DROPS / 94 / 12

DROPS 94-12 by DROPS Design

DROPS Jakke i sengehygge med bølgemønster i ”Vivaldi”

DROPS design: Modell nr OO-050
--------------------------------------------------------

Størrelse: XS/S - M/L - XL/XXL
Jakken tøyer seg ca 20 cm fra arm til arm når den taes på.
Materialer: DROPS Vivaldi fra Garnstudio
100-150-150 gr f.nr 06, natur
og bruk: DROPS Cotton Viscose fra Garnstudio
50 gr i alle str f.nr 02, natur

DROPS Rundp nr 6 - eller den p du må ha for å få 15 m x 18 p Bølgemønster med Vivaldi på 10 x 10 cm.
DROPS Heklenål nr 3.

Kommentarer (84)
Bølgemønster: Se diag M.1, M.2 og M.3. Diag viser mnst sett fra retten.

Jakke: For å få plass til alle m strikkes det frem og tilbake på en rundp.
Legg rundp dobbelt (eller bruk en annen p i ca samme tykkelse i tillegg til p 6) og legg opp 147-176-205 m over den dobble p med Vivaldi (dette gjøres for at oppleggskanten skal bli elastisk). Trekk den ene p ut og strikk 1 rille. Deretter strikkes M.1 med 1 kantm i hver side. Når M.1 er strikket 1 gang i høyden er det 87-104-121 m på p og arb måler ca 20 cm. Fortsett med M.2 med 1 kantm i hver side til arb måler 24-25-26 cm. Nå legges det opp 56-53-53 m i hver side til ermer - legg opp over 2 pinner på samme måte som nederst på bolen = 199-210-227 m. Fortsett M.2 som før men de ytterste 6-3-3 m i hver side strikkes i rille. Når arb måler 37-40-43 cm settes det 1 merketråd – herfra måles arb videre! Når arb måler 13-15-17 cm avpass slik at neste p er 1.p i M.2 – felles de ytterste 56-53-53 m i hver side løst av (det er svært viktig at avfellingen blir løs slik at sømmen under ermene ikke kommer til å stramme) = 87-104-121 m på p. Fortsett M.2 med 1 kantm i hver side til arb måler 17-20-23 cm fra merketråden. Videre strikkes M.3 med 1 kantm i hver side. Etter M.3 er det 147-176-205 m på p. Strikk 1 rille og fell meget løst av, arb skal måle like mye på hver side av merketråden.

Montering: Brett arb dobbelt ved merketråden og sy underermssømmene og sidesømmene innenfor 1 kantm. Åpningen på jakken vil nå være ved oppleggskanten/ avfellingskanten, dvs der jakken ble startet og avsluttet.

Heklet kant: Hekle 1 avsluttende kant rundt åpningen på jakken og nederst rundt begge ermene på nål 3 med Cotton Viscose slik:
1 fm i første m, * 4 lm, hopp over ca 1 til 1,5 cm, 1 fm i neste m *, gjenta fra *-* omg rundt og avslutt med 4 lm og 1 kjm i første fm på beg av omg. Jakken lukkes med en brosje e.l.

Denne oppskriften har blitt rettet. .

Diagramruten \"2 rett sammen\" var speilvendt, men er nå rettet på nettsiden.
Oppdatert online: 21.02.2007

= 3 rett sammen

Kommentarer (84)

Legg inn en kommentar!

Sylvie 18.03.2018 - 11:46:

Bonjour Pouvez vous m expliquez pour les manches Le montage en double ça fait bizarre et est ce que je tricotte les 3 mailles du debu et la fin en maille lisière ou je compte juste une maille lisière et et quand on monte les mailles des manches on commence tout de suite l shema Je comprend pas expliquez moi bien les manches svp Merci

DROPS Design 19.03.2018 kl. 10:39:

Bonjour Sylvie, à 25 cm (taille M), montez 53 m à la fin du rang suivant sur l'endroit, tricotez le rang suivant sur l'envers et montez 53 m à la fin de ce rang = vous avez monté les mailles des manches de chaque côté. Continuez ensuite M.2 sur les nouvelles mailles aussi ainsi: 3 m point mousse, répétez M.2 (=17 m) sur toutes les mailles jusqu'à ce qu'il reste 3 m (= 12 fois) et terminez par 3 m point mousse. Bon tricot!

