DROPS / 87 / 4

Paris Mood by DROPS Design

Kofta i "Silke-Tweed" med virkade kanter i "Vivaldi" och halsduk i "Vivaldi"

Kofta:
Storlek: S - M - L - XL - XXL
Garnåtgång: DROPS Silke-Tweed från Garnstudio
250-250-300-300-350 gr nr 08, beige
och använd: DROPS Vivaldi från Garnstudio
en rest nr 08, gammelrosa (till virkkant)

DROPS St nr 3,5.
DROPS Virknål nr 3.

Stickfasthet: St.nr är bara rekommenderad! 23 m x 30 v på st 3,5 och slätst = 10x10 cm.

Rätst (fram och tillbaka på st): varv 1: Räta, varv 2: Räta.
Ökningstips (gäller sned framkant): Det ökas innanför 1 rätst kantm och 2 m slätst (= 3 m). Alla ökningar görs på rätsidan! Öka 1 m genom att göra 1 omslag på st - om det inte önskas hål i ökningen stickas omslaget vridet avigt på nästa v.

Avmaskningstips (gäller ärmhål och hals): Det avm innanför 3 slätst kantm (längs framkanten rätstickas den yttersta
av dessa m). Från rätsidan: Maska av så här efter 3 kantm: Lyft 1 m som om den skulle stickas rät, 1 rm, drag den lyfta m över.
Maska av så här före 3 kantm: 2 rm tills. Från avigsidan: Maska av så här efter 3 kantm: 2 am tills. Maska av så här före 3 kantm: 2 vridna am tills.

Bakst: Lägg upp 89-97-110-120-135 m (inkl 1 kantm i varje sida) på st 3,5 med Silke-Tweed. Sticka 1 v räta (från avigan), sedan fortsätts det med slätst. Kontrollera stickfastheten! När arb mäter 10 cm ökas det 1 m i varje sida med 4,5 cm mellanrum totalt 5 ggr = 99-107-120-130-145 m. När arb mäter 33-34-35-36-37 cm avm det 3-3-4-5-7 m i varje sida för ärmhål. Fortsätt avm 1 m mot ärmhålet i varje sida på vartannat v - se avm.tips ovan: 4-6-10-13-17 ggr = 85-89-92-94-97 m. När arb mäter 50-52-54-56-58 cm maskas de mittersta 33-35-36-38-39 m av till hals. Fortsätt avm 1 m i varje sida mot halsen på vartannat v 2 ggr = 24-25-26-26-27 m kvar på varje axel. Maska av när arb mäter 52-54-56-58-60 cm.

Vänster framst: Lägg upp 35-39-46-51-58 m (inkl 1 kantm i sidan) på st 3,5 med Silke-Tweed. Sticka 1 v räta (från avigan), sedan fortsätts det med slätst men yttersta m mot mitt fram rätstickas till färdig mått.

Läs hela nästa avsnitt innan du stickar vidare!

Ökning till sned framkant: Samtidigt efter 1-4-7-10-13 v ökas det 1 m mot mitt fram på var 4:e v 27 ggr - se Ökningstips ovan. Sidökning: Samtidigt när arb mäter 10 cm ökas det i sidan som på bakst.

Ärmhål: Samtidigt när arb mäter 33-34-35-36-37 cm avm det för ärmhål i sidan som på bakst.

Halsringning: Samtidigt när arb mäter 37-38-39-40-41 cm (ökningen mot mitt fram ska nu vara avslutad) stickas det vidare så här:
* Sticka 2 v fram och tillbaka över de yttersta 3 m, dvs 1 rätst m och 2 m slätst (de övriga m på st stickas inte), sedan stickas det 2 v som tidigare över alla m *, upprepa från *-* upp längs halsringningen (detta för att halsavm inte ska strama).
Samtidigt minskas det 1 m mot halsen på varje v det stickas över alla m - se avm.tips ovan: 36-37-38-39-39 ggr. Efter sista avm till hals är det 24-25-26-26-27 m kvar på axeln och det stickas vidare över alla m till färdig mått. Maska av när arb mäter 52-54-56-58-60 cm.Höger framst: Lägg upp och sticka som vänster men motsatt.

