DROPS / 214 / 23

Cocoa Beans Set by DROPS Design

Stickad mössa, halsvärmare med sadelaxel och vantar i DROPS Snow. Hela settet stickas med strukturmönster.

DROPS Design: Modell ee-709
Garngrupp E eller C + C
-------------------------------------------------------

HELA SETTET:

DROPS SNOW från Garnstudio (tillhör garngrupp E)
350-400 g färg 47, ljus beige

Passar huvudmått: Ca 54/56 – 56/58 cm

GARNÅTGÅNG:
DROPS SNOW från Garnstudio (tillhör garngrupp E)
150-150 g färg 47, ljus beige

STICKFASTHET:
11 maskor på bredden och 15 varv på höjden med slätstickning = 10 x 10 cm.

STICKOR:
DROPS STRUMPSTICKOR NR 8.
DROPS RUNDSTICKA NR 8: Längd på 40 cm till slätstickning och strukturmönster.
DROPS RUNDSTICKA NR 7: Längd på 40 cm till resår.

DROPS SNOW från Garnstudio (tillhör garngrupp E)
150-200 g färg 47, ljus beige

STICKFASTHET:
11 maskor på bredden och 15 varv på höjden med slätstickning = 10 x 10 cm.

STICKOR:
DROPS RUNDSTICKOR NR 8: Längd på 40 cm och 60 cm till slätstickning och strukturmönster.
DROPS RUNDSTICKOR NR 7: Längd på 40 cm och 60 cm till resår.

Längd: Ca 25-26 cm. Omkrets: Ca 20-22 cm.

GARNÅTGÅNG:
DROPS SNOW från Garnstudio (tillhör garngrupp E)
100-100 g färg 47, ljus beige

STICKFASTHET:
12 maskor på bredden och 16 varv på höjden med slätstickning = 10 x 10 cm.

STICKOR:
DROPS STRUMPSTICKOR NR 7: Till slätstickning och strukturmönster.
DROPS STRUMPSTICKOR NR 6: Till resår.

DROPS Snow uni colour DROPS Snow uni colour 21.95 kr /50g
LindeHobby
Beställ 
DROPS Snow mix DROPS Snow mix 23.95 kr /50g
LindeHobby
Beställ 
DROPS Snow print DROPS Snow print 26.95 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 65.85kr. Läs mer.

Instruktioner

-------------------------------------------------------

FÖRKLARING TILL BESKRIVNINGEN:

-------------------------------------------------------

Mössa: Se diagram A.1.
Halsvärmare: Se diagram A.2.
Vantar: Se diagram A.3.
Diagrammen visar alla varv i mönstret sett från rätsidan.

MINSKNINGSTIPS (gäller överst på mössan):
Minska så här före markören: Börja 2 maskor före markören, och sticka 2 maskor räta tillsammans (= 1 maska minskad).
Minska så här efter markören: Lyft 1 maska av stickan som om den skulle stickas rät, sticka 1 rätmaska, drag den lyfta maskan över maskan som stickades (= 1 maska minskad).

ÖKNINGSTIPS (gäller sadelaxelökning på halsvärmaren):
FÖRE MARKÖREN:
Den nya maskan blir vriden mot höger.
Använd vänster sticka till att plocka upp tråden mellan 2 maskor från varvet under, tråden plockas upp bakifrån och maskan stickas rät i främre maskbågen.
EFTER MARKÖREN:
Den nya maskan blir vriden mot vänster.
Använd vänster sticka till att plocka upp tråden mellan 2 maskor från varvet under, tråden plockas upp framifrån och maskan stickas rät i bakre maskbågen.

-------------------------------------------------------

BÖRJA ARBETET HÄR:

-------------------------------------------------------

MÖSSA – KORT ÖVERSIKT ÖVER ARBETET:
Arbetet stickas runt på kort rundsticka, nedifrån och upp. Byt till strumpstickor när det behövs. De nedersta 9 cm på mössan viks upp.

