DROPS / 222 / 9

Blue Glaze Sweater by DROPS Design

Strikket bluse med skulderudtagning til sadelskuldre i DROPS Air. Arbejdet strikkes ovenfra og ned med ¾-lange ærmer. Størrelse S - XXXL.

  • Blue Glaze Sweater / DROPS 222-9 - Strikket bluse med skulderudtagning til sadelskuldre i DROPS Air. Arbejdet strikkes ovenfra og ned med ¾-lange ærmer. Størrelse S - XXXL.
  • Blue Glaze Sweater / DROPS 222-9 - Strikket bluse med skulderudtagning til sadelskuldre i DROPS Air. Arbejdet strikkes ovenfra og ned med ¾-lange ærmer. Størrelse S - XXXL.
  • Blue Glaze Sweater / DROPS 222-9 - Strikket bluse med skulderudtagning til sadelskuldre i DROPS Air. Arbejdet strikkes ovenfra og ned med ¾-lange ærmer. Størrelse S - XXXL.
  • Blue Glaze Sweater / DROPS 222-9 - Strikket bluse med skulderudtagning til sadelskuldre i DROPS Air. Arbejdet strikkes ovenfra og ned med ¾-lange ærmer. Størrelse S - XXXL.
  • Blue Glaze Sweater / DROPS 222-9 - Strikket bluse med skulderudtagning til sadelskuldre i DROPS Air. Arbejdet strikkes ovenfra og ned med ¾-lange ærmer. Størrelse S - XXXL.
DROPS Design: Model ai-333
Garngruppe C eller A + A
-------------------------------------------------------

250-250-300-300-350-350 g farve 18, lys grågrøn

DROPS RUNDPINDE NR 5: Længde på 40 cm og 80 cm til glatstrik.
DROPS STRØMPEPINDE NR 4,5.
DROPS RUNDPINDE NR 4,5: Længde på 40 cm og 80 cm til rib.
Pinde nr er kun vejledende. Får du for mange masker på 10 cm, skift til tykkere
pinde. Får du for få masker på 10 cm, skift til tyndere pinde.

-------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 169.75kr. Læs mere.

Instruktioner

-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

UDTAGNINGSTIPS-1 (jævnt fordelt):
For at beregne hvordan der skal tages ud jævnt fordelt, tager man det totale maskeantal på pinden (f.eks 80 masker) og deler med antal udtagninger som skal gøres (f.eks 24) = 3,3.
I dette eksempel tages der ud ved at slå om efter ca hver 3. maske. På næste omgang strikkes omslagene drejet, så der ikke bliver hul.

UDTAGNINGSTIPS-2:
FØR MÆRKET:
Den nye masken bliver drejet mod højre.
Brug venstre pind til at samle tråden op mellem 2 masker fra omgangen under, tråden samles op bagfra og masken strikkes ret i forreste maskeled.
EFTER MÆRKET:
Den nye maske bliver drejet mod venstre.
Brug venstre pind til at samle tråden op mellem 2 masker fra omgangen under, tråden samles op forfra og masken strikkes ret i bagerste maskeled.

INDTAGNINGSTIPS (gælder ærmerne):
Tag 1 maske ind på hver side af mærket således:
Strik til der er 3 masker tilbage før mærket, strik 2 masker ret sammen, strik 2 masker ret, tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, 1 ret, løft den løse maske over masken som blev strikket.

AFLUKNINGSTIPS:
For at undgå at aflukningskanten strammer når der lukkes af, kan der lukkes af med en tykkere pind. Hvis dette også bliver for stramt, kan der laves omslag efter ca
hver 4.maske, samtidig med at der lukkes af (omslagene lukkes af som almindelige masker).

-------------------------------------------------------

START ARBEJDET HER:

-------------------------------------------------------

BLUSE – KORT OVERSIGT OVER ARBEJDET:
Arbejdet strikkes rundt, ovenfra og ned.
På bærestykket tages der ud på hver side af skuldermaskerne.
Bærestykket deles til ryg & forstykke og ærmer. Ryg- og forstykke strikkes videre rundt. Ærmerne strikkes rundt på strømpepinde / lille rundpind, ovenfra og ned.

HALSKANT:
Slå 80-84-88-96-96-100 masker op på rundpind 4,5 med Air.
Strik 1 omgang ret, derefter strikkes der rib 2 ret / 2 vrang.
Fortsæt ribben rundt i 4 cm, på sidste omgang tages der 24-28-32-32-32-32 masker ud jævnt fordelt – læs UDTAGNINGSTIPS-1 = 104-112-120-128-128-132 masker. Skift til rundpind 5.

BÆRESTYKKE:
Sæt en mærketråd i starten af omgangen (= midt bagpå) – HERFRA MÅLES ARBEJDET VIDERE!
I tillæg sættes der 4 nye mærker i arbejdet som forklaret under – dette gøres uden at maskerne strikkes, og hvert af disse 4 mærker sættes mellem 2 masker. Mærkerne skal bruges når der skal tages ud til sadelskulder.
1.mærke: Tæl 19-21-23-24-24-25 masker (= halvt bagstykke), sæt 1.mærke før næste maske.
2.mærke: Tæl 14-14-14-16-16-16 masker fra 1.mærke (= skuldermasker), sæt 2.mærke før næste maske.
3.mærke: Tæl 38-42-46-48-48-50 masker fra 2.mærke (= forstykket), sæt 3.mærke før næste maske.
4.mærke: Tæl 14-14-14-16-16-16 masker fra 3.mærke (= skuldermasker), sæt 4.mærke før næste maske.
Der er 19-21-23-24-24-25 masker tilbage på bagstykket efter 4.mærke.
Lad disse 4 mærker følge med videre, der skal tages ud ved hvert af disse mærker.