Ärm: Lägg upp 53-55-57-59-62 m (inkl 1 kantm i varje sida) på st 3,5 med Silke-Tweed. Sticka 1 v räta (från avigan), sedan fortsätts det med slätst. När arb mäter 16-14-14-16-14 cm ökas det 1 m i varje sida med 2,5-2,5-2-1,5-1,5 cm mellanrum totalt 13-14-17-18-19 ggr = 79-83-91-95-100 m. När ärmen mäter 49-48-48-46-44 cm avm det till ärmkulle i varje sida på vartannat v: 4 m 1 gång, 3 m 1 gång, 2 m 2-3-3-4-4 ggr och 1 m 2-3-4-6-8 ggr, fortsätt avm 2 m i varje sida till arb mäter 55-55-56-56-56 cm, till sist avm det 3 m 1 gång i varje sida. Maska av de resterande m, arb mäter ca 56-56-57-57-57 cm.

Montering: Sy axelsömmarna. Sy i ärmarna. Sy ärm- och sidsöm i ett innanför 1 kantm.

Virkad kant: Det virkas en kant nederst runt båda ärmarna och på bålen upp längs det ena framst, runt halsen, ner längs det andra framst och runt hela nederkanten med nål 3 och med Vivaldi så här: 1 fm i första m, * hoppa över ca 2 cm, 7 st i nästa m, hoppa över ca 2 cm, 1 fm i nästa m *, upprepa *-* och avsluta med 1 sm i första m i början på v.

Koftan stängs med en brosch eller nål.

Halsduk:

Mått: ca 18 x 150 cm

Garnåtgång: Vivaldi
50 gr nr 08, gammelrosa

DROPS St nr 5,5.
DROPS Virknål nr 4.

Stickfasthet: St.nr är bara rekommenderad! 11 m på st 5,5 med Vivaldi och Mönster = ca 10 cm i bredden.

Rätst (fram och tillbaka på st): varv 1: Räta, varv 2: Räta.

Mönster: 1:a v (=rätsidan): * 1 rm, 2 omslag om st *, upprepa från *-* och avsluta med 1 rm. 2:a v (= avigan): Sticka rm samtidigt som omslagen släpps (=tappade m). 3:e v + 4:e v: Sticka rm. Upprepa varv 1- 4.

Mät-tips: Pga Mönstret måste längdmått mätas när arb hålls upp.

Halsduk: Lägg löst upp 20 m runt 2 st nr 5,5 med Vivaldi (detta för att uppläggningskanten ska bli elastisk). Drag ut den ena st och sticka 4 v rätst. Forsätt med Mönster - se förkl ovan - tills halsduken mäter ca 140 cm - Läs Mät-tips. Sticka 4 v rätst och maska av - för att avmkanten inte ska strama görs det 1 omslag om st efter varje m samtidigt som det avm (omslagen avm som m), arb mäter ca 142 cm.

Virkad kant: Virka med nål 4 och Vivaldi längs båda kortsidorna så här: 1:a v: 1 fm i 1:a m, 4 lm, 2 dbl-st i samma m, * 1 lm, 3 dbl-st i nästa m *, upprepa från *-*, vänd arb. 2:a v: 5 lm, 9 dbl-st om första lm, 1 lm, * 9 dbl-st om nästa lm, 1 lm *, upprepa från *-* och avsluta med 1 dbl-st i 4:e lm från föregående v.

Diagram

Vanessa Rawcliffe 12.02.2018 - 12:42:

Can u translate comments please

DROPS Design 12.02.2018 kl. 14:23:

Dear Mrs Rawcliffe, we are not able to translate every comment and every question/answer but you are welcome to use any online translator, even if it looks sometimes a bit weird, you can get the global sense of comment. Should you have any further question, you are welcome to ask here, or for any individual assistance, please contact your store. Happy knitting!

Marian Hoffensetz 19.12.2016 - 07:45:

Jeg glemte at skrive at det er ind mod midten.

