DROPS / 86 / 4

DROPS 86-4 by DROPS Design

Långa vantar med fläta i "Alpaca" med korta fingrar.

Mått: One-size
Garnåtgång: DROPS Alpaca från GARNSTUDIO
100 gr nr 0501, ljusgrå

DROPS Strumpst nr 3.

Garnet till detta mönstret kostar 73.9kr. Läs mer.

Instruktioner

Stickfasthet: 24 m x 32 v på st 3 och slätst = 10 x 10 cm.
St.nr är bara rekommenderad!

Mönster: Se diagram (1 diagram=1 rapport)
Diagr visar mönstret sett från rätsidan.

Resår: * 2 rm, 2 am *. Upprepa *-*.

Vantar: Lägg upp 83 m jämnt fördelat på strumpst 3 med Alpaca och sticka mönster uppöver så här fram till fingrarna startar:
18 m resår - starta v med 2 am och sätt en märktråd mitt mellan dessa, sedan stickas M.1 (= mitt på vanten), 52 m resår (sticka resåren så att det blir lika på båda sidor om M.1, det börjar och slutar alltså med 2 am). När arb mäter 24 cm stickas 1 v räta - inte räta över M.1 - samtidigt som det minskas 24 m jämnt fördelat på v - minska inte i M.1 = 59 m.
Börja på nytt med resår 2 am och 2 rm på varje sida om M.1 (sticka resåren så att det blir likt på båda sidor om M.1, det slutar och börjar alltså med 2 am).
Härifrån mäts nu arb. När arb mäter 2 cm ökas det för tumkil så här: öka 1 m på varje sida om märktråden, dessa 2 m = kil till tumme. Fortsätt öka 1 m på varje sida om dessa 2 m på vartannat v totalt 6 ggr = 14 m i kilen (de ökade m till kilen stickas in i resåren efterhand). På nästa v sätts dessa 14 m + 1 m på varje sida = 16 m på en tråd och det läggs upp 2 nya m bakom kilen = 57 m. Fortsätt att sticka handens maskor. När arb mäter 11 cm ökas det 1 m över M.1 = 58 m, sedan stickas det resår även över M.1. Sticka nästa v så här: 2 m över kilen, 21 m, sätt 11 m på en tråd-1 till lillfinger, lägg upp 1 ny m och sticka de resterande 24 m. Sticka 4 v över dessa 48 m. Sätt sedan den nya m och 16 m på varje sida om denna på en tråd-2.

Pekfinger: Sticka 15 m och lägg upp 1 ny m = 16 m. Sticka 4 cm resår, maska av.

Långfinger: Sticka 8 m från underhanden, lägg upp 1 ny m, sticka 8 m från överhanden och plocka upp 3 m mot pekfingret = 20 m. Sticka 4 cm resår, maska av.

Ringfinger: Sticka de sista 17 m från tråd-2 och plocka upp 3 m mot långfingret = 20 m. Sticka 4 cm resår, maska av.

Lillefinger: Sticka de 11 m från tråd-1 och öka 3 m mot ringfingret = 14 m. Sticka 4 cm resår, maska av.

Tumme: Sticka 16 m från tråden vid kilen, plocka upp 4 m i m bakom kilen = 20 m. Sticka 5 v resår, maska av.

Sticka den andra vanten på samma sätt, men motsatt. Öka till kil för tummen i slutet på 2:a v. Dela in till lillfinger så här: sticka 24 m, sätt 11 m på en tråd, lägg upp 1 m och sticka vidare de 21 m + de 2 m över kilen.

Detta mönster har uppdaterats. .

Uppdaterad online: 20.09.2016
Vantar: ...På nästa v sätts dessa 14 m + 1 m på varje sida = 16 m på en tråd och det läggs upp 2 nya m bakom kilen = 57 m. Fortsätt att sticka handens maskor. När
arb mäter 11 cm ökas det 1 m över M.1 = 58 m, sedan stickas det resår även över M.1. Sticka nästa v så här: 2 m över kilen, 21 m, sätt 11 m på en tråd-1 till lillfinger, lägg upp 1 ny m och sticka de resterande 24 m. Sticka 4 v över dessa 48 m. Sätt sedan den nya m och 16 m på varje sida om denna på en tråd-2...

Lillefinger: Sticka de 11 m från tråd-1 och öka 3 m mot ringfingret = 14 m. Sticka 4 cm resår, maska av.

...Sticka den andra vanten på samma sätt, men motsatt. Öka till kil för tummen i slutet på 2:a v. Dela in till lillfinger så här: sticka 24 m, sätt 11 m på en tråd, lägg upp 1 m och sticka vidare de 21 m + de 2 m över kilen.

= sätt 2 m på hj.st bakom arb, 2 rm, sticka 2 rm från hj.st
= sätt 2 m på hj.st framför arb, 2 rm, sticka 2 rm från hj.st

Behöver du hjälp med mönstret?

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS 86-4) för mått och uträkningar.

Kommentarer / Frågor (22)

Anette Thorup Pedersen 05.09.2020 - 15:37:

Hvad mener I med “2 masker over kilen, 21 m”?

