DROPS / 94 / 25

DROPS 94-25 by DROPS Design

Lang DROPS jakke med hulmønster i ”Muskat”.

600-650-700-750-800 gr f.nr 18, hvid

DROPS Pinde nr 4 - eller den p du skal bruge for at få 21 m x 28 p glatstrik på 10 x 10 cm.
DROPS Perlemorknap, nr 522: 3 stk.

Garnet til denne opskrift koster fra 228kr. Læs mere.
Retstrik: Ret både på retten og på vrangen

Mønster: Se diag M.1 til M.3. Diag viser mønst set fra retsiden.
OBS: - Sørg for at mønst kommer over hinanden som vist i diag. De m som evt ikke går op i mønst når der lukkes af til ærmegab, hals og ærmekuppel strikkes i glatstrik.

Rygstk: Læs hele afsnittet før det strikkes! Slå 101-109-117-127-141 m op (inkl 1 kantm i hver side) på p 4. Strik 2 p retstrik, fortsæt i glatstrik. Når arb måler 10 cm strikkes næste p således fra retsiden: 1 kantm, 9-8-7-7-9 m glatstrik, M.1A (= 6 m), M.1B over 70-80-90-100-110 m, M.1C (= 5 m), 9-8-7-7-9 m glatstrik og 1 kantm. Fortsæt mønst således til M.1 er strikket en gang i højden - OBS: På de p i diag hvor der strikkes vrang fra retsiden strikkes der vrang over alle m.
Nu strikkes M.2 en gang i højden på samme måde, før der fortsættes med M.3 til færdig mål. Samtidig når arb måler 12 cm lukkes der 1 m af i hver side på hver 7.-7.-7.-8.-8. cm totalt 5 gange = 91-99-107-117-131 m. Når arb måler 49-50-51-52-53 cm lukkes der af til ærmegab i hver side på hver 2.p: 4 m 1 gang, 3 m 0-1-1-1-2 gange, 2 m 1-1-2-4-5 gange og 1 m 3 gange = 73-75-79-81-85 m. Når arb måler 66-68-70-72-74 cm lukkes de midterste 21 m af til hals. Videre lukkes der på hver side af halsen på hver 2.p: 1 m 2 gange = 24-25-27-28-30 m tilbage på hver skulder. Luk af når arb måler 68-70-72-74-76 cm - afpas så der er strikket mindst 2 p glatstrik efter et hulmønst.

Venstre forstk:
Læs hele afsnittet før det strikkes!
Slå 56-60-64-69-76 m op (inkl 1 kantm i siden og 5 kantm mod midt foran) på p 4. Strik 2 p retstrik, men de 2 yderste m mod midt foran strikkes i retstrik med dobbelt tråd (Tag 1 eget nøgle og lad tråden følge med op). Derefter strikkes der glatstrik, men de 5 kantm mod midt foran fortsættes i retstrik og de 2 yderste af disse 5 m fortsættes med dobbelt tråd. Samtidig når arb måler 10 cm strikkes næste p således fra retsiden: 1 kantm, 14-8-12-7-14 m glatstrik, M.1A (= 6 m), M.1B over de næste 20-30-30-40-40 m, M.1C (= 5 m), 5 m glatstrik og 5 kantm mod midt foran som før. Fortsæt mønst på samme måde som på rygstk - husk at på de p i diag hvor det strikkes vrang fra retsiden, strikkes der vrang over alle m undtagen forkanten.

Sideaflukning: Samtidig når arb måler 12 cm lukkes der af i siden som på rygstk = 51-55-59-64-71 m.

Krave: Læs hele afsnittet før det strikkes!
Samtidig når arb måler 46-47-48-49-50 cm strikkes forkanten større så der dannes en krave. Strik retstrik over 1 m mere på hver 4.p totalt 13 gange (dvs at 1.gang bliver forkanten 6 m, 2. gang bliver forkanten 7 m osv - OBS: Det er vigtig at m-ant ikke tages ud, det er m fra forstk som går ind i forkanten) = 18 m retstrik mod midt foran. Samtidig strikkes der 1 m mere med dobbelt tråd på hver 4.p totalt 3 gange = 5 m retstrik med dobbelt tråd mod midt foran.

Ærmegab: Samtidig når arb måler 49-50-51-52-53 cm lukkes der af til ærmegab i siden som på rygstk = 42-43-45-46-48 m. Når arb måler 68-70-72-74-76 cm - afpas efter rygstk - lukkes de yderste 24-25-27-28-30 m på skulderen af = 18 m tilbage på p til krave.

Krave: Kraven strikkes videre og syes til rygstk bagefter. Strik således: * 2 p retstrik over alle m, 2 p retstrik men kun over de yderste 13 m mod midt foran (husk de yderste 5 m med dobbelt tråd) *, gentag fra *-* til kraven måler ca 6 cm inderst (den vil da måle ca 12 cm yderst). Sæt m på 1 tråd.

Højre forstk: Slå op og strik som venstre men modsat. I tillæg lukkes der af til knaphul på forkanten. 1 knaphul = luk 3. og 4. m af fra kanten og slå 2 nye m op over de aflukkede på næste p.
Luk af til knaphul når arb måler:
Str S: 24, 31 og 38 cm
Str M: 25, 32 og 39 cm
Str L: 26, 33 og 40 cm
Str XL: 27, 34 og 41 cm
Str XXL: 28, 35 og 42 cm.

