DROPS / 86 / 4

DROPS 86-4 by DROPS Design

Lange DROPS vanter med flette i "Alpaca" med korte fingre

DROPS design: Modell nr Z-164
--------------------------------------------------------

Mål: One-size
Materialer: DROPS Alpaca fra GARNSTUDIO
100 gr f.nr 0501, lys grå

DROPS Strømpep: nr 3.

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord:

mønster/teknik: flette, type oppskrift: hansker,

Strikkefasthet: 24 m x 32 p på p 3 og glstrikk = 10 x 10 cm.
Husk p.nr er kun veiledende!

Mønster: Se diag M.1 (1 diagram = 1 rapport). Mønsteret sees fra retten.

Vrbord: * 2 r, 2 vr *. Gjenta fra *-*.

Rille (frem og tilbake på p): 1 rille = 2 pinner. 1.p: Rett, 2.p: Rett.

Vanter: Legg opp 83 m jevnt fordelt på strømpep 3 med Alpaca og strikk mønster oppover slik til fingernes start: 18 m vrbord - start omg med 2 vr og sett en merketråd midt mellom disse 2 vr m, deretter strikkes M.1 (= midt oppå vanten), 52 m vrbord (strikk vrborden slik at det blir likt på hver side av M.1, det vil si at det sluttes og startes med 2 vrang).
Når arb måler 24 cm strikkes det 1 rille - ikke over M.1 - samtidig som det felles 24 m jevnt fordelt på omg - ikke fell m i M.1 = 59 m.
Start på nytt med vrbord 2 r og 2 vr på hver side av M.1 (strikk vrborden slik at det blir likt på hver side av M.1, det vil si at det sluttes og startes med 2 vrang). Herfra måles arb videre. Når arb måler 2 cm økes det til kile for tommelfingeren slik: Øk 1 m på hver side av merketråden, disse 2 m = kilen til tommelfingeren. Videre økes det til kilen på hver side av disse 2 m på hver 2.omg: 1 m ialt 6 ganger = 14 m i kilen (de økte m strikkes inn i vrbord til kilen etterhvert). På neste omg settes disse 14 m + 1 m på hver side = 16 m på en tråd og det legges opp 2 nye m bak kilen = 57 m. Sett et merke før de 2 nye m for å markere starten av omg. Fortsett å strikke håndens masker. Når arb måler 11 cm økes det 1 m over M.1 = 58 m, deretter strikkes det vrbord også over M.1. Videre strikkes neste omg slik: 2 m over kilen, 21 m, sett 11 m på en tråd-1 til lillefinger, legg opp 1 ny m og strikk de resterende 24 m. Strikk 4 omg over disse 48 m. Sett deretter den nye m og 16 m på hver side av denne på en tråd-2.

Pekefinger: Strikk 15 m og legg opp 1 ny m = 16 m. Strikk 4 cm vrbord, fell av.

Langfinger: Strikk 8 m fra underhånden, legg opp 1 ny m, strikk 8 m fra overhånden og plukk opp 3 m mot pekefingeren = 20 m. Strikk 4 cm vrbord, fell av.

Ringfinger: Strikk de siste 17 m fra tråd-2 og plukk opp 3 m mot langfingeren = 20 m. Strikk 4 cm vrbord, fell av.

Lillefinger: Strikk de 11 m fra tråd-1 og øk 3 m mot ringfingeren = 14 m. Strikk 4 cm vrbord, fell av.

Tommelfinger: Strikk 16 m fra tråden over kilen, plukk opp 4 m i m bak kilen = 20 m. Strikk 5 omg vrbord, fell av.

Strikk den andre vanten på samme måten, men motsatt. Øk til kile for tommelfinger i slutten av 2.p. Del inn til lillefinger slik: Strikk 24 m, sett 11 m på en tråd, legg opp 1 m og strikk deretter 21 m + de 2 m over kilen.

= sett 2 m på hj.p bak arb, 2 r, strikk 2 r fra hj.p
= sett 2 m på hj.p foran arb, 2 r, strikk 2 r fra hj.p