DROPS / 86 / 5

DROPS 86-5 by DROPS Design

DROPS halsduk med hålmönster i dubbelt garn och Vantar i Alpaca

Detta mönster har inget namn än. Föreslå gärna ett!

Halsduk:
Mått: ca 20 x 120 cm
Garnåtgång: DROPS Alpaca från GARNSTUDIO
150 gr nr 0100, natur

DROPS St: nr 4,5.

Garnet till detta mönstret kostar 117kr. Läs mer.
Stickfasthet: 18 m x 23 v med 2 trådar på st 4,5 och slätst = 10 x 10 cm.
St.nr är bara rekommenderad!

Mönster: Se diagram M.1 och M.2.
Diagr visar mönstret sett från rätsidan.

Rätst (fram och tillbaka på st): varv 1: Räta, varv 2: Räta

Halsduk: Lägg upp 43 m på st 4,5 med 2 trådar Alpaca och sticka 4 v rätst. Nästa v stickas så här (= rätsidan): 8 rm, lyft 1 m, 2 rm tills, drag den lyfta m över, * 9 rm, lyft 1 m, 2 rm tills, drag den lyfta m över *, upprepa *-* ännu 1 gång, sedan 8 rm. Det är nu avm 6 m = 37 m på st. Sticka am tillbaka med 3 rätst m i varje sida, sedan stickas M.1 uppöver tills arb mäter ca 119 cm - avpassa efter 1 hel rapport. Sticka M.2 och maska sedan av löst, arb mäter ca 120 cm.

Vantar:
Storlek: (XS/S) M/L

Garnåtgång: DROPS Alpaca från GARNSTUDIO
(100) 100 gr nr 0100, natur

DROPS Strumpst nr 2,5

Stickfasthet: 25 m x 34 v på st 2,5 och slätst = 10 x 10 cm
St.nr är bara rekommenderad!

Mönster: Se diagram M.3 till M.6. Diagr visar mönstret sett från rätsidan.

Höger vante: Lägg upp (112) 126 m på strumpst 2,5 med Alpaca och sticka picotkant så här: * 7 m slätst, lyft den 6:e m, sen den 5:e och sedan den 4:e m över den 7:e m (dvs den sista m som stickades) = 4 m kvar på st *, upprepa från *-* v runt = (64) 72 m. Sedan stickas M.3 - samtidigt på sista v i mönstret minskas det (4) 6 m = (60) 66 m.

Läs hela nästa avsnitt innan du stickar.
Mönster: Sticka M.4 till arb mäter (11) 12 cm, och sedan stickas M.5 - samtidigt på 1:a v i M.5 minskas (14) 12 m jämnt fördelat = (46) 54 m. Efter M.5 stickas nästa v så här: (23) 27 m slätst (= inuti handen), sätt 1 märktråd (= sidan), (2) 4 m slätst, M.6 (19 m), (2) 4 m slätst, sätt 1 märktråd (= sidan). Fortsätt på detta sätt.

Tumme: Samtidigt på 2:a v med M.6 (arb mäter ca (13) 14 cm) ökas det till tumme:
öka 1 m på varje sida om den 2:a m på v, på vartannat v (5) 6 ggr = (11) 13 tum-m - det ökas 1 m genom att hämta upp m från föregående v och sticka denna rät.
När arb mäter (18) 20 cm (det är mycket viktigt att det inte blir mindre än (5) 6 cm från tumökningens start och hit) sätts de (11) 13 tum-m på 1 säkerhetsnål. Sedan läggs det upp 1 ny m över säkerhetsnålen = (46) 54 m, fortsätt mönstret som innan. När arb mäter ca (22) 23 cm - avpassa efter en hel rapport i M.6 - stickas det vidare i slätst över alla m. När arb mäter (23) 24 cm sätts de första och de sista (19) 22 m på v på 1 tråd, sedan stickas det lillfinger över de (8) 10 m som är kvar på st.

Lillfinger: Lägg upp (5) 4 nya m mot m på tråden = (13) 14 m, fördela m på 3 strumpst och sticka slätst tills fingret mäter ca 5-6 cm. Sedan stickas m ihop 2 och 2, klipp tråden och drag den genom de resterande m. Sätt m på trådarna tillbaka på st och plocka upp 2 m mot lillfingret = (40) 46 m, sticka 3 v slätst över alla m. Sätt tillbaka m på trådarna, dvs (20) 23 m inuti handen på 1 tråd och (20) 23 m ovanpå handen på en annan tråd.

Ringfinger: Sätt (7) 8 m från varje tråd tillbaka på st och lägg upp 2 nya m mot långfingret = (16) 18 m. Fördela m på 3 strumpst och sticka slätst tills fingret mäter ca (7) 8 cm. Sedan stickas m ihop 2 och 2, klipp tråden och drag den genom de resterande m.

Långfinger: Sätt (6) 7 m från varje tråd på st, plocka upp (3) 4 m mot ringfingret och lägg upp 3 nya m mot pekfingret = (18) 21 m. Fördela m på 3 strumpst och sticka slätst tills fingret mäter ca (8) 9 cm. Sedan stickas m ihop 2 och 2, klipp tråden och drag den genom de resterande m.

