DROPS / 94 / 13

Espuma by DROPS Design

Liten DROPS bolerojakke med rundfelling i bølgemønster i ”Vivaldi” eller i "Brushed Alpaca Silk".

DROPS design: Modell nr OO-049
--------------------------------------------------------

Størrelse: XS/S - M/L
Materialer: DROPS Vivaldi fra Garnstudio
100-100 gr f.nr 06, natur
og bruk: DROPS Cotton Viscose fra Garnstudio
50 - 50 gr f.nr 02, natur (til heklekant)

Eller bruk:
DROPS Brushed Alpaca Silk fra Garnstudio
100-100 gr f.nr 01, off white
og bruk: DROPS Cotton Viscose fra Garnstudio
50 - 50 gr f.nr 02, natur (til heklekant)

DROPS Rundp og ermp nr 5,5 –
eller den p du må ha for å få 17 m x 19 p Bølgemnst på 10 x 10 cm.
DROPS Heklenål nr 3 (til kant).

Bølgemønster: Se diag M.1 og M.2. Diag viser mnst sett fra retten.

Bolen: Arb strikkes frem og tilbake på rundp fra midt foran. Brett rundp dobbelt (evt bruk 2 stk rundp) og legg opp 148-184 m (inkl 5 stolpem i hver side) over 2 pinner nr 5,5 med Vivaldi eller Brushed Alpaca Silk (dette gjøres for at oppleggskanten skal bli elastisk). Trekk den ene p ut og strikk 2 p rett (1.p = retten). Deretter strikkes M.1 med 5 stolpem i hver side som strikkes rett på hver p til ferdig mål – se diag for riktig str. Sett 1 merketråd i den 40.-49.m inn fra hver side = 68-86 m mellom merketrådene på bakstk - la merketråden følge med videre oppover. Når arb måler ca 22-23 cm - avpass slik at neste p er siste p i M.1 - felles det 11-15 m i hver side til ermhull (dvs m med merketråd + 5-7 m på hver side av denne) = 34-41 m tilbake på hvert forstk og 58-72 m på bakstk. Legg arb tilside og strikk ermene.

Erme: Ermet kan strikkes i 2 ulike lengder, se målskisse. Modellen på bildet er strikket med det korteste ermet.
Legg opp 46-58 m over 2 pinner nr 5,5 med Vivaldi eller Brushed Alpaca Silk. Trekk den ene p ut, fordel m på ermp 5,5 og strikk rundt. Sett 1 merketråd på omg beg = midt under ermet. Strikk 1 omg rett og 1 omg vrang. Deretter strikkes M.1 - husk diag for riktig str. Når arb måler ca 5 eller 15 cm - avpass slik at neste p er siste p i M.1 - felles det 12-14 m midt under ermet = 34-44 m tilbake på p. Legg arb tilside og strikk 1 erme til.

Bærestk: Sett ermene inn på samme rundp som bolen der det er felt m til ermhull = 194-242 m. Videre strikkes og felles det etter M.2 men de ytterste 5 m i hver side fortsettes som før - 1.p = retten. Når M.2 er strikket 1 gang i høyden er det 98-130 m på p. Fortsett de 4 øverste p i M.2 til arb måler 19-21 cm fra der bol og ermer ble satt på samme p. Deretter strikkes det 1 p rett fra retten samtidig som det felles jevnt fordelt til 84-100 m (det felles ikke over stolpen). Strikk 1 p rett fra vrangen og fell deretter løst av med rett fra retten - for at avfellingskanten ikke skal stramme lages det 1 kast etter ca hver 6.m samtidig som det felles (kastene felles som m).

Montering: Sy åpningene under ermene. Hekle en avsluttende kant nederst rundt begge ermene og langs hele bolen (dvs rundt halsen, langs begge forkantene og langs hele nederkant) på nål 3 med Cotton Viscose slik: Hekle 1 fm i første m, * 3 lm, hopp over 1 m, 1 fm i neste m *, gjenta fra *-* omg rundt og avslutt med 3 lm og 1 kjm i 1.fm på beg av omg. Jakken lukkes med en brosje e.l.

Benedetta 16.03.2017 - 12:36:

Grazie!

Benedetta 16.03.2017 - 11:35:

Buongiorno,,quando devo intrecciare x gli scalfi?nell'ultimo ferro del diagramma A 1 o nel precedente?

DROPS Design 16.03.2017 kl. 12:00:

Buongiorno Benedetta, deve intrecciare per gli scalfi sull'ultimo ferro del diagramma. Buon lavoro!

Benedetta 12.03.2017 - 16:18:

Grazie mille!Preziose, come sempre!

Benedetta 12.03.2017 - 14:56:

Buongiorno, scusate ma il diagramma M1 è composto da 4 ferri,quindi si ripetono sempre questi ferri e poi si lavora M2 per il carré?

DROPS Design 12.03.2017 kl. 15:51:

Buongiorno Benedetta. Sì esatto, lavora i quattro ferri del diagramma M1 fino agli scalfi e poi sul carré segue il diagramma M2. Buon lavoro!

Loaec Francoise 02.10.2016 - 10:45:

Suite à ma question précédente : le corps et l empiècement se tricote en aller retour mais pas les manches qui se tricote en rond. D ou ma question sur la façon d àdapter le point dentelle a un tricotage en rond

DROPS Design 03.10.2016 kl. 09:44:

Bonjour Mme Loac, quand vous rabattez les m sous la manche, rabattez les 6-7 premières m du tour et les 6-7 dernières m du tour. Ainsi, le motif pourra s'intercaler entre les mailles du dos et de chaque devant: les premières m de la manche se tricoteront à la suite des dernières m du motif du devant et idem pour la 2ème manche. Bon tricot!

Loaec Francoise 18.09.2016 - 14:56:

Comment adapter un diagramme d un point dentelle comme sur le modele ci dessus explique pour un tricot en aller retour , pour un tricot en aiguille circulaire Par avance merci

DROPS Design 19.09.2016 kl. 09:43:

Bonjour Mme Loaec, quand vous tricotez en rond, tricotez les mailles comme elles doivent se présenter sur l'endroit. Ce boléro se tricote toutefois en allers et retours - sur aiguille circulaire pour avoir assez de place pour toutes les mailles (voir aussi ici). Bon tricot!

Franziska Krause 15.06.2016 - 16:13:

Hallo Drops-Team! ich habe das Jäckchen aus Brushed Alpaca Silk gestrickt, jedoch habe ich da ein Problem: nach dem Beginn von M2 bis zum Ende von M2 komme ich auf über 30 cm, obwohl ich Nadeln 5,5 verwendet habe. Bei Strickmustern ist ja üblicherweise nur die rechte Seite in der Strickschrift vermerkt, so habe ich auch gestrickt, M2 besteht dann also aus 72 Reihen. War das falsch? LG, Franziska

DROPS Design 16.06.2016 kl. 08:10:

Liebe Franziska, in der Strickschrift ist jede Reihe des Musters eingezeichnet

Therese 09.05.2016 - 07:14:

Page three doesn't print out- the one with the diagram of stitches on it. Only the first line

DROPS Design 09.05.2016 kl. 11:14:

Dear Therese, we have tested printing and it works, you may have to check the settings of your printer to be sure to print all pages. Happy knitting!

Marie SHEEKEY 09.10.2015 - 19:50:

Puis je realiser ce modele en Brushed Alpaca and Silk?

DROPS Design 12.10.2015 kl. 09:12:

Bonjour Mme Sheekey, vous pouvez tout à fait utiliser Brushed Alpaca Silk au lieu de Vivaldi pour ce modèle - voir ici comment calculer la nouvelle quantité. Bon tricot!

Stephanie Horst 19.05.2015 - 21:18:

In the large sz pattern are the 10 extra stitches for garter edge counted among the cast on amount?

DROPS Design 20.05.2015 kl. 10:28:

Dear Mrs Horst, the 5 sts in garter st each side are included in the number of sts to cast on, in the larger size, work the 184 sts as follows: 5 sts in garter st, repeat the 29 sts in M.1 a total of 6 times, 5 sts in garter st. Happy knitting!

Kommentér oppskrift DROPS 94-13