DROPS / 217 / 2

Mistletoe Muse Vest by DROPS Design

Stickad väst i DROPS Air. Arbetet stickas med nordiskt mönster. Storlek S - XXXL.

DROPS Design: Modell ai-305
Garngrupp C eller A + A
-------------------------------------------------------

150-150-150-150-200-200 g färg 02, vete
50-50-50-50-50-50 g färg 05, brun
50-50-50-50-50-50 g färg 26, beige
50-50-50-50-50-50 g färg 07, rubinröd
50-50-50-50-50-50 g färg 28, röd tegelsten
50-50-50-50-50-50 g färg 29, gammelrosa
50-50-50-50-50-50 g färg 30, salviagrön

STICKFASTHET:
17 maskor på bredden och 22 varv på höjden med slätstickning/nordiskt mönster = 10 x 10 cm.

STICKOR:
DROPS RUNDSTICKA NR 5: Längd på 80 cm till slätstickning/nordiskt mönster.
DROPS RUNDSTICKOR NR 4: Längd på 40 cm och 60 eller 80 cm till resår.

Garnet till detta mönstret kostar 449.55kr. Läs mer.

Instruktioner

-------------------------------------------------------

FÖRKLARING TILL BESKRIVNINGEN:

-------------------------------------------------------

För att undvika att plagget mister elasticiteten när det stickas mönsterstickning, är det viktigt att trådarna inte stramas på baksidan av arbetet. Byt eventuellt till en större stickstorlek när det stickas mönster om mönstret stramar lite.
Om stickfastheten inte stämmer på höjden och det stickas för stramt, kommer partiet med mönster att bli kortare än angivet i beskrivningen – detta kan justeras genom att sticka 1 extra varv med jämna mellanrum i de enfärgade partierna.
Stickas det för löst, kommer partiet med mönster att bli längre än angivet i beskrivningen, då kan det stickas 1 varv mindre med jämna mellanrum i de enfärgade partierna.

MINSKNINGSTIPS (jämn fördelning):
För att beräkna hur det ska minskas jämnt, räknar man det totala maskantalet på varvet (t.ex 93 maskor) minus kantmaskorna i rätstickning (t.ex 4 maskor), och delar de resterande maskorna med det antal minskningar som ska göras (t.ex 14) = 6,4.
I detta exempel minskas det genom att sticka växelvis ca var 5:e och var 6:e maska, och var 6:e och var 7:e maska räta tillsammans.

-------------------------------------------------------

BÖRJA ARBETET HÄR:

-------------------------------------------------------

VÄST - KORT ÖVERSIKT ÖVER ARBETET:
Arbetet stickas först fram och tillbaka i delar till sprundet i varje sida är färdigt. Bakstycket är 4 cm längre än framstycket. Sedan sätts framstycket och bakstycket in på samma rundsticka och det stickas runt upp till ärmhålet. Sedan stickas framstycket och bakstycket färdiga var för sig. Till slut stickas halskanten och resåren runt ärmhålen.

BAKSTYCKE:
Lägg upp 93-101-109-115-129-145 maskor på rundsticka 4 med vete. Sticka 1 varv avigt (= avigsidan).
Sedan stickas det resår så här:
VARV 1 (rätsidan): Sticka 2 kantmaskor RÄTSTICKNING – läs förklaring ovan, * sticka 1 vridet rät maska, 1 avigmaska *, sticka *-* tills det återstår 3 maskor på varvet, sticka 1 vridet rät maska och avsluta med 2 kantmaskor rätstickning.
VARV 2 (avigsidan): Sticka 2 kantmaskor rätstickning, * sticka 1 vridet avig maska, 1 rätmaska, *, sticka *-* tills det återstår 3 maskor på varvet, 1 vridet avig maska, 2 kantmaskor rätstickning.
Repetera varv 1 och 2 till resåren mäter 8 cm. Sticka 1 varv rätt från rätsidan där det minskas 14-16-18-18-20-24 maskor jämnt fördelat - läs MINSKNINGSTIPS = 79-85-91-97-109-121 maskor. Sticka 1 varv avigt från avigsidan. Lägg arbetet åt sidan och sticka framstycket.

FRAMSTYCKE:
Lägg upp 93-101-109-115-129-145 maskor på rundsticka 4 med vete. Sticka 1 varv avigt (= avigsidan).
Sedan stickas det resår så här:
VARV 1 (rätsidan): Sticka 2 kantmaskor rätstickning, * sticka 1 vridet rät maska, 1 avigmaska *, sticka *-* tills det återstår 3 maskor på varvet, sticka 1 vridet rät maska och avsluta med 2 kantmaskor rätstickning.
VARV 2 (avigsidan): Sticka 2 kantmaskor rätstickning, * sticka 1 vridet avig maska, 1 rätmaska, *, sticka *-* tills det återstår 3 maskor på varvet, 1 vridet avig maska, 2 kantmaskor rätstickning.
Repetera varv 1 och 2 till resåren mäter 4 cm. Sticka 1 varv rätt från rätsidan där det minskas 14-16-18-18-20-24 maskor jämnt fördelat - kom ihåg MINSKNINGSTIPS = 79-85-91-97-109-121 maskor. Sticka 1 varv avigt från avigsidan.

Nu stickas de 2 delarna tillsammans så här:
Byt till rundsticka 5. Sticka rätmaskor tills det återstår 1 maska på framstycket, sticka sista maskan på framstycket rät tillsammans med första maskan på bakstycket (= 1 maska minskad), sticka rätmaskor tills det återstår 1 maska på bakstycket, sticka sista maskan på bakstycket rät tillsammans med första maskan på framstycket (= 1 maska minskad) = 156-168-180-192-216-240 maskor. Sätt en markör i varje sida, dvs i maskan där 2 maskor stickades räta tillsammans i varje sida. Markörerna ska användas senare när det ska maskas av maskor till ärmhål.
För att mönstret vidare i arbetet skal bli symmetriskt mitt fram är det viktigt att varvet börjar som det förklaras nedan.
I storlek M, XL, XXL och XXXL är maskan med markör i en av sidorna 1. Maska av på varvet.
I storlek S och L är 3:e maska före maskan med markör i en av sidorna 1:a maskan på varvet (dvs, maskan med markör i är 4:e maskan på varvet) – sätt eventuellt en extra markör för att markera 1:a maskan på varvet.

FRAM- OCH BAKSTYCKE:
Fortsätt runt med rätmaskor över alla maskor. KONTROLLERA STICKFASTHETEN! När arbetet mäter totalt 6-8-9-11-12-14 cm mätt från uppläggningskanten på framstycket, stickas det mönster A.1 runt på varvet (= 13-14-15-16-18-20 rapporter á 12 maskor runt på varvet) – läs STICKTIPS.
När arbetet mäter 25-26-27-28-29-30 cm från uppläggningskanten på framstycket, maskas det av 9-9-11-11-13-13 maskor i sidan under varje ärm (dvs maskan med markör i och 4-4-5-5-6-6 maskor på varje sida av den) = 69-75-79-85-95-107 maskor till framstycket och bakstycket. Sedan stickas framstycket och bakstycket färdiga för sig.
Sätt 1 markör i den mittersta maskan på framstycket och den mittersta maskan på bakstycket. HÄRIFRÅN MÄTS ARBETET SEDAN!

FRAMSTYCKE:
Fortsätt fram och tillbaka med slätstickning och 1 kantmaska rätstickning i varje sida och sticka mönster A.1 som förut - mönstret ska fortsätta över varje rapport som förut och det stickas så många maskor av mönstret mot varje ärmhål som det finns plats för. SAMTIDIGT maskas det av till ärmhål i början av varje varv i varje sida så här:
Maska av 3 maskor 1-1-1-1-2-3 gånger, 2 maskor 1-2-3-4-4-5 gånger och 1 maska 2-2-2-2-3-3 gånger = 55-57-57-59-61-63 maskor. När A.1 är färdigstickat på höjden stickas det med A.2 över A.1 - mönstret ska fortsätta över varje rapport som förut och det stickas så många maskor av mönstret mot ärmhålet i varje sida som det finns plats för. När A.2 är färdigstickat på höjden mäter arbetet totalt 39-41-42-44-45-47 cm om stickfastheten stämmer på höjden. Fortsätt med vete till färdigt mått. När arbetet mäter 15-16-16-17-17-18 cm från markören, sätts de mittersta 15-15-17-17-19-19 maskorna på en tråd till hals och varje axel stickas färdig för sig. Sedan maskas det av maskor till hals på varje varv från halsen så här: Maska av 2 maskor 2 gånger och 1 maska 2 gånger = 14-15-14-15-15-16 maskor till axel. När arbetet mäter 25-26-27-28-29-30 cm från markören maskas det av med rätmaskor från rätsidan. Västen mäter ca 50-52-54-56-58-60 cm från axeln och ner på framstycket. Sticka den andra axeln på samma sätt.

BAKSTYCKE:
Fortsätt fram och tillbaka med slätstickning och 1 kantmaska rätstickning i varje sida och sticka mönster A.1 som förut - mönstret ska fortsätta över varje rapport som förut och det stickas så många maskor av mönstret mot varje ärmhål som det finns plats för. SAMTIDIGT maskas det av till ärmhål i början av varje varv i varje sida så här:
Maska av 3 maskor 1-1-1-1-2-3 gånger, 2 maskor 1-2-3-4-4-5 gånger och 1 maska 2-2-2-2-3-3 gånger = 55-57-57-59-61-63 maskor. När A.1 är färdigstickad på höjden stickas det med A.2 över A.1 - mönstret ska fortsätta över varje rapport som förut och det stickas så många maskor av mönstret mot ärmhålet i varje sida som det finns plats för. När A.2 är färdigstickat på höjden mäter arbetet totalt 39-41-42-44-45-47 cm om stickfastheten stämmer på höjden. Fortsätt med vete till färdigt mått. När arbetet mäter 23-24-25-26-27-28 cm från markören, maskas de mittersta 25-25-27-27-29-29 maskorna av till hals och varje axel stickas färdig för sig. På nästa varv från halsen maskas det av 1 maska = 14-15-14-15-15-16 maskor. När arbetet mäter 25-26-27-28-29-30 cm, maskas det av med rätmaskor från rätsidan. Västen mäter ca 54-56-58-60-62-64 cm från axeln och ner på bakstycket. Sticka den andra axeln på samma sätt.

MONTERING:
Sy axelsömmen med maskstygn innanför avmaskningskanten - se till att sömmen inte stramar.

HALSKANT:
Börja uppe på axeln med kort rundsticka 4 och vete och sticka upp ca 78-84 maskor runt halskanten (maskantalet måste vara delbart med 2). Sticka resår (= 1 vridet rät maska, 1 avigmaska) runt i ca 3 cm. Maska av med rätmaskor över rätmaskor och avigmaskor över avigmaskor - läs AVMASKNINGSTIPS.

KANTER RUNT ÄRMHÅLEN:
Börja från rätsidan där arbetet delades till ärmhål. Använd rundsticka 4 och sticka upp ca 82 till 106 maskor runt hela ärmhålet (maskantalet måste vara delbart med 4) med vete. Sticka resår (= 1 vridet rät maska, 1 avigmaska) runt i ca 3 cm. Maska av med rätmaskor över rätmaskor och avigmaskor över avigmaskor.

Detta mönster har uppdaterats. .

Uppdaterad online: 19.10.2020
Rättelse: FRAMSTYCKE:...När arbetet mäter 25-26-27-28-29-30 cm från markören maskas det av med rätmaskor från rätsidan. ...
BAKSTYCKE:...När arbetet mäter 25-26-27-28-29-30 cm, maskas det av med rätmaskor från rätsidan....

Diagram

= vete
= beige
= brun
= gammelrosa
= röd tegelsten
= rubinröd
= salviagrön
= bakstycket är 4 cm längre än framstycket

Behöver du hjälp med mönstret?

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS 217-2) för mått och uträkningar.

Kommentarer / Frågor (7)

Mette 29.10.2020 - 08:29:

Hejsa Jeg ville gerne, at der var en størrelses-anvisning i opskriften. Hvad måler vesten i størrelse S, M, L osv. Det er rart, når man f.eks. er usikker på, om man skal vælge S eller M

DROPS Design 29.10.2020 kl. 08:42:

Hej Mette, Jo men det findes, du finder vestens mål i måleskitsen nederst i opskriften. God fornøjelse!

Sofia 25.10.2020 - 22:47:

Rättelsen 19.10 gäller väl BAKSTYCKET ?

DROPS Design 26.10.2020 kl. 15:30:

Hei Sofia. Her har den svenske rettelse teksten for bakstykket ikke blitt lagt inn. Det skal vi få gjort, i mellomtiden kan du se på den norske eller danske rettelse teksten. Takk for at du gjorde oss oppmerkom på denne feilen. mvh DROPS design

Pernille Hegner 09.10.2020 - 21:20:

Ved bagstykket står i 10. linie: “ når arbejdet måler 23-24–25-26-27-28 cm fra mærket, lukkes de midterste 25-25-27-27.... masker af til hals. Lidt længere nede står der i 13. linie “når arbejder målet 22- 23-24-25-26-27 cm, lukkes der af med ret....... Hvordan kan det være at Arbejdet først skal være 24 cm og så blive mindre til 23 cm? Burde det ikke være omvendt?

DROPS Design 19.10.2020 kl. 08:43:

Hei Pernille. Ja, her er det noen tall som er feil. Det vil bli lagt ut en rettelse snart. God Fornøyelse!

Hanne Jensen 07.10.2020 - 07:04:

Jeg kan ikke få masketal og strikkefasthed til at passe med målskitsen. I str S skal man have 93 m. Med en strikkefasthed på 17m=10 cm giver det knap 55cm, men ifølge målskitsen skal det give 46 cm,. Det er en ret stor afvigelse. Har jeg misforstået noget?

DROPS Design 07.10.2020 kl. 08:33:

Hej Hanne. Du börjar med att sticka rib så det är därför du inte får det att stämma. Stickfastheten är uppgett i glatstrik/mönster. När du börjar sticka glatstrik minskar du till 79 m och då stämmer det med målskitsen. Mvh DROPS Design

Severine Sanchez 06.09.2020 - 10:07:

Hoe neem ik de maat voor dit patroon?

DROPS Design 11.09.2020 kl. 13:55:

Dag Severine Sanchez,

Onderaan het patroon staat een maattkening. Om de juiste maat te kiezen kun je het beste de maten vergelijken met een bestaand kledingstuk die je goed zit.

Cider Mill 17.06.2020 - 15:05:

I think Cider Mill is a good name for this sweater vest.

Birgitta Svaneblom 07.06.2020 - 10:28:

Den är så vacker så jag hoppas att den blir med

Kommentér oppskrift DROPS 217-2