SADELSKULDERUDTAGNING:
Strik rundt i glatstrik.
SAMTIDIG på første omgang tages der 4 masker ud til sadelskulder således:
Tag ud FØR 1. og 3. mærke, og tag ud EFTER 2. og 4. mærke – læs UDTAGNINGSTIPS. Der tages nu kun ud på forstykket og bagstykket, og antal skuldermasker forbliver det samme.
Fortsæt rundt således, og tag ud på samme måde på hver omgang totalt 27-31-33-39-43-47 gange, derefter tages der ud på hver 2.omgang 3 gange, på hver 4.omgang 3 gange, og på hver 6.omgang 1 gang (totalt tages der 4 masker ud 34-38-40-46-50-54 gange) = 240-264-280-312-328-348 masker.
Når alle udtagninger er færdige, måler arbejdet ca 23-25-26-29-30-32 cm fra mærket ved halsen. Hvis arbejdet måler mindre end dette, fortsættes der som før uden udtagninger til rigtigt mål.

Nu deles arbejdet til ryg & forstykke og ærme, strik næste omgang således:
Strik over de første 36-40-42-46-50-54 masker (halvt bagstykke), sæt de næste 48-52-56-64-64-66 masker på en tråd til ærme, slå 6-6-8-8-10-12 masker op under ærmet, strik 72-80-84-92-100-108 masker (= forstykket), sæt de næste 48-52-56-64-64-66 masker på en tråd til ærme, slå 6-6-8-8-10-12 masker op under ærmet, strik over de sidste 36-40-42-46-50-54 masker (= halvt bagstykke).
Videre strikkes ryg & forstykke og ærmer hver for sig.

RYG & FORSTYKKE:
= 156-172-184-200-220-240 masker. Fortsæt i glatstrik.
Når arbejdet måler 18-18-19-17-18-18 cm fra delingen, strikkes der 1 omgang ret hvor der tages 20-20-24-24-28-32 masker ud jævnt fordelt = 176-192-208-224-248-272 masker. Skift til rundpind 4,5. Strik rib 2 ret/ 2 vrang over alle masker. Fortsæt ribben således i 5 cm. Luk løst af med ret over ret og vrang over vrang, læs AFLUKNINGSTIPS. Blusen måler ca 50-52-54-56-58-60 cm fra skulderen.

ÆRMER:
Sæt de 48-52-56-64-64-66 masker fra tråden i den ene side på strømpepinde / lille rundpind 5 og strik 1 maske i hver af de 6-6-8-8-10-12 nye masker under ærmet = 54-58-64-72-74-78 masker. Sæt 1 mærke midt mellem de nye masker under ærmet. Der skal senere lukkes af på hver side af dette mærke.
Strik rundt i glatstrik. Når arbejdet måler 2 cm fra delingen, tages der 1 maske ind på
hver side af mærket – husk INDTAGNINGSTIPS.
Gentag indtagningen på hver 5.-3½.-2.-1.-1.-1.-cm totalt 4-5-7-10-11-12 gange = 46-48-50-52-52-54 masker. Fortsæt i glatstrik til arbejdet måler 21-19-19-17-16-15 cm fra delingen. Strik 1 omgang ret hvor der tages 6-8-6-8-8-10 masker ud jævnt fordelt = 52-56-56-60-60-64 masker. Skift til rundpind 4,5.
Strik rundt i rib (= 2 ret / 2 vrang) i 4 cm. Luk af med ret over ret og vrang over vrang – husk AFLUKNINGSTIPS.

Tak for at du vælger en opskrift fra DROPS Design. Vi arbejder hårdt for at udgive opskrifter som er korrekte og enkle at forstå. Alle opskrifter er oversat fra norsk og du kan altid se originalopskriften (DROPS 222-9) for mål og udregninger.

country flag Hilde Luyts 17.03.2021 - 21:56:

Beste, Maat M’ 84 steken opzetten na boord 28 steken meerderen.Na de eerste 4 steken gemeerderd te hebben staat er dat je dan nog enkel op’t voor en achterpand moet meerderen 31X dan nog 7X 4 steken per rij. Ik kom dan op 206 steken. Waar haal ik de andere 56 steken . Of begrijp ik het verkeerd? Zo te zien op de foto wordt inderdaad enkel gemeerderd bij het voor en achterpand. Dankjewel voor je antwoord. Mvg, Hilde

user icon DROPS Design 21.03.2021 kl. 11:34:

Dag Hilde,

Je meerdert inderdaad alleen op de panden en je meerdert 31 keer iedere naald en dan 3 keer om de naald, daarna op iedere 4e naald 3 keer en iedere 6e naald 1 keer. Je meerder totaal dus 38 keer = 152 steken gemeerderd. Met de 112 opgezette steken heb je dan in totaal 264 steken na de minderingen voor de zadelschouder.

country flag Hilde Luyts 17.03.2021 - 21:54:

Beste, Maat M’ 84 steken opzetten na boord 28 steken meerderen.Na de eerste 4 steken gemeerderd te hebben staat er dat je dan nog enkel op’t voor en achterpand moet meerderen 31X dan nog 7X 4 steken per rij. Ik kom dan op 206 steken. Waar haal ik de andere 56 steken . Of begrijp ik het verkeerd? Zo te zien op de foto wordt inderdaad enkel gemeerderd bij het voor en achterpand. Dankjewel voor je antwoord. Mvg, Hilde

country flag Janine 05.03.2021 - 09:28:

Sea Breeze

country flag Nastassia 08.01.2021 - 14:14:

"Raindrops"

Kommentere opskrift DROPS 222-9