Marian Hoffensetz 19.12.2016 - 06:22:

Jeg er I gang med indtagning på forstykket. Er det rigtigt forstået at det skal indtages også på vrang pinden? Med venlig hilsen

DROPS Design 19.12.2016 kl. 16:00:

Hej Marian. Er det indtagning til halsen du mener eller er det aermegabet? :)

Marian Hoffensetz 06.12.2016 - 20:10:

Jeg kan ikke finde det garn, denne trøje er lavet. Hvad kan jeg bruge som alternativ? Mvh Marian

DROPS Design 07.12.2016 kl. 10:10:

Hej Marian. Du kan enten klikke Udgået eller paa Alternative garner (Garngruppe A) for at se hvad du kan bruge i stedet. God fornöjelse.

Donatella 02.05.2016 - 20:21:

Ho un quesito generale da porre: le varie parti da unire risultano come "arrotolate" ai bordi. In altri modelli le ho stirate prima di unirle, ma poi le maglie sono diventate lucide e piatte: avete qualche consiglio da darmi a questo proposito? Grazie Buonasera

DROPS Design 02.05.2016 kl. 20:46:

Buonasera Donatella, di solito non si stirano mai i lavori fatti a maglia o uncinetto, ma si bloccano ancora umidi: per cui deve unire le varie parti e lavare il capo finito come indicato nelle istruzioni del filato, poi lo asciughi in un asciugamano e lo blocchi con degli spilli su un tappeto o materasso. In questo caso servirà anche a distendere bene il bordo. Buon lavoro!

Donatella 03.10.2015 - 10:07:

Non ho parole... grazie !! Oltre ad avere modelli per tutti i gusti, per tutte le taglie e filati bellissimi, trovo eccezionali le istruzioni che mettete a disposizione di tutti. Apprezzo molto la Vostra professionalità ed efficienza. Donatella

Donatella 02.10.2015 - 17:31:

Ho scritto la question nella sezione video, ma non vedo pubblicato nulla quindi nel dubbio- scusate!- la riscrivo qui: esiste un metodo per cambio gomitolo (lana sottile) senza avere code e nodi? Grazie

DROPS Design 02.10.2015 kl. 21:43:

Buonasera Donatella, provi a vedere questi due video per unire il nuovo gomitolo: . Buon lavoro!

Donatella 15.09.2015 - 16:32:

Buongiorno scrivo dall'Italia e vi seguo con passione: complimenti!!! Chiedo consiglio su alternativa a SILKE-TWEED: penso a uno dei filati con percentuale in seta simile a quello della foto e di conseguenza non so quale colore disponibile scegliere in modo che si abbini al rosa antico del bordo e della sciarpa. datemi istruzioni precise su COSA E COME ordinare (in questo modello manca il bottone "ordinare") vi ringrazio Donatella S.

DROPS Design 16.09.2015 kl. 11:06:

Buongiorno Donatella. Potrebbe sostituire il filato Silke Alpaca con il Baby Alpaca Silk oppure con il Lace (quest’ultimo molto sottile). Il tasto ordinare manca in quanto il filato indicato nel modello non è più in produzione. Al seguente link trova l’elenco dei nostri fornitori. Consultando il loro sito può verificare la disponibilità del filato e del colore di suo interesse. Il rivenditore stesso può aiutarla nella scelta del colore. Buon lavoro!

Kirsten M. Pedersen 01.12.2012 - 18:11:

Jeg er ved at strikke efter opskrift nr. 87-4, men har problemer med udtagningerne på forstykket. Jeg strikker størrelse M. Som jeg læser det, skal jeg efter 4 pinde tage 1 maske ud ved forkanten og efterfølgende på hver 4. pind, dette har jeg prøvet, men forstykket bliver ikke langt nok. På modellen er forstykket meget højere end ærmgabet. Hvordan skal udtagningerne strikkes, der må være flere pinde imellem. Venlig hilsen Kirsten Margrethe Pedersen Lotusvej 4, 1.th. 5250 Odense SV

DROPS Design 04.12.2012 kl. 10:02:

Hej, Jo men sørg for at følge strikkefastheden i højden. Hvis du ikke har nok pinde i højden på 10 cm, og bliver for tidlig færdig, så må du strikke et par pinde mere imellem nogle af udtagningerne.

Kommentér oppskrift DROPS 87-4