DROPS Baby / 14 / 16

Baby Aviator Hat by DROPS Design

DROPS sættet består af: Djævlehue, halstørklæde og vanter.

100-100-100 (150-150) gr f.nr 6205, lys blå

DROPS Pinde og Strømpep nr 2,5 – eller den p du skal bruge for at få 26 m x 52 p retstrik på 10 x 10 cm.

Kommentarer (106)

Garnet til denne opskrift koster fra 64kr. Læs mere.
Retstrik: Ret både frem og tilbage på p.

Tubestrik: * 1 m r, læg garnet foran arb (mod dig), tag 1 m løs af som om den skulle strikkes vrang, læg garnet bag arb igen (fra dig) *, gentag fra *-* på alle p. Det bliver nu en rundstrikket snor.

DJÆVLEHUE:

Slå 33-38-42 (46-50) m op på p 2,5. Strik retstrik samtidig med at der tages 1 m ud i højre side og der tages 1 m ind i venstre side således:
1.p (= retsiden): 2 r, slå om (= 1 udtagning), strik til der er 4 m tilbage og strik 2 r sm, 2 r.
2.p (= vrangen): Strik ret (omslaget strikkes drejet ret, dvs strik i bagerste del af m i stedet for forreste del af m).
Gentag disse 2 p til arb måler 5½-6-6½ (7-8) cm.

Nu tages der 1 m ind i højre side og der tages 1 m ud i venstre side således:
Retsiden: 1 r, tag 1 m løs af p, 1 r, træk den løse m over, strik til der er 2 m tilbage, slå om, strik 2 r.
Vrangsiden: Strik ret (omslaget strikkes drejet ret).
Gentag disse 2 p til der er strikket 5½-6-6½ (7-8) cm mere.

Nu tages der 1 m ud i højre side på hver 4.p og 1 m ind i venstre side på hver 2.p til arb måler 15½-16½-17½ (18-19) cm fra opslåningskanten. Sæt en mærketråd i hver side af arb.
Nu har du strikkes halvdelen af arbejdet (til spidsen som går ned i panden foran) og du fortsætter på samme måden på den anden side.

Tag 1 m ind i højre side på hver 4. p og tag 1 m ud i venstre side på hver 2.p. til arb måler 20-21-22 (22-22) cm.

Nu tages der 1 m ind i venstre side på hver 2.p og der tages 1 m ud i højre side på hver 2.p. til arb måler 25½ -27-28½ (29-30) cm.

Nu tages der 1 m ind i højre side på hver 2.p og der tages 1 m ud i venstre side på hver 2.p til færdig mål = 31-33-35 (36-38) cm. Luk af.

Montering: Baghovedet på huen = den side af arb som har 2 hele spidser og 2 halve spidser. Den midterste af de 3 hele spidser i højre side af arb (= den buttede spids) går ned i panden foran.

Sy huen sammen yderst i kanten med små sting således: Sy sammen på baghovedet ved at sy første halve spids sammen med første halvdel af første hele spids. Videre syes den anden halvdel af første hele spids sammen med første halvdel af den anden hele spids. Derefter den anden halvdel af den anden hele spids sammen med den sidste halvdel af spidsen. Til sidst syes huen sammen midt bagpå.

Bindebånd: Slå 4 m op på p 2,5.
Strik Tubestrik – se forkl over. Luk af når båndet måler ca 16-18-20 (22-24) cm. Strik 1 bånd til på samme måde. Sy et bånd nederst i hver spids i hver side.

HALSTØRKLÆDE:

Slå 4 m op på p 2,5 og strik retstrik samtidig med at der tages ud i hver side således:

Højre side: Strik 2 m i første m.
Venstre side: Strik 2 m i næst sidste m.
Tag ud på hver 2.p 10-11-12 (13-14) gange = 24-26-28 (30-32) m. Strik retstrik til arb måler ialt 8-9-10 (11-12) cm.

