DROPS / 94 / 13

Espuma by DROPS Design

Lille DROPS bolerojakke med Bølgemønster i ”Vivaldi” eller "Brushed Alpaca Silk"

Størrelse: XS/S - M/L
Materialer: DROPS Vivaldi fra Garnstudio
100-100 gr f.nr 06, natur
og brug: DROPS Cotton Viscose fra Garnstudio
50 - 50 gr f.nr 02, natur (til hæklekant)

Eller brug:
DROPS Brushed Alpaca Silk fra Garnstudio
100-100 gr f.nr 01, off white
og brug: DROPS Cotton Viscose fra Garnstudio
50 - 50 gr f.nr 02, natur (til hæklekant)

DROPS Rundp og strømpep nr 5,5 –
eller den p du skal bruge for at få 17 m x 19 p i Bølgemønst på 10 x 10 cm.
DROPS Hæklenål nr 3 (til kant).

Bølgemønster: Se diag M.1 og M.2. Diag viser mønst set fra retsiden.

Ryg- og forstykke: Arb strikkes frem og tilbage på rundp fra midt foran. Buk rundp dobbelt (brug evt 2 rundp) og slå 148-184 m op (inkl 5 forkantm i hver side) over 2 pinde nr 5,5 med Vivaldi eller Brushed Alpaca Silk (dette gøres for at opslåningskanten skal blive elastisk). Træk den ene p ud og strik 2 p ret (1.p = retsiden). Derefter strikkes M.1 med 5 kantm i hver side som strikkes ret på alle p til færdig mål – se diag for rigtig str. Sæt 1 mærketråd i den 40.-49.m ind fra hver side = 68-86 m mellem mærketrådene på rygstk - lad mærketråden følge med op. Når arb måler ca 22-23 cm - afpas således at næste p er sidste p i M.1 - lukkes der 11-15 m af i hver side til ærmegab (dvs m med mærketråd + 5-7 m på hver side af denne) = 34-41 m tilbage på hver forstk og 58-72 m på rygstk. Læg arb til side og strik ærmerne.

Ærme: Ærmet kan strikkes i 2 forskellige længder, se måleskitse. Modellen på billedet er strikket med det korteste ærme.
Slå 46-58 m op over 2 pinde nr 5,5 med Vivaldi eller Brushed Alpaca Silk. Træk den ene p ud, fordel m på strømpep 5,5 og strik rundt. Sæt 1 mærketråd i beg af omg = midt under ærmet. Strik 1 omg ret og 1 omg vrang. Derefter strikkes M.1 - husk diag for rigtig str. Når arb måler ca 5 eller 15 cm - afpas således at næste p er sidste p i M.1 - lukkes der 12-14 m af midt under ærmet = 34-44 m tilbage på p. Læg arb til side og strik 1 ærme til.

Bærestk: Sæt ærmerne ind på samme rundp som ryg- og forstykke hvor der er lukket af til ærmegab = 194-242 m. Nu strikkes der og tages ind efter M.2 men de yderste 5 m i hver side fortsættes som før - 1.p = retsiden. Når M.2 er strikket 1 gang i højden er der 98-130 m på p. Fortsæt de 4 øverste p i M.2 til arb måler 19-21 cm fra der hvor ryg- og forstk og ærmer blev sat på samme p. Derefter strikkes der 1 p ret fra retsiden samtidig med at der tages ind jævnt fordelt til 84-100 m (der tages ikke ind over forkanten). Strik 1 p ret fra vrangen og luk derefter løst af med ret fra retsiden - for at aflukningskanten ikke skal stramme laves der omslag efter ca hver 6.m samtidig med at der lukkes af (omslagene lukkes også af).

Montering: Sy åbningerne under ærmerne. Hækl til sidst en kant nederst rundt begge ærmer og langs hele ryg- og forstykke (dvs rundt i halsen, langs begge forkanter og langs hele nederkanten) på nål 3 med Cotton Viscose således: Hækl 1 fm i første m, * 3 lm, spring over 1 m, 1 fm i næste m *, gentag fra *-* omg rundt og slut af med 3 lm og 1 km i 1.fm i beg af omg. Jakken lukkes med en broche e.l.

