:56:

Jeg har strikket huen (to gange) og var meget glad for instruktionsvideoer til hue og tubestrik. Nu prøver jeg at strikke halstørklædet og har fundet ud af det med at sætte hver anden maske på en x-tra pind/ sikkerhedsnål. Men hvad så, når man skal strikke maskerne på sikkerhedsnålen - skal man bryde garnet eller hvad? Kunne I ikke lave en video om hvordan man strikker halstørklædet også?

DROPS Design 07.11.2018 kl. 11:19:

Hei Helle. Ja, du blir nødt til å kippe tråden når du skal strikke maskene på sikkerhetsnålen. Jeg har videreformidlet ditt ønske om video av skjerfet til videoavdelingen. God fornøyelse.

Emma J 22.10.2018 - 22:26:

I am following the instructions for a 6/9 month baby, but I am not sure if the 100 grams of Alpaca garn in the description are referring just for the hat, or if it is for the 3 pieces set? Thanks in advance for any support BR Emma

DROPS Design 23.10.2018 kl. 09:53:

Dear Emma, the requested amount of yarn is for the whole set. Happy knitting!

Emma J 22.10.2018 - 21:50:

I am following the instructions for a 6/9 month baby, but I am not sure if the 100 grams of Alpaca garn in the description are referring just for the hat, or if it is for the 3 pieces set? Thanks in advance for any support BR Emma

Maybritt 23.09.2018 - 11:23:

Jeg forstår ikke hvorfor jeg kun har 32 masker efter jeg har taget ind og ud på hver 2. og hver 4. pind? Hvad går galt?

DROPS Design 24.09.2018 kl. 09:35:

Hej Maybritt, du må have taget 1 maske mere ind end hvad du har taget ud. Se gerne vores video :)

How to knit a baby helmet hat (worked sideways) from Garnstudio Drops design on Vimeo.

Kommentere opskrift DROPS Baby 14-16