DROPS / 94 / 24

Lovely in Lace by DROPS Design

Lang DROPS tunika med hulmønster i ”Safran”

Størrelse: S - M - L - XL - XXL
Materialer: DROPS Safran fra Garnstudio
250-300-300-350-400 gr f.nr 17, hvid

DROPS Rundp nr 3,5 – eller den p du behøver for at få 21 m x 30 p i Hulmønster på 10 x 10 cm, og 25 m x 30 p i Rib-2 på 10 x 10 cm.
DROPS Lille rundp nr 3,5 (til halskant).
Tilbehør: Ca 150 til 200 cm hvidt silkebånd (ca 6 mm bred).

Garnet til denne opskrift koster fra 75kr. Læs mere.
Rib-1: * 2 r, 4 vr *, gentag fra *-*.
Rib-2: * 2 r, 3 vr *, gentag fra *-*.

Hulmønster: Se diag M.1 til M.5. Diag viser mønst set fra retsiden.

Indtagningstips (gælder raglan):
Tag ind således i hver overgang mellem ærmer og ryg- og forstk (start 3 m før mærketråden): 2 ret sammen, 2 ret (mærketråden sidder midt imellem disse 2 m), tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes ret, 1 ret, løft den løse m over.

Forstk: Læs hele opskriften før der strikkes - Arb strikkes frem og tilbage på rundp!
Slå 146-158-170-182-206 m op (inkl 1 kantm i hver side) på rundp 3,5 med Safran. Strik 1 p vrang fra vrangen, derefter strikkes Rib-1 med 1 kantm i hver side. Efter 2 p tages alle 4 vr ind til 3 vr = 122-132-142-152-172 m, fortsæt Ribben med 2 r/3 vr (set fra retsiden). Når arb måler 10 cm strikkes der 1 p ret fra retsiden samtidig med at der tages ind jævnt fordelt til 102-110-120-130-142 m. Nu strikkes næste p således fra vrangen: 1 kantm, 2-2-3-0-2 m glatstrik, M.1 over de næste 96-104-112-128-136 m, 2-2-3-0-2 m glatstrik og 1 kantm. Fortsæt mønst således til M.1 er strikket 1 gang i højden - OBS: På de p hvor der strikkes vrang fra retsiden strikkes der vrang over alle m (dvs også over de 2-2-3-0-2 m glatstrik på hver side af M.1). Samtidig på næst sidste p i M.1 justeres m-ant til 99-107-123-131-139 m.

Næste p strikkes således fra retsiden: 1 kantm, M.2A over de næste 88-96-112-120-128 m, M.2B (= 9 m) og 1 kantm. Fortsæt mønst således til M.2 er strikket 1 gang i højden - samtidig på sidste p i M.2 justeres m-ant til 98-104-116-128-140 m. Videre strikkes M.3 med 1 kantm i hver side. Samtidig når arb måler 26 og 38 cm lukkes der 1 m af i hver side = 94-100-112-124-136 m - de m som ikke går op i mønst når der lukkes strikkes i glatstrik. Når arb måler ca 46-47-48-49-50 cm - afpas M.3 så der er strikket mindst 2 p glatstrik efter et hul og så næste p strikkes fra vrangen - strikkes næste p således:
1 kantm, 2-1-3-1-3 m glatstrik, M.1 over de næste 88-96-104-120-128 m, 2-1-3-1-3 m glatstrik og 1 kantm. Fortsæt mønst således til M.1 er strikket 1 gang i højden (husk at strikke vrang fra retsiden over alle m) - samtidig på sidste p i M.1 justeres m-ant til 95-101-111-123-137 m.

Efter M.1 strikkes næste p således fra retsiden:
1 kantm, 2-1-2-0-3 m glatstrik, M.4A over de næste 80-88-96-112-120 m, M.4B (= 9 m), 2-1-2-0-3 m glatstrik og 1 kantm.
Når M.4 er strikket 1 gang i højden strikkes M.5 på samme måde - M.5 gentags til færdig mål. Samtidig når arb måler 55-56-57-58-59 cm lukkes der 7-7-7-9-9 m af i hver side til ærmegab = 81-87-97-105-119 m på p. Sæt m på 1 tråd og strik rygstk.

Rygstk: Slå op og strik som forstk.