Sylvie 16.03.2018 - 10:11:

Encore moi. Je suis novice en ce qui concerne le tricot Les mesure du schéma sont en centimètre .? Merci

DROPS Design 16.03.2018 kl. 11:26:

Bonjour Sylvie, tout à fait, les mesures sont prises ouvrage posé à plat et indiquées en cm - vous trouverez plus d'infos ici. Bon tricot!

Sylvie 15.03.2018 - 23:16:

Bonjour je viens de commencé le boléro et si je regarde mon shema j I 176 mailles et si je compte le savoir diminutions je n arrive pas du tout Comment compter vous les diminutions c est bien deux à la fois Je ne comprend pas Merci ps j attend après votre réponse pour continuer

DROPS Design 16.03.2018 kl. 09:23:

Bonjour Sylvie, vous tricotez les 176 m ainsi: 1 m lis, 6 fois M.1 (= 29 m) et 1 m lis. Vous allez diminuer 12 m au total dans chaque M.1 = il reste 17 m dans chaque M.1 quand le diagramme est terminé en hauteur, soit: 1 m lis, 6 fois 17 m, 1 m lis = 104 m. Bon tricot!

VU Anna 16.09.2017 - 20:51:

Chère Madame, Je viens de terminer ce modèle que j'ai tricoté avec la qualité mérinos. Le résultat est époustoufflant d'originalité et de beauté. C'est pourquoi je voulais vous envoyer cet e.mail pour vous remercier de votre ingéniosité et vos talents. Merci du fond du coeur. Anna.

Jenni 21.11.2015 - 19:52:

Is this pattern actually written out anywhere? I do not like to follow graphs at all. Many Thanks.

DROPS Design 23.11.2015 kl. 09:48:

Dear Jenni, there is no written pattern to the diagram, but the video below shows how to work M.2 (= with 17 sts) and will help you to understand diagram - read more about diagrams here. Happy knitting!

Antonella 07.03.2015 - 00:50:

Siete sicuri circa il peso necessario di filato per la taglia m/ l.

DROPS Design 08.03.2015 kl. 08:52:

Buongiorno Antonella. Il modello è pubblicato da diversi anni e non sono state segnalate difficoltà sulla quantità di materiale. Il filato ha una buona resa (50 g = 280 m circa) e viene lavorato con ferri grossi per avere l’effetto finale di un capo leggero e vaporoso. Buon lavoro!

Antonella 07.03.2015 - 00:48:

Siete sicuri circa il peso necessario di filato per la taglia m/ l.

DROPS Design 08.03.2015 kl. 08:52:

Buongiorno Antonella. Il modello è pubblicato da diversi anni e non sono state segnalate difficoltà sulla quantità di materiale. Il filato ha una buona resa (50 g = 280 m circa) e viene lavorato con ferri grossi per avere l’effetto finale di un capo leggero e vaporoso. Buon lavoro!

Will Zegers 17.02.2015 - 11:30:

Is een hokje van het telpatrron 2 naalden of is het juiste aantal naalden (36) het telpatrron M1 en 4 nld voor telpatroon m2

DROPS Design 17.02.2015 kl. 14:25:

Hoi Will. 1 hokje is 1 steek. Dus M.2 is 17 st in de breedte en 4 nld in de hoogte

Will Zegers 06.02.2015 - 17:06:

Dank je wel voor jullie snelle reactie, ineens zie ik het vestje denk ik, is de onderkant van de voorkant de kraag?

DROPS Design 09.02.2015 kl. 14:17:

Hoi Will. De onderrand op de tekening (de rand met golfjes) is de kraag/voorkant van het vestje.

Will Zegers 06.02.2015 - 00:08:

Ik vind het vreemd dat dit een vestje is terwijl volgens de beschrijving het een stuk is en het vestje gesloten wordt met een broche. Moet dan de voorkant niet in twee delen worden gebreid. En hoe wordt de kraag?

DROPS Design 06.02.2015 kl. 17:00:

Hoi Wil. Je breit het patroon in een stuk (lees beschrijving). Bij het afwerken leg je het werk dubbel - zoals te zien is op de tekening onderaan. Na het sluiten van de naden is het vestje klaar - met kraag en al. Je haakt uiteindelijk de rand om het hele rand van het vestje.

Kommentér oppskrift DROPS 94-12