Næste p strikkes således: * Strik 1 m r, sæt 1 m på en sikkerhedsnål (el hjælpep.) bag arb *, gentag fra *-* p ud. Der er nu 12-13-14 (15-16) m på p og 12-13-14 (15-16) m på sikkerhedsnålen. Strik retstrik over m på p i 4-4-4 (5-5) cm og sæt dem på en ny sikkerhedsnål. Sæt m fra den første sikkerhedsnål over på p og strik retstrik over disse masker til samme længde. Sæt de to dele sammen igen ved at strikke skiftevis 1 m fra p og 1 m fra sikkerhedsnålen til alle m igen er på p = 24-26-28 (30-32) m. Strik retstrik til arb måler 40-42-46 (50-54) cm totalt. Fortsæt i retstrik samtidig med at der lukkes af i hver side ved at strikke de 2 næst yderste m r sm. Luk af på hver 2.p til der er 4 m tilbage på p. Luk disse m af.
Halstørklædet måler ca 44-47-51 (55-60) cm.

VANTER:

Retstrik (på rundp):1 omg ret, 1 omg vrang.

De 3 største str strikkes med tommelf, de 2 mindste uden.
Slå 34-36-38 (40-42) m op på strømpep 2,5. Strik 12 omg retstrik rundt på p (se forkl over) – samtidig på sidste omg tages der ind jævnt fordelt til 28-30-32 (34-36) m. Strik 3-3-3 (4-4) cm Rib (= 1 r, 1 vr). Fortsæt i retstrik – på 1.omg tages der ud jævnt fordelt til 30-33-36 (39-42) m – sæt i 1 mærketråd – herfra måles arb.

De 3 største str: Når arb måler 1 (2-3) cm sættes de sidste 5 (5-6) m på omg på 1 tråd til tommelf. Slå 5 (5-6) nye m op over disse på næste omg.

Alle str: Når arb måler 6-7-8 (9-10) cm tages der ind således på næste ret-omg: * 1 r, 2 r sm *, gentag fra *-* omg ud = 20-22-24 (26-28) m.
* Strik 1 omg vrang, derefter strikkes alle m sm 2 og 2 *, gentag fra *-* 1 gang til. Klip tråden og træk den igennem de resterende m, træk sammen og sy godt fast.

Tommelfinger: Sæt m fra tråden tilbage på strømpep og strik i tillæg 6 (6-7) m op bag disse = 11 (11-13) m totalt. Strik retstrik i 3 (4-5) cm, derefter strikkes m sm 2 og 2. Klip tråden, træk den igennem de resterende m, træk sammen og sy godt fast.

Snor: Slå 4 m op på p 2,5. Strik Tubestrik – se forkl over. Strik til snorens længde svarer til barnets længde fra håndled til håndled = ca 62-67-74 (86-96) cm. Luk af. Sy snorene fast til hver sin vante i modsat side af hvor tommefingeren sidder.

Kommentarer (106)

Skriv din kommentar her!

Simone 11.07.2018 - 21:25:

Hallo, bin gerade bei diesem Schritt angelangt: "Nun, auf der rechten Seite der Arbeit bei jeder 4. R. 1 M. zunehmen und auf der linken Seite bei jeder 2. R. 1 M. abnehmen bis die Arbeit 15½-16½-17½ (18-19) cm misst (für die Kante)". Beginne ich jetzt schon in der 1.R rechts mit der Zunahme und gleichzeitig in dieser 1.R links mit der Abnahme? Wie geht dann weiter? Komme leider nicht über diesen Schritt. Vielen Dank

Steffi 20.02.2018 - 23:57:

Hallo, ich würde diese Mütze gerne ohne das dreieck an der Stirn Stricken, also eine grade Kante vorne! Welche Zunahme oder Abnahme müsste ich dann weglassen? Danke schon einmal für die Hilfe

DROPS Design 21.02.2018 kl. 09:25:

Liebe Steffi, wir können leider nicht jeder Anleitung nach jedem Geschmack anpassen, aber wenn Sie eine quergestrickte Mütze wollen, dann kann dieses Modell Ihnen gefallen. Viel Spaß beim stricken!