MÖSSA:
Lägg upp 54-56 maskor på kort rundsticka 7 med Snow. Sticka resår runt (= 1 rätmaska, 1 avigmaska) i 12 cm.
Byt till kort rundsticka 8, och sticka slätstickning runt. KONTROLLERA STICKFASTHETEN!
När arbetet mäter 18-19 cm från uppläggningskanten, stickas A.1 runt. När A.1 är färdigstickat, stickas resten av mössan i slätstickning.
När arbetet mäter 29-30 cm, börjar minskningarna överst på mössan, och det minskas som förklarat nedan.
Sätt 6-7 markörer med 9-8 maskor mellan varje markör (detta görs utan att maskorna stickas). På första varvet minskas det 1 maska på varje sida av de 6-7 markörerna – läs MINSKNINGSTIPS (= 12-14 maskor minskade).
Minska så på vart 3:e-4:e varv totalt 3 gånger på höjden = 18-14 maskor kvar. Sticka 1 varv utan minskning.
På nästa varv stickas alla maskorna räta tillsammans 2 och 2 = 9-7 maskor kvar. Klipp av tråden. Drag den genom de resterande maskorna, strama tråden och fäst ordentligt. Mössan mäter ca 35-37 cm uppifrånoch ner. Vik upp de nedersta 9 cm på mössan.

-------------------------------------------------------

HALSVÄRMARE – KORT ÖVERSIKT ÖVER ARBETET:
Arbetet stickas runt på rundsticka, uppifrån och ner. Det ökas ut till sadelaxel i varje sida. Sedan delas arbetet – bakstycke och framstycke stickas fram och tillbaka på rundsticka var för sig till färdigt mått.

HALSVÄRMARE:
Lägg upp 50-58 maskor på kort rundsticka 7 med Snow. Sticka resår runt så här (från vänster axel bak när halsvärmaren är på): * 1 avigmaska, 1 rätmaska, *, sticka *-* över de första 18-20 maskorna, sticka 2 avigmaskor, 1 rätmaska, sticka *-* över de nästa 22-26 maskorna, sticka 2 avigmaskor, 1 rätmaska, sticka *-* över de resterande 4-6 maskorna.
Fortsätt resåren så i 10 cm, eller till önskad längd.
Nu sätts det 4 markörer i arbetet (detta görs utan att maskorna stickas) Markörerna ska sättas mellan maskorna, och markörerna ska användas när det ska ökas till sadelaxel.
Första markören sätts i början av varvet, räkna 13-13 maskor (= bakstycke), 2:a markören sätts före nästa maska, räkna 12-16 maskor (= axel – de 2 avigmaskorna sitter mitt i dessa 12-16 maskorna), 3:e markören sätts före nästa maska, räkna 13-13 maskor (= framstycke), 4:e markören sätts före nästa maska. Det är 12-16 maskor kvar på varvet efter sista markören (= axel – de 2 avigmaskorna sitter mitt i dessa 12-16 maskorna). Byt till rundsticka 8, och öka till sadelaxel som förklarat nedan.

SADELAXELÖKNING:
Sticka slätstickning över de 13-13 maskorna på bakstycket och framstycket, och resåren som förut över de 12-16 maskorna på varje axel. KONTROLLERA STICKFASTHETEN!
SAMTIDIGT ökas det 4 maskor på varje varv till sadelaxel så här:
Öka FÖRE 2:a och 4:e markören och EFTER 1:a och 3:e markören – läs ÖKNINGSTIPS (= 4 maskor ökade – de ökade maskorna ingår i framstycket och bakstycket, dvs att de 12 axelmaskorna förblir det samma).
Öka på detta sätt på varje varv totalt 8-10 gånger = 82-98 maskor.
Sedan stickas det 4 varv som förut (med ökningar som förut på vart och ett av dessa 4 varven), men över de 12-16 maskorna på varje axel stickas det 4 varv RÄTSTICKNING – läs förklaring ovan = 98-114 maskor på varvet efter sista varvet med ökning.
På nästa varv maskas axelmaskorna av, dvs nästa varv stickas så här: Sticka 3 avigmaskor, sticka slätstickning tills det återstår 3 maskor före 2:a markören, sticka 3 avigmaskor, maska löst av de 12-16 axelmaskorna, sticka 3 avigmaskor, sticka slätstickning tills det återstår 3 maskor före 4:e markören, sticka 3 avigmaskor, och maska löst av de resterande 12-16 axelmaskorna.
Bakstycket och framstycket stickas sedan var för sig.

BAKSTYCKE:
= 37-41 maskor. Första varvet stickas så här från rätsidan: 3 kantmaskor i RÄTSTICKNING – läs förklaring ovan, sticka A.2 tills det återstår 4 maskor på varvet, sticka första maskan i A.2 (så att mönstret börjar och slutar likadant i varje sida), och avsluta med 3 kantmaskor i rätstickning.
Fortsätt A.2 fram och tillbaka så med 3 kantmaskor i rätstickning i varje sida. När A.2 är färdigstickat på höjden, mäter arbetet ca 32-33 cm från uppläggningskanten (mätt mitt bak).
Byt till rundsticka 7, och sticka resår så här från rätsidan: 3 kantmaskor i rätstickning, * 1 rätmaska, 1 avigmaska *, sticka *-* tills det återstår 4 maskor på varvet, sticka 1 rätmaska, och avsluta med 3 kantmaskor i rätstickning. När det har stickats 4 varv resår, maskas det av löst med rätmaskor över rätmaskor och avigmaskor över avigmaskor. Arbetet mäter ca 34-35 cm från uppläggningskanten mitt bak.

FRAMSTYCKE:
= 37-41 maskor. Sticka på samma sätt som bakstycket.

-------------------------------------------------------

VANTAR – KORT ÖVERSIKT ÖVER ARBETET:
Arbetet stickas runt på strumpstickor, nedifrån och upp.

VÄNSTER VANTE:
Lägg upp 24-26 maskor på strumpstickor 6 med Snow. Sticka resår runt (= 1 rätmaska, 1 avigmaska) i 6 cm.
Byt till strumpstickor 7, och sticka A.3 runt över alla maskorna. Fortsätt mönstret så – A.3 stickas totalt 2 gånger på höjden, sedan stickas resten av vanten i slätstickning. KONTROLLERA STICKFASTHETEN!
SAMTIDIGT när arbetet mäter 12-13 cm, stickas det öppning till tumme på nästa varv så här: Sticka 6-6 maskor som förut, sätt de följande 5-6 maskorna på 1 tråd till tumme, lägg upp 5-6 nya maskor på stickan över maskorna på tråden, och sticka de resterande 13-14 maskorna som förut = 24-26 maskor på varvet.
Sticka vidare tills arbetet mäter 22-23 cm. Det återstår ca 3 cm till färdigt mått, prova eventuellt vanten på och sticka till önskad längd.
På nästa varv minskas det 6-6 maskor jämnt fördelat (sticka ca var 3:e och var 4:e maska räta tillsammans) = 18-20 maskor kvar.
Sticka 2 varv utan minskning. På nästa varv stickas alla maskorna räta tillsammans 2 och 2 = 9-10 maskor kvar. På nästa varv stickas alla maskorna räta tillsammans 2 och 2 = 5-5 maskor kvar. Klipp av tråden, drag den genom de resterande maskorna, strama tråden och fäst ordentligt. Vanten mäter ca 25-26 cm uppifrån och ner.

TUMME:
Sätt tillbaka de 5-6 maskorna från tråden på strumpstickor 7, och sticka dessutom upp 7-8 nya maskor runt öppningen till tummen = 12-14 maskor fördelat på strumpstickor 7. Sticka slätstickning runt – SAMTIDIGT på första varvet minskas det 2 maskor jämnt fördelat = 10-12 maskor kvar. Sticka till tummen mäter ca 6-7 cm (mätt från där maskorna sattes tillbaka på stickan). Det återstår ca 1 cm till färdigt mått, prova eventuellt vanten på och sticka till önskad längd på tummen.
Sticka 2 varv slätstickning där maskorna stickas räta tillsammans 2 och 2 på båda varven = 3-3 maskor kvar. Klipp av tråden, drag den genom de resterande maskorna, strama tråden och fäst ordentligt. Tummen mäter ca 7-8 cm.

HÖGER VANTE:
Lägg upp lika många maskor som på vänster vante, och sticka resår runt på samma sätt som på vänster vante i 6 cm. Byt till strumpstickor 7, och sticka A.3 runt på samma sätt som på vänster vante.
När arbetet mäter 12-13 cm, stickas det öppning till tumme på nästa varv så här: Sticka 13-14 maskor som förut, sätt de följande 5-6 maskorna på 1 tråd till tumme, lägg upp 5-6 nya maskor på stickan över maskorna på tråden, och sticka de resterande 6-6 maskorna som förut = 24-26 maskor på varvet.
Resten av vanten stickas på samma sätt som vänster vante.

TUMME:
Sticka på samma sätt som tumme på vänster vante.

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS 214-23) för mått och uträkningar.

Kommentér oppskrift DROPS 214-23