Ærme: Slå 57-57-57-67-67 m op (inkl 1 kantm i hver side) på p 4. Strik 2 p retstrik samtidig med at der tages 4 m ind jævnt fordelt på 1.p = 53-53-53-63-63 m. Fortsæt i glatstrik. Når arb måler 6 cm strikkes næste p således fra retsiden: 1 kantm, M.2A (= 6 m), M.2B over 40-40-40-50-50 m, M.2C (= 5 m) og 1 kantm. Fortsæt mønst således til M.2 er strikket 1 gang i højden, derefter strikkes M.3 til færdig mål - husk at hullerne skal stemme over hinanden som vist i diag. Samtidig når arb måler 13 cm tages der 1 m ud i hver side på hver 3,5.-3.-2.-2,5.-2. cm totalt 10-12-15-12-15 gange = 73-77-83-87-93 m - de nye m strikkes i glatstrik til de går op i mønsteret. Når arb måler 49-48-47-46-44 cm lukkes der af til ærmekuppel i hver side på hver 2.p: 3 m 1 gang, 2 m 3 gange og 1 m 3-5-6-8-10 gange. Videre lukkes der 2 m i hver side til arb måler 56 cm, derefter lukkes 3 m 1 gang i hver side. Luk de resterende m af, arb måler ca 57 cm.

Montering: Sy skuldersømmene. Sy kraven sammen midt bagpå med maskesting. Sy kraven til halsudskæringen på rygstk med sømmen ud mod retsiden. Sy ærmerne i indenfor 1 kantm. Sy ærme- og sidesøm i et indenfor 1 kantm. Sy knapperne i.

= tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes r, 2 r sm, løft den løse m over

Kommentarer (27)

Skriv din kommentar her!

Claudine Piers 22.07.2016 - 16:17:

Zou ik aub uitleg kunnen krijgen over de steken bij M1B UIT HOEVEEL STEKEN BESTAAT HET TELPATROON IK HEB BIJ DE EERSTE NAALD STEKEN OVER GRT

DROPS Design 25.07.2016 kl. 16:03:

Hoi Claudine. M.1B loopt over 10 st

Danielle 09.03.2015 - 01:00:

J'aimerais savoir pour les diminutions des manches 1 fois 3 mailles , et combien de fois 2 mailles merci beaucoup modèle superbe!

DROPS Design 09.03.2015 kl. 09:59:

Bonjour Danielle et merci, on rabat pour l'arrondi de la manche de chaque côté tous les 2 rangs: 1 fois 3 m, 3 fois 2 m (corrigé), 3-5-6-8-10 fois 1 m puis 2 m de chaque côté tous les 2 rangs jusqu'à ce que la manche mesure 56 cm de hauteur totale, puis 1 fois 3 m de chaque côté et les mailles restantes. Bon tricot!

Emelie Carlsson 11.06.2012 - 15:41:

Hej! Jag får absolut inte mönstret att gå ihop på bakstycket, M2 varvet där man tar ihop två och gör ett omslag. I slutet av varvet är det inte lika många maskor kvar som det är i början. Har tagit upp hur många gånger som helst, men det blir inte rätt i alla fall. Hur ska jag göra?

DROPS Design 12.06.2012 kl. 10:30:

Hej, Första raden på M2 blir så här: 4 minskningar och 4 ökningar, så maskantalet skall vara konstant i rapporten. Lycka till!

DROPS DesignNL 22.05.2012 - 18:39:

Rita: ik zie nu dat je het over het aantal St. Tussen het ajour, maar je moet ook 5 St. Tussen breien. ( bij Herhaling van m3b), maar het patroon klopt.

Rita 22.05.2012 - 15:24:

En toch is de teltekening fout,mijn buurvrouw heeft het ook eens geprobeerd,na 2 samen breien,1 omslag,1 r.,1 omslag en 1 afn. en 1 breien en de afgenomene erover moet je 4 steken breien in plaats van 5 anders komt de tekening niet uit.Dat er geen steken minder op staan dat weet ik ook wel.

DROPS Design 22.05.2012 kl. 16:43:

2 st samen, 1 omslag, 1 r, 1 omslag, 1 r afnemen, 1 r, overhalen maakt bij mij wel 5 st...

Rita 21.05.2012 - 14:08:

Mevrouw,bij de teltekening m 3 staat een fout in de derde rij,in plaat van 5 steken tussen de minderingen zijn het er maar 4 ,dan komt de tekening juist anders klopt het niet. groetjes Rita

DROPS Design 22.05.2012 kl. 14:34:

Ik heb het patroon doorgenomen en kan geen fout vinden? Bij het breien van M.3 komen er geen minderingen? Het aantal st na het breien van de nld 3 moet gelijk blijven. Er zijn 6 r st tussen elk "ajourmotief". U moet ook ervoor zorgen dat de ajourmotieven netjes boven elkaar komen te liggen.

Drops Design 22.04.2010 - 00:36:

Lilla, you work what's called short rows to shape the collar. After working the 13 sts, you turn work and knit back. We also have a video for that in our video library.

Lillan 21.04.2010 - 21:27:

Having problems with the last part of the collar: 2 rows garter over all 18, 2 rows garter over the first 13. What do I do with the 5 left over. Doesn't look right. Thanks a lot.

DROPS Design 24.02.2010 - 20:16:

Lillian, M2A starts by K2 tog and end with yo, K1. M2B starts with yo, K3 and ends with yo, K1. M2C starts with yo, K3 and ends with Slip 1 st as if to knit, K1, psso. The yo and 2 sts tog in A and C keeps the number of sts the same.

Lillan 24.02.2010 - 20:02:

In sleeve pattern in M2A it looks like we decrease by one stich each side of pattern, therefore reducing total count by 2 stiches. Is this correct? Thanks for your prompt reply. LB

Kommentere opskrift DROPS 94-25