DROPS / 94 / 13

Espuma by DROPS Design

Liten DROPS bolerojakke med rundfelling i bølgemønster i ”Vivaldi” eller i "Brushed Alpaca Silk".

DROPS design: Modell nr OO-049
--------------------------------------------------------

Størrelse: XS/S - M/L
Materialer: DROPS Vivaldi fra Garnstudio
100-100 gr f.nr 06, natur
og bruk: DROPS Cotton Viscose fra Garnstudio
50 - 50 gr f.nr 02, natur (til heklekant)

Eller bruk:
DROPS Brushed Alpaca Silk fra Garnstudio
100-100 gr f.nr 01, off white
og bruk: DROPS Cotton Viscose fra Garnstudio
50 - 50 gr f.nr 02, natur (til heklekant)

DROPS Rundp og ermp nr 5,5 –
eller den p du må ha for å få 17 m x 19 p Bølgemnst på 10 x 10 cm.
DROPS Heklenål nr 3 (til kant).

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord:

fasong: bol i ett, rundfelling, mønster/teknik: bølgemønster, type oppskrift: bolero,

Bølgemønster: Se diag M.1 og M.2. Diag viser mnst sett fra retten.

Bolen: Arb strikkes frem og tilbake på rundp fra midt foran. Brett rundp dobbelt (evt bruk 2 stk rundp) og legg opp 148-184 m (inkl 5 stolpem i hver side) over 2 pinner nr 5,5 med Vivaldi eller Brushed Alpaca Silk (dette gjøres for at oppleggskanten skal bli elastisk). Trekk den ene p ut og strikk 2 p rett (1.p = retten). Deretter strikkes M.1 med 5 stolpem i hver side som strikkes rett på hver p til ferdig mål – se diag for riktig str. Sett 1 merketråd i den 40.-49.m inn fra hver side = 68-86 m mellom merketrådene på bakstk - la merketråden følge med videre oppover. Når arb måler ca 22-23 cm - avpass slik at neste p er siste p i M.1 - felles det 11-15 m i hver side til ermhull (dvs m med merketråd + 5-7 m på hver side av denne) = 34-41 m tilbake på hvert forstk og 58-72 m på bakstk. Legg arb tilside og strikk ermene.

Erme: Ermet kan strikkes i 2 ulike lengder, se målskisse. Modellen på bildet er strikket med det korteste ermet.
Legg opp 46-58 m over 2 pinner nr 5,5 med Vivaldi eller Brushed Alpaca Silk. Trekk den ene p ut, fordel m på ermp 5,5 og strikk rundt. Sett 1 merketråd på omg beg = midt under ermet. Strikk 1 omg rett og 1 omg vrang. Deretter strikkes M.1 - husk diag for riktig str. Når arb måler ca 5 eller 15 cm - avpass slik at neste p er siste p i M.1 - felles det 12-14 m midt under ermet = 34-44 m tilbake på p. Legg arb tilside og strikk 1 erme til.

Bærestk: Sett ermene inn på samme rundp som bolen der det er felt m til ermhull = 194-242 m. Videre strikkes og felles det etter M.2 men de ytterste 5 m i hver side fortsettes som før - 1.p = retten. Når M.2 er strikket 1 gang i høyden er det 98-130 m på p. Fortsett de 4 øverste p i M.2 til arb måler 19-21 cm fra der bol og ermer ble satt på samme p. Deretter strikkes det 1 p rett fra retten samtidig som det felles jevnt fordelt til 84-100 m (det felles ikke over stolpen). Strikk 1 p rett fra vrangen og fell deretter løst av med rett fra retten - for at avfellingskanten ikke skal stramme lages det 1 kast etter ca hver 6.m samtidig som det felles (kastene felles som m).

Montering: Sy åpningene under ermene. Hekle en avsluttende kant nederst rundt begge ermene og langs hele bolen (dvs rundt halsen, langs begge forkantene og langs hele nederkant) på nål 3 med Cotton Viscose slik: Hekle 1 fm i første m, * 3 lm, hopp over 1 m, 1 fm i neste m *, gjenta fra *-* omg rundt og avslutt med 3 lm og 1 kjm i 1.fm på beg av omg. Jakken lukkes med en brosje e.l.