Ærme: Ærmet strikkes frem og tilbage på rundp. Slå 72-77-82-87-92 m op (inkl 1 kantm i hver side) på rundp 3,5 med Safran. Strik 1 p vrang fra vrangen. Derefter strikkes der Rib-2 med 1 kantm i hver side. Når arb måler 2 cm - afpas så næste p strikkes fra retsiden - strikkes der 4 p ret - samtidig tages der 1-2-3-2-1 m ind jævnt fordelt på 1.p = 71-75-79-85-91 m. Derefter lukkes der 7-7-7-9-9 m af i hver side = 57-61-65-67-73 m på p. Sæt m på 1 tråd og strik 1 ærme til.

Montering: Sy sidesømmene på for- og rygstk indenfor 1 kantm. Sy ærmesømmene indenfor 1 kantm.

Bærestk: Sæt ærmerne ind på samme pind som ryg- og forstykke hvor der er lukket af til ærmegab = 276-296-324-344-384 m. Sæt 1 mærketråd i alle overgange mellem ryg- og forstk og ærmer = 4 mærketråde.

Strik 1-2-1-2-1 omg før indtagningen starter - OBS: Mønst fortsættes som før på for- og rygstk. De m som ikke går op i mønst når der tages ind strikkes i glatstrik, sørg for at der tages lige så mange m ind som der lavet omslag så m-ant udenfor raglanindtagningen holdes konstant. På ærmerne strikkes også M.5 med 0-2-0-1-0 m glatstrik i hver side men start mønst på samme p i diag som der fortsættes på ryg- og forstykke så mønst er ens over ryg- og forstk og ærmer (M.5A strikkes over de første 48-48-56-56-64 m og M.5B over de sidste 9 m).

Raglanindtagning: Nu tages der 1 m ind på hver side af alle mærketråde (= 8 indtagninger) - se Indtagningstips: Tag ind på hver 2.omg 15-16-18-19-21 gange - OBS: De m som ikke går op i mønst når der tages ind strikkes i glatstrik.

Hals: Samtidig når arb måler 63-65-67-68-70 cm sættes de midterste 39-43-47-51-57 m på 1 tråd til hals. Luk derefter af i hver side mod halsen på hver 2.p: 2 m 1-1-1-2-2 gange og 1 m 2 gange.
Efter alle indtagninger til raglan og hals er der 109-117-125-129-147 m tilbage på p.

Halskant: Strik ca 156 til 212 m op rundt i halsen (inkl m fra tråden foran) på lille rundp 3,5 med Safran. Strik 1 omg vrang, derefter strikkes der 1 omg ret samtidig med at der tages ind jævnt fordelt til 120-130-130-140-140 m. Videre strikkes Rib-2 til halskanten måler ca 2,5 cm. Luk løst af med r over r og vr over vr.
Sæt et silkebånd ind i den øverste hulrække i M.3 og bind en sløjfe foran.

Denne opskrift er blevet rettet. .

Nyt diagran M.4 og M.5
Opdateret online: 02.10.2014

= strik 2 m i denne m (= 1 r, 1 vr)
= 2 ret sammen
= tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes ret, 1 r, løft den løse m over
= tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes ret, 2 ret sm, løft den løse m over

Kommentarer (53)

Skriv din kommentar her!

Griet De Reu 22.05.2018 - 10:24:

Ik snap het niet goed, M2 wordt dit van rechts naar links gelezen ? Als ik van links naar rechts A1 lees dan valt een stuk van het figuur uit mijn breiwerk. Of stel ik nu een heel domme vraag ?

DROPS Design 23.05.2018 kl. 11:13:

Hallo Griet, Je begint de telpatronen altijd rechts onder en dan lees je naar links. Misschien is het handig om deze insctructie even te lezen, daarin staat uitgelegd hoe je telpatronen leest.

Rebekah R 19.04.2018 - 14:16:

Thank you, that makes sense! Sorry was reading chart from incorrect side, your clarification really helped :)

Rebekah R 18.04.2018 - 15:31:

Im confuses about M.2B row 5 and the overlap with M.2A. How does the row start? Is this correct? Seam st, *Yo, K3, Yo, slip 1 (k, k1, psso), k1, k2tog* (repeat *-*) until last 9 then k2tog, Yo, K3, Yo, slip 1 (k, k1, psso), k2, seam st.