Sandra 08.02.2018 - 21:32:

Hur lång kommer mössan vara från hjässtoppen till delen på pannan i de olika storlekarna? Alltså att man mäter på bredden istället för längden.

DROPS Design 09.02.2018 kl. 08:51:

Hei Sandra. Disse målene er ikke skrevet inn i oppskriften, men det kan du sjekke med strikkefastheten som er opp gitt i oppskriften. Om du bruker pinne 2,5 = 26 masker på 10 cm og strikker du f.eks str. 6/9 mnd skal du legge opp 38 masker = ca 15 cm.God Fornøyelse!

Agne 05.02.2018 - 08:52:

I think there is a mistake in your baby hat (0-3 months) description, because if you follow the pattern: 5,5 cm-11 cm-15,5 cm-21 cm and so on, the middle part is assymetrical. Can that be true? I have also checked the other patterns, there you have 5,5 cm-11 cm-15,5 cm- 20 cm and so on.

DROPS Design 05.02.2018 kl. 10:32:

Dear Agne, pattern is correct and will be symetrical. It is a very popular pattern that have been made hundred of times succesfully. Happy knitting!

Audrey 15.11.2017 - 19:03:

Could I please know how to knit 2 stitches in first stitch in the scarf pattern. Is it the same as knit forward, knit backwards pattern?

DROPS Design 16.11.2017 kl. 03:46:

Dear Audrey, when knitting two stitches in one, you should knit into the front and the back "leg" of the stitch, like this video shows: Happy Knitting!

Louise 21.09.2017 - 13:35:

Hej jeg er i gang med at strikke huen i sættet, i str. 12-18 mdr, og jeg har strikket om 3 gange nu. Første gang troede jeg at jeg havde misforstået eller glemt noget i opskriften, og det var derfor jeg manglede en spids bagsiden af huen, og at den var "skæv". Jeg har set videoen, det ligner ikke det som det sku ende med ifl. videoen og opskriften - er der en fejl i opskriften ang. størelse 12-18 mdr? Jeg kan ikke rigtig forstå hvordan opskriften går så galt? hilsen louise

DROPS Design 22.09.2017 kl. 09:40:

Hej Louise, jo opskriften stemmer, hvis du følger opskriften, så får du 3 spidser i højre side hvor den midterste går ned i panden. Og så får du 2 spidser bagpå som skal syes sammen bag i nakken. God fornøjelse!

Lena Nielsen 23.07.2017 - 22:03:

I opskriften på vanter står der at man skal begynde at lukke af, når arbejdet måler 6 centimeter i den mindste størrelse. Er det korrekt. For så måler ribben jo mere end selve hånd stykket.

DROPS Design 09.08.2017 kl. 15:23:

Hej Lena, ja de er altså ikke store i den mindste størrelse :)

Laia 19.02.2017 - 16:00:

En la parte del gorro que pone: "aug 1 punto en el lado derecho cada 4 vueltas y disminuir 1 punto en el lado izquierdo en vueltas alternas", significa augmentar en la vuelta 1, disminuir en la vuelta 2 (reverso), y luego 2 vueltas en punto musgo normal? He mirado video, pero no me queda claro. Gracias Laia

DROPS Design 27.02.2017 kl. 20:44:

Hola Laia. Por cada punto aumentado (cada 4 vuelta ) hay 2 puntos disminuidos (cada 2ª vuelta).

Marianne 19.12.2016 - 12:45:

Hei. Jeg tenker å strikke kun skjerfet, så da lurer jeg på om garnmengden i oppskriften er angitt for hele settet?

DROPS Design 19.12.2016 kl. 14:41:

Hej Marianne. Det er til hele settet der staar her.

Eawone 08.10.2016 - 06:54:

Muy hermoso son sus trabajos felicitaciones gracias por compartir con los que menos sabemos de todas las maravillas que se ven en babydrops desearia el paso a paso de esta maravilla para mi nieto que es mi ternurita.

Kommentere opskrift DROPS Baby 14-16