DROPS Design 09.09.2020 kl. 14:14:

Hej Anette, det er de 2 masker du slog op som strikkes først, så de næste 21 m, og så de næste på en tråd ifølge opskriften. God fornøjelse!

Nadia 20.05.2020 - 10:11:

Hello, I would like to ask you politely if you could translate this pattern into Italian, as I am totally unable to knit steps that are not in my language 😢 I would be eternally grateful 😊

DROPS Design 20.05.2020 kl. 10:43:

Hello Nadia. We will translate the pattern into Italian as soon as possibile. Happy knitting!

Babette 27.10.2019 - 20:54:

Bonjour, Comment puis-je tricoter ce modèle avec des aiguilles droites ? Merci de votre réponse. Cordialement. Babette

DROPS Design 04.11.2019 kl. 12:33:

Bonjour Babette, il vous faudra adapter les explications en suivant ces informations. Bon tricot!

Adam 12.09.2019 - 20:13:

Kiedy bedzie wzor po polsku?

DROPS Design 13.09.2019 kl. 08:35:

Witam! Będzie dostępny w przyszłym tygodniu. Dziękujemy za zainteresowanie naszą stroną. Pozdrowienia od DROPS Design!

Cindy 28.10.2018 - 12:35:

Bonjour, je suis arrivée au 11 cm et je ne comprends pas du tout la suite. Pourriez-vous m'aider svp.

DROPS Design 29.10.2018 kl. 08:20:

Bonjour Cindy, à 11 cm, vous augmentez 1 m au-dessus des mailles de M.1 = 58 mailles. Au tour suivant, mettez les mailles de l'auriculaire en attente, montez 1 m au-dessus des m en attente et terminez le tour. Tricotez maintenant 4 tours sur les 48 m et tricote ensuite chaque doigt séparément - en terminant par l'auriculaire (= les m en attente). Bon tricot!

Christine 23.01.2018 - 15:55:

Bonjour, J'ai terminé la mitaine gauche et je tricote la droite. Quand je dois constituer l'index, le majeur, l'annulaire et l'auriculaire, est- ce que je dois commencer par l'index ? Merci pour votre aide.

DROPS Design 23.01.2018 kl. 18:01:

Bonjour Christine, oui vous continuez de la même façon, mais les doigts doivent bien être du côté opposé par rapport à la 1ère mitaine (vérifiez bien avant de commencer). Bon tricot!

Christine 12.01.2018 - 20:58:

Bonsoir, Je viens de terminer la 1ère mitaine. Merci beaucoup pour vos explications. Grâce à elles, j'ai finalement réussi à achever la mitaine. J'ai travaillé pour la première fois en magic loop. Je trouve cette méthode formidable !

Christine 10.01.2018 - 11:00:

Bonjour, Je commence à tricoter les différents doigts de la mitaine et je rencontre des difficultés. J'ai regardé s'il existait un tutoriel mais je n'ai trouvé que celui concernant le pouce. Il serait très utile d'avoir une de vos vidéos magiques et si utiles ! Merci.

DROPS Design 10.01.2018 kl. 13:36:

Bonjour Christine, chaque doigt se fait individuellement dans un ordre précis, en commençant d'abord par l'index (= 7 m côté paume + 1 m montée côté auriculaire + 7 m côté dessus de la main + 1 m à monter = 16 m). Tricotez 4 cm sur ces 16 m et rabattez. Tricotez ensuite chaque doigt comme indiqué en relevant des mailles le long du doigt précédent et en montant 1 m côté mailles en attente. Bon tricot!

Heidi 11.11.2017 - 14:16:

Hei. Jeg kjøper vanligvis Drops garn, men hadde noe rest fra Sandnes liggende. Tenkte å bruke opp dette. Garnet er alpakka og sier pinne 3,5. Tenkte at jeg kjører på med pinne 2,5 og at pinnestørrelsen vil kompensere for at garnet er noe tykkere. Det gjør det ikke, og vantene blir alt for vise. Er det slik at jeg bare kan kutte vekk 10 masker for eksempel (og regne ut oppskriften med ferre masker), så vil vantene bli passelige?

DROPS Design 13.11.2017 kl. 14:37:

Hej Heidi, Du er nødt til at få strikkefastheden til at stemme med det som står i opskriften, ellers vil vanterne blive enten for store eller for små.

Monica 13.10.2017 - 01:27:

Det er litt uklart for meg hvor jeg skal begynne å øke til tommel-kile, det kommer vel ann på hvor mange masker man har felt mellom merketråd og M1? Så hvor mange masker før M1 skal man begynne å øke slik at M1 blir midt oppå hånda?

DROPS Design 17.10.2017 kl. 08:32:

Hei Monica. Man må felle det antallet (før M.1) slik at man kan strikke vrangborden med start og slutt med 2 vrang. Om man feller 4 masker jevnt fordelt før M.1 og 20 masker jevnt fordelt etter M.1, vil man kunne starte og slutte med 2 vrang før og etter M.1 (ikke fell maskene som har merketråden mellom seg). God Fornøyelse!

Kommentér oppskrift DROPS 86-4