Pekfinger: Sätt de resterande (14) 16 m på st, plocka upp (3) 4 m mot långfingret = (17) 20 m på st. Sticka slätst tills fingret mäter ca (6) 7 cm. Sedan stickas m ihop 2 och 2. Klipp tråden och drag den genom de resterande m.

Tumme: Sätt de (11) 13 m på säkerhetsnålen på st och plocka upp (7) 8 m bakom dessa m = (18) 21 m. Fördela m på 3 strumpst och sticka slätst i ca (5) 6 cm, sedan stickas m ihop 2 och 2, klipp tråden och drag den genom de resterande m.

Vänster vante: Stickas som höger, men spegelvänd, dvs efter M.5 stickas nästa v så här: (2) 4 m slätst, M.6 (19 m), (2) 4 m slätst, sätt 1 märktråd = sidan, (23) 27 m slätst (= inuti handen), sätt 1 märktråd (= sidan) och det ökas till tumme på varje sida om näst sista m på v.

= lyft 1 m som om den skulle stickas rät, sticka 2 rm tills, drag den lyfta m över
= 1 omslag

Carole 22.01.2019 - 15:48:

Bonjour, je suis à finaliser mon écharpe, soit tricoter M2, j’ai fait les rgs 1 et 2 de M2 en point mousse endroit, je suis rendue au 3e qui est identique au Rg 7 de M1, et les 4 et 5 rgs M2 sont à l’endroit. Je suis débutante et mon interrogation est-ce qu’à la fin j’aurai l’effet de vagues comme au début , les jetés du rg 3 font des trous ???. J’ai commencé mon ouvrage sur 43 m et je fini sur 37 est-ce normal.

DROPS Design 22.01.2019 kl. 16:07:

Bonjour Carole, oui les jetés du 3ème rang de M.2 doivent être tricotés à l'endroit au rang suivant, ils vont former des trous. On commence effectivement avec 43 m et on diminue après les 4 rangs point mousse du début, on tricote ensuite M.1 sur les 37 m restantes jusqu'à ce que l'écharpe mesure 119 cm environ, on tricote M2 et on rabat les mailles. Bon tricot!

Caroline 02.12.2016 - 14:46:

Bonjour, je me demande s'il n'y a pas une erreur pour les gants en taille M/L. Il est écrit qu'il faut monter 116 mailles. Je me demande si ce n'est pas plutôt 126 mailles, car 116 n'est pas un multiple de 7 et je ne vois pas comment on peut arriver à 72 mailles après le rang de picots. Merci pour votre aide.

DROPS Design 02.12.2016 kl. 15:46:

Bonjour Caroline, vous avez raison, il faut bien monter 126 m et non 116, le modèle a été corrigé, merci. Bon tricot!

Pauline 03.05.2014 - 21:24:

L'écharpe se tricote-t-elle entièrement avec un fil double ?

DROPS Design 05.05.2014 kl. 08:49:

Bonjour Pauline, c'est exact, l'écharpe se tricote entièrement avec 2 fils Alpaca (sur la base d'un échantillon de 18 m x 33 rangs jersey = 10 x 10 cm). Bon tricot!

DROPS Design 13.10.2008 - 02:29:

The yo are circles in the chart. The translations for the chart are included within the text of the Pattern itself. If you look you will find lines starting with an = sign. These are the translations, and they are given in the same vertical order as the chart symbols within the diagram.

Haziot 12.10.2008 - 14:10:

I am vary confused with the lace pattern for the scarf. Where are the yarn overs in the written directions? Please help this is my first lace project and I love the pattern.

Karen 03.06.2008 - 23:24:

Is the scarf knitted with two strands throughout, or just for the cast-on row?

DROPS Design 23.02.2008 - 18:37:

The translations for the Diagrams are included within the text of the Pattern. If you look, you will find lines starting with an = sign. These are the translations, and they are given in the same vertical order as the chart symbols within the diagram.

Judy Tergis 23.02.2008 - 09:59:

DROPS Scarf and Gloves in Alpaca #86-5 What is the English translation of Pattern 1?

Scandinavian Knitting Design 30.06.2006 - 09:12:

Pattern 1 is M.1 in diagram, i.e. the firtst 8 rows in the diagram to the left (it says M.1 to the right of the diagram). The diagram is seen from the right side of your knitting and you begin in the bottom right hand corner and knit from right to left. The squares translate as follows: blank square = knit from right side, purl from wrong side; square with cross = purl from right side, knit from wrong side; square with triangle = slip 1 st as if to knit, K2 tog, psso; circle in square = 1 yarn over needle. Hope this helps and Happy Knitting! Karen Scandinavian Knitting Design

judy 30.06.2006 - 03:45:

I am making scarf , and do not understand on the next row knit pattern 1 over all sts. What is pattern 1 ?

Kommentér oppskrift DROPS 86-5