Benedetta 16.03.2017 - 12:36:

Grazie!

Benedetta 16.03.2017 - 11:35:

Buongiorno,,quando devo intrecciare x gli scalfi?nell'ultimo ferro del diagramma A 1 o nel precedente?

DROPS Design 16.03.2017 kl. 12:00:

Buongiorno Benedetta, deve intrecciare per gli scalfi sull'ultimo ferro del diagramma. Buon lavoro!

Benedetta 12.03.2017 - 16:18:

Grazie mille!Preziose, come sempre!

Benedetta 12.03.2017 - 14:56:

Buongiorno, scusate ma il diagramma M1 è composto da 4 ferri,quindi si ripetono sempre questi ferri e poi si lavora M2 per il carré?

DROPS Design 12.03.2017 kl. 15:51:

Buongiorno Benedetta. Sì esatto, lavora i quattro ferri del diagramma M1 fino agli scalfi e poi sul carré segue il diagramma M2. Buon lavoro!

Loaec Francoise 02.10.2016 - 10:45:

Suite à ma question précédente : le corps et l empiècement se tricote en aller retour mais pas les manches qui se tricote en rond. D ou ma question sur la façon d àdapter le point dentelle a un tricotage en rond

DROPS Design 03.10.2016 kl. 09:44:

Bonjour Mme Loac, quand vous rabattez les m sous la manche, rabattez les 6-7 premières m du tour et les 6-7 dernières m du tour. Ainsi, le motif pourra s'intercaler entre les mailles du dos et de chaque devant: les premières m de la manche se tricoteront à la suite des dernières m du motif du devant et idem pour la 2ème manche. Bon tricot!

Loaec Francoise 18.09.2016 - 14:56:

Comment adapter un diagramme d un point dentelle comme sur le modele ci dessus explique pour un tricot en aller retour , pour un tricot en aiguille circulaire Par avance merci

DROPS Design 19.09.2016 kl. 09:43:

Bonjour Mme Loaec, quand vous tricotez en rond, tricotez les mailles comme elles doivent se présenter sur l'endroit. Ce boléro se tricote toutefois en allers et retours - sur aiguille circulaire pour avoir assez de place pour toutes les mailles (voir aussi ici). Bon tricot!

Franziska Krause 15.06.2016 - 16:13:

Hallo Drops-Team! ich habe das Jäckchen aus Brushed Alpaca Silk gestrickt, jedoch habe ich da ein Problem: nach dem Beginn von M2 bis zum Ende von M2 komme ich auf über 30 cm, obwohl ich Nadeln 5,5 verwendet habe. Bei Strickmustern ist ja üblicherweise nur die rechte Seite in der Strickschrift vermerkt, so habe ich auch gestrickt, M2 besteht dann also aus 72 Reihen. War das falsch? LG, Franziska

DROPS Design 16.06.2016 kl. 08:10:

Liebe Franziska, in der Strickschrift ist jede Reihe des Musters eingezeichnet

Therese 09.05.2016 - 07:14:

Page three doesn't print out- the one with the diagram of stitches on it. Only the first line

DROPS Design 09.05.2016 kl. 11:14:

Dear Therese, we have tested printing and it works, you may have to check the settings of your printer to be sure to print all pages. Happy knitting!

Marie SHEEKEY 09.10.2015 - 19:50:

Puis je realiser ce modele en Brushed Alpaca and Silk?

DROPS Design 12.10.2015 kl. 09:12:

Bonjour Mme Sheekey, vous pouvez tout à fait utiliser Brushed Alpaca Silk au lieu de Vivaldi pour ce modèle - voir ici comment calculer la nouvelle quantité. Bon tricot!

Stephanie Horst 19.05.2015 - 21:18:

In the large sz pattern are the 10 extra stitches for garter edge counted among the cast on amount?

DROPS Design 20.05.2015 kl. 10:28:

Dear Mrs Horst, the 5 sts in garter st each side are included in the number of sts to cast on, in the larger size, work the 184 sts as follows: 5 sts in garter st, repeat the 29 sts in M.1 a total of 6 times, 5 sts in garter st. Happy knitting!

Kommentere opskrift DROPS 94-13