DROPS Design 18.04.2018 kl. 15:43:

Dear Rebekah, the last st in M.2A will be worked together with the first st in M.2B = the YO will now below to M.2A and the last st in M.2A will worked tog with the first st in M.2B. Same happens when repeating M.2B: the last st in M.2B will be worked together with the first st in next M.2B. Happy knitting!

Dorthe 10.12.2017 - 15:55:

Efter M.1 strikkes næste p således fra retsiden: 1 kantm, 2-1-2-0-3 m glatstrik, M.4A over de næste 80-88-96-112-120 m, M.4B (= 9 m), 2-1-2-0-3 m glatstrik og 1 kantm. Når M.4 er strikket 1 gang i højden strikkes M.5 på samme måde - M.5 gentags til færdig mål. Men hvad er færdigt mål??? Inden bærestykke?

DROPS Design 12.12.2017 kl. 11:50:

Hej Dorthe, Bærestykket starter når du har lukket af til ærmegab "Samtidig når arb måler 55-56-57-58-59 cm lukkes der 7-7-7-9-9 m af i hver side til ærmegab = 81-87-97-105-119 m på p." Se også målene på tunikaen nederst i måleskitsen. God fornøjelse!

Rebekah R. 21.05.2017 - 02:54:

Silly question...when starting front piece, instructions read cast on 158 (inclusive of seam stitch at each end), does that mean cast on 160 total or are the seam stitches included already in 158. Thanks!

DROPS Design 21.05.2017 kl. 09:53:

Hi Rebekah, It means as you first thought, that you cast on 158 stitches xx

Diane Peckham 21.04.2016 - 04:26:

I'm confused over how to read M2A and M2B because the knit two together occurs over M2A and M2B how can I knit two together follow the chart when one is from M2A and one is from M2B

DROPS Design 21.04.2016 kl. 09:31:

Dear Mrs Peckham, on row 5 and 15 K tog the last st in M.2A with the first st in next M.2A /M.2B - inserting a marker after each repeat can be a good idea to follow diagram. Happy knitting!

Iris 25.02.2016 - 05:08:

Kann dieses wunderschöne Longtop auch in Runden gestrickt werden?

DROPS Design 01.03.2016 kl. 14:29:

Liebe Iris, es spicht nichts dagegen, das Top in Runden zu stricken.

Nadine 19.11.2015 - 18:53:

Sorry die randmasche lasse ich ja weg, aber dennoch habe ich dann mehr als die 107 maschen

DROPS Design 24.11.2015 kl. 21:42:

Antwort siehe unten! :-)

Nadine 19.11.2015 - 18:52:

Bei dem Muster m 2 a verläuft die "grenze" in der 5. Reihe genau durch die 2 re zusammen gestrickte Maschen. Wie soll das gehen? Stricke ich dann nur 1 Masche, weil ich dann mit einer randmasche und 2 Maschen rechts wieder anfangen muss habe ich am ende mehr als 107 Maschen. Stricke ich dennoch 2 Maschen zusammen stimmt es vom Muster her nicht mehr

DROPS Design 24.11.2015 kl. 21:41:

Sie müssen an dieser Stelle das Muster als Ganzes betrachten, also einfach im angefangenen Rhythmus weiterstricken. M.2B zeigt, wie die R endet. Sie stricken also in der 5. R 2 M re, * 2 M re überzogen zusammen, 1 Umschlag, 3 M re, 1 Umschlag, 2 M re zusammen, 1 M re *, von *-* wdh, die R endet dann mit 2 M re überzogen zusammen, 1 Umschlag, 3 M re, 1 Umschlag und 2 M re zusammen.

Gerripho 06.08.2014 - 17:44:

Charts M4 are shown as 11 rows. So row 11 is knit from the RS. You cannot knit both the last row of chart M.4 and the first row of chart M.5 from the RS without a purl row between them. The same problem is in chart M.5 where it starts and ends with a knit row from the RS. It needs a purl row added. I still believe row 7 in chart M.4B should be K2tog, K4 (NOT K3), YO, k2tog, k2. I'm sorry if I didn't explain this well in my other post.

DROPS Design 02.10.2014 kl. 13:50:

Dear Mrs Gerripho, thank you, diagram M.4 and M.5 have been updated. Happy knitting!

Kommentere opskrift DROPS 94-24