DROPS Baby / 33 / 9

Baby Legolas by DROPS Design

Strikket elefanthue til baby i DROPS Baby Merino. Størrelse præmatur – 2 år.

DROPS Design: Model bm-103-by
Garngruppe A
-----------------------------------------------------------

Størrelse: (<0) 0/1 - 1/3 - 6/9 - 12/18 mdr (2) år
Størrelsen modsvarer ca barnets højde i cm:
(40/44) 48/52 - 56/62 - 68/74 - 80/86 (92)
Passer hovedmål: (28/32) 34/38 - 40/42 - 42/44 - 44/46 (48/50) cm

MATERIALER:
DROPS BABY MERINO fra Garnstudio (tilhører garngruppe A)
50-50-50-50-50-100 g farve 10, lys turkis

DROPS RUNDPIND NR 3: Længde på 40 cm.

Garnet til denne opskrift koster fra 23.95kr. Læs mere.

Instruktioner

-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

RETSTRIK (strikkes frem og tilbage således):
Strik ret på hver pind.

INDTAGNINGSTIPS (gælder midt bagpå på huen):
Alle indtagninger gøres fra retsiden!
Start 3 masker før mærketråden, strik 2 drejet ret sammen/2 drejet vrang sammen (afhængig af ribben), strik 2 ret (mærketråden midt bagpå sidder midt mellem disse 2 masker), strik 2 ret sammen/2 vrang sammen (afhængig af ribben) = 2 masker taget ind.

UDTAGNINGSTIPS-1:
Tag 1 maske ud i begyndelsen af vrangpartiet ved at slå om, på næste omgang strikkes omslaget drejet vrang så der ikke bliver hul.
Næste gang der tages ud laves der omslag i slutningen af vrangpartiet. Fortsæt udtagningen således skiftevis i begyndelsen og slutningen af hvert vrangparti.

UDTAGNINGSTIPS-2 (jævnt fordelt):
For at beregne hvordan der skal tages ud jævnt fordelt, regner man det totale maskeantal på pinden (f.eks 60 masker) og deler med antal udtagninger som skal gøres (f.eks 8) = 7,5.
I dette eksempel tages der ud ved at slå om efter skiftevis ca hver 7. og 8. maske. På næste pind strikkes omslagene drejet så der ikke bliver hul.

-------------------------------------------------------

START ARBEJDET HER:

-------------------------------------------------------

ELEFANTHUE – KORT OVERSIGT OVER ARBEJDET:
Arbejdet strikkes frem og tilbage på rundpind fra midt ovenpå hovedet og ned til halsen, derefter strikkes der rundt på strømpepinde / lille rundpind. Til sidst strikkes en kant rundt om åbningen mod ansigtet.

Slå 84-84-84-92-92-100 masker op (inklusive 1 kantmaske i hver side) på rundpind 3 med Baby Merino. Strik 2 p retstrik – læs forklaring over. Strik 2 pinde glatstrik med 1 kantmaske retstrik i hver side.
Næste pind strikkes således fra retsiden: 1 kantmaske i retstrik, * 2 ret, 2 vrang *, strik fra *-* til der er 3 masker tilbage på pinden, strik 2 ret og afslut med 1 kantmaske retstrik. Sæt 1 mærketråd midt på pinden så der er 42-42-42-46-46-50 masker på hver side af mærketråden (= midt bagpå).
Fortsæt ribben frem og tilbage. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! SAMTIDIG når arbejdet måler 1-1-1-2-2-2 cm tages der 2 masker ind midt bagpå – læs INDTAGNINGSTIPS. Tag ind således på hver 2.pind (dvs på hver pind fra retsiden) totalt 16 gange = 52-52-52-60-60-68 masker på pinden. Strik videre til arbejdet måler 11-12-13-14-15-16 cm.
I slutningen af næste pind fra retsiden slås der 4-4-4-4-8-8 nye masker op (= midt foran under hagen) = 56-56-56-64-68-76 masker. Sæt 1 mærke i arbejdet til at måle fra.
Sæt arbejdet sammen på rundpinden, og strik rib rundt over alle masker (= 2 ret / 2 vrang – ribben skal gå pænt op hele vejen rundt).
Når arbejdet måler 2-2½-2½-2½-3-3 cm fra det nye mærke, tages alle 2 vrang ud til 3 vrang – læs UDTAGNINGSTIPS-1 = 14-14-14-16-17-19 masker taget ud. Tag ud således på hver 2.cm totalt 2-2-2-2-3-3 gange = 84-84-84-96-119-133 masker. Når arbejdet måler 8-9-9-10-11-11 cm fra det nye mærke lukkes der løst af med ret over ret og vrang over vrang.

MONTERING:
Sy huen sammen øverst, sy i yderste led af maskerne i opslåningskanten, så der ikke bliver en tyk søm.

KANT RUNDT OM ÅBNINGEN FORAN:
Strik ca 52 til 84 masker op rundt om åbningen foran på huen, dvs rundt om ansigtet (brug hæklenål og garn når der strikkes masker op så det bliver en pæn opstrikningskant). Fordel maskerne på strømpepinde. Strik 1 omgang ret hvor der tages ud jævnt fordelt til 60-68-72-80-88-92 masker – OBS: Der tages ikke ud over de midterste 6-6-6-6-10-10 masker under halsen – læs UDTAGNINGSTIPS-2. Strik 1 omgang vrang og 1 omgang ret. Derefter strikkes der rundt i rib (= 2 ret / 2 vrang) til kanten måler ca 4-4½-4½-5-5-5½ cm. Luk løst af med ret over ret og vrang over vrang, men for at undgå at aflukningskanten strammer laves der omslag efter hver 8.maske samtidig med at der lukkes af (omslagene lukkes af som almindelige masker).

MONTERING:
Buk ribben dobbelt mod vrangen rundt om huens åbning og sy pænt fast med små sting.

Behøver du hjælp med opskriften?

Tak for at du vælger en opskrift fra DROPS Design. Vi arbejder hårdt for at udgive opskrifter som er korrekte og enkle at forstå. Alle opskrifter er oversat fra norsk og du kan altid se originalopskriften (DROPS Baby 33-9) for mål og udregninger.

Brigitte PAUL 10.11.2020 - 15:50:

Bonjour. Pour les diminutions lorsqu'on a 1 maille endroit et 1 maille envers (2ème rang de diminution par exemple) doit-il prendre les 2 mailles torse à l'endroit ou torse à l'envers ?

DROPS Design 10.11.2020 kl. 16:47:

Bonjour Mme Paul, tricotez les diminutions pour continuer les côtes 2 m end/2 m env dans la mesure du possible (et des diminutions). Bon tricot!

Anne-Marie 17.09.2020 - 21:38:

Ik ben nu bij de minderingen op 2cm. Op de goede kant heb ik de steken aan weerszijden van de twee middelste averecht samen gebreid (dus gedraaid averechts voor en averechts na). Maar nu weet ik of ik deze geminderde steken nu op de volgende naald recht (zoals ze zouden zijn als ze nog apart waren) of averechts moet breien. Ook weet ik niet zeker of ik bij de volgende mindering recht of averecht moet minderen.

DROPS Design 20.11.2020 kl. 11:26:

Dag Anne-Marie,

Op de verkeerde kant brei je de steken zoals ze zicht voordoen, dus rechte steken brei je recht en averechte steken brei je averecht. Probeer bij het minderen midden achter het patroon zoveel mogelijk door te laten lopen in de lijn midden achter.

TOrill OWren 04.09.2020 - 09:29:

Strikker stort sett hver dag året rundt,det har vedvart i ca 65 år til opplysning passerte 70 i fjor.Gleden er like stor i dag❤️

Kommentere opskrift DROPS Baby 33-9