DROPS / 94 / 12

DROPS 94-12 by DROPS Design

DROPS Jakke i sengehygge med bølgemønster i ”Vivaldi”

DROPS design: Modell nr OO-050
--------------------------------------------------------

Størrelse: XS/S - M/L - XL/XXL
Jakken tøyer seg ca 20 cm fra arm til arm når den taes på.
Materialer: DROPS Vivaldi fra Garnstudio
100-150-150 gr f.nr 06, natur
og bruk: DROPS Cotton Viscose fra Garnstudio
50 gr i alle str f.nr 02, natur

DROPS Rundp nr 6 - eller den p du må ha for å få 15 m x 18 p Bølgemønster med Vivaldi på 10 x 10 cm.
DROPS Heklenål nr 3.

Vil du bruke et annet garn? Her kan du konvertere!
Kommentarer (94)
Bølgemønster: Se diag M.1, M.2 og M.3. Diag viser mnst sett fra retten.

Jakke: For å få plass til alle m strikkes det frem og tilbake på en rundp.
Legg rundp dobbelt (eller bruk en annen p i ca samme tykkelse i tillegg til p 6) og legg opp 147-176-205 m over den dobble p med Vivaldi (dette gjøres for at oppleggskanten skal bli elastisk). Trekk den ene p ut og strikk 1 rille. Deretter strikkes M.1 med 1 kantm i hver side. Når M.1 er strikket 1 gang i høyden er det 87-104-121 m på p og arb måler ca 20 cm. Fortsett med M.2 med 1 kantm i hver side til arb måler 24-25-26 cm. Nå legges det opp 56-53-53 m i hver side til ermer - legg opp over 2 pinner på samme måte som nederst på bolen = 199-210-227 m. Fortsett M.2 som før men de ytterste 6-3-3 m i hver side strikkes i rille. Når arb måler 37-40-43 cm settes det 1 merketråd – herfra måles arb videre! Når arb måler 13-15-17 cm avpass slik at neste p er 1.p i M.2 – felles de ytterste 56-53-53 m i hver side løst av (det er svært viktig at avfellingen blir løs slik at sømmen under ermene ikke kommer til å stramme) = 87-104-121 m på p. Fortsett M.2 med 1 kantm i hver side til arb måler 17-20-23 cm fra merketråden. Videre strikkes M.3 med 1 kantm i hver side. Etter M.3 er det 147-176-205 m på p. Strikk 1 rille og fell meget løst av, arb skal måle like mye på hver side av merketråden.

Montering: Brett arb dobbelt ved merketråden og sy underermssømmene og sidesømmene innenfor 1 kantm. Åpningen på jakken vil nå være ved oppleggskanten/ avfellingskanten, dvs der jakken ble startet og avsluttet.

Heklet kant: Hekle 1 avsluttende kant rundt åpningen på jakken og nederst rundt begge ermene på nål 3 med Cotton Viscose slik:
1 fm i første m, * 4 lm, hopp over ca 1 til 1,5 cm, 1 fm i neste m *, gjenta fra *-* omg rundt og avslutt med 4 lm og 1 kjm i første fm på beg av omg. Jakken lukkes med en brosje e.l.

Denne oppskriften har rettelser. .

Diagramruten \"2 rett sammen\" var speilvendt, men er nå rettet på nettsiden.
Oppdatert online: 21.02.2007

